مشروح پنجاهمین جلسه شورای رشت؛

طرح الزام شهرداری برای ایجاد ستاد توسعه گردشگری تصویب شد

در این جلسه، طرح امکان سنجی و مکان یابی در محدوده شهر برای برنامه ریزی و شهرک سازی برای مهاجران به گیلان و همچنین طرح الزام شهرداری به ایجاد ستاد توسعه گردشگری شهرداری رشت به اتفاق آرا، پذیرفته شد. این طرح ها از سوی ریاست کمیسیون عمران و توسعه شورا ارائه و با دو فوریت به رأی گذاشته شد.

حرف تازه – عصر امروز ششم مرداد ماه، پنجاهمین جلسه شورای شهر رشت در تالار شورا برگزار شد.

در این جلسه، طرح امکان سنجی و مکان یابی در محدوده شهر برای برنامه ریزی و شهرک سازی برای مهاجران به گیلان و همچنین طرح الزام شهرداری به ایجاد ستاد توسعه گردشگری شهرداری رشت به اتفاق آرا، پذیرفته شد. این طرح ها از سوی ریاست کمیسیون عمران و توسعه شورا ارائه و با دو فوریت به رأی گذاشته شد.

رئیس شورای شهر رشت ، روز حقوق بشر و کرامت انسانی و روز اهدای خون را گرامی داشت و گفت: ۱۴ مرداد، سالروز پیروزی و امضای فرمان مشروطه را گرامی می داریم.

سید امیر حسین علوی با اشاره به فعالیت های کمیسیون های تخصصی شورا ابراز کرد: با توجه به اتمام نخستین سال فعالیت شورای پنجم، قرار شد هر کمیسیون در هر جلسه گزارش عملکرد خود را تا پایان فعالیت سال نخست ارائه دهد.

وی در حضور خبرنگاران گفت: انتخاب شهردار جدید در اولویت فعالیت شوراست و جلسات هیات رئیسه با حضور همه اعضا برگزار می شود تا بتوانیم یک مدیر توانمند برای رشت انتخاب نماییم.

علوی تاکید کرد: این روزها افرادی به عنوان شهردار به اعضای شورا تعرفه می شوند، اما قطعا هیچ کس بهتر از اعضای شورا با زوایای انتخاب شهردار آشنا نیست. رایزنی هایی با افراد صورت گرفته و تلاش می شود به بهترین انتخاب برسیم.

وی تصریح کرد: برخی گمانه زنی ها و اخبار منتشر شده، در رسانه ها تنها حدس و گمان است و قطعی نیست و تصمیم نهایی را اعضای شورا بصورت جمعی و استقلال رأی همه اعضا انجام خواهند داد.

 

علوی، به دیدار خود با مدیر و معاون سازمان همیاری ها و شهرداری های وزارت کشور اشاره نمود و تصریح کرد: قول اختصاص سهیمه قیر و تخصیص وام برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با سازمان همیاری و شهرداری ها در حال پیگیری است تا با دریافت ارز مناسب دولتی، خرید خودروی منطقه آزاد را برای نوسازی تاکسیرانی در دستور کار قرار دهیم.

رئیس شورا به دیدار خود با دکتر نوبخت اشاره نمود و یادآور شد: بجر مساعدت های سازمان برنامه و بودجه، که آغاز آن با پیگیری شورا بوده است، امروز تصفیه خانه های بیمارستانی و شهرصنعتی در حال پیگیری است و با اجرایی شدن آن آلودگی رودخانه ها کاهش می یابد.

