پروژه ای که به کندی پیش می رود؛

ضرورت بهسازی محدوده حرم خواهر امام(س) و تسریع پروژه بازآفرینی

طرح توسعه و بازآفرینی اطراف حرم مطهر خواهر امام رضا(ع) از جمله طرح هایی است که از سوی شهرداری رشت به کندی پیش می رود و نیمه تمام ماندن آن نارضایتی هایی را برای سکنه و اهالی محل به همراه داشته است.

حرف تازه – طرح توسعه و بازآفرینی اطراف حرم مطهر خواهر امام رضا(ع) از جمله طرح هایی است که از سوی شهرداری رشت به کندی پیش می رود و نیمه تمام ماندن آن نارضایتی هایی را برای سکنه و اهالی محل به همراه داشته است.

در حالی که پس از احداث پیاده راه مرکزی شهررشت، صحبت از بهسازی و آرام سازی محدوده حرم خواهر امام(س) و اجرای طرح بازآفرینی به میان آمد اما با وجود تصویب سند ملی بازآفرینی توسط وزارت راه و شهرسازی و وعده های قبلی مسئولین شهری این طرح همچنان نیمه تمام مانده است.

به نظر می رسید پس از سال ها این طرح می تواند گرد و غبار فراموشی را از قدیمی ترین بافت شهر بزداید و با تغییرات ظاهری، این محدوده را به کانون توجه گردشگران مذهبی تبدیل کند اما به دلایل نامعلومی ظاهرا هنوز در اولویت کاری مدیریت شهری رشت قرار نگرفته است و جدیت لازم در اتمام آن دیده نمی شود.

علاوه بر ناتمام ماندن طرح بازآفرینی، وضعیت نامناسب مغازه های اطراف حیاط حرم که در مواردی موجب سد معبر شده، نارضایتی ساکنین محدوده اطراف حرم خواهر امام(س) و محله ساغریسازان را به همراه داشته است.

برخی از ساکنین این محل از اجاره املاک مسکونی آن محدوده توسط برخی از مغازه داران به منظور انبار کردن کالاها و لوازم خانگی نیز گلایه دارند و معتقدند این موضوع سبب سلب آسایش آنها شده است. 

اما از سوی دیگر کسبه که گفته می شود اکثرا اجاره دار هستند نیز نگرانی هایی دارند که نباید نادیده گرفته شود. در وضعیت نابسامان اقتصادی و اشتغال، امروزه هرگونه تصمیمی باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کسبه آن محدوده اتخاذ شود تا آسیبی به کسب و کار مغازه داران نیز وارد نشود که این موضوع نحوه ساماندهی و بهسازی آن محدوده را بیش از پیش حائز اهمیت می کند. 

ضرورت رسیدگی به وضعیت فعلی بقعه خواهر امام(س) و مغازه های اطراف آن، ضرورتی انکار ناپذیر است و بی شک اتمام طرح بهسازی و آرام سازی و اجرای پروژه بازآفرینی مشروط بر آن که تمهیدات لازم در خصوص کاهش آسیب های آتی پیش بینی شود می تواند موجب رونق بخشی گردشگری و اقتصادی آن محدوده و به طور کلی شهر رشت شود.

اما تجربه نه چندان موفق پیاده راه فرهنگی هسته مرکزی رشت نباید تکرار شود و شاید بهترین راهکار این است که مسئولین شهری هم پای صحبت سکنه و هم کسبه آن محدوده بنشینند و سپس تصمیمات مناسبی را در اسرع وقت به مرحله اجرا در آورند.

شایان ذکر است حضرت فاطمه اخری(س)، خواهر حضرت امام رضا(ع) است و وجود حرم پربرکت خواهر امام(س) در بافت مرکزی و تاریخی رشت فرصت مغتنمی برای شهر رشت است که اجرای طرح بازآفرینی و توسعه محدوده اطراف حرم، می تواند در توسعه و رونق سیاحتی و زیارتی شهر رشت موثر باشد و قطعا فضاسازی معنوی و زیباسازی بصری محدوده بقعه حرم خواهر امام(س) باید مدنظر مجریان طرح بازآفرینی باشد.