مشروح جلسه پنجم کمیسیون فرهنگی شورا؛

شهردار رشت: در کنار حمایت از تیم ها، توسعه ورزش در محلات و سایر ورزش ها را فراموش نکنیم

حرف تازه – عصر سه شنبه جلسه پنجم کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش و با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. تبریک به مسعود کاظمی شهردار جدید لاهیجان در ابتدای این جلسه عاقل منش ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی صحبت های خود را آغاز […]

حرف تازه – عصر سه شنبه جلسه پنجم کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست محمدحسن عاقل منش و با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

تبریک به مسعود کاظمی شهردار جدید لاهیجان

در ابتدای این جلسه عاقل منش ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی صحبت های خود را آغاز کرد و گفت: انتخاب مسعود کاظمی ریاست قبلی شورای رشت با انتخاب اکثریت اعضای شورای لاهیجان به عنوان شهردار لاهیجان را به ایشان و مردم خوب لاهیجان تبریک می گویم و امیدواریم منشا توسعه و آبادانی لاهیجان و تعاملات فی ما بین رشت و لاهیجان باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت اعلام کرد: امروز اهدای جوایز برگزیدگان جشنواره سفره برکت نیز صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به مشاورین کمیسیون فرهنگی گفت: امیدواریم با حضور مشاورین و کمیته های تخصصی مجموعه های فعالی در حوزه فرهنگی داشته باشیم.

محمدحسن عاقل منش با بیان اینکه دستور العمل کمیته های تخصصی در جلسه قبل کمیسیون مصوب شده است افزود: هر کدام از اعضا یک نفر را در کمیته ها معرفی خواهند کرد که البته تا امروز شخص خاصی معرفی نشده است و پس از مشخص شدن اسامی را اعلام خواهیم کرد.

عاقل منش: اگر قصد داریم اقدام مناسبی داشته باشیم باید رشت را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به سفر رئیس هیئت مدیره کانون راهنمایان گردشگری کشور و مسئولین این حوزه در گیلان گفت: نقطه عطف این قضیه حضور سازمان های مردم نهاد است و اگر می خواهیم برای رشت اقدام مناسبی انجام دهیم باید رشت را به عنوان مقصد گردشگری معرفی کنیم و امروز ماندگاری گردشگر در رشت ناچیز است.

وی به جشنواره برگزار شده در برج میلاد اشاره کرد و افزود: رشت تا سال ۲۰۲۰ باید به مقصد گردشگری تبدیل شود و در سه سال زیرساخت ها به نقطه ایده آل نمی رسد اما باید این فضا ایجاد شود و با دست به دست دادن متولیان فضایی برای تبدیل شدن رشت به مقصد گردشگری آماده شود.

محمدحسن عاقل منش در ادامه بر تدوین برنامه ها و برگزاری جشنواره ها به طور منسجم و با تنظیم جدول سالانه تاکید کرد.

توجه به محلات کم برخوردار و افزایش فضاهای ورزشی تفریحی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به محلات کم برخوردار بر حمایت از این محلات تاکید کرد و گفت: افزایش فضاهای ورزشی کمک زیادی به این محلات می کند و سرای محلات هم اقدامی در همین راستا است. باید محلات را بررسی کنیم و ببینیم چه برنامه ای برای این محلات وجود دارد و برنامه ریزی های لازم را سریعا انجام دهیم و همه نهادها در کنار هم کمک کنیم و هر امکاناتی که می توانیم اختصاص دهیم تا جلوی برخی آسیب ها را بگیریم. می توانیم فعالیت های فرهنگی را به همین محلات سوق دهیم.

تاکید مشاورین کمیسیون بر پیوست و چشم انداز فرهنگی و توجه به مناطق آسیب پذیر

محمد قاسمپور مشاور کمیسیون فرهنگی شورا نیز بر پیوست فرهنگی پروژه ها تاکید کرد و گفت: در مباحث مختلف چشم انداز فرهنگی مطرح و پیگیری شود.

