شکوه طبیعت ایران در ماسال گیلان

در این مطلب با نگاهی به شکوه طبیعت ایران در ماسال گیلان همراه شما هستیم.

به گزارش قلم آزاد به نقل از الی گشت ، شک نداریم که تا به امروز بارها نام ماسال را شنیده‌اید. اگر در خطه شمال ایران زندگی می‌کنید، پس نام ماسال برای شما کاملاً آشناست. اما اگر در نقاط دیگر ایران ساکن هستید، احتمال اینکه حتی یک‌بار هم که شده نام ماسال را شنیده باشید تقریباً صددرصد است. علت این موضوع هم آن است که ماسال را بهشت ایران می‌دانند. همان بهشت وعده داده شده خداوند که با انواع و اقسام زیبایی‌های طبیعی، زمین و آسمان را به یکدیگر پیوند داده است. ماسال در شمال غرب شهر رشت، مرکز زیبای استان گیلان واقع شده که سالانه گردشگران زیادی برای حضور در این ییلاق خوش آب و هوا و دوری از زندگی ماشینی و مدرنیته، عازم آن می‌شوند.

آدرس: گیلان، بخش مرکزی، ییلاق خوش آب و هوای ماسال.

شهر ماسال و ملاقات با بهشت واقعی ایران

شهر ماسال زیبایی نفس گیری دارد. اما نباید فراموش کنید که شما برای نفس کشیدن در آب و هوای پاک و زندگی در طبیعت بکر این منطقه، عازم آن شده‌اید. پس تا می‌توانید نفس بکشید، با چشمان باز و روحی سبک نفس بکشید. اینجا ماسال ایران است!

شهر ماسال را از جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری در گیلان می‌دانند که تا شهر چالش ۷۵ کیلومتر یعنی یک ساعت و ۳۵ دقیقه با اتومبیل و تا شهر رشت ۵۰ کیلومتر یعنی یک ساعت و ۱۰ دقیقه با اتومبیل فاصله دارد. همین‌طور فاصله شهر ماسال تا پایتخت ایران هم تقریباً ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه با خودرو یا ۳۶۵ کیلومتر است. جالب است بدانید که این شهر را از شهرهای بسیار مرتفع در گیلان می‌دانند. وقتی به ماسال رسیدید، باید شجاعت طی کردن یک جاده بی‌نهایت زیبا و پر پیچ و خم را داشته باشید تا در انتها به ییلاقات ماسال برسید. اینجا آخر دنیاست، ییلاق ماسال و جاذبه‌ای که چشم‌ها از دیدن آن سیر نمی‌شود.

در اینجا شما می‌توانید به راحتی بر روی ابرها راه بروید و از دیدن زیبایی‌های اطرافتان لذت ببرید. دشت‌های سرسبز، آبشارهای بلند، فضای سبز و مه آلود، چشمه‌ها، طبیعتی کاملاً و واقعاً بکر و آرامشی عمیق را می‌توانید در مناطقی مانند ماسال پیدا کنید.

شهر ماسال

بهترین مسیر برای رسیدن به ماسال

برای رسیدن به شهر ماسال اول از همه باید در جاده قزوین به رشت قرار بگیرید و سپس مسیر خود را به سمت رشت شروع کنید. تقریباً ۲۰ کیلومتر قبل از رسیدن به رشت، وارد جاده فومن شوید. بعد از فومن هم به صومعه‌سرا و سپس به روستای کلیدبر بروید. در ادامه خود را به روستای طاهر گوراب برسانید و بعد از آن هم وارد شهر زیبا و سرسبز ماسال شوید. وقتی وارد ماسال شدید یک بلوار طولانی در مقابل شماست که در انتها شما را به جاده منتهی به ماسال خواهد رساند. تقریباً یک ساعت باید رانندگی کنید تا در نهایت به بام همیشه‌سبز ییلاقات ماسال برسید.