ساماندهی وضع رودخانه ها با حذف ورودی فاضلاب و ورود پس آب ، در جلسه ای که با مدیر کل آبفای کشور داشتیم، در دستور کار قرار گرفته و مقرر شد ۳ بسته توسط آبفای گیلان آماده گردد تا بتوانیم اعتبار لازم را برای ساماندهی رودخانه ها دریافت نموده و یک مدل اجرایی برای حل معضل رودخانه ها داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد، در شورای پنجم بتوان به خروجی مناسبی برای حل معضل رودخانه ها دست یافت. علوی همچنین گفت: پیش پرداخت برای راه اندازی زباله سوز پیگیری شده، ولی انجام نشده است. مطالبه اجتماعی هم برای راه اندازی زباله سوز وجود دارد. برای حل معضل مدفن زباله سراوان جلسات فشرده ای با فرمانداری برگزار کردیم اما تا زمانیکه ۲۵درصد پیش پرداخت زباله سوز پرداخت نشود، امکان اجرایی آن در بازه زمانی وجود ندارد. در این زمینه با دکتر نوبخت مذاکره شده است. این مطالبه ای است که اگر چه شاید مستقیم وظیفه شورا و شهردری نباشد ولی مردم از شهرداری انتظار دارند.

علوی یادآور شد: ۱۰ میلیارد تومان در بدو قرداد زباله سوز دریافت شده و ۱۷ میلیارد تومان دیگر نیز اخیراً از سوی سازمان شهرداریها واریز گردیده ولی برای آغاز قرارداد نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر هستیم.

 

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا در نطق پیش از دستور جلسه گفت: طی مذاکرات صورت گرفته در جلسه هیات رئیسه اخیر که با همه اعضا صورت گرفته است، مقرر شد فعالیت های کمیسیون های تخصصی شورا در صحن شورا گزارش شود.

رضا رسولی افزود: فعالیت های خوبی در کمیسیون های این دوره صورت گرفته است و لازم است به صورت طرح در صحن شورا مطرح و برای اجرای آن دستور العمل مصوب داشت.

وی تصریح کرد: تلاش می شود اقدامات ایجابی و کارشناسی کمیسیون عمران، در بخش هایی که قابلیت طرح دارد، هر هفته به صورت یک یا دو طرح تقدیم صحن شورا شود.

رسولی ابراز کرد: این هفته دو طرح ارایه می شود؛ با جلسات مشترک با کمیسیون های بودجه و فرهنگی این طرح ها بررسی شده است و تلاش شده مباحثی که می تواند زیر ساخت گردشگری باشد، نه از جنس فراغت بلکه از جوانب مختلف نظیر معماری، احترام به بافت تاریخی و ساختار شهرسازی اصیل گیلان (ساختار دربه در بود و معبر نداشت که جذابیت اجتماعی داشت) بررسی گردد.

رسولی افزود: قبلا یک کارگروه رسمی ایجاد شد و موضوع گردشگری را در قالب طرح آوردیم . بنظر می رسد علاوه بر سیاست گذاری برای گردشگر و اسکان، باید توسعه گردشگری همه جانبه داشت. و ایجاد گردشگری شهری بدون دخالت مدیریت شهری و ایجاد ساختارهای جذاب به لحاظ معماری بافت رنگ و… امکان پذیر نخواهد بود.

عضو شورا تصریح کرد: در شورای چهارم نیز در قالب دفتر توسعه گردشگری شهرداری رشت طرحی در حوزه گردشگری آماده شد . مدتی هم این دفتر راه اندازی شد. ولی به دلیل اینکه ساختار می باید در چارچوب چارت سازمانی قرار می گرفت، مدتی راکد ماند ولی این نگرش نمی تواند مغفول واقع گردد. بنابراین در قالب ستاد توسعه و مدیریت گردشگری شهرداری رشت می توان این طرح ها را بررسی و اجرایی نمود . به عنوان نمونه در شهرداری تبریز و اصفهان، این ستاد تشکیل و بعدا تبدیل به سازمان گردشگری شد و شورای شهرهای یاد شده نیز این سازمان را تصویب کردند. وجود چنین ساختاری می تواند به مدیریت شهری برای توسعه همه جانبه گردشگری کمک نماید.

پس از توضیحات ارائه دهنده طرح، طرح الزام شهرداری رشت به ایجاد ستاد توسعه گردشگری با ۱۰ امضا تقدیم شورا شد.

