نیکومنش نودهی در حاشیه نشست شهرهای خلاق یونسکو:

شبکه شهرهای خلاق برای رشت بهترین کرسی در جهان است

حرف تازه : مظفر نیکومنش نودهی در حاشیه نشست سالانه شبکه شهرهای خلاق یونسکو گفت: شبکه شهرهای خلاق ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است. شهر استرشوند سوئد روز چهارشنبه ۲۴ شهریور میزبان دهمین نشست سالیانه شبکه شهرهای خلاق بود. نشستی که شهر رشت به عنوان یکی از شهرهای شبکه خلاق یونسکو در زمینه […]

حرف تازه : مظفر نیکومنش نودهی در حاشیه نشست سالانه شبکه شهرهای خلاق یونسکو گفت: شبکه شهرهای خلاق ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است.

شهر استرشوند سوئد روز چهارشنبه ۲۴ شهریور میزبان دهمین نشست سالیانه شبکه شهرهای خلاق بود. نشستی که شهر رشت به عنوان یکی از شهرهای شبکه خلاق یونسکو در زمینه خوراک‌شناسی دعوت داشت که هیئت سه نفره‌ای از رشت برای شرکت در این نشست بین‌المللی متشکل از دکتر ثابت‌قدم شهردار شهر رشت، مظفر نیکومنش عضو شورای اسلامی شهر رشت و نماینده ناظر شورا در بحث شهر خلاق و فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری و مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت در آن  حضور داشتند.

مظفر نیکومنش در مورد حضور هیئت سه نفره رشت در شهر استرشوند در دهمین نشست سالانه شهر‌های خلاق عضو یونسکو اظهار کرد: در این نشست ۷۷ کشور و ۱۱۶ شهر شرکت داشتند. مابین شهرهای شرکت کننده جهان از  ۱۸ شهر  که به عنوان شهر خلاق خوراک و   از ۱۱ کشور هستند ،  گروه شهرهای خلاق خوراک شناسی را تشکیل دادیم .  تنها شهری که در بین این ۱۱ کشور و ۱۸ شهر از ایران حضور داشت، شهر رشت بود که تنها شهر مسلمان با عرضه غذای حلال  نیز محسوب می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه گفت: شبکه شهرهای خلاق و نشست‌های بین‌المللی که به واسطه فعالیت‌های یونسکو برگزار می‌شود، ظرفیت و موقعیت مناسبی برای شهر رشت است تا بتوانیم برای ایجاد اشتغال در فضای تولید انواع خوراکی‌های حلال و ایجاد شهرک‌های صنعتی به منظور عرضه این محصولات به شکل بسته‌بندی‌های استاندارد که مناسب برای بحث صادرات باشد، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید با ایجاد ارتباط با سازمان‌های مختلف همکاری و تلاش شود، افزود: شبکه شهرهای خلاق برای رشت یک برند قابل ملاحظه است و تلاش مضاعف و هماهنگی و همکاری با سازمان‌های مختلف را می‌طلبد تا بتوانیم از جایگاه ویژه‌ای  که شهر رشت در یونسکو کسب کرده بهره لازم را ببریم و با اجرایی کردن برنامه‌های خود بتوانیم کرسی خود را در یونسکو حفظ کنیم.

