صندوق درآمد ثابت چیست و چگونه کار می کند؟

صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه برای افرادی هستند که درجه ریسک پذیری پایینی دارند و هدفشان از سرمایه‌‌گذاری کسب بازدهی تقریبا ثابت و بدون ریسک است.

به گزارش حرف تازه ، صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه برای افرادی هستند که درجه ریسک پذیری پایینی دارند و هدفشان از سرمایه‌‌گذاری کسب بازدهی تقریبا ثابت و بدون ریسک است.

صندوق‌سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند. در واقع صندوق محلی است که در آن وجوه نقد سرمایه‌گذاران جمع‌آوری می‌شود و این سرمایه جمع شده بر اساس نوع فعالیت صندوق و محل‌های سرمایه‌گذاری صندوق، در بازارهای مالی مختلف سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که از انواع آن می‌توان به صندوق سهامی، شاخصی، اهرمی، جسورانه، درآمد ثابت و… اشاره کرد. یک صندوق متشکل از تیمی حرفه‌ای است که با انجام تحلیل‌ها و رصد بازار، سرمایه‌گذاری اصولی و صحیح را به‌جای افراد انجام می‌دهد.

از نظر نوع معامله نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو دسته ETFها (صندوق قابل معامله ) و صندوق‌های صدور و ابطالی تقسیم می‌شوند. صندوق‌های قابل معامله را می‌توان در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها خرید و فروش کرد، واحدهای صندوق‌های صدور و ابطالی را نیز همانطور که از نامشان مشخص است، می‌توان از طریق طی کردن فرایند صدور و ابطال صندوق‌ها خرید و فروش کرد.

صندوق‌، راهکاری برای سرمایه‌گذاری افراد کم تجربه و تازه وارد در بورس!

با شکل گرفتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری، عبارت صرف زمان برای سرمایه‌گذار از بین رفت، چرا که دیگر نیاز به گذراندن وقت در پی یافتن سهام مناسب یا انجام تحلیل‌های تکنیکال، بنیادی، تابلوخوانی و…  روی سهام‌ها مختلف از صنایع مختلف نبود. در واقع تمامی این اقدامات را تیم مدیریتی صندوق سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و سرمایه‌گذار را در رسیدن به سود در قبال دریافت مبلغ اندکی تحت عنوان کارمزد کمک می‌کنند.

صندوق درآمد ثابت ، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تنوع زیادی دارند که افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود در یک یا انواعی از این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق درآمد ثابت است که میزان ریسک‌پذیری این صندوق‌ها همانند ریسک‌پذیری در سپرده‌های بانکی است. با این تفاوت که سود پرداختی این نوع صندوق نسبت به سپرده‌های بانکی مقداری بیشتر است.

 تفاوت صندوق درآمد ثابت و سپرده بانکی

یکی از دلایلی که اکثر مردم سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی را به بورس ترجیح می‌دهند، ریسک بورس است در صورتی که تمامی ابزارهای سرمایه‌گذاری موجود در بورس با ریسک بالا همراه نیستند. از جمله ابزارهای سرمایه‌گذاری که ریسک کمی دارند صندوق‌های درآمد ثابت هستند. بازدهی مورد انتظار صندوق‌های با درآمد ثابت نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالا نیست ولی به‌طور معمول از نرخ سود بانکی بیشتر است. محاسبه سود در سپرده‌های بانکی به‌صورت ماه شمار است، اما در صندوق‌های درآمد ثابت محاسبه سود به صورت روزشمار است. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان این‌گونه گفت که مهم‌ترین تفاوت سپرده‌های بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، بازدهی آن‌ها است.

ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت

هدف اصلی این صندوق‌ها کسب بازدهی تقریبا ثابت و بدون ریسک است. بنابراین بیشتر پرتفوی این صندوق را سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت بورسی و فرابورسی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اسناد خزانه اسلامی و… تشکیل می‌دهد. بخش کوچکی از پرتفوی این صندوق نیز تشکیل شده از سهام شرکت‌های بورسی است. به همین خاطر ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق تقریبا از بین می‌رود و می‌توان صندوق درآمد ثابت را یک صندوق سرمایه گذاری بدون ریسک دانست.

منظور از سود مرکب در صندوق‌های درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به‌صورت دوره‌ای به سرمایه‌گذاران خود سود پرداخت می‌کنند. اغلب این پرداخت‌ها به‌صورت ماهیانه به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود. اگر سرمایه‌گذاری مجددا سود دریافتی را در صندوق سرمایه‌گذاری کند، تعلق گرفته به وی نیز جز دارایی اولیه وی به حساب آمده و مشمول محاسبه سود مجدد می‌شود. به این دارایی اصطلاحا دارایی مرکب و به سود آن سود مرکب گفته می‌شود.

انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مناسب

برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مناسب، بررسی چندین فاکتور ضروری است:

 

  • کارنامه مالی و عملکرد صندوق

بازدهی صندوق در دوره‌های گذشته و از زمان شروع به‌کار صندوق، معیار مناسبی برای تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب مناسب‌ترین صندوق با درآمد ثابت است. میزان بازدهی دوره‌های گذشته صندوق را می‌توان از طریق وب‌سایت هر صندوق بررسی کرد. بدین ترتیب، امکان مقایسه هر صندوق با سایر صندوق‌های آن موسسه و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر موسسات فراهم می‌شود.

 

  • مطالعه اساسنامه و امیدنامه صندوق

در اساسنامه و امیدنامه هر صندوق سرمایه‌گذاری، مواد قانونی که به تصویب و تایید سازمان بورس اوراق بهادار رسیده است آورده شده است. مطالعه اساسنامه و امیدنامه هر صندوق جهت کسب آگاهی از حوزه اختیارات مدیر صندوق، ترکیب دارایی‌ها، استراتژی و خط مشی صندوق حائز اهمیت است.

  • اندازه صندوق سرمایه‌گذاری

حجم بالای وجوه صندوق، نشان‌دهنده‌ی موفقیت و محبوبیت صندوق در جذب سرمایه اشخاص است. می‌توان از بالا بودن حجم وجوه موجود در صندوق، میزان اعتماد سرمایه‌گذاران به صندوق را مشاهده کرد.