 

رسولی در مورد بحران و تنش آبی در سطح کشور نیز سخنانی بیان کرد و افزود: بخش هایی از کشور بشدت با سوء مدیریت در دوره های مختلف دچار تنش آبی شده است. در شهرهای اصفهان، خرمشهر و خوزستان و برخی شهرهای مرکزی نمود آن را می بینیم. در کمیسیون عمران دو جلسه تخصصی در زمینه مقابله با عواقب این بحران برگزار کردیم. یکی از تبعات این بحران، موج بزرگ مهاجرت به گیلان و استان های شمالی است که مدتی است آغاز شده و برخی مهاجران در اراضی شهرستان های اطراف رشت و گیلان، از نقاط مرکزی ایران زمین های هکتاری می خرند. اگرچه این خرید به معنای الزام به اسکان نیست.

عضو شورا تصریح کرد: وجود مهاجر الزاما بحران نیست و یک فرصت هم می تواند باشد ولی باید برای اسکان، نوع اشتغال و سرمایه و آورده مهاجران و خدمات ارایه شده و… برنامه ریزی کرد. متاسفانه در دهه ۵۰ و ۶۰ پس از اصلاحات ارضی شاهد موج مهاجرت از روستاها به شهرها بودیم و رشت بیش از همه پذیرای مهاجران بود. کارگران از استانهای همجوار به رشت کوچ کردند آن زمان نتوانستیم یک ساختار برنامه ریزی شده داشته باشیم، خدمات شهری بهداشت و… حساب شده نبود و شش سکونتگاه غیر رسمی در رشت شکل گرفت و مدیریت شهری هنوز هم نتوانست خدمات بهینه به این سکونتگاه ها ارایه دهد و ساخت و ساز آن هم بر اساس اصول شهرسازی نیست. هرچند که حل تبعات اجتماعی ورود مهاجران یک کار بین سازمانی است و تنها وظیفه مدیریت شهری نیست، اما ما نمی توانیم تنها نظاره گر این مهاجرت باشیم. نوع مهاجران آتی متفاوت است افرادی که تمکن مالی دارند و می توان روی سرمایه ایشان به عنوان یک فرصت استفاده کرد اما این توان می تواند بر بافت جمعیتی شکننده شهر آسیب بزند. اگر برنامه ریزی درستی برای مهاجران آتی نداشته باشیم، یک شهر مغلوب خواهیم بود و هزینه گزافی را باید بپردازیم.

ریس کمیسیون عمران شورا ابراز کرد: طرح دوم کمیسیون عمران، طرح الزام شهرداری برای مکان یابی اسکان در شهرکهای مشخص بویژه در اراضی سفید رود است که تملک ان هم تصویب شده است. از این نوع اراضی باید داشته باشیم و برای آن برنامه ریزی کرد و مسئولان استان نیز برای اسکان مهاجران آتی کمک کنند تا از این فرصت افزایش جمعیتی استفاده کنیم.

رسولی افزود: پیش بینی می شود ارتقای جمعیتی از ۲و نیم میلیون به ۶میلیون داشته باشیم.

پس از توضیحات رضا رسولی، طرح امکان سنجی و مکان یابی در محدوده شهر رشت با ۱۱ امضا بصورت دو فوریت به شورا تقدیم شد.

 

احمد رمضانپور نیز در نطق پیش از دستور جلسه از پیگیری های زیربنایی رئیس شورا تقدیر کرد وگفت: خواست بنده این بود که شورا می تواند برای امور زیربنایی از ظرفیت های کشور استفاده نموده و پیگیری نماید. جای خوشحالی است که ریاست شورا با برگزاری جلساتی در تهران تلاش کرده از توان مدیران ملی برای حل معضلات رشت بهره مند گردد.

عضو شورا پیرامون شهردار اسبق نیز گفت: کناره گیری ایشان و مدیران شبیه وی را باید در مسایل مختلف جستجو کرد و آسیب شناسی نمود . ما باید در آینده پشت مدیر شهری خود را خالی نکرده و به قولهایی که می دهیم عمل کنیم.

