مشروح صحبت های سید امیر حسین علوی در صحن شورا؛

شهرداری منطقه پنج رشت ۶۶ درصد عقب ماندگی دارد

حرف تازه : سید امیرحسین علوی در یک صد و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت گزارشی از عملکرد سه ساله کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا ارائه کرد. رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به دلیل درگذشت حجت الاسلام شجونی و مهندس وحید کاوه گر گفت: بعضا مدیران […]

حرف تازه : سید امیرحسین علوی در یک صد و شصت و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت گزارشی از عملکرد سه ساله کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا ارائه کرد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به دلیل درگذشت حجت الاسلام شجونی و مهندس وحید کاوه گر گفت: بعضا مدیران با سابقه شهری، مورد بی مهری واقع می شوند. خدای نکرده انتصابات و نگاه ها بر اساس لج و لجبازی نباشد و شایستگی های و توان افراد ملاک قرار بگیرد. قطعا مدیران جدید و جوان در مسندهای مدیریتی شهرداری، شایستگی های بالایی دارند اما به نظر می رسد تعدیل این نگاه باید در مجموعه مدیریت شهری رخ دهد.

سید امیر حسین علوی با بیان اینکه از همان ابتدای شورای چهارم بدون فوت وقت با این نگاه که باید برخی اصلاحات درون سازمانی صورت بگیرد برخی برنامه ریزی ها را آغاز کردیم تصریح کرد: حساب های شهرداری از سال ۸۹ حسابرسی شد و متاسفانه سه سال هم این حسابرسی ها مردود اعلام شد که اتفاق خیلی بدی برای مجموعه شهرداری بود.

وی افزود: با ارائه گزارش های تفریغ، تا یک ماه آینده در جلسات کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت، حسابرسی سال های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به پایان می رسید و تا پایان سال هم حسابرسی سال ۹۵ انجام می شود.

علوی ارائه گزارش های تفریغ را اقدامی مناسب دانست و خاطر نشان کرد: تفریغ بودجه به نوعی انحرافات و مشکلاتی که در اجرای بودجه مصوب به وجود می آید را نشان می دهد. سالها نظم و انضباط خوبی در این موضوع وجود نداشت و امروز این گزارش ها ارائه شده است و می توانیم گزارش های لحظه ای دریافت کنیم که نشان می دهد نظم و انضباط خوبی به وجود آمده است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا در ادامه به تغییر نظام بودجه ریزی شهرداری از سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: بودجه شهرداری رشت از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و شیوه بودجه ریزی نقد و غیر نقد در شهرداری رشت شروع به کار کرد. برای تحقق این موضوع جلسات متعدد ستادی درون شهرداری برگزار شد تا این تفکر جا بیفتد. امروز با گذشت یک سال و نیم این تفکر جا افتاده است و البته اشکالاتی نیز همچنان وجود دارد. به خصوص در اجرای تهاتر ها در برخی مناطق اشکالاتی وجود دارد که باید رفع بشود.

سید امیر حسین علوی اصلاح تعرفه شهرداری در سال ۹۲ و ۹۳ را از دیگر اقدامات مهم کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی دانست و افزود: نگاه حمایتی شورا وارد نظام سرمایه گذاری شد. پیش از آن عوارض کسب و پیشه به شدت مورد انتقاد بازاریان بود. از سال ۹۰ به ۹۱ رشد چند برابری و تقریبا غیر قابل پرداختی در نظر گرفته شد اما پس از آن این عوارض به شیوه منطقی تنظیم شد و رشد آن با شیب مناسب برای جذب مشارکت مردمی و اصناف در پرداخت عوارض صورت گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح امور مجامع حسابرسی داخلی شهرداری توسط همین شورا اتفاق افتاد. که خروجی کمیسیون برنامه و بودجه بود و مصوب شد و امروز هم اجرا می شود. بدهکاری های مالیاتی، داخل شهرداری بحث و رایزنی می شود و تقلیل پیدا می کند نظارت دقیق اعمال می شود. سازمان ها هم سعی می کنند خودشان را تطبیق بدهند.

علوی تصویب ضوابط تشویقی در سال ۹۵ در حوزه سرمایه گذاری را از دیگر اقدامات مهم کمیسیون دانست و گفت: رشت سالها انتظار این ضوابط را می کشید و سرمایه گذاران به شدت از این موضوع استقبال کرده اند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا در ادامه گفت: بخشش تعرفه عوارض در احداث هتل ها و اماکن گردشگری رشت و تشویق واحدهای تجاری جنب مناطق گردشگری رشت را از جمله عواملی دانست که سرمایه گذاران به واسطه آن رشت را برای ساخت هتل مناسب تشخیص بدهند تا از ظرفیت های گردشگری رشت بیش از پیش استفاده شود.

وی شیوه نامه تقسیط بدهی مودیان، اصلاح و تصویب اعطای اختیارات مالی به مدیران مناطق، کمک به تیم های ورزشی و هیئت های مختلف و ضوابط تشویقی املاک نسقی را به عنوان دیگر مصوبات مهم این کمیسیون عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نیز کمیسیون در حال دریافت گزارش های هفتگی درامدی هزینه ای و پروژه های عمرانی شهرداری های مناطق است.

