با رضا ساغری بیشتر آشنا شویم؛

شهردار اسبق رشت یکی از گزینه های نهایی شورانشینان برای شهرداری

رضا ساغری پنجاه و پنجمین شهردار رشت بود. کسی که در سال های 85 و 86 عهده دار این مسئولیت بوده و لقب یکی از ده شهردار برتر آن دوران کشور را به خود اختصاص داده است. او با وجود حمایت استاندار و امام جمعه وقت، خیلی زود از سمت خود برکنار شد. حالا او بار دیگر در جمع گزینه های نهایی شهرداری رشت است.

حرف تازه – شش گزینه نهایی شهرداری رشت در جلسه دیروز شورانشینان مشخص شدند تا مسعود موسوی، حامد عبدالهی، علی مبصر، رضا ساغری، سینا مقدادی و بهزاد نیک فهم به عنوان شش گزینه نهایی شهرداری رشت عصر امروز برای ارائه برنامه به شورا دعوت شوند. 

در همین راستا به معرفی بیشتر گزینه های نهایی شهرداری رشت خواهیم پرداخت. پیش از این در گزارش هایی نگاهی به رزومه علی مبصر (اینجا بخوانید ) و حامد عبدالهی (اینجا بخوانید ) داشتیم. در این گزارش قصد داریم نگاهی به سوابق رضا ساغری داشته باشیم.

رضا ساغری پنجاه و پنجمین شهردار رشت بود. کسی که در سال های ۸۵ و ۸۶ عهده دار این مسئولیت بوده و لقب یکی از ده شهردار برتر آن دوران کشور را به خود اختصاص داده است. او با وجود حمایت استاندار و امام جمعه وقت، خیلی زود از سمت خود برکنار شد و جالب آن که پس از برکناری برای انتخاب شهردار بعدی نیز بار دیگر به یکی از گزینه های شهرداری تبدیل شد. 

برخی برکناری او را حاصل تلاش طیف نزدیک به قاسمی و خاکسار می دانند و معتقدند این برکناری به دلیل تلاش برای شهردار شدن رضا خاکسار (برادر بزرگتر عضو شورا) بوده است. 

ساغری پس از آن دوران از جریانات مدیریت شهری فاصله گرفت و تنها در مقطعی پس از دوران شهرداری خلیلی بار دیگر نام او به عنوان یکی از گزینه های احتمالی مطرح شد. این دوری از فضای شهری تا جایی ادامه یافت که حتی مصاحبه و یا تصویری از او در فضای مجازی نیز به ندرت یافت می شد. او هم اکنون به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره آب منطقه ای گیلان مشغول فعالیت است و در سوابق او مشاور امور شهرسازی مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز دیده می شود.

اما ساغری حالا بار دیگر پس از ۱۱ سال و در ۵۶ سالگی از سوی محمدحسن عاقل منش به عنوان یکی از گزینه های شهرداری رشت تعرفه شده است و تا اینجای کار بدون حاشیه و مرحله به مرحله از فیلتر شورانشینان عبور کرده و به جمع نفرات نهایی راه یافته است.

او را یکی از عمرانی ترین شهرداران رشت می دانند که اگر عمر کوتاه مدیریتی او مانع نمی شد شاید اقدامات بیشتری را نیز به یادگار می گذاشت. دو برابر شدن بودجه در دوران شهرداری او و تحقق ۸۵ درصدی بودجه و همچنین بازگشایی معابری چون علی آباد به رشتیان، ضیابری به سردار جنگل، معلم به سرگل و گیل به نیروی دریایی از جمله موارد مهم دوران مدیریتی او به شمار می رود.

برخی اقدامات ساغری تا سالها پس از شهرداری او همچنان در حال انجام است. مجتمع تجاری زیتون در فلکه گاز و یا بازگشایی مسیر خیابان آیت الله احسانبخش از جمله مواردی است که تفاهم نامه های آن در دوران ساغری منعقد شده است. احداث ساختمان جدید شهرداری نیز از دوران ساغری آغاز شده بود. 

اینها بخشی از اقدامات و سوابق رضا ساغری شهردار اسبق رشت و یکی از شش گزینه نهایی شهرداری رشت بوده است. او باید عصر امروز برای ارائه برنامه به شورا بیاید.