وی ادامه داد: یکی از عوامل عدم توسعه نیافتگی رشت، عدم ثبات در مدیریت شهری بوده است. بررسی های آماری نشان می هد از زمان شکل گیری بلدیه تاکنون، ۶۸ شهردار داشتیم. بعد از انقلاب ۲۸ شهردار و سرپرست داشتیم. بیشترین عمر شهرداران در قبل تشکیل شوراها بود ولی از زمان شکل گیری شورا هر ۹ماه یک شهردار و سرپرست داشتیم و این عدم ثبات در مدیریت شهری است.

رمضانپور در مورد انتخاب شهردار آتی نیز گفت: مهمترین استراتژی، این است که شهردار باید بومی باشد. اکنون که این فرصت هست، باید از تدبیر رئیس شورا هم برای انتخاب احسن استفاده نمود.

وی عمر مدیریتی شهرداران رشت را با دیگر شهرها مقایسه نموده و افزود: شیرزا و تهران مشهد، اصفهان شهرداران کمتری نسبت به تعداد شهرداران رشت در همین سنوات داشته اند و همین نشان می دهد چرا این شهرها توسعه یافته اند. شهردار آتی باید تخصص، تجربه و اخلاق و مردم داری را داشته باشد. ظرفیت نظام مهندسی را داریم و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد و در کنار ثبات مدیریت شهر را توسعه دهیم. فردی که متعهد بوده و عاشق شهر و توسعه بوده و شهامت و قدرت ریسک را داشته باشد، می تواند در توسعه شهر اثرگذار باشد. امروز احساس مردم این است که نگاه مردم به شورای پنجم نگاه ویژه ای است و اگر نتوانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم، نگاه مردم تغییر خواهد کرد.

اینکه یک شخص بیاید و برود و ما آسیب شناسی کنیم که باید همه نیروها و همه دستگاه های اجرایی و قضایی و انتظامی و… باید همراه مدیریت شهری باشند. مشکل شهر تنها پول نیست و می توان مدیریت بدون پول هم داشت اما به کمک سرمایه های بخش خصوصی. و این کاری است که در شهرهای دیگر اتفاق افتاده است. ما به عنوان نمایندگان مردم می توانیم بدور از نگاه های سیاسی، در کنار هم به این عمل رسیده و برای توسعه رشت تاثیر گذار باشیم.

رمضانپور تاکید کرد: عدم ثبات، ضعف در مدیریت شهری ایجاد می کند و عدم وحدت می تواند آسیب زا باشد. وظیفه داریم به شهردار آتی بگوییم، جانشین پروری کند. چرا باید امروز چراغ بدست در مناطق به دنبال یک مدیر برای شهرداری باشیم. اگر فرد غیر بومی نمره ۱۰۰ داشته باشد، و فرد بومی نمره ۷۰ داشته باشد، شهردار بومی به مراتب بهتر از شهردار غیر بومی با نمره ۱۰۰ است. زیرا منابع مالی شهر، شهرداری و نیروی انسانی و… را می شناسد.

به عنوان عضو شورا باید هدف گذاری کنیم، به این معنی که امید به آینده داشت و با یک نقشه راه امید به آینده داشت و تنها روزگذران نداشت و هدف گذاری برای ۳سال آینده داشته باشیم.

 

فاطمه شیرزاد نیز ابراز امیدواری کرد، هرچه زودتر شهردار رشت انتخاب شود. سخنگوی شورا از رسانه ها خواست تا کمک کنند تا در یک جو آرام اعضای شورا شهردار را انتخاب نمایند.

وی در مورد طرح امکان سنجی و مکان یابی برای مهاجران آتی به رشت در مقام موافق طرح گفت: این موضوع باید مورد توجه مسئولان ارشد استان هم باشد. حاشیه شهر رشت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هم به لحاظ ایمنی و سلامت و هم به لحاظ خدمات رسانی. زیرا بی توجهی می تواند تبعات مختلفی را به لحاظ فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و… ایجاد کند. حاشیه شهر مورد فراموشی قرار گرفته و لازم است این تهدید تبدیل به فرصت شود.

شیرزاد تاکید کرد: انگار کسی بفکر مهاجران و حاشیه نشین ها نیست و باید شورا و شهرداری به این موضوع فکر کند و اگر برنامه برای آینده نداشته باشیم، دچار مشکل می شویم. انتظار داریم کمیسیون عمران باز هم این موضوع را بررسی نماید و به کمک شهرداری یک چشم انداز ۲۰ ساله برای این توسعه داشته باشیم.

