شیر مناسب بچه گربه ای که مادر ندارد

بچه گربه ها در ۸ تا ۱۰ هفتگی عمر خود ، مواد مغذی ای از شیر مادر خود دریافت می کنند که به سادگی شیری که صاحبشان به آن ها می دهد ، نیست. بعد از آن که بچه گربه ها از شیر گرفته می شوند و به سمت غذاهای دوران بزرگسالی و نوشیدن آب از ظرف می روند ، نیازشان به شیر و همچنین توانایی آنها در هضم شیر از بین می رود.

به گزارش حرف تازه به نقل از ITpet ، با هم نگاهی به تغذیه گربه ها از بدو تولد  تا زمان پیر شدنشان می اندازیم تا  ببینیم که چرا دادن هر نوع شیر به بچه گربه ها نه تنها مفید نیست بلکه خطرناک هم می باشد.

شیر مناسب بچه گربه ای که مادر ندارد

نحوه مراقبت از گربه تازه متولد شده و تغذیه آن
بهترین شیری که گربه در زمان کودکی دریافت می کند ، شیر مادر است که ارزش غذایی آن در ۸ تا ۱۰ هفتگی گربه ها بسیار بالاست.
محتوای غذایی شیر گربه مادر،  نه تنها برای تغذیه در دوران کودکی او طراحی شده است بلکه او را برای زندگی بعد از گرفتنشان از شیر نیز آماده می کند. کلستروم یا اولین شیری که نوزاد گربه در اولین روزهای زندگی خود دریافت می کند ، نه تنها مواد مغذی را برای او فراهم می کند بلکه پادتن های ضروری را نیز به او انتقال می دهد. بعد از آن که بچه گربه اولین شیر را دریافت کرد، شیر گربه مادر از چربی و پروتئین غنی می شود.
چربی موجود در شیر ، به ویژه در پیشرفت و توسعه سیستم عصبی بچه گربه ها مفید است. شیر گربه در میان سایر پستانداران ، بیشترین میزان چربی را داراست. شیر گربه مادر، مواد ضروری برای رشد بدن گربه ها را فراهم می کند و گربه را آماده می سازد  تا از مرحله خوردن شیر به مرحله تغذیه دوران بزرگسالی برود. گربه ها فقط در زمان کودکی به شیر نیاز دارند.

گربه هایی که با شیشه شیر تغذیه می شوند

متاسفانه بعضی بچه گربه ها ، مادرشان را در تصادف یا سانحه ای طبیعی از دست می دهند و در نتیجه نمی توانند از شیر مادر تغذیه شوند. اگر شما مجبورید که به بچه گربه ای در دو ماه اول تولد غذا بدهید، شیرهای فرموله شده ی جایگزین شیر مادر برای گربه ها وجود دارد که می توان آنها را با استفاده از شیشه شیر و با فواصل زمانی منظم به بچه گربه ها داد. این شیرهای جایگزین ، حاوی مواد مغذی ضروری ای است که بچه گربه از مادرش دریافت می کند.
اگر گربه  مادر تمایل نداشت که به فرزند خود شیر بدهد و یا توانایی شیر دادن را نداشت، حتما در زودترین زمان ممکن با دامپزشک مشورت نمایید. دامپزشک می تواند بهترین شیر جایگزین را به شما معرفی کند و به شما کمک کند تا برنامه تغذیه دقیقی داشته باشید. یادتان باشد که اگر خودتان بخواهید به روش خودتان به بچه گربه ها غذا بدهید، کار کمی دشوار می شود زیرا بچه گربه ها در روزهای اول زندگی خود ، فقط زمانی ادرار و مدفوع می کنند که مادرشان با زبان خود ، اندام تناسلی او را  تحریک کند. دامپزشک به سادگی شما را راهنمایی می کند که چه غذایی به گربه خود بدهید.

آیا گربه ها به لاکتوز حساسیت دارند؟

اگر به سرتان زده که با زبان خودتان به بچه گربه ها کمک کنید تا ادرار یا مدفوع کنند ، فکر عجیبی است اما عجیب تر از آن نیست که به گربه ، شیر گاو بدهید. قرن ها است که انسان ، عاشق مشاهده گربه ها در زمان خوردن شیر در ظرف است. اما این فقط علاقه ما انسان هاست و گربه ها بعد از آن که از شیر گرفته می شوند ، توانایی هضم شیر را از دست می دهند.
با پیشرفت علم ، متوجه شده ایم که سیستم هاضمه گربه ها ، آنزیم کافی برای هضم لاکتوز را تولید نمی کند تا بتواند آن را به طور کامل هضم کند. در شیری که انسان مصرف می کند ، لاکتوز وجود دارد. زمانی که بچه گربه به سنی می رسد که می تواند از غذای جامد تغذیه کند ، قابلیت بدن او در هضم کامل شیر به شدت کاهش می یابد.
زمانی که گفته می شود گربه نمی تواند لاکتوز را تحمل کند یا به آن حساسیت دارد ، به این معناست که اگر میزان لاکتوز از حدی بگذرد، نمی تواند به طور کامل آن را هضم کند. لاکتوز اضافه در دستگاه گوارش گربه ، به صورت منفی با باکتری هایی که آب را جذب می کنند، واکنش نشان می دهد و این مسئله ، خطرات جدی ای را برای گربه ها به دنبال دارد. اسهال در گربه ها و بچه گربه ها ، از علائم اولیه حساسیت به لاکتوز است.
بچه گربه ها چه شیری را می توانند مصرف کنند؟ آیا شیرهای بدون لاکتوز برای آن ها مناسب است؟
شیرها انواع مختلفی دارند. بعضی افراد پرسیده اند که آیا می توان شیر بز به گربه داد یا خیر؟  شیر بز برای بچه گربه ها بهتر از شیر
 گاو است اما تفاوت زیادی میان آن ها نیست. یک لیوان شیر بز فقط کمتر از یک گرم قند نسبت به یک لیوان شیر گاو دارد.
اما شیرهای گیاهی چطور؟ آیا گربه ها می توانند شیرهای بدون لاکتوز مثل شیر سویا یا شیر بادام بخورند؟ این شیرها برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند ، خوب و مفید است اما برای گربه ها تفاوتی ایجاد نمی کند. بسیاری از شیرهای سویا و بادام، حاوی قند هستند تا افراد ، طعم آن ها را دوست داشته باشند.