مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان:

شهرداری و شورای لاهیجان نشان دادند که برای مدیریت پسماند برنامه دارند

مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان گفت: مجموعه شهرداری و مدیریت شهری لاهیجان نشان دادند که برای مدیریت پسماند شهرستان برنامه دارند.

حرف تازه – مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان گفت: مجموعه شهرداری و مدیریت شهری لاهیجان نشان دادند که برای مدیریت پسماند شهرستان برنامه دارند.

قربانعلی محمد پور در نشست بررسی وضعیت پسماند و دفن زباله تموشل لاهیجان که در دفتر فرماندار این شهرستان برگزار شد، افزود: یکی از دغدغه هایی که برای توسعه استان باید ببینیم لحاظ کردن مدیریت پسماند است، یعنی نمی توانیم برای گردشگری استان خودمان در آینده برنامه داشته باشیم و پسماند در آن لحاظ نشود.

وی اضافه کرد: کاری که از شهردار لاهیجان دیدیم و برنامه ها را مشاهده کردیم ، اینکه یک سال پیش خودمان برنامه ها مصوب کردیم و پیشرفت خوبی دیده شده و گزارشی که مشاور شهرداری ارائه کرد نشان می دهد که مجموعه شهرداری و مدیریت شهری لاهیجان برای مدیریت پسماند شهرستان برنامه دارند.

وی با اشاره به کمبود زمین در محل دفن زباله به احداث تصفیه خانه شیرابه در تموشل اشاره کرد و گفت: اتفاقی که افتاده در مقیاس نمونه نشان می دهد بر اساس آزمایش های صورت گرفته بر روی خروجی تصفیه شیرابه محل دفن زباله تموشل ، بی او دی از ۱۰ هزار امروز به ۴۰۰ رسیده و طی تفاهم و قرار داد شرکت مشاور با شهرداری قرار شده خروجی تصفیه شیرابه به آب کشاورزی استاندارد تبدیل شود، و نظارت هم بر عهده محیط زیست استان و شهرستان است. و وقتی به ۴۰۰ می رسند معنی آن آین است که با فرصت بیشتر به عدد پایین تر هم می توان رسید

وی گفت: کاری باید اتفاق بیفتد اینکه همه شیرابه های محل دفن منتقل و تصفیه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این جلسه ای که با حضور مدیران ذیربط و شورای تامین شهرستان تشکیل شده بود از پسماند به عنوان اصلی ترین چالش استان گیلان و استان های شمالی یاد کرد و اظهار داشت: به دلیل بالا بودن آب های سطحی و اقلیم استان پسماند اساسی ترین موضوع در گیلان است که در اولویت قرار دارد.

علی اوسط اکبری مقدم با اشاره به اینکه مشکل پسماند گیلان در درازمدت قابل حل است و از برنامه های آینده محسوب می شود ادامه داد: در سال های گذشته در این زمینه غفلت شده درحالی که در گذشته این معضل می توانست با منابع اعتباری کمتری حل شود ولی در حال حاضر به منابع اعتباری زیادی نیاز دارد و در بازه زمانی کوتاه مدت نمی توان نسبت به حل آن اقدام کرد.