به بهانه تغییر احتمالی در راس منطقه آزاد انزلی؛

ضرورت تغییر تقریبا همزمان مدیرعامل منطقه آزاد با سایر مدیران ارشد گیلان

حرف تازه – از مدتی قبل زمزمه تغییر در راس منطقه آزاد انزلی به گوش می رسد و گزارش های دریافتی حاکی از آن است که دیر یا زود این تغییر طی چند ماه آینده رخ خواهد داد و شاید یکی از عللی که تا امروز هنوز تغییری رخ نداده این است که هنوز مقصد نهایی […]

حرف تازه – از مدتی قبل زمزمه تغییر در راس منطقه آزاد انزلی به گوش می رسد و گزارش های دریافتی حاکی از آن است که دیر یا زود این تغییر طی چند ماه آینده رخ خواهد داد و شاید یکی از عللی که تا امروز هنوز تغییری رخ نداده این است که هنوز مقصد نهایی رضا مسرور مشخص نشده است. 

اما فارغ از مساله مقصد احتمالی رضا مسرور، که قصد پرداختن به آن را در این مطلب نداریم، آنچه برای گیلانی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است دوران پس از مسرور، جانشین احتمالی و دستاوردهای مدیریت جدید برای استان گیلان در راستای رونق اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر است؛ موضوعی که تا امروز آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

اگر امروز منطقه آزاد انزلی علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته نتوانسته است تحول چشمگیری در اقتصاد استان ایجاد کند نمی توان و نباید انگشت اتهام را به سوی شخص رضا مسرور گرفت و عوامل متعددی نظیر اختلافات و قدرت نمایی دائمی بین برخی نمایندگان استان، عمر کوتاه مدیریتی در دستگاه های مختلف، شخص محوری به جای برنامه محوری در برخی از دستگاه ها، عدم وجود و یا عدم کارایی مناسب مدیریت و برنامه ریزی یکپارچه برای استان و بسیاری از عوامل دیگر دست در دست یکدیگر داده اند تا وضعیت امروزی رقم بخورد.

در چنین شرایطی هرچند یکی از نگرانی های موجود در خصوص بومی یا غیر بومی بودن جایگزین مسرور است اما نگرانی مهم تر در خصوص زمان این تغییر است. پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، مهر ماه امسال استاندار گیلان و شهردار رشت آغاز به کار کردند تا دو پست کلیدی مدیریتی در استان تقریبا به طور همزمان تعیین تکلیف شود و به دو مدیر توانمند اما غیر بومی سپرده شود. صنعت و معدن هم شاهد حضور دلق پوش بود و سایر شهرهای استان نیز یک به یک شهرداران خود را شناختند تا بخش قابل ملاحظه ای از تغییرات مدیریتی نهایی شود اما وضعیت منطقه آزاد هنوز نامشخص است. 

انتظار می رود اگر قرار است تغییری صورت بگیرد سریع تر انجام شود تا با توجه به عمر کوتاه مدیریتی در کشور، فرصت برگزاری نشست های هم اندیشی و افزایش سطح تعاملات منطقه آزاد با سایر دستگاه ها به وجود بیاید و با برنامه ریزی هماهنگ تر با سایر دستگاه ها گام های موثرتری در راستای افزایش صادرات، رونق کسب و کارهای محلی، توسعه صنعت گردشگری، رونق اقتصادی استان و بهبود فضای کسب و کار برداشته شود. 

تجربه نشان می دهد پس از روی کار آمدن یک مدیر، کسب اطلاعات و شناخت کافی از وضعیت آن مجموعه ، به مدت زمانی نیازمند است و همچنین ایجاد تعاملات گسترده با سایر دستگاه ها نیز زمان بر است. علاوه بر آن نگاه مدیران متفاوت است و از آنجا که متوسط عمر مدیریتی در کشور کوتاه است بسیاری از مدیران تمایل چندانی به پیگیری تمامی برنامه های بلند مدت ندارند و در نتیجه خروجی اقدامات برخی سازمان ها به جای برنامه محور بودن به سمت شخص محور بودن سوق پیدا می کند.

از سوی دیگر ظواهر امر و شنیده ها حاکی از آن است که از منطقه ویژه اقتصادی پیام، شستا و برخی سمت های مدیریتی اقتصادی دیگر به عنوان مقاصد احتمالی رضا مسرور نام برده می شود. بنا براین به نظر می رسد نمی توان روی حضور مسرور تا پایان دولت روحانی در منطقه آزاد انزلی برنامه ریزی کرد. حال که قرار بر تغییر است امیدواریم با به کارگیری فردی توانمند، بومی و مسلط به امور مدیریتی و اقتصادی، با کارنامه ای شفاف و روشن منطقه آزاد در مسیر حرکتی درستی قرار بگیرد و این تغییر هرچه سریعتر انجام شود تا استان گیلان بتواند با برنامه ریزی منسجم تر تا ۱۴۰۰ به شکوفایی بیشتری دست یابد.