سید امیرحسین علوی:

طرحی برای ارتقای کیفیت اقتصادی زندگی مردم طبقات محروم و متوسط رشت آماده می‌کنیم/ از برند تالاب شهر و شهرخلاق حداکثر بهره را می بریم

حرف تازه – سید امیرحسین علوی یکی از پنج عضو شورای شهر چهارم بود که توانست بار دیگر رای مردم را کسب کند و در شورای پنجم حضور داشته باشد. او در انتخابات هیات رئیسه شوری به عنوان رئیس انتخاب شد تا یکی از جوان‌ترین روسای شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد. علوی در همان […]

حرف تازه – سید امیرحسین علوی یکی از پنج عضو شورای شهر چهارم بود که توانست بار دیگر رای مردم را کسب کند و در شورای پنجم حضور داشته باشد. او در انتخابات هیات رئیسه شوری به عنوان رئیس انتخاب شد تا یکی از جوان‌ترین روسای شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد. علوی در همان آغاز شورای پنجم طرح درخواست ثبت تالاب عینک را به شورا آورد تا نشان دهد می‌خواهد حضور موثرتری در شورای پنجم داشته باشد. او می‌گوید تلاش می‌کند شورا در مسیر سیاستگذاری پیش برود و بر این اساس طرح‌های کارشناسی شده‌ای را به کمک نخبگان به صحن شورا خواهد برد. گفت و گوی ما را با مهندس امیرحسین علوی بخوانید.

آقای مهندس علوی، در همین مدت کوتاهی که از آغاز به‌کار شورای پنجم می‌گذرد شما تلاش ویژه‌ای برای ارسال درخواست ثبت رشت به عنوان نخستین شهر تالابی کشور داشتید. در این مورد توضیح می‌دهید؟
رشت، شهر واقعا خاصی است که از مواهب خدادادی زیادی برخوردار است. به جرات می‌توانم بگویم پتانسیل‌هایی که رشت دارد در کمتر شهر کشور می‌توانید پیدا کنید. نمونه‌اش دو رودخانه بزرگ رشت که از وسط شهر رد می‌شود. امروز ممکن است بسیاری از مردم به حق این دو رودخانه را به شکل معضل نگاه کنند، چون بی‌تفاوتی و بی‌عملی مسوولان در چند دهه گذشته باعث شده یک فرصت به تهدید تبدیل شود. البته هنوز هم دیر نشده و می‌توان از رودخانه‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کرد. من و همکارانم در شورای اسلامی شهر به کمک شهرداری تلاش خواهیم کرد که اتفاق خوبی را در بخش رودخانه‌ها برای رشت رقم بزنیم.
اما بر‌گردیم به سوال شما درباره‌ی موضوع تالاب عینک که همان‌طور که گفتید شخصا به دلیل دغدغه خاصی که در این مورد داشتم خیلی سعی کردم موضوع درخواست ثبت رشت به عنوان نخستین شهر تالابی کشور درگیرودار مسایل مربوط به انتخاب شهردار مشمول مرور زمان نشود. به همین دلیل با تمرکز خاصی این طرح را در شورا دنبال کردم که با همراهی همکاران خوبم در شورا بالاخره توانستیم این کار را انجام دهیم. امیدوارم با تایید درخواست ما و ثبت رشت بتوانیم هم به نجات تالاب عینک کمک کنیم هم از پتانسیل بالایی که این پدیده دارد استفاده کنیم. ما متاسفانه پتانسیل‌هایمان را نادیده می‌گیریم. وجود تالاب عینک می‌تواند یک جاذبه گردشگری بسیار خوب باشد. اما برای گردشگرپذیری باید قواعد را رعایت کنیم. باید چهره جذابی برای این جاذبه طبیعی ایجاد کنیم و بسته کاملی ارائه کنیم، در این صورت حتما گردشگران استقبال خواهند کرد.