حجت الاسلام صادق دوستار یکی دیگر از مشاورین این کمیسیون نیز گفت: متاسفانه باور فرهنگی وجود ندارد.

وی افزود: ۱۶ منطقه آسیب پذیر در رشت وجود دارد و پیشنهاد می کنم کارهای فرهنگی را ابتدا از این مناطق آغاز کنیم. 

حجت الاسلام دوستار با اشاره به اینکه مشکلات دو منطقه از طریق سازمان تبلیغات اسلامی پیگیری  شده است گفت: یکی از معضلات امروز مساله طلاق است.

فاطمه قدیمی پیشنهاد داد : ساختن شهری بهتر برای کودکان با شعار “شهر دوستدار کودک” به عنوان هدیه کمیسیون فرهنگی به کودکان

فاطمه قدیمی حرفه هم با اشاره به روز کودک گفت: در تابستان قبل متاسفانه اخبار حوادث و آسیب های اجتماعی زیادی را از کودکان شنیدیم. پیشنهاد می دهم “شهر دوستدار کودک” بر اساس استانداردهای جهانی و مطابق با استانداردها و معیارهای ایرانی اسلامی در دستور کار قرار بگیرد. 

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت افزود: ایجاد محیط بهتر برای زیست بهتر و ارتقای سطح زندگی کودکان اتفاقی است که می تواند با برنامه ریزی های مناسب و اقداماتی مثل  راه اندازی پارک ها رخ دهد و با توجه به روزهایی که در آن قرار داریم پیشنهاد من این است هدیه کمیسیون فرهنگی ایجاد شهر دوستدار کودک باشد و در دستور کار قرار بگیرد تا دستاورد ۶ ماه آینده را بر اساس شهر دوستدار کودک برای داشتن جامعه ای بهتر داشته باشیم.

عاقل منش با اشاره به اینکه در شورای سوم هم گام هایی برای شهر دوستدار کودک برداشته شد گفت: پیشنهاد بسیار خوبی است و ما می توانیم در این هفته این موضوع را تصمیم گیری کنیم و در دستور کار قرار دهیم. امیدوارم بتوانیم این کار را اجرایی کنیم.

تقدیر از منتخبین مسابقه عکاسی سفره برکت و شوق بندگی

در ادامه منتخبین مسابقه عکاسی سفره برکت به شورا آمدند و هدایایی به رسم یادبود به منتخبین تقدیم شد.

علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت در این خصوص گفت: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان این مسابقه برگزار شد و برای اولین بار این مسابقه با دو موضوع سفره سحری و سفره افطاری بود.

وی با اعلام اینکه دو اثر برگزیده و یک اثر به واسطه نگاه خلاقانه شایسته تقدیر شده است افزود: منتخبین بر اساس کارشناسی داوران و رای مردم انتخاب شدند و برای برگزاری و رای گیری مسابقه از طریق فضای مجازی و تبلیغات محیطی اطلاع رسانی شد.

حسنی با معرفی نفرات برگزیده اضافه کرد: با توجه به اینکه شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو معرفی شده است سعی کردیم اقدامی در این راستا انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه عکاسی شوق بندگی که مرتبط با صفوف نماز عید سعید فطر بود افزود: در این خصوص نیز دو اثر برگزیده شد.

محمدحسن عاقل منش از کاربری فرهنگی ساختمان تاریخی شورا در آینده ای نزدیک خبر داد

محمد حسن عاقل منش با اشاره به تاریخ ساختمان تاریخی شورا گفت: این ساختمان متعلق به اولین شهردار رشت میرزا خلیل رفیع است که در سفر به بادکوبه تصمیم به احداث آن گرفت و با انتقال چوب ها و مصالح اقدام به ساخت آن کرد.

وی افزود: با راه اندازی شورا ها این ساختمان بازسازی شد و به عنوان خانه مردم معرفی شد و به زودی از این ساختمان خواهیم رفت و این ساختمان با کاربری فرهنگی در خدمت مردم خواهد بود.