سید امیرحسین علوی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه ۹۵ اشاره کرد و در تشریح آن گفت: ۸۵۰ میلیارد تومان مصوب شده است که در آن ۲۲۰ میلیارد تومان فروش اموال و ۸۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری هایی مثل مسکن مهر در نظر گرفته شده است که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و بعضی تاخیر ها قابل پذیرش نیست.

وی از منابع درامدی عمده شهرداری سهم جرایم ساختمانی را ۲۰۹ میلیارد تومان، عوارض پروانه را ۱۱۰ میلیارد تومان و ارزش افزوده را ۸۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:  قطعا به سرعت بیشتری برای تحقق بودجه نیازمندیم. تا امروز ۱۷۴ میلیارد تومان محقق شده است که ۱۱۸ میلیارد تومان نقد و مابقی غیر نقدی بوده است.

علوی در ادامه به بررسی مناطق شهرداری پرداخت و گفت : با توجه به اینکه منطقه یک در ابتدای سال به دلیل ارتقای سیستم کمی زمان را از دست داد باز هم نسبت به سایر مناطق اوضاع بهتری دارد و بیست درصد از بودجه پیش بینی شده عقب است و احتمالا تا پایان سال بودجه را محقق می کند. سال گذشته نیز تنها مدیری که بودجه شهرداری منطقه را محقق کرد شهردار منطقه یک بود که با اهدای لوحی از وی توسط شورا تقدیر به عمل آمد.

وی در توضیح شرایط سایر مناطق شهرداری رشت افزود: وضعیت تحقق بودجه در منطقه دو منفی ۴۶ درصد، منطقه سه منفی ۴۰ درصد که با توجه به شرابط منطقه ای شرایط چندان بدی ندارد، منطقه چهار منفی پنجاه درصد و منطقه پنج منفی ۶۶ درصد است که نشان می دهد بسیاری از حوزه ها مغفول مانده است و بعضی مناطق نتوانسته اند خودشان را برسانند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا از عقب ماندگی ۶۵ درصدی مجموعه شهرداری و بدهی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری خبر داد و تصریح کرد: کمیته درامد هزینه به محوریت آقای حجت جذب و کمیته پیگیری مطالبات به محوریت خانم فاطمه شیرزاد از سوی شورا تشکیل شده است. البته در حوزه مطالبات عدد قابل توجهی وجود دارد.

سید امیر حسین علوی در خصوص مناقصه ها و تهاتر ها نیز گفت: در بحث مناقصات پروژه ها، بالغ بر ۳۹ مناقصه در حوزه های عمرانی با لیست موجود است و در کمیته تهاتر هم ۵۰ مورد در حال انجام است.

وی با اشاره به نگاه کمیسیون از همراهی و هم فکری اعضای شورا و به خصوص اعضای کمیسیون که در هفته گاهی در ۴ یا ۵ جلسه کمیسیون حاضر شده اند تشکر کرد و گزارش ارائه شده را حاصل همراهی اعضای شورا دانست.

سید امیر حسین علوی خاطر نشان کرد : با اصلاحات زیرساختی و درون سازمانی در مجموعه شهرداری رشت امروز کمیسیون قصد دارد پا را فراتر بگذارد. با انجمن دفاتر کاریابی استان هم جلسه ای برگزار شده است. طرح آموزشی ترویجی کسب و کار های کوچک در حال آماد شدن است. قصد داریم با همکاری سازمان های مرتبط امسال شروع کنیم و این مسیر در شورای بعد هم تداوم داشته باشد. رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از همین اقتصاد کسب و کار کوچک شکل می گیرد و کسب و کارهای کوچک می تواند انقلابی در اشتغال زایی ایجاد کند.

وی ایجاد مرکز خلاقیت و برگزاری جلسات اتاق خلاقیت در محلات رشت را به عنوان طرحی دیگر از کمیسیون برنامه بودجه معرفی کرد. طرحی که امروز فقط در تهران انجام شده است و رشت می تواند دومین شهر در این زمینه باشد.

علوی در توضیح طرح دیگری که در دست بررسی است گفت: می خواهیم برای شهرداری الزام بگذاریم تا سند جامع گردشگری شهر رشت مبتنی بر ظرفیت های شهر خلاق و تلفیق با ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری تهیه  شود.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورا در پایان خاطر نشان کرد: در دو یا سه ماه آینده این طرح ها را به صحن شورا ارائه می دهیم تا شورای اسلامی شهر رشت فقط شورای شهرداری نباشد و در قالب یک هماهنگ کننده مدیریت شهری برنامه ریزی کند. بعضی ها این حرف ها را بزرگ و پوپولیستی می دانند اما ما هم این حرف ها را می زنیم و هم اجرا می کنیم آنهایی هم که می خواهند اظهار نظر کنند قبلش یک تحقیقی هم بکنند.