عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

سیستم های توزیع آب دوگانه سبب کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی در مصرف آب شرب شده است

حرف تازه – نشست دو روزه کارگروهی تخصصی آب روزهای سه شنبه و چهارشنبه همین هفته با حضور مدیران و کارشناسان فضای سبز کلانشهرهای کشور در عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد. دکتر محمود فغفور مغربی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عصر سه شنبه در این نشست به تشریح موضوع استفاده از آب بازیافتی در سیستم […]

حرف تازه – نشست دو روزه کارگروهی تخصصی آب روزهای سه شنبه و چهارشنبه همین هفته با حضور مدیران و کارشناسان فضای سبز کلانشهرهای کشور در عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

دکتر محمود فغفور مغربی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عصر سه شنبه در این نشست به تشریح موضوع استفاده از آب بازیافتی در سیستم های توزیع شهری پرداخت.

وی با اشاره به تحولات آب در دنیا، افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در اجلاس جهانی مکزیک، در سال ۲۰۰۶ بیش از ۲/۱ میلیارد نفر از مردم جهان از دسترسی به آب شرب بهداشتی محروم بوده اند و پیش بینی شده است این تعداد در سال ۲۰۲۵ به  ۲/۸ میلیارد نفر و در سال ۲۰۵۰ به ۴ میلیارد نفر برسد.

فغفور مغربی با بیان اینکه بارش باران در کشور نسبت به میانگین جهانی کمتر است به موضوع پراکندگی زمانی و مکانی همین بارش ها و کم آبی نقاط زیادی از ایران پرداخت و گفت: ۲۸ درصد سطح کشور متوسط بارش سالانه کمتر از ۱۰۰ میلیمتر دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تحولات آب در کشور را بررسی کرد و اظهار داشت: از ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ شمسی سرانه منابع آبی تجدید پذیر کشور به یک هفتم کاهش یافته است.

فغفور مغربی با تاکید بر طراحی شهری حساس به آب به منظور توسعه پایدار شهرها،به تشریح چرخه آبی پرداخت و  بر ضرورت صرفه جویی در آب آشامیدنی و مدیریت رواناب شهری و حداقل کردن فاضلاب خانگی نیز تاکید کرد.

وی با اشاره به سیستم توزیع دوگانه آب، افزود: سیستم های دوگانه توزیع آب بیانگر دو سیستم مجزای توزیع بوده که آب شرب را از طریق یک شبکه توزیع و آب غیر شرب را از طریق شبکه دیگر تأمین می نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد هدایت و ذخیره آب باران و رواناب خیابان و پارک ها برای آبیاری درختان و فضای سبز را توصیه کرد.

وی در ادامه سیستم توزیع دو گانه با استفاده از آب باران را تشریح کرد و مزایای استفاده از سیستم توزیع آب دوگانه در آبیاری را برشمرد.

فغفور مغربی افزود: استفاده از سیستم های توزیع آب دوگانه سبب کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی در مصرف آب شرب گشته است.

این استاد دانشگاه برای سیستم توزیع دوگانه کارکنان واجد شرایط و تجهیزات کافی را ضروری دانست و بر تدوین و گردآوری استانداردها و راهنماها جهت طراحی و اجرا و نیز مصالح مهندسی و مشخصات آن ها تاکید کرد.

دکتر فغفور مغربی تصریح کرد: مدیریت نامناسب آب بازیافتی همچنین می تواند منجر به تأثیرات مضر بر آب های زیرزمینی و سطحی گردد که ناشی از نمک ها، نیتروژن، فلزات و نیز مواد ضد عفونی کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان منابع آب موجود را بررسی کرد و گفت: رواناب ناشی از بارش  از نواحی نفوذ ناپذیر مانند جاده ها و پیاده روها، رواناب سقف ها که در مخازن آب باران ذخیره می شوند، آب چاه ها و برداشت آب از منابع آب زیرزمینی، آب تانکرها شامل آب های تصفیه شده یا برداشت شده از چاه، آب های زیرزمینی مثل آب جمع شده در زیر زمین منازل، چشمه ها، سیستم های زهکشی از جمله منابع آب موجود هستند که باید به کیفیت، تصفیه و چگونگی مصرف آن ها توجه شود. 

وی گفت: منابع آب جایگزین نیز شامل سیلاب، فاضلاب تصفیه شده، آب مصرف شده در برجهای خنک کننده نیروگاه ها و آب مصرف شده جهت شستشو می باشد که این منابع نیز باید همانند منابع آب آشامیدنی محدود تلقی شوند و به صورت بهینه مصرف گردند. آب فرآیندی، آب تقطیر شده و آب خاکستری هم از دیگر منابع آب جایگزین هستند.

در این نشست دوروزه، عصر سه شنبه، عبدالله سلطان احمدی دبیر آب کلانشهر ها و مدیر آب فضای سبز شهرداری مشهد، محمد باقر بشردانش مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری رشت، علیرضا پنجره ساز معاون این سازمان، سید محمد تاج بخش رئیس هیئت مدیره انجمن علمی سیستم های سطوح آبگیر باران ایران، محمود فغفور مغربی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، طباطبایی یزدیموسس انجمن علمی سیستمهای سطوح آبگیر باران ایران، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت و جمعی از مدیران و کارشناسان فضای سبز کلانشهرهای کشور حضور یافتند.