محمدباقر نوبخت:

عدم اتحاد موجب شکست نهضت جنگل شد

حرف تازه : سخنگوی دولت اعلام کرد: میرزا کوچک جنگلی همواره در دفاع از وطن و دین جنگید ولی متاسفانه به دلیل عدم اتحاد نیروها و مردم آن زمان، شکست خورد، شکستی که به پیروزی منتهی شد. محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز(۲۵ آذر) در همایش بازشناسی نقش […]

حرف تازه : سخنگوی دولت اعلام کرد: میرزا کوچک جنگلی همواره در دفاع از وطن و دین جنگید ولی متاسفانه به دلیل عدم اتحاد نیروها و مردم آن زمان، شکست خورد، شکستی که به پیروزی منتهی شد.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز(۲۵ آذر) در همایش بازشناسی نقش کسما در نهضت جنگل در دهکده ساحلی انزلی اظهار کرد: اندیشه میرزا با تلاش و کوشش مسئولین ماندگار شود.

وی با بیان اینکه مکان، زمان و دلایل حوادث نهضت جنگل واگویی و توصیف شده است گفت: تصمیم، تحلیل  و تعبیر نهضت جنگل و فلسفه رخداد این نهضت بسیار حائز اهمیت است که باید در جامعه تبیین شود.

نوبخت با اشاره به اینکه اقدامات بسیاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهت ماندگاری اندیشه در کشور صورت گرفته است اظهار کرد: با وجود همه تلاش های صورت گرفته بعد از انقلاب، نهضت جنگل نیازمند تحقیق و پژوهش بسیار است.

وی با بیان اینکه میرزا در فتح قزوین و تهران حضور فعال داشته است اذعان کرد: مطالعات و اسناد تاریخی نهضت جنگل مورد توجه قرار گیرد، بنا بر گزارش های دریافتی اسنادی در دیگر کشورها قرار دارد که مسئولان امر زمینه سفر محققین به دیگر کشورها را فراهم کنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: میرزا و نهضت جنگل خواستگاه دینی، مذهبی و ملی دارد و میرزا یک مرد خدایی و روحانی بااندیشه ملی و وطن دوست بود.

نوبخت به مبارزات میرزا اشاره و بیان کرد: میرزا همواره در دفاع از وطن و دین جنگید ولی متاسفانه به دلیل اتحاد نداشتن نیروها و مردم آن دوران، شکست خورد شکستی که به پیروزی منتهی شد.

نوبخت افزود: میرزا هیچ گاه عقب نشینی  نکرد بلکه ایستاد و مقاومت کرد.

وی با تاکید بر اینکه نهضت جنگل دو پیام ایستادگی و مقاومت را به نسل آینده منتقل کرد اذعان داشت: محققان و اندیشمندان نهضت جنگل با مطالعه و تحقیق می توانند فرهنگ و اندیشه میرزا را با نگارش به آیندگان انتقال دهند تا الگویی برای توسعه و حراست از وطن باشد.

نوبخت به تشابه نهضت خمینی و میرزا پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) با استبداد داخلی و استعمار خارجی مبارزه کرد.

وی به اتحاد و وحدت مردم ایران اشاره کرد و افزود: وحدت، هم دلی و اتحاد مردم ایران سبب پیروزی نهضت خمینی(ره) شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه انسجام و وحدت ملی نهضت امام راحل را تا کنون پایدار کرده است به مقوله مهم وحدت اشاره و اظهار کرد:  اگر در ملتی وحدت از بین رود بی تردید آن کشور و حکومتش سرنگون خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی از دشمنان بعد از پیروزی انقلاب درصدد ایجاد تفرقه و شناسایی ضعف های ملت و دولت ایران بودند تا روزنه ای جهت براندازی انقلاب پیدا کنند که خوشبختانه با وحدت و انسجام ملت ایران نتوانستند نقشه های شومشان را عملی کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: با مطالعه و تدوین کتاب نهضت جنگل، فکر و اندیشه میرزا به آیندگان منتقل شود تا راه و الگویی برای بهره گیری اندیشه و فرهنگ میرزا در مقاومت و ایثار باشد.

 شبستان