شورای شهر رشت ؛ هیاهوی بسیار برای هیچ!

باید اعتراف کنم که تا همین لحظه نیز بخت و اقبال با اعضای پارلمان محلی رشت در دوره پنجم یار بود. هم دوره شدن با مجلس دهم و دولت روحانی و کرونا و شرایط سخت اقتصادی، مجال چندانی باقی نگذاشت تا اعضای شورای شهر رشت با طرح سوال پیاپی از سوی رسانه ها مواجه شوند و در دادگاه افکار عمومی پاسخگوی آن حجم از شعارهای پرطمطراق و هیاهوی بسیار برای هیچ باشند.

اختصاصی حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: باید اعتراف کنم که تا همین لحظه نیز بخت و اقبال با اعضای پارلمان محلی رشت در دوره پنجم یار بود. هم دوره شدن با مجلس دهم و دولت روحانی و کرونا و شرایط سخت اقتصادی، مجال چندانی باقی نگذاشت تا اعضای شورای شهر رشت با طرح سوال پیاپی از سوی رسانه ها مواجه شوند و در دادگاه افکار عمومی پاسخگوی آن حجم از شعارهای پرطمطراق و هیاهوی بسیار برای هیچ باشند.

یک روز مجلسی ها با موگرینی عکس یادگاری می گرفتند و روز دیگر با گلابی خوری های شیرینشان به سوژه داغ رسانه ها تبدیل می شدند! دولت هم که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کرد که باید در تاریخ از گشایش ها و فتوحاتش نوشت! وضعیت سخت معیشتی مردم از یک سو و مشکلات و سوژه های کشوری از سوی دیگر سبب شد تا سطح مطالبات مردم رشت از شورا به کمترین سطح ممکن تنزل یابد.
ماجراهای اختلاس و مدرک جعلی برخی مسئولین و ژن خوب و آن ور آبی بودن فرزندانشان را هم اضافه کنید به سیل و زلزله و انفجار و بلایای طبیعی و غیرطبیعی دیگر. گرانی های افسار گسیخته و نگرانی خانه و ماشین و خرج خانه و سیر کردن شکم و شغل و هزار و یک مساله دیگر را هم در نظر بگیرید! طبیعی است دل و دماغی برای مردم و رسانه ها باقی نماند که در برابر اعضای شورای شهرشان همانند گذشته مطالبه گر باشند.
اما همه این مسائل دلیل کافی برای در رفتن اعضای پرادعای شورای شهر رشت از پاسخگویی به مردم نیست. در همین شرایط نیز بسیاری از شهرها هرچند آهسته تر اما به طور مستمر در مسیر رشد و توسعه، گام برداشته اند. رشت در این سه سال و اندی به جز جنگ و تقابل و تنش به خود ندیده است و هنوز هم در این چند ماه باقی مانده، برخی به دنبال ماهی گیری از آب گل آلود هستند. آنها که مدتهاست به نظر می رسد روی دنده لج افتاده اند حالا شهردار را با طرح سوال پی در پی، به گوشه رینگ برده اند و دست بردار نیستند.
اعضای شورای شهر رشت در سه سال گذشته هفت انتخاب شهردار داشته اند. صلاحیت سه نفرشان با آیین نامه های سوابق مدیریتی و موارد دیگر مطابقت نداشت. دو نفرشان سرپرست بودند و دو نفر هم به عنوان شهردار انتخاب شدند. برای روی کار آمدن شهردار فعلی (حاج محمدی) یک سال مردم رشت را چشم انتظار گذاشتند و شورا را تا مرز انحلال پیش بردند. حالا پس از یک سال تعدادی از موافقین و مخالفین دیروز متحد شده اند تا او را به زمین بزنند!
اما کسی نیست به آنها بگوید اگر حاج محمدی انتخاب مناسبی نبود قبل از هرکس خود شما شورانشینان باید به مردم رشت پاسخگو باشید که یک سال مشغول چه کاری بودید که پس از آن همه انتظار و بلاتکلیفی، به یک انتخاب اشتباه و یا نامناسب رسیدید؟ آیا فراموش کرده اید که انتخاب شهردار یکی از اولین و مهم ترین وظایف شوراست؟ اگر پس از هفت انتخاب در سه سال، هنوز به گزینه مطلوب نرسیده اید قطعا ایراد از نحوه کار شورایی خود شما عزیزان است و توان انجام اولیه ترین وظیفه خود را نیز ندارید!
اگر هم گزینه مطلوبی است و از سر لج و لجبازی یا مسائل دیگر به دنبال طرح سوال و یا استیضاح و احیانا عزل و برکناری او هستید که خیانت به شهر و مردم کرده اید و شورای ششم جایی برای چنین افرادی نخواهد داشت.
حتی اگر فرض کنیم تلاش شورانشینان در راستای رسیدن به گزینه مطلوب بوده  است اما پس از آغاز به کار حاج محمدی از انتخابشان پشیمان شده اند در این صورت نیز باید بگوییم دلیلش هرچه باشد، رشت بیش از این توان تاوان پس دادن بابت اشتباهات شورا نشینان را ندارد و بهتر است این افراد برای دوره آینده، دست از سر این شهر بی جان و زخمی بردارند و توانمندی هایشان را در حوزه ای دیگر به کار بندند!
به هر حال امروز برخی از همان هایی که حامی پر و پا قرص حاج محمدی بوده اند در نقطه مقابل او قرار دارند و فرصت سنگ اندازی را در هیچ سطحی از دست نمی دهند و حتی اگر از آنها بپرسید برنامه شما برای فردای خداحافظی حاج محمدی از شهرداری چیست پاسخ منطقی و قاطعی ندارند! شاید آنها بهتر از ما بدانند که با رفتن شهردار، نه تنها پروژه های عمرانی سرعت بیشتری نمی گیرند بلکه از همین روند پیشرفت نیز بی بهره می مانند و شهر رشت باید بار دیگر شاهد جناح بندی های شورانشینان و پروسه طولانی انتخاب شهردار شود و تا نفر بعدی انتخاب و تایید و معارفه شود انتخابات دوره آینده فرا می رسد و عملا زمانی برای کار و توسعه شهر باقی نمی ماند.
در این شرایط مسئولیت آنان که پای ادامه کار او ایستاده اند به مراتب سنگین تر از قبل می شود و فارغ از هر طیف و جناح و سلیقه ای باید هزینه های این مبارزه را به جان بخرند و برای شهرشان، از خود گذشتگی کنند. حتی اگر مخالفین، آتش تخریب و انتقاد را به سمتشان روانه کردند همچون شمعی بایستند و روشنایی بخش شهری شوند که از ظلمات مدیریتی رنج می برد.
شورای شهر رشت ؛ هیاهوی بسیار برای هیچ!

شورای شهر رشت ؛ هیاهوی بسیار برای هیچ!