طرح الزم شهرداری به ایجاد ستاد توسعه گردشگری شهرداری رشت نیز طرح دیگری بود که عصر امروز تصویب شد. در این طرح قید شده که شهردار، رئیس این ستاد خواهد بود و شورا نیز یک نماینده به عنوان ناظر خواهد داشت.

علوی در این زمیه گفت: پیشتر ستادی در شهرداری در این زمینه تشکیل شده بود و اگرچه سازمان فرهنگی ما به ازای این ستاد به عنوان دستگاه اجرایی است، ولی خروجی مشخص نداشت.

رسولی در این زمینه افزود: برنامه ریزی کمی وکیفی در این زمینه برای گردشگری داریم و خدماتی که به گردشگر داده می شود ، در عمل به اداره کل میراث فرهنگی برمی گردد. این طرح بیش از حدود و اختیارات سازمان فرهنگی به حوزه گردشگری می پردازد. به عنوان مثال نوع نگاه خدمات ترافیک به یک شهر گردش پذیر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل ستاد زیر نظر مستقیم شهردار است تا نیم نگاهی از منظر گردشگری به همه حوزه ها داشت.

 

محمد حسن عاقل منش نیز در موافقت با این طرح گفت: یکی از مشکلاتی که در شهرداری با آن مواجه هستیم، موضوع گردشگری و افق ۲۰ ۲۰ هست. اگرچه سازمان فرهنگی متولی موضوع گردشگری است، ولی عملا یک فرد در مقام معاونت اجتماعی نمی تواند به این مهم بپردازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ابراز امیدواری کرد در این فرصت کوتاه زیر ساخت های لازم برای این مهم ایجاد گردد. و با تصویب این طرح یک ساختار نظامند برای توسعه گردشگری صورت گیرد.

این طرح با دو فوریت با رای اعضای شورا پذیرفته شد.

طرح نظام جامع پرداخت به رسانه ها، طرح دیگری بود که از سوی روابط عمومی شورا ارایه گردید تا ضمن حمایت از رسانه ها و تقویت حوزه اطلاع رسانی، نظام جامعی برای پرداخت به رسانه های فعال با شورا و شهرداری صورت گیرد. این طرح پس از قرائت به کمیسیون های تخصصی شورا برای بررسی بیشتر ارجاع شد.

همچنین در این جلسه، عملکرد یکساله کمیسیون حمل و نقل وترافیک شورا در صحن شورا گزارش شد.

از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه، بررسی تعرفه بهای خدمات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت بود. این تعرفه قبلا در کمیسیون های بهداشت و محیط زیست و برنامه و بودجه شورا بررسی شده بود. با این حال نظرات متفاوت اعضای شورا و نگاه ویژه به این سازمان خدمات رسان موجب شد طرح مجدد به کمیسیون های یاد شده ارجاع شود تا در برخی از موارد تعرفه به نفع شهروندان و افزایش کمک به این سازمان تغییر کند.

 

اسماعیل حاجی پور در این زمینه گفت: سازمان آتش نشانی یک سازمان خدمات رسان است و شهرداری باید از ردیف های بودجه مشخص به این سازمان کمک کند. این سازمان حکم اورژانس را دارد و باید برای ارتقای ماشین ها و تجهیزات آتش نشانی اعتبار درنظر گرفت.

بهراد ذاکری نیز بر تقویت این سازمان تاکید کرد و گفت: سازمان آتش نشانی همانند اورژانس عمل می کند و در مواقع ضروری نقش کمک کننده دارد و نباید اجازه دهیم فقدان خودروها و تجهیزات لازم ، موجب یک فاجعه شود و همانند حادثه پلاسکو بعد تبعات بیشتر را تحمل کنیم.

 

فرهام زاهد نیز خواستار تغییر در برخی از تعرفه های عوارض این سازمان متناسب با تمکن جمعیتی در نقاط مختلف شهر شد.