نیکومنش در رابطه با دستاورد‌های اقتصادی و فرهنگی که شهرها می‌توانند از شرکت در این نشست‌ها به دست آورند، توضیح داد: نتایج و خروجی نشست‌های یونسکو برای شهرها بسیار حایز اهمیت است؛ به شکلی که هر شهر با نگاه ویژه و برنامه‌ریزی دقیق پا به این جلسات می‌گذارد. ما باید بتوانیم از این موقعیت کمال بهره را ببریم و بتوانیم با استفاده از این کرسی، رشت را به جایگاه اصلی‌اش برسانیم. در ارزیابی که بنده از شهرهای مختلفی که در اینجا حضور داشتند متوجه شدم که هزینه‌ها و برنامه‌هایی که دیگر شهرها برای حضور در این شبکه و  نشست داشتند بسیار ویژه بود و باید اذعان داشت که ما ده درصد این هزینه‌ها و برنامه‌ها را برای حضور در این شبکه و نشست نداشتیم. کشورهای دیگر هم وقت می‌گذارند، هم هزینه و برنامه‌ریزی دقیق می‌کنند. ما از این نشست‌ها برداشت می‌کنیم که ظرفیت و توانایی شهر رشت بیش از این حرف‌ها است و می‌تواند بیش از شهرهای دیگر کارایی و خروجی داشته باشد منتهی باید روی این مبحث برنامه‌ریزی دقیق داشت و طرح‌های مناسب و مفید ارائه داد تا انشاءالله بشود در آینده از این فرصت به دست آمده به منظور توسعه اقتصادی شهر رشت و ایجاد اشتغال و ایجاد فضا برای غذاهای تولیدی که به جد یک برند برای شهر رشت محسوب می‌شود به نحو احسنت استفاده کرد.
وی تاکید کرد :  شبکه شهرهای خلاق  برای رشت بهترین کرسی در جهان است و باید با تلاش مضاعف حفظ شود.

%d9%86%db%8c%da%a9%d9%88-%d9%85%d9%86%d8%b4وی در ادامه با اشاره به رقابت بین شهرهای عضو این شبکه برای اولین بودن در حوزه منطقه‌ای خودشان، توضیح داد: شبکه شهرهای خلاق همچون یک رقابت بین‌المللی است که برای کشورهای عضو این شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است و برای اینکه خود را ثابت کنند و بهترین باشند هزینه و زمان زیادی صرف می‌کنند، برنامه‌ریزی می‌کنند و سعی می‌کنند به هر نحوی خودشان را در بین بهترین‌ها معرفی کنند. اما ارزیابی ما نشان می‌دهد که ظرفیت رشت بالاتر از این حرف‌ها است؛ هم در بحث خوراکشناسی می‌تواند نقش‌آفرینان باشد هم در صنایع دستی و آئین‌های سنتی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. متاسفانه ما از ظرفیت‌های خود بهره نبرده‌ایم اما با توجه به دستاوردهایی که می‌تواند این جایگاه نصیب رشت کند لازم است که با دقت و تمرکز بیشتری به ظرفیت‌های خود بنگریم و برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه‌ای داشته باشیم تا در مجامع بین‌المللی حضوری پررنگ داشته و هربار با دست پر از این نشست‌ها برگردیم.

نماینده ناظر شورا در بحث شهر خلاق با اشاره به منطقه جامنت‌لند به عنوان برگزار‌کننده این نشست و شهرداری استرشوند به عنوان راه‌برنده‌ی اصلی آن و همدلی و همکاری مابین آنها و دستگاه‌های مختلف برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم، گفت: منطقه‌ای که میزبان این مراسم بود از تمام امکانات خود برای برگزاری این نشست استفاده کرد و حتی دولت و مدیران استانی و شهری به صورت یکپارچه در برگزاری این مراسم نقش داشتند و برای ما جالب بود که چگونه تلاش می‌کردند از تمام امکاناتشان استفاده کنند تا این کرسی را برای کشورشان حفظ کنند. ما باید این رفتار را الگو قرار دهیم. در مورد رشت باید عرض کنم که شهرداری نباید تنها متولی این امر باشد. سازمان‌های دیگری مثل گردشگری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری و غیره در این قضیه ورود کنند و حتی ان.جی.اوها هم می‌توانند در این موضوع نقش مفیدی داشته باشند تا ما با همدلی بتوانیم  داشته‌ها و ظرفیت‌های خود را به نحو احسنت به جهان معرفی کنیم.

مظفر نیکومنش در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل معرفی کردند، تصریح کرد: در اینجاست که ما وظیفه داریم اقدام و عمل خودمان را نشان دهیم تا  شادابی و نشاط برای مردم رشت و همچنین استان گیلان به ارمغان آوریم.

فرهنگسرای مجازی رشت