فرهام زاهد هم با اشاره به ساختمان های تاریخی رشت گفت: اگر نمی توانیم کاری برای این ساختمان ها انجام بدهیم حداقل جلوی صدور مجوز ساخت در این ساختمان ها را بگیریم. 

محمدحسن عاقل منش در بخش اهدای جوایز اظهار داشت: یکی از اقدامات خوب شهرداری رشت خرید از میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان است که در جهت حمایت از تولیدات داخلی و بومی صورت می گیرد.

شایان ذکر است داوری این مسابقه بر عهده حامد اریب و مرضیه رهبر بود که از این دو هنرمند نیز تقدیر شد.

حجت الاسلام چهری: آقای شهردار مواظب مجموعه باشید و به خواسته های مردم توجه کنید

حجت الاسلام چهری نیز در این جلسه خطاب به شهردار رشت گفت: مردم نگاه ظریفی به مسائل حوزه های مختلف به ویژه شهرداری دارند. 

مشاور کمیسیون فرهنگی شورا افزود: آقای شهردار مواظب مجموعه تحت مدیریتتان باشید. این روزها در شبکه های مجازی صحبت هایی پیچیده است که مردمی که در اولیه ترین کارها گاهی با مشکل مواجهند را به شدت ناراحت کرده است.

وی خطاب به دکتر نصرتی گفت: خواهش ما این است به خواسته های مردم توجه کنید. اگر شهروندان به آسفالت، ترافیک و چاله چوله انتقاد دارد باید به این موارد توجه کنیم. اعتقاد دارم اگر هرکدام از مسئولان، اگر من روحانی، وظیفه ام را درست انجام دهم بزرگترین تاثیر فرهنگی را گذاشته ام.

محمد حسن عاقل منش با اشاره به ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری گفت: دکتر نصرتی در آن روز برخلاف برخی افراد اعلام کردند که آسفالت برنامه نیست آسفالت وظیفه شهرداری است و باید کارهای اینچنینی انجام شود و اینها باعث امیدواری است.

تشریح برنامه های انجام شده سازمان فرهنگی توسط علیرضا حسنی

در بخش دیگری از این جلسه علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت به تشریح برنامه های انجام شده توسط سازمان فرهنگی اشاره کرد و گفت: برگزاری بعضی برنامه ها برای اولین بار در رشت صورت می گیرد. امی محله یکی از این برنامه ها است که به محلات رفته است و نوروز امسال این برنامه ها را در محلات مختلف رشت برگزار کرده ایم. جشنواره هایی مثل کدو و ماهیگیری، محفل انس با قرآن، جشن محلات، برگزاری نمایشگاه ها، حمایت از گروه های نمایشی و تئاتر، برگزاری  نمایش های تعزیه خوانی ویژه محرم و کمک به هیئت ها از جمله اقدامات این سازمان است.

برای اولین بار تئاتر دائمی خیابانی در رشت راه اندازی می شود

وی افزود: برای اولین بار در ایران می خواهیم تئاتر دائمی در پیاده راه رشت داشته باشیم و سعی می کنیم با کمک تمامی گروه های نمایشی بومی به طور دائمی این تئاتر را داشته باشیم. در خصوص ورزش هم جام رمضان و مقام های فوتسال و المپیاد ورزشی محلات نمونه هایی از اقدامات این حوزه بوده است.

مشکلات سازمان فرهنگی در سخنان رئیس سازمان

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری رشت در ادامه به بیان برخی مشکلات موجود پرداخت و اظهار داشت: موازی کاری هایی در ساختار شهرداری وجود دارد که امیدواریم اقدامات فرهنگی به این سازمان سپرده شود. برخی منابع درامدی، زیرساخت های ورزشی و زمین های ورزشی در اختیار مناطق است که انتظار داریم به سازمان واگذار شود. حق ۴ درصدی سازمان و تعیین تکلیف بدهی های گذشته از دیگر خواسته های ما است. مربیان ورزشی، پاداش تیم های مختلف، بیمه کارکنان سازمان فرهنگی که ۱۲ ماه به تعویق افتاده است از دیگر مشکلات است.

وی افزود: از ۱۳ میلیارد بودجه سازمان ۱ میلیارد و ۶۸۰ باید توسط سازمان تامین شود و مابقی از مرکز تزریق شود که از این رقم تنها یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان تا امروز پرداخت شده است که ۸۷۰ میلیون مربوط به حقوق ها بوده است و مابقی بودجه فرهنگی و ورزشی بود. از ۵۰۰ میلیون تومان بودجه مربوط به حوزه فرهنگی ۲۶۰ میلیون بایت بدهی قبلی پرداخت شد و ۲۴۰ میلیون تومان برای اقدامات جدید بود. لازم به توضیح است از این رقم ۵۰۰ میلیون ۱۵۰ میلیون هم طلب سازمان از قبل بوده است. از بودجه ورزشی هم رقم ۳۶۰ میلیون طلب سازمان بود و از بودجه حمایتی مرکز محسوب نمی شد.

نگاهی به سوابق و مشکلات تیم داری شهرداری رشت 

در ادامه حمیدرضا آزمون معاون فرهنگی و توسعه ورزش سازمان فرهنگی هم در خصوص تیم داری ورزشی توضیح داد و گفت: شهرداری رشت در رده های سنی مختلف در رشته های فوتبال و فوتسال در رده های سنی مختلف تیم داری می کند.

وی افزود: در فوتسال هم در بخش آقایان هم بانوان فعالیت می کنیم. در حوزه بانوان در رده بزرگسالان تیم داری می کنیم و از ۲۰ مهر مسابقات آغاز خواهد شد اما در بخش آقایان شهرداری در رده های نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسال تیم داری می کند.

آزمون توضیح داد: نوجوانان در سطح استان فعالیت می کنند. جوانان ما قهرمان لیگ برتر کشور هستند و همه محصول مدرسه فوتسال شهرداری رشت هستند. در امید ها در لیگ برتر هستیم و با افتخار اعلام می کنیم که پر افتخار ترین تیم فوتسال کشور با ۳ قهرمانی ۲ نایب ۱ سوم و ۱ چهارم در این رده هستیم.امسال هم دور رفت مسابقات در ساری برگزار شده و پنجشنبه در رشت میزبان دور برگشت هستیم.در بزرگسالان برای دومین سال در لیگ ۱ حضور داریم. همه این تیم ها از زیر گروه استان شروع کرده اند و پله پله صعود کرده اند.  تیم فوتسال بزرگسالان سال ۹۰ تشکیل شد و امروز برای دومین سال در لیگ یک حضور دارد.این تیم مشکلات عدیده مالی دارد و هنوز ۱۵ میلیون ورودی برای مسابقات و البسه نیز تهیه نشده است.

وی با اشاره به اینکه درامد پایدار سازمان در بحث کمپینگ است گفت: این کمپینگ اکثرا در اختیار مهمانان شهرداری است که باید مبلغی از طریق رفاهی شهرداری واریز شود اما عملا به طور کامل صورت نمی گیرد. خواهش من این است با توجه به مشکلات مالی تیم ها فکر اساسی شود. آماده سازی هیچ کدام از تیم ها به طور کامل انجام نشده است. تیم های فوتبال ما هر هفته ۴ مسابقه دارند. هر تیمی حتی در داخل شهر ۶۰۰ هزار تومان هزینه از جمله خط کشی و آمبولانس دارد.

حمید رضا آزمون با اشاره به حضور ۶۹ مربی و بازیکن و محدودیت های عقد قرارداد افزود: سعی کرده ایم با احیای باشگاه به صورت حرفه ای قرارداد ببندیم.

محمد حسن عاقل منش در این خصوص گفت: قدیمی ترین باشگاه شهرداری های کشور را سال ۶۲ در شهرداری رشت داشتیم و امروز هم مجوز از سوی ورزش و جوانان صادر شده است اما مدیران مربوطه در استانداری این موضوع را دارای مغایرت دانستند که باید پیگیری کنیم و حل کنیم. اگر این مشکل حل شود چندین مشکل حل خواهد شد. 

