گزارش مشروح جلسه شورای اسلامی شهر رشت؛

سیزده شورا به در شد!

حرف تازه – عصر امروز ، دوشنبه ۸ آبان، سیزدهمین جلسه عادی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید امیرحسین علوی در ساختمان تاریخی میرزا خلیل رفیع برگزار شد. در ابتدای این جلسه ، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورا با اشاره به مسائل  دفنگاه زباله سراوان، از همراهی و صبر مجدد مردم سراوان قدردانی کرد و […]

حرف تازه – عصر امروز ، دوشنبه ۸ آبان، سیزدهمین جلسه عادی شورای اسلامی شهر رشت به ریاست سید امیرحسین علوی در ساختمان تاریخی میرزا خلیل رفیع برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورا با اشاره به مسائل  دفنگاه زباله سراوان، از همراهی و صبر مجدد مردم سراوان قدردانی کرد و با تاکید بر اینکه آسفالت و زباله از وظایف اصلی شهرداری ها است هرگونه کوتاهی در این زمینه را پذیرفتنی ندانست و نسبت به تحقق وعده های مسئولین مربوطه ابراز امیدواری کرد.

وی ضمن گرامیداشت ایام هفته، با اشاره به افتخار آفرینی آویشن باقری و سارا بهمنیار دختران کاراته کای گیلانی در رقابت های امیدو قهرمانی جهان در اسپانیا و قدردانی از زحمات مربی جوان این تیم، فاطمه قاسمی، گفت: این افتخار آفرینی را به گیلانی ها تبریک می گویم.

سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت در ابتدای جلسه علت عدم تشکیل جلسه در هفته قبل را سفر اعضای شورا به مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم در نیشابور اعلام کرد.

ناطق اول – رضا رسولی: موافق بدهی ۷۳۰ میلیارد تومانی نیستم

رضا رسولی با اشاره به انرژی که اعضا در کمیسیون ها صرف می کنند تا رشت به سمت توسعه پیش برود گفت: امیدوارم جلسات شورا هم به همین روال پیش برود تا طرح ها زودتر به سرانجام برسد.

وی موضوع لندفیل سراوان را نگران کننده دانست و خواستار رسیدگی اورژانسی و عاجلانه به موضوع شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت شورای پنجم را معطوف به کار دانست و افزود: مردم انتخاب هایی داشتند که دور از حاشیه و البته با تفاوت دیدگاه در مسیر خدمت به مردم حرکت می کنند.

رسولی با اشاره به جلسه مشترک با کمیسیون بهداشت و سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت و استان و معاونت عمرانی استانداری و مسئولین دخیل در سراوان نصریح کرد: نتیجه گیری کلی تسریع امور در بهسازی سراوان است و شمارش معکوس آغاز شده است و باید سریعا به نیاز های مردم سراوان پاسخ دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به رانش زباله افزود: با توجه به اتفاقات اخیر پیش فرض ها تغییر کرده است و راه دیگری را باید برویم اما بهسازی باید تسریع شود تا وضعیت در کوتاه مدت تغییر کند.

وی با اشاره به پایان قرار داد پیمانکار مربوطه، اظهار داشت: با این رانش زباله تصاعد گاز متان و مشکلات بو و حشرات تشدید شده است.

رسولی با اشاره به تشکیل کارگروه مشورتی کمیسیون عمران بیان کرد: به زودی ساختاری ارائه خواهیم داد تا طبق قانون کمیته های رسمی مرتبط با کمیسیون عمران را فعال کنیم.

رئیس کمیسیون عمران شورا به موضوع پروژه های در حال انجام گفت: با ۷۳۰ میلیارد بدهی موافق نیستم و معتقدم مجموع بدهی و تعهد است و حق مسلم ما و مردم است که شفاف سازی لازم در این حوزه صورت بگیرد.

رضا رسولی اشاعه این مبحث را اشاعه بدبینی دانست و اظهار داشت: بعضی اعداد و ارقام جو بدبینی را ایجاد می کنند. 

وی با تاکید بر اینکه این بحران وجود دارد افزود: با وجود این بحران ما و مردم قائل به این نیستیم که مسیر توسعه رشت را متوقف کنیم.

رسولی با بیان اینکه باید منابع درامدی پایدار و جدیدی در شهرداری تعریف شود گفت: باید از تجربیات سایر شهرها استفاده کنیم و منابع محدود رشت را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت پارک محتشم را یک باغ تاریحی دانست و گفت: خواهش من این است شهرداری رشت برنامه خود را برای این باغ و برای بازگرداندن به وضعیت مناسب و احیای میراثی آن اعلام کند و روی نقاطی که نقاط هویتی و ارزشمند شهر است کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهر بازی ها معمولا در ورودی های شهرها هستند اضافه کرد: در محدوده مسکن مهر زمین مناسبی وجود دارد و پیشنهاد می دهم فکری به حال قبرستان آهن آلات در باغ محتشم شود.

ناطق دوم – اسماعیل حاجی پور: فضای شورا باید دوستانه باشد / یکی از معضلات اصلی رشت ترافیک است / ۵ میلیارد تومان حق الناس ۴ سال است خاک می خورد 

اسماعیل حاجی پور در ابتدای سخنان خود اصحاب رسانه را یار و یاور شورا دانست و در ادامه انتخاب حامد عبدالهی به عنوان رئیس شورای استان را تبریک گفت.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا افزود: شورای چهارم با تمام فراز و فرودها بسیار خوب کار کرد و بی انصافی است که منکر عملکرد خوب شورای چهارم باشیم البته نقایصی هم داشت.

وی ادامه داد: شورای پنجم باید ایرادهای شورای چهارم را رفع کند و مهم ترین بخش این موضوع بر عهده رئیس شورااست و ما هم باید همکاری لازم را داشته باشیم.

حاجی پور با اشاره به اینکه انتظارات مردم از این شورا بیشتر است اظهار داشت: فضای شورا باید دوستانه باشد. اگر قرار بر این است که مچ گیری کنیم از اصل باز می مانیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: رئیس شورا باید پدرانه برخورد کند. خواهش من این است مشورت بیشتری صورت بگیرد. 

وی با بیان اینکه سرمایه ها باید حفظ شوند خاطر نشان کرد: از بزرگان شورا می خواهم سرمایه های شهر حفظ شوند. آقای رسولی ها راحت به دست نیامدند که راحت از دست بدهیم. باید دستشان را بگیریم.

اسماعیل حاجی پور با اعلام اینکه تکلیف ۲۳ مشاور قبلی مشخص نشده است به حقوق های معوقه اشاره کرد و خواستار محدودیت و مشورت در جذب مشاوران شد.

رئیس کمیسیون ترافیک شهر رشت گفت: یکی از معضلات رشت ترافیک است.

اسماعیل حاجی پور با اعلام اینکه اگر کار مرکز کنترل ترافیک انجام نشود شخصا ورود خواهد کرد افزود: ۵ میلیارد تومان حق الناس ۴ سال است خاک می خورد. مرکز کنترل ترافیک باید راه اندازی شود. مردم رشت بسیار با فرهنگ هستند اما باید این فرهنگ را با قانون تجمیع کنیم و مشکل ترافیکی را رفع کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در پایان ضمن تشکر از سرهنگ محمدی و مسئولین انتظامی استان قدردانی کرد و افزود: فرمانداری رشت ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مرکز کنترل ترافیک در شورای برنامه ریزی تصویب کرد که جای تشکر دارد.

ناطق سوم – احمد رمضانپور نرگسی: با امید پا به شورا گذاشتم / دوست ندارم شورا فراکسیونی شود

احمدرمضانپور با بیان اینکه با امید پا به شورا گذاشتم گفت: امید داشتم با همدلی معضلات و مشکلات را در حوزه مدیریت شهری رفع کنیم اما متاسفانه این روزها حال و هوای شهرداری و شهر رشت حال و هوای خوشی نیست و من اعتقاد دارم به علت بی توجهی مدیران به یک سرطان خوش خیم مبتلا شده است و داروی این سرطان همدلی و همسویی شورا با شهرداری و بالعکس است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه دوست ندارم شورا فراکسیونی شود افزود: ما از روز اول بر وحدت تاکید داشتیم.

وی نسبت به برخی نطق ها و بیانیه ها ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد: باید به مسائل کلان فکر کنیم. مردم با عشق و علاقه و امید به ما رای دادند و رکورد زدند نباید امید مردم را به ناامیدی تبدیل کنیم.

احمدرمضانپور خاطر نشان کرد: کوچکترین ترکی در شورای پنجم ایجاد شود دیوار ها را بر سر ما خراب می کند.

وی ادامه داد: معتقدم همه ادوار شورا حتی شورای سوم برای شهر زحمت کشیده اند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت به بدهی های کلان شهرداری رشت، معوقات حقوق و مساله سراوان پرداخت و افزود: در دوره های مختلف کارهای فراوانی برای سراوان شد ضعف کجا بوده است که به نتیجه نرسیده است؟ در زمانی دیگر به این موضوع خواهم پرداخت. ما باید به این مسائل بپردازیم.

ناطق چهارم – محمدحسن علیپور: صحبت ها شیرین است و عمل ها ضعیف!

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم بابت اضافه شدن کارگروه محیط زