ناراحتی همزمان استقلال و عنایتی از نایب قهرمانی و سقوط؛

شانزدهمین قهرمانی پرسپولیس با شانزدهمین گل گولسیانی و امضای اوسمار

عصر دیروز رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران با شانزدهمین قهرمانی پرسپولیس با گل گولسیانی به پایان رسید.

به گزارش اختصاصی قلم آزاد،  سرخپوشان پایتخت که پیش از آغاز رقابت های هفنه پایانی با ۶۵ امتیاز و یک امتیاز برتری نسبت به استقلال در صدر قرار داشتند عصر دیروز از ساعت ۱۹ در ورزشگاه آزادی به مصاف مس رفسنجان رفتند و در نهایت با تک گل گئورگی گولسیانی، مدافع گرجستانی پرسپولیس، در دقیقه ۸۶ به برتری دست یافتند تا با ۶۸ امتیاز بار دیگر قهرمان رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران شوند.

این شانزدهمین گل گولسیانی بود که او را تبدیل به برترین گلزن خارجی تاریخ پرسپولیس کرد و شانزدهمین قهرمانی سرخپوشان در رقابت های کشوری را در پی داشت تا بار دیگر جام قهرمانی با دستان کاپیتان امید عالیشاه بالا برود.

شاگردان اوسمار در پایان این فصل با ۲۰ برد و ۸ تساوی و ۲ شکست و کسب ۶۸ امتیاز به مقام قهرمانی دست یافتند که بالاترین امتیاز قهرمانی یک تیم در رقابت های لیگ برتر است و پیش از این تنها استقلال با فرهاد مجیدی یک بار موفق به کسب مقام قهرمانی با ۶۸ امتیاز شده بود.

پرسپولیس در نیم فصل اول با یحیی گل محمدی در رقابت ها حضور یافت و در نیم فصل پس از جدایی یحیی، اوسمار هدایت این تیم را بر عهده گرفت. نکته جالب اینکه اوسمار، دستیار برزیلی یحیی گل محمدی در نیم فصل نخست، با پوشیدن تیشرتی منقش به تصویر مشترک او و یحیی، نشان داد که او را از یاد نبرده است و معرفت و اخلاق مداری خود را نشان داد.

در این فصل پرسپولیس با ۴۵ گل زده و ۱۸ گل خورده و تفاضل گل +۲۷ بهترین تفاضل گل و بیشترین برد فصل و بیشترین امتیاز تاریخ لیگ برتر (به طور مشترک) را به خود اختصاص داد. ضمن آن که شاگردان اوسمار در نیم فصل دوم موفق به کسب ۳۸ امتیاز شدند و از این حیث نیز رکورددار شدند.

در دیگر رقابت مهم دیروز برای تعیین دومین تیم سقوط کننده، شاگردان عنایتی در پیکان با دو گل مغلوب استقلال شدند و همراه نفت آبادان به لیگ یک سقوط کردند.

در دیگر دیدارها نساجی با یک گل مقابل فولاد شکست خورد. استقلال خوزستان نیز با نتیجه ۳ بر ۱ هوادار را شکست داد تا با این نتایج دو نماینده خوزستان سهمیه لیگ برتری خود را حفظ کنند.

سپاهان ۴ بر ۱ شمس آذر را شکست داد و سوم شد. تراکتور در زمین نفت آبادان به سه گل به پیروزی رسید و چهارم شد. ذوب آهن در زمین گل گهر ۲ بر ۱ به برتری رسید و پنجم شد و ملوان در زمین خود با تساوی یک بر یک مقابل آلومینیوم اراک متوقف شد و فصل را در رده ششم به پایان رساند.

پرسپولیس پس از فصل ۹۴-۹۵ که با تفاضل گل قهرمانی را به استقلال خوزستان واگذار کرد ۵ دوره پیاپی قهرمان لیگ برتر شد و پس از آن یک دوره استقلال در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با فرهاد مجیدی به مقام قهرمانی دست یافت و پرسپولیس در رده دوم ایستاد. پس از این فصل بار دیگر پرسپولیس در دو فصل اخیر به مقام قهرمانی دست یافت تا در ۹ فصل اخیر پرسپولیس ۷ بار قهرمانی و ۲ بار نایب قهرمانی لیگ را در کارنامه خود ثبت کرده باشد و عملکردی خیره کننده به یادگار گذاشت.

این قهرمانی ها و افتخارات با امضای برانکو، یحیی و حالا اوسمار برای سرخپوشان به دست آمد و البته یک نیم فصل نیز کالدرون هدایت این تیم تاریخ ساز را برعهده داشت.

جدول پایانی بیست و سومین دوره لیگ برتر ۱۴۰۲-۱۴۰۳

رتبه تیم بازی امتیاز
۱ پرسپولیس ۳۰ ۶۸
۲ استقلال ۳۰ ۶۷
۳ سپاهان ۳۰ ۵۷
۴ تراکتور ۳۰ ۵۴
۵ ذوب آهن ۳۰ ۴۲
۶ ملوان ۳۰ ۴۱
۷ آلومینیوم اراک ۳۰ ۳۹
۸ شمس آذر قزوین ۳۰ ۳۹
۹ گل گهرسیرجان ۳۰ ۳۶
۱۰ مس رفسنجان ۳۰ ۳۵
۱۱ فولاد ۳۰ ۲۹
۱۲ نساجی مازندران ۳۰ ۲۹
۱۳ هوادار ۳۰ ۲۹
۱۴ استقلال خوزستان ۳۰ ۲۸
۱۵ پیکان ۳۰ ۲۷
۱۶ صنعت نفت آبادان ۳۰ ۲۱