وی افزود: با رفع این مشکلات اهدافی مثل گسترش فضاهای ورزشی را هم می توانیم از این سازمان بخواهیم.

علیرضا حسنی با تاکید بر درامد پایدار برای سازمان گفت: برخی سازمان ها فربه هستند و برخی مثل سازمان فرهنگی ضعیف شده اند. 

افشین ناظمی نیز در این جلسه دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: در مکاتبات صورت گرفته نامه ارسالی شهرداری به این شکل بود که می خواهیم فعالیت جدیدی شروع کنیم در حالی که ما از سال ۶۲ باشگاه داری کردیم و این موضوع خلاف قانون نیست و این مشکل حل می شود اما در مورد بستن قرارداد با مربیان فرم قرارداد مشخصی وجود دارد. که اگر مطابق آن اقدامات لازم انجام شود مشکلی به وجود نخواهد آمد.

احمد رمضانپور: اساس تشکیلات سازمان های شهرداری نیاز به بازنگری دارد و آمادگی پیگیری اداری را دارم

احمد رمضانپور نرگسی طی سخنانی گفت: اساس کار این تشکیلات نیاز به بازنگری دارد. سازمان های شهرداری سازمان هایی که ادغام شدند گاهی شرح وظایفی دارند که نباید داشته باشند و وظایفی دارند که در شرح وظایف تعریف نشده است. من این وعده را می دهم که مسائل اداری و پیگیری ها را از شهرستان استان و تهران پیگیری کنم و ساختار قابل اجرا برای سازمان ها داشته باشیم. 

وی افشین ناظمی را از افتخارات ورزش دانست و افزود: باید خوشحال باشیم یک عنصر فعال و کارشناس در بدنه شهرداری وجود دارد که در اکثر شهرداری ها چنین نیرویی ندارند و باید از وجود این افراد بیشترین استفاده را ببریم. 

رمضانپور نیز با بیان اینکه شهرداری پیش از این تیم داری کرده است اظهار داشت: بنابراین این مشکلات قانونی نباید برای تیم داری شهرداری رشت وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: عده ای فضایی را به وجود آورده اند که قراردادی بسته شود و شکایت کنند و جذب شوند. از یک طرف خوشحالیم ۶۰۰۰ شغل برای فرزندان این شهر ایجاد شده است و از یک طرف به تعداد این افراد صندلی هم نداریم! در خصوص تعرفه نیرو و یا عزل و نصب مدیران شورا نباید اعمال فشار کند. اگر دوره های قبل اینطور بوده است فرهنگ جدیدی را در شورای پنجم جا بیندازیم. مردم این دوره رکورد زده اند بالاترین رای را داده اند که خدمت کنیم. اینطور نباشد که آن مطالبه گری را به خاطر مداخلات بیجا از دست بدهیم.

رمضانپور خاطر نشان کرد: اگر عضو شورا درخواست هایی در عزل و نصب داشته باشد مطالبه گری خود را از دست خواهد داد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت مسائل امروز را قابل حل دانست و عنوان کرد: باشگاه ضوابط خاص خودش را دارد و باید مطابق آن عمل کنیم. سازمان نباید درگیر تیم داری شود. ما مشکلاتی در حوزه های مختلف داریم که باید به طور مستقیم به آنها بپردازیم و تیم می تواند زیر مجموعه سازمان باشد اما نباید سازمان را درگیر کند.

محمد حسن علیپور: در بحث مشاورین شورا علاوه بر مدیران دولتی از ظرفیت های نخبگان هم استفاده کنیم

محمدحسن علیپور با اشاره به اینکه شورای چهارم از ۲ هزار نیرو صحبت می کرد اما امروز ۶ هزار نیرو داریم. چه کسانی این کارها را کرده اند؟ بعضی افراد در شهرداری کارت می زنند و می روند و حقوق می گیرند. 

وی افزود: در کمیسیون فرهنگی باید علاوه بر ظرفیت مدیران دولتی از ظرفیت های نخبگان هم برای مشاوره کمک بگیریم و نباید به بخش دولتی اکتفا کنیم.