گیلان

 دانستنی ‌های کمتر گفته شده از ماسال

ماسال را سرزمین جنگل‌ها و مراتع بکر و سرسبز، رودخانه‌های خروشان و پرآب، آبشارهای بلند و مرتفع، دشت‌های ییلاقی رنگارنگ با کلبه‌های مسقف نارنجی و چوبی و تپه‌های فراوان می‌دانند که وقتی وارد آن می‌شوید، خارج‌شدنتان دیگر دست شما نخواهد بود. در منطقه ماسال دو رودخانه مهم رود مرغک و خالکایی وجود دارند که رودخانه خالکایی از قله مرتفع ۳۱۵۰ متری “شاه معلم” مسیر خود را آغاز می‌کند و بعد از طی کردن یک مسافت ۴۰ کیلومتری وارد شهر می‌شود. در کنار این رودخانه یک پارک ساحلی هم وجود دارد که برای گذراندن اوقات فراغت شما مکانی منحصر به فرد است.

ساکنان شهر ماسال به شدت مهربان و خونگرم هستند. زبان آن‌ها تالشی است، ضمن اینکه برای امرار معاش و گذران زندگی هم فعالیتی مانند دامداری و کشاورزی را انجام می‌دهند. اگر به ماسال سفر کردید توصیه می‌کنیم حتماً با دست پر بازگردید. سوغاتی‌ها، شیرینی‌ها و صنایع دستی ماسال به قدری خاص و ویژه هستند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. ضمن اینکه با خرید خود می‌توانید به رونق اقتصاد مردمان این منطقه هم کمک کنید. در ماسال محصولاتی مانند حصیر بافی، شال ‌بافی، صنایع دستی چوبی، قلاب دوزی و هنرهای این چنینی به وفور پیدا می‌شوند. به همین دلیل در تمام فروشگاه‌ها، بازارها و بازارچه‌ها سوغاتی‌های متنوع و جذابی برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده است.

جنگل ابر

بهترین ییلاقات منطقه ماسال

در منطقه ماسال ییلاقات کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد. ییلاقات بزرگی مثل سوچاله، تلارگاه، اولسبلانگاو و ییلاقات کوچک و جذابی مثل سیاهدول، گاومیشان، شالما، خریدول، نسا، گنذر و لیپا که در دسته دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین ییلاقات ماسال قرار دارند.

برای مثال یکی از نظیرترین ییلاقات ماسال ییلاق اولسبلانگاه نام دارد. برای رفتن به این ییلاق باید اول به استان گیلان، شهرستان ماسال و بعد از آن به ۲۹ کیلومتری جنوب غرب ماسال بروید.

این ییلاق بدون شک یکی از منحصربه‌فردترین، جذاب‌ترین و زیباترین ییلاقات ماسال در اطراف شهر رشت است که نگین درخشان شهر ماسال محسوب می‌شود. ارتفاع این ییلاق تقریباً ۱۵۰۰ متر از سطح دریا بوده و برای رسیدن به آن باید مسیری یک ساعته را با خودرو از سمت شمال غرب شهر ماسال طی کنید.

وقتی در این به این ییلاق می‌رسید، کل شهر تالش و ماسال زیر پای شما قرار دارد. آب و هوای این ییلاق به قدری مطبوع و فرح بخش است که در گرم‌ترین روزهای تابستان می‌تواند شما را به خنک‌ترین نقطه جهان ببرد. معنای نام این ییلاق به معنی “محل روییدن درخت ممرز” است. درخت ممرز از جمله درخت‌هایی است که می‌توانید آن را در جنگل‌های هیرکانی مشاهده کنید. جالب است بدانید که این درخت را فقط می‌توان در ارتفاع ۶۰۰ متر به بالا در کنار همتایان دیگرش مانند بلوط و راش پیدا کرد.

در ادامه می‌توانید از ییلاق ماسال سوچاله، ییلاق تلارگاه ماسال، ییلاق ملومه بند ماسال، ییلاق خندیله پشت ماسال، ییلاق دشت ماسال، ییلاق شنبه راه ماسال، ییلاق واشیار ماسال و دیگر ییلاقات اطراف شهر ماسال هم دیدن کنید.

شهر ماسال

جاذبه ها و دیدنی های اطراف شهر ماسال

شهر ماسال و ییلاقات باشکوه آن جاذبه‌های دیدنی فراوانی هم دارند. اولین جاذبه شاندرمن است که یک منطقه بکر و سرسبز در فاصله ۱۰ کیلومتری از سمت شمال شهر ماسال بوده و آب و هوایی بی‌نظیر و چشم‌اندازهایی جادویی دارد. در این منطقه غاری مخوف با صدها قندیل آویزان و پهناورترین روستای گیلان زیبا به نام “سیاه مرد” و آبشار “وزن” را هم مشاهده خواهید کرد.

همچنین اتاقک‌ها و کلبه‌های چوبی رنگارنگ زیادی را می‌توانید برای اقامت و استراحت مشاهده کنید. در ادامه بازدید از دشت النزه، ارتفاعات آلاله، محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی، بام ماسال، غار اوی شو، بقعه چسلی، آبشارهای ماسال، جاده رؤیایی ماسال به خلخال، روستاهای ماسال، بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضاعلی، روستای زیبا و زیارتی شالما، جاذبه‌هایی مانند تاسکو یا طاسکو، آری دول، غارهای مخوف و مرتفع، منطقه باستانی اسبه ریسه، بیلگاه دون، پارک جنگلی ریسه مندان ماسال و بقیه مناطق و جاذبه‌ها را هم در زمان حضورتان در این منطقه جادویی فراموش نکنید.

شهر ماسال

توصیه‌ های لازم برای سفر به شهر ماسال

حالا که مقصد سفر خود را ماسال انتخاب کرده‌اید، بد نیست این توصیه‌ها را به یاد داشته باشید تا در زمان سفر بهترین اوقات خود را سپری کنید.

  • نکته اول اینکه ماسال شب‌هایی سرد و غافلگیرکننده دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در زمان سفر خود حتماً لباس گرم کافی، کیسه خواب و پتوی مسافرتی با خود به همراه ببرید.
  • این منطقه یکی از بهترین مناطقی است که می‌توانید به خوبی در آن پیاده‌روی کرده و از حضور در محیط اطراف خود لذت ببرید. پس حتماً یک کفش راحتی هم با خود داشته باشید.
  • در ارتفاعات ماسال فروشگاه‌هایی وجود دارند که فقط لوازم و مایحتاج ضروری و مهم را عرضه می‌کنند. پس توصیه می‌کنیم که تمام خریدهای خود را از شهر انجام داده و بعد از آن راهی ییلاقات زیبا و دیدنی ماسال شوید.
  • فراموش نکنید که در زمان سفر به ماسال حتماً با خود پشه‌بند به همراه ببرید. در تمام کلبه‌های چوبی و محیط باز ییلاق ماسال حشرات زیادی وجود دارد که می‌توانند موجب آسیب رسیدن به شما شوند.
  • قبل از سفر حتماً وضعیت آب و هوایی و جاده‌ها را چک کنید تا بارش‌های ناگهانی شما را با چالش‌های پیش‌بینی نشده روبرو نکنند.
  • توصیه می‌کنیم قبل از تاریک شدن هوا حتماً خود را به آبادی و روستا رسانده و به هیچ عنوان در طول شب در جاده نباشید. جاده‌های این منطقه روشنایی لازم و کافی را ندارند و رانندگی کردن شما در این ناحیه و در طول شب می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.
  • در زمان سفر به مناطق بومی توصیه می‌کنیم که حتماً به آداب و رسوم، فرهنگ، نحوه زندگی، زبان و اعتقادات اهالی احترام بگذارید تا در زمان سفر با مشکلی روبرو نشوید.
  • تحت هیچ شرایطی به طبیعت، کلبه‌ها، دام‌ها، درختان و گیاهان و گونه‌های مختلف جانوری و حیوانات سیب نرسانید.
  • در آخر توصیه می‌کنیم که حتماً کیسه زباله، هدلایت، چراغ قوه و پاور بانک هم با خود به همراه داشته باشید.

گیلان

برای ماسال و تمام زیبایی هایش

سفر به شهر ماسال می‌تواند بهترین سفر عمرتان باشد، اگر فراموش نکنید که طبیعت محافظ ماست و ما هم باید در محافظت از او تلاش کنیم. این یک معامله دو سر سود هم برای ما و هم برای طبیعت است. یعنی نجات و بقای هر کدام از ما در گرو نجات و بقای طرف مقابل خواهد بود.