انتقادات صریح حامد عبدالهی از عملکرد شهردار رشت؛

شهر رشت به شهر زشت تبدیل شده است/ به جای آسفالت رشت ۴ هزار تن آسفالت به فروش می رسد/ برنامه ای برای پرداخت به پیمانکاران وجود ندارد

حامد عبدالهی رئیس شورای استان در چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت به انتقادات از عملکرد نصرتی پرداخت.

حرف تازه – چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت روز سختی را برای شهردار رشت رقم زد. در این جلسه که با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت و اصحاب رسانه برگزار می شد ابتدا بهراد ذاکری با طرح سوالاتی سخت از جمله مساله حضور احتمالی نصرتی در وزارت کشور، شهردار رشت را غافلگیر کرد. پس از ذاکری نوبت به حامد عبدالهی رسید تا با بیان دغدغه های دیگری از سوی شهروندان و سوالاتی کلیدی نصرتی را بیش از پیش تحت فشار بگذارد.

هرچند رمضانپور و عاقل منش سعی داشتند با حمایت از نصرتی کمی فضای جلسه را به نفع شهردار تغییر دهند و فرهام زاهد نیز ضمن تاکید بر به حق بودن سوالات خواستار توجه به وضعیت ابتدایی دوره پنجم شورا و شروع اصلاحات از درون خانواده ۱۱ نفره اعضای شورا شده بود اما منتقدین آقای شهردار ظاهرا با دست پر آمده بودند و سوالات اساسی آنان روز سختی را برای نصرتی رقم زد. ضمن آنکه نسبت به ماههای گذشته تعداد منتقدین نصرتی به وضوح بیشتر از قبل شده اند. 

حامد عبدالهی در این جلسه در سوالاتی دسته بندی شده خطاب به نصرتی اظهار داشت: در بخش معاونت عمرانی، پروژه ها در روزهای پایانی ماه چهارم هنوز آغاز نشده است و به نظر می رسد اسناد مناقصات به صورتی است که از ظرفیت پیمانکاران داخلی استفاده نمی شود. در اسناد آمده که ۱۵ میلیارد سپرده باید داشته باشد. واقعیت این است که شرایط برای حذف پیمانکار بومی کاری ندارد و ظاهرا همین کار در حال انجام است در حالیکه انتظار داریم از ظرفیت پیمانکار بومی استفاده شود.

رئیس شورای استان گیلان در خصوص معاونت خدمات شهر تصریح کرد: شهرما شهر زیبایی نیست و از هر مسیر ورودی شهر رشت به شهر زشت تبدیل شده است و آهن قراضه و تابلوهای زشت و قدیمی و داربست و پیام تبریک های نصب شده با داربست را می بینیم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات حوزه معاونت شهرسازی افزود: انتظار داشتیم با ورود دوستان، اتفاقات مثبتی رخ دهد و ضوابط طرح تفصیلی اصلاح شود. تا امروز هیچ تغییری ندیدیم. باید بدانیم سرعت کار چقدر است؟ سازندگان همه بلاتکلیفند. آمار صدور پروانه ساختمانی در ۵ منطقه تاسف بار و وحشتناک است و تا زمانی که ممیزی صورت نگیرد درآمد پایدار ایجاد نمی شود اما اثری از ممیزی نمی بینیم.

حامد عبدالهی در خصوص بحث دولت الکترونیک گفت: شهرهایی مثل همدان و تبریز به این سمت رفته اند. اما در رشت مردم برای کوچک ترین کاری باید به شهرداری مراجعه کنند. انتظار داریم خدمات غیر حضوری شروع شود.

وی با انتقاد از عملکرد معاونت مالی و اقتصادی شهرداری رشت بیان داشت: پیمانکاران خرد و کل بلاتکلیفند. نمی دانند کی به پولشان می رسند. هیچ برنامه پرداختی وجود ندارد. تاوان این مسائل را ما و مردم می دهیم. آنهایی که از شهرداری طلبکارند باید بدانند چه شکل پرداخت می شود؟ پیمانکاری ۳۰ میلیارد طلب دارد و ماه هاست پولی نگرفته است.

عبدالهی خواستار ارائه لیست پاداش های سال ۹۶ تحت هر عنوانی شد و افزود: لیست پاداش آخر سال و کمیسیون ماده ۷۷ و ۱۰۰ ارائه شده است. اما لیست تمام پاداش به هر اسمی که بوده است را می خواهیم. 

رئیس شورای استان با تاکید بر اینکه شهردار باید لیست تهاترهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان را ارائه می کرد اعلام کرد: این لیست هنوز ارائه نشده است. لیست اسناد خزانه هم باید ارائه شود.

حامد عبدالهی با انتقاد از افزایش تعداد مشاوران شهرداری رشت گفت: لیست مشاورانی که به مرز ۵۰ نفر رسیده است را می خواهیم. افرادی که به هر اسم و عنوانی ورود کرده اند و قرار است خدماتی ارائه بدهند چه رزومه ای دارند؟ آیا در بین پرسنل شهرداری این ظرفیت نبود؟ بی شک بیش از ۳۰ درصد ظرفیت نیروها بلا استفاده است. این افراد چه ویژگی و تخصصی دارند که در لیست ۵۰ نفره جا گرفته اند؟

خزانه دار شورا با اشاره به عملکرد حوزه های حقوقی و املاک شهرداری رشت گفت: حدود ۲۰ میلیارد تومان مبایعه نامه های زمان شهرداری ثابت قدم هنوز بلاتکلیف است. حدودا یک سال است بلاتکلیفند. وقتی ۱۰ دقیقه در پمپ بنزین می مانیم صبر نداریم اما انتظار داریم ملک مردم و مبایعه نامه سالها بلا تکلیف باشد. این موضوع باید سریعا تعیین تکلیف شود.

عبدالهی با انتقاد از وضعیت آسفالت و چاله چوله های شهر و همینطور عدم آغاز پروژه های عمرانی با پایان ماه چهارم سال افزود: در سازمان عمران ۴ ماه از سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده و چاله چوله های شهر رها شده است.

وی اعلام کرد: در تاریخ ۶ تیر ۹۷ قرارداد فروش ۴ هزار تن آسفالت را امضا می کنند که قرار است از رشت خارج شود و حدود ۷۰۰ میلیون تومان است. ۲۵۰ تن نیز تحویل داده شده است و یک ریال دریافت نشده است. نمی توانستیم به مردم خودمان این آسفالت را ارائه کنیم. قیر یارانه ای گرفتیم و به راه و شهرسازی برای جاده لاکان و مسکن مهر تعهد دادیم و سفته گذاشتیم که همانجا اجرا کنیم اما ۱ متر از آن مسیر آسفالت نشده است و در قالب همان قرارداد مذکور از رشت خارج شده است.

حامد عبدالهی با بیان اینکه مردم به مدیریت شهری بدبین شده اند در پایان گفت: شهردار به عنوان نفر اول این تیم باید این مشکلات را جمع کند.