تاکید فاطمه شیرزاد بر توسعه ورزش محلات و حسابرسی دقیق شهرداری رشت

فاطمه شیرزاد هم طی اظهاراتی بیان داشت : این موارد برای اعضای شورای چهارم تکراری است و بارها در این خصوص صحبت شده است. متاسفانه سازمان فرهنگی بسیار بدهکار است و مربیان ورزشی علی رغم همه تلاش ها از حداقل دستمزد برخوردارند و همان هم به موقع پرداخت نمی شود و تاخیرات بسیار زیاد است و از مرز ۶ ماه هم می گذرد. 

سخنگوی شورا افزود: درخواست ما این است این موضوعات تعیین تکلیف شود و مدیریت شهری به توسعه ورزش محلات کمک کند. 

وی در ادامه گفت: بانوان هم در حوزه ورزش مطالبات زیادی دارند و علی رغم اینکه مسابقات به پایان رسیده دریافت نکرده اند. بعضی سالن های ورزشی علی رغم پیگیری های دوره چهارم متاسفانه مورد بی مهری در مبحث تخصیص مالی قرار گرفتند.

فاطمه شیرزاد افزود: هنرمندان هم مطالبات زیادی دارند. سازمان فرهنگی از عدم درامد پایدار رنج می برد و زجر کش می شود. می تواند با توجه به فضا های فرهنگی و ورزشی درامدزایی داشته باشد اما این فضاها در برخی موارد در اختیار مرکز و یا مناطق است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات ورزشی در رشت به شدت به کندی پیش می رود تصریح کرد: چهره های ورزشی بسیار خوبی در رشت داریم که آقای ناظمی هم نمونه ای از این عزیزان هستند که از زمین های خاکی و محلات کار خودشان را آغاز کردند و امیدواریم با آمدن شما رویکرد جدیدی در این سازمان شاهد باشیم تا اعتماد سازی و انگیزه بیشتری ایجاد شود و رونق ورزش محلات با جدیت پیگیری شود.

شیرزاد در خصوص ورزش کارکنان هم گفت: خواستار این هستیم که ورزش کارکنان از بحث باشگاه جدا شود.

عضو هیئت رئیسه شورا به مطالبات سازمان فرهنگی اشاره کرد و گفت: این مشکلات به سنوات گذشته برمی گردد و نیازمند حسابرسی دقیق و تفریغ بودجه در سازمان و کل شهرداری هستیم. تخلفاتی ممکن است رخ داده باشد و باید با تیم های تخصصی و فنی و با کمک آقای زاهد در کمیسیون بودجه رصد شود. 

محمد حسن عاقل منش: هم از ظرفیت های دولتی در راستای مدیریت یکپارچه فرهنگی در شهر و هم از ظرفیت نخبگان در راستای مردمی تر بودن امورات بهره می گیریم

محمدحسن عاقل منش با بیان اینکه مشاوران با نظر اعضای شورا انتخاب شده اند گفت: نگاه ما در دو حوزه بود که در بحث مشاورین از مدیران که از همین مردم هستند استفاده کنیم و هم افزایی را تقویت کنیم و با استفاده از ظرفیت مدیران فرهنگی در راستای مدیریت یکپارچه گام برداریم و هم در بحث کمیته های فنی از افراد متخصص و نخبه ای که اعضای کمیسیون معرفی می کنند در راستای مردمی تر بودن تصمیمات استفاده کنیم.

فرهام زاهد : با حاشیه های به وجود آمده در رشت، این روزها به من سخت می گذرد

فرهام زاهد در ابتدا با اشاره به اینکه باید چکیده مطالب در اختیار شهردار قرار بگیرد گفت: این روزها به من سخت می گذرد. به یاد برخی فیلم هایی که پیش از این در تلویزیون دیده ایم افتادم. در رشت به اندازه کافی مشکلات داریم. چطور می شود یک نفر به خودش نامه بزند و پاراف کند کدام فیلم را برای ما بازی کرد؟ چه اتفاقی برای ما افتاده است؟ چگونه باید با سرپرست سابق برخورد کنیم؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود : خواهش من تذکرات جدی به حرکات اینچنینی است و عاجزانه خواهش می کنم جلوی این حرکات گرفته شود. از وین و امریکا و آلمان این عکس ها در تلگرام برای من می آید. ما در مسائلی که مایه فخر و مباهات بود اولین و زبانزد بودیم و امروز سوژه طنز “بی قانون” و شبکه های مجازی می شویم.

