ضرورت پلاک گذاری ساختمان ها با همکاری اداره کل پست گیلان | بررسی بودجه ۱۴۰۴ سازمان های حمل و نقل و عمران | موافقت با افزایش اعتبارات خرید اتوبوس و خرید قیر
جلسه مشترک کمیسیون های «شهرسازی و معماری» و «حمل و نقل، ترافیک و عمران» شورای اسلامی شهر پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ با حضور مسعود عباس نژاد، محسن سماکچی و رضا عاشری در ساختمان شورا برگزار شد و اعضای دو کمیسیون بر ضرورت پلاک گذاری ساختمان ها با همکاری اداره کل پست گیلان تاکید کردند.
به گزارش قلم آزاد، محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت در ابتدای این جلسه ضمن عرض تسلیت به دلیل درگذشت حاج اسماعیل حاجی پور رئیس اسبق شورا، بیان داشت: این اتفاق همه ما را متاثر کرد. قلب حاج اسماعیل حاجی پور برای رشت می تپید. امیدوارم خداوند ایشان را با امام حسین (ع) محشور نماید. این ضایعه را به تمام شهروندان رشت تسلیت عرض می کنم.
قدردان مدیر املاک شهرداری رشت در ادامه در خصوص یک لایحه تهاتر ملک، اعلام کرد: بابت بدهی آقای فروتن به شهرداری رشت، تهاتر ملکی واقع در خیابان مطهری پیشنهاد شده که بر اساس برآورد قیمت کارشناسی دادگستری، سه طبقه پارکینگ و دو طبقه تجاری ۲۸۵ میلیارد تومان برآورد شده است. این مبلغ ۸۵ میلیارد تومان بیش از بدهی ایشان است که در سنوات آتی به صورت غیر نقد در قالب خدمات محاسبه خواهد شد.
رضا عاشری عضو شورای شهر رشت با تاکید بر اینکه قیمت گذاری باید به صورت مجزا مشخص شود و قیمت پارکینگ و تجاری جداگانه اعلام شود افزود: با کلیات موضوع موافقیم اما نیاز به بازدید و بررسی بیشتر دارد. با این قیمت کارشناسی، اعضای شورا نمی دانند برای هر مترمربع تجاری و هر مترمربع پارکینگ چه قیمتی تعیین شده است.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا نیز اظهار داشت: کمیسیون های عمران و شهرسازی با کلیات موضوع موافقند و پارکینگ سه طبقه این ملک برای شهرداری کاربردی خواهد بود. اما نیاز به بازدید و بررسی بیشتر نیز وجود دارد.
علیرضا زارع رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در این زمینه عنوان کرد: میانگین افزایش نرخ تاکسی ها ۳۱ درصد است. امسال در برخی خطوط افزایش قیمت در طول مسیر را جداگانه در نظر گرفته ایم تا رانندگان از تردد تا انتهای مسیر استقبال کنند. همچنین تبصره ۲۰ درصد افزایش بیش از نرخ مصوب جدید برای فعالیت بعد از ساعت ۲۲ در نظر گرفته ایم.
زارع با اشاره به هزینه های سالیانه رانندگان تاکسی تصریح کرد: درآمد رانندگان تاکسی با وجود هزینه های بالای خودرو بسیار ناچیز است و با توجه به نرخ تورم، حتی با این افزایش ۳۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها نیز سطح درآمدی این قشر بهبود نخواهد یافت.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای شهر رشت نیز خاطرنشان کرد: اعدادی مثل ۹۵۰۰ تومان برای شهروندان و رانندگان مشکل ساز است. امروزه پول خرد وجود ندارد و پیشنهاد می شود اصلاح شوند. ضمن اینکه اگر قرار بر استفاده از اپلیکیشن است باید در نظر گرفت که مبلغ به صورت روزانه به حساب رانندگان واریز شود و به روز آینده نیز موکول نشود.
بعد از تبادل نظر اعضا، دو کمیسیون عمران و شهرسازی با کلیات افزایش ۳۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی ها در رشت موافقت کردند.
بررسی بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴ دو سازمان عمران و حمل و نقل شهرداری رشت
معصومه خانزاده مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت در ادامه این جلسه جزییات بیشتری از بودجه پیشنهادی برای دو سازمان «مدیریت حمل و نقل بار و مسافر» و «عمران و بازآفرینی شهری» شهرداری رشت اعلام کرد.
محمد پورناصرانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با اشاره به پروژه رینگ ۹۰ متری بیان داشت: بودجه سال جاری ۱۶این معاونت میلیارد تومان و بودجه سال آینده ۲۵ میلیارد تومان خواهد بود که حدود ۷ میلیارد تومان مربوط به مطالعات است و دوره مطالعه نیز ۶ ماه در نظر گرفته شده است.