محلات حاشیه تالاب عینک از جمله محلات کم برخوردار است. درست است که وظیفه ذاتی شورای شهر و شهرداری ایجاد شغل نیست، اما ثبت تالاب عینک در کنوانسیون رامسر آیا می‌تواند برای مردم آن محلات هم آورده داشته باشد؟
قطعا همین‌طور است. اصلا پایه همه پروژه‌ها و طرح‌ها باید اقتصاد باشد، البته اقتصادی با نگاه مبتنی بر عدالت اجتماعی و اقتصادی. تالاب عینک باید برای مردم رشت و به‌خصوص ساکنان حاشیه‌ی این تالاب منشا خیر باشد. روی طرح ثبت رشت به عنوان اولین تالاب شهر کشور مطالعات گسترده‌ای اینجام دادیم و این‌طور نیست که یک نامه نوشتیم و امضاء کردیم.
در این طرح به چشم‌انداز ۲۰ ساله تالاب‌های کشور که در سند راهبردها و برنامه عملی ملی تالاب‌ها درج شده و به تصویب رسیده توجه ویژه شده است. طرح‌های حفاظت از تالاب‌های ایران، طرح جامع مدیریت منابع آب کشور و استان گیلان، طرح آمایش سرزمین، طرح مجموعه شهری رشت، طرح جامع شهر رشت، طرح تفصیلی شهر رشت، طرح جامع مدیریت پسماند حوزه مرکزی گیلان و البته طرح سکونتگاه‌های غیررسمی شهر رشت، همه طرح‌هایی بودند که در طرح ثبت تالاب عینک در تالاب‌های بین‌المللی و کنوانسیون رامسر لحاظ شده‌اند.
این طرح آخر مربوط به سوال شما می‌شود. در طرح سکونتگاه‌‌های غیررسمی شهر رشت در طرح برنامه‌ریزی شده که تمام برنامه‌های دستگاه‌های دولتی و مشارکت بخش خصوصی، تهیه برنامه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و اقدامات و توانمندسازی آنها با تاکید بر بهسازی رشت در حال اجرا است. از اهداف این طرح می‌توان به زمینه‌سازی برای احداث مسکن مناسب، خدمات پایه و زیربناها برای گروه‌های کم درآمد اشاره کرد.
واقعیت این است که تالاب شهری عینک در یکی از پهنه‌های فقیر شهر قرار دارد که برای توانمندسازی اقتصادی همشهریان خوب و شریف، در آن منطقه ویژگی‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی جمع‌آوری شده است. ما نمی‌توانیم تنها با شعار دادن نشان دهیم که به فکر مردم این منطقه هستیم. شخصا در حال تهیه طرحی برای ارتقای کیفیت اقتصادی زندگی مردم طبقات محروم و متوسط رشت هستم که در آن طرح تلاش می‌کنیم از اساتید و کارشناسان خبره اقتصادی و اجتماعی استفاده کنیم، کما اینکه الان هم عزیزانی در حال کار هستند، از همین‌جا از همه متخصصان شهر و ان‌جی‌اوها دعوت می‌کنم که ما را همراهی کنند. انشاالله در نظر داریم در شورای پنجم به مسایل نگاه تخصصی‌تری داشته باشیم. این شهر متعلق به همه‌ی شهروندان رشت است و ما هم در شورا وظیفه داریم مطالبات مردم را پیگیری کنیم.

یک تالاب برای ثبت در کنوانسیون رامسر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و آیا تالاب عینک این ویژگی‌ها را دارد؟
ابتدا بگذارید به نکته‌ای اشاره کنیم که هم بخشی از پاسخ به این سوال است و هم به سوال قبلی‌تان هم برمی‌گردد.
اساسا شهری می‌تواند برای تعیین صلاحیت در نظر گرفته شود که اطلاعات سازگار با شرایط بومی به منظور افزایش آگاهی‌های عمومی درباره‌ی ارزش‌های تالاب‌ها و تشویق ذی‌نفعان به بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها داشته باشد. همچنین توانمندسازی و مشارکت جوامع بومی و محلی و جامعه مدنی در تصمیم‌گیری‌ها برنامه‌ریزی و مدیریت شهری نیز از نکات حائز اهمیت است. مبارزه با فقر نیز در این میان نقش مهمی دارد.
برای ثبت تالاب‌ها در کنوانسیون رامسر یک سری ویژگی‌های کالبدی معیار قرار می‌گیرند، یک سری هم ویژگی‌های فراکالبدی. معیارهای عمومی براساس گیاهان یا جانوران،‌ معیار ویژه براساس پرندگان آبزی و معیارهای ویژه اساس ماهیان همگی مورد توجه کنوانسیون تالاب‌های رامسر هستند.
خب خوشبختانه گیلان در مسیر کریدور زیستگاهی پرندگان مهاجر زمستان گذرانی قرار دارد که با آغاز فصل سرد پرندگان از عرض‌های جغرافیایی شمالی به سمت مناطق جنوبی حرکت می‌کنند.
جالب است که بیش از ۳۶ گونه از پرندگان در تالاب عینک حضور دارند که در بین آنها، پرندگان کمیابی هم دیده می‌شود که شانس ما را برای ثبت تالاب عینک در کنوانسیون رامسر بالا می‌برد.
تنوع گیاهی قابل قبولی هم در عینک وجود دارد. اما وجود تالاب عینک در محدوده شهری، ظرفیت در اختیار ما قرار می‌دهد که امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم و از این ظرفیت برای شهر رشت و شهروندان استفاده کنیم.
ما باید از امکان‌هایی مثل شهر خلاق خوراک و تالاب شهر بهره ببریم و آنها در جهت توانمندسازی اقتصادی قرار دهیم. بنده تاکید خاصی بر مساله اقتصاد دارم و فکر می‌کنم ما به عنوان نمایندگان مردم و مدیران مکلف هستیم زمینه را برای زندگی بهتر مردم فراهم کنیم. ثبت تالاب عینک در کنوانسیون رامسر، رشت را به اولین شهر تالابی کشور تبدیل می‌کند. امیدواریم با درخواست ما برای ثبت تالاب عینک موافقت شود. ما از این برند می‌توانیم و باید حداکثر استفاده لازم را برای توانمندسازی اقتصادی شهر ببریم. اما اگر هم ثبت نشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد. چه ثبت بشود چه نشود، ما هستیم که باید از تالاب عینک به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

رشت رویایی