فرهام زاهد خاطر نشان کرد: آش نخورده و دهان سوخته و مصاحبه تلویزیونی در این شرایط چه معنایی دارد؟ مجموعه شهرداری کارکنان توانمندی دارد نباید بگذاریم یک بزرگواری که اتفاقا منشا خدمات خیر هم بوده امروز با یک حرکت اشتباه همه را زیر سوال ببرد.  رشتی بودن از بزرگترهای ما با افتخار به ما رسیده است باید امانتدار خوبی برای رشت باشیم.

مسعود نصرتی: در کنار حمایت از تیم های تخصصی، ورزش همگانی و ورزش محلات را فراموش نکنیم

مسعود نصرتی شهردار رشت هم در پایان این جلسه دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: با توجه به قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران ۲۲ حوزه متولی فرهنگی وجود دارد. همچنین در قوانین شهرداری ها ارتباطی درست بین فرهنگ و ورزش تعریف نشده است. با وجود ۲۲ دستگاه که وظیفه ذاتی دارند شهرداری های کشور براساس نیاز و علاقمندی وارد صحنه های فرهنگی ورزشی اجتماعی شدند و به نوعی کمرنگ و پررنگ در شهرهای مختلف بر اساس علاقمندی ها ظاهر می شوند و فعالیت می کنند. 

وی افزود: با توجه به اساسنامه مصوب سازمان فرهنگی در برنامه ریزی های آینده سعی می کنیم توازن را بر اساس وظیفه اصلی سازمان که در اساسنامه وجود دارد رعایت کنیم. در مباحث فرهنگی ورزشی باید این شرایط مهیا شود تا به ۲۲ دستگاه کمک کنیم.

بخش اعظم شهر به علاقمندی به تیم داری احترام می گذارند و ما هم بر اساس پیشینه تیم داری را بررسی و پیگیری می کنیم

نصرتی تاکید کرد: وزارت کشور نامه ای به شهرداری ها فرستاده بود که شهرداری ها از تیم داری حرفه ای منع شدند اما نگاهی به تیم ها و شهرها نشان می دهد در شهرهایی که علاقمندی وجود دارد بر اساس پیشینه تیم داری دنبال شده است و شهرداری هایی هستند که تیم مستقل دارند. از آنجا که بخش اعظم شهر به این علاقمندی احترام می گذارند و در رشت این نیاز احساس می شود ما هم بر اساس همین علاقمندی و پیشینه تیم داری را بررسی و پیگیری می کنیم. 

اگر کار مازادی انجام می دهیم شرح وظایفمان را فراموش نکنیم

شهردار رشت خاطر نشان کرد: در اساسنامه سازمان فرهنگی توسعه ورزش در محلات و توجه به ورزش همگانی مدنظراست و بر اساس علاقمندی موجود امروز بحث تیم داری بر اساس پیشینه بررسی می شود. علی رغم همراهی با تیم های تخصصی باید به ورزش همگانی هم بپردازیم و با مابقی ورزش ها و تیم ها هم همراهی کنیم. اگر کار مازادی انجام می دهیم شرح وظیفه اصلی خودمان در ترویج ورزش همگانی و ورزش محلات را فراموش نکنیم.

دکتر نصرتی : نباید در مساجد فقط برای نماز باز باشد/ فرهنگسراها جای مساجد را نمی گیرند/ با مساجد و هیئات مذهبی همراه می شویم

دکتر نصرتی در ادامه با بیان اینکه در کنار مردم قرار می گیریم و با مساجد و هیئات مذهبی همراه می شویم تصریح کرد: نگاه من این است با توجه به تجربه ای که در مساجد وجود دارد؛ با حوزه های نوپایی مثل سازمان فرهنگی و فرهنگسراها و خانه های فرهنگ نمی توان همانند مسجد نقش آفرینی کرد. بهتر است که در کنار مساجد باشیم و به آنها کمک کنیم. مساجد متولیان فرهنگی دارند و بدین ترتیب مدیریت شهری هم تصدی گری این قبیل اماکن فرهنگی را بر عهده نمی گیرد؛ مشروط بر اینکه مساجد ۲۴ ساعته باز باشند و به ۳۰ یا ۴۰ سال قبل برگردیم و در این راه باید از اوقاف کمک بگیریم. نباید  در مساجد فقط برای نماز باز شود.

وی با تاکید بر ایجاد درامد پایدار برای سازمان فرهنگی خاطر نشان کرد: این سازمان باید به طور مستقل ابزار تبلیغی برای کارهای خود داشته باشد. باید ابزارها تقسیم شود. بخشی از کمپینگ هایی که اشاره شد در اختیار سازمان است باید کمک کنیم مهمانان شهرداری در این کمپینگ ها راهنمایی شوند و به عنوان درامد پایدار منابع در اختیار سازمان قرار بگیرد و برای پرداخت بدهی های قبلی باید به سازمان کمک کنیم.

شهردار رشت : هزینه ها منطبق بر درامدها باشد

شهردار رشت با اعلام اینکه هزینه های حوزه های مختلف شهرداری باید منطبق بر درامد تولیدی باشد اظهارداشت: بودجه ای داریم که با ۳ یا ۴ کد خاص متورم شده و هیچوقت محقق نمی شود و هزینه هایی تعریف شده که اگر صد در صد انجام شود مطمئنا بدهکار می شویم و این بدهکاری نارضایتی تولید می کند. تاپایان سال باید طوری جلو برویم که هم بدهی قبلی را جبران کنیم هم برای آینده فکر کنیم و راه حل داشته باشیم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی از محمدحسن عاقل منش در خصوص احیای ساختمان های تاریخی ، اظهار داشت: در شهر یزد ۸۰۰ خانه وجود دارد که شناسایی شده اند و ۴۰۰ مورد مرمت شده اند. ازطرف شهرهای اسلامی دبیرخانه ای آنجا احداث کردیم که عنوان خانه داشت. خود مردم مرمت کردند چون برایش جذابیت با ایجاد زیرساخت ایجاد شد و به محل های اقامت و رستوران تبدیل شد. با قیمت بالاتر از هتل ها مورد استقبال قرار گرفت. باید چند مورد را شروع کنیم و جذابیت و انگیزه ایجاد کنیم که مردم برای این کارها استقبال کنند.

دکتر نصرتی تصریح کرد: باید شروع کار با ما باشد و در دستور کار ما هست و از تجربیات قزوین و یزد استفاده می کنیم. اینجا گردشگر بی نظیری دارد و به کمک میراث فرهنگی در این راستا گام بر می داریم و نباید از چنین خانه هایی عوارض دریافت کنیم بلکه با طرح های تشویقی باید ایجاد انگیزه شود.

معرفی یک چهره شاخص ورزشی برای حضور در جمع مشاورین کمیسیون فرهنگی به نمایندگی از جامعه ورزش

در پایان این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت خواستار معرفی یکی از چهره های شاخص ورزشی جهت حضور در جمع مشاورین شد و از اعضای شورا خواست تا چهره ای را با نظر جمع معرفی کنند.

موافقت با فعالیت باشگاه ورزشی شهرداری

در انتهای این جلسه ضمن موافقت با فعالیت باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری رشت مقرر شد هیئت مدیره این باشگاه تعیین و اقدامات قانونی لازم انجام شود.

اقدام جالب در پخش تصاویر شهدا در جلسات کمیسیون فرهنگی

شایان ذکر است در جلسات کمیسیون فرهنگی شورای پنجم، در میان پخش تصاویر لوایح، طرح ها و دستور جلسات در اقدامی جالب تصاویر شهدای گرانقدر رشت نمایش داده می شود.