علیرضا زارع رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نیز ضمن تشریح جزئیاتی از بودجه پیشنهادی برای این سازمان، با اشاره به اینکه امروز با تلاش های صورت گرفته ۴۵ اتوبوس در سطح شهر رشت فعال هستند افزود: در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش تعداد اتوبوس ها، سازمان حمل و نقل درخواست افزایش اعتبار خرید اتوبوس را دارد.
امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴ این سازمان بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت قیر، نیاز به افزایش اعتبارات مربوطه برای رفع مشکل آسفالت در سال آینده را داریم.
پس از تبادل نظر اعضا، کمیسیون های شهرسازی و عمران شورای شهر رشت با افزایش ردیف اعتبارات مربوط به خرید اتوبوس برای سازمان حمل و نقل و خرید قیر برای سازمان عمران در بودجه ۱۴۰۴ این دو سازمان موافقت کردند.
ضرورت پلاک گذاری ساختمان ها با همکاری اداره کل پست گیلان
مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر رشت تصریح کرد: امروزه اگر هر شهروندی کد ملی نداشته باشد از تمام خدمات اجتماعی محروم خواهد شد و امور اداری روزمره انجام نخواهد شد. کد پستی ساختمان ها نیز در نقش کد ملی یک شهروند است. ضمن اینکه بسیاری از ساختمان های جدید پلاک ندارند و حتی برخی معابر نامگذاری نشده اند.
وی افزود: پلاک های پستی طراحی شده که هوشمند هستند و بارکد دارند بسیار کمک می کند. با مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته مقرر گردید برای هر منطقه ۳ میلیارد تومان برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود. البته این مبالغی که هزینه می شود مجدد از عوارض شهروندان به درآمد شهرداری می افزاید.
محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز بیان داشت: مشکلات مربوط به نامگذاری معابر و همچنین پلاک گذاری ساختمان ها در شهرستان رشت بسیار محسوس است.
وی افزود: کد پستی باید برای مدیریت شهری به راحتی قابل استعلام باشد. امروزه یکی از مشکلاتی که خلاف سازان ایجاد کرده اند همین مورد است.
محمدحسین هوشنگی مدیرکل پست گیلان نیز ضمن تاکید بر ضرورت پلاک گذاری ساختمان ها از در نظر گرفتن بودجه برای پلاک گذاری ساختمان ها ابراز خرسندی کرد و گفت: اگر شهر رشت از لحاظ نامگذاری معابر و پلاک گذاری ساختمان ها اصلاح شود وضعیت کل استان نیز بهبود خواهد یافت. همه اطلاعات و داده ها باید به کمک یک سامانه برخط قابل استعلام باشد و این اراده وجود دارد که اداره کل پست گیلان در کنار مدیریت شهری این پروژه را به صورت میدانی آغاز کند.
دکتر دولتی نیز ضمن تاکید بر ضرورت پلاک گذاری ساختمان ها، عنوان کرد: کدپستی یکی از ارکان پایگاه داده کشور است و کشور به این موضوع نیاز دارد و دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم نیز از زمان انتخابات به همین موضوع تاکید کرده اند و همچنین جلساتی در سطح ملی و حاکمیتی در این رابطه در حال برگزاری است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص راه اندازی نرم افزار مربوطه، افزود: در خصوص ساختمان های قبلی نیاز به یکپارچه سازی وجود دارد اما در مورد ساختمان های جدید دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت. از این پس کدپستی همه ساختمان ها مشخص می شود و نام مالک و کد ملی و کدپستی نیز در اختیار مدیریت شهری خواهد بود.
معصومه خانزاده مدیر برنامه و بودجه شهرداری رشت نیز در ادامه عنوان کرد: پیرو مکاتبات صورت گرفته مقرر گردید در هر منطقه ۳ میلیارد تومان برای پلاک گذاری ساختمان ها در بودجه هزینه ای نظر گرفته شود و در بودجه درآمدی برای ساختمان های جدید در زمان صدور پروانه ساختمانی این مبلغ در نظر گرفته خواهد شد. همچنین برای ساختمان هایی که تاکنون پایان کار دریافت کرده اند در نقل و انتقالات بعدی عوارض پلاک گذاری محاسبه خواهد شد.
محمد پورناصرانی معاون شهرسازی شهرداری رشت نیز ضمن تاکید بر ضرورت پلاک گذاری ساختمان ها و تعامل مدیریت شهری و پست گیلان، گفت: در صدور پروانه و استعلام ها مشکلاتی وجود دارد و این موضوع نباید ایستگاه جدیدی در صدور پروانه برای شهروندان ایجاد کند.
ارسال دیدگاه