در صورت عدم اجماع اصولگرایان؛

شانس بالای پزشکیان برای ریاست جمهوری

ترکیب نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نحوی است که به نظر می رسد دست کم سه گزینه اصولگرا به نفع یکدیگر انصراف نخواهند داد و این موضوع شانس بالای پزشکیان برای ریاست جمهوری را دوچندان خواهد کرد.

به گزارش اختصاصی قلم آزاد، با اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان توسط وزارت کشور، صلاحیت شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری احراز شد و در این بین مسعود پزشکیان تنها گزینه اصلاح طلب در چهاردهمین دوره انتخابات خواهد بود.

پزشکیان که به عنوان گزینه مورد تایید جبهه اصلاحات پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشت اکنون با تایید صلاحیت، حمایت احزاب اصلاح طلب و اقشار مختلف را خواهد داشت. شانس بالای پزشکیان برای ریاست جمهوری زمانی بیشتر خواهد بود که اصولگرایان نتوانند روی گزینه واحدی اجماع نمایند و یا گزینه نهایی آنها مقبولیت بالایی نداشته باشد.

نگاهی به اسامی تایید صلاحیت شده نشان می دهد بعید است زاکانی به نفع کسی کنار برود و سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف نیز خود را در سطح یک کاندیدای پوششی نمی بینند. زاکانی از هم اکنون اعلام کرده به نفع کسی کنار نخواهد رفت و جلیلی و قالیباف نیز بعید است اهل انصراف به نفع یکدیگر باشند و این وضعیت به معنای احتمال بالای دو مرحله ای شدن انتخابات می باشد.

قاضی زاده هاشمی و پورمحمدی نیز در بین تایید صلاحیت شدگان حضور دارند. هرچند هنوز برای اعلام نظر قطعی زود است اما شاید اگر قرار بر انصراف و اجماع باشد سه گزینه دیگر اصولگرایان بتوانند با یک و یا هر دو فرد مذکور ائتلاف نمایند؛ هرچند حتی قاضی زاده نیز ثابت کرده به راحتی انصراف نخواهد داد و شاید تا پایان در میدان رقابت بماند و پورمحمدی نیز مواضع متفاوتی ارائه می دهد.

مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت دوم خاتمی و نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تبریز که در دوره دهم سابقه نایب رییسی مجلس را نیز در کارنامه دارد تنها گزینه اصلاح طلبان است و همین موضوع تکلیف این طیف را برای انتخابات پیش رو روشن کرده است.

اما پزشکیان نیز کار آسانی پیش و پس از برگزاری انتخابات نخواهد داشت و به عنوان یک جراح قلب برای پیروزی در انتخابات، باید قلب شکسته میلیون ها ایرانی را جراحی عاطفی نماید و گله مندی و قهر انتخاباتی طیف قابل توجهی از جامعه را به امید به فردای بهتر تبدیل نماید.

بحران ناکارآمدی مدیران برخی حوزه ها، شاید با حضور مسعود پزشکیان و به کارگیری شایستگان و نخبگان حوزه های مختلف پایان یابد. پزشکیان که خود به عنوان یک متخصص جراحی قلب در جهان سیاست حضور دارد سالهاست منتخب مردمان سرزمینش بوده و در دو دهه اخیر به عنوان چهره ای کم حاشیه و پرتلاش شناخته شده است.

پنج دوره نمایندگی تبریز، پزشکیان را رکورددار نمایندگی پیاپی از یک کلانشهر کرده است و شاید تایید صلاحیت هیچ یک از چهره های اصلاح طلب به اندازه او نمی توانست در بین فعالین این طیف سیاسی امیدآفرینی کند. همین موضوع احتمالا زمینه ساز یک موج انتخاباتی موفق برای او خواهد بود و می تواند پزشکیان را به یکی از جدی ترین گزینه های ریاست جمهوری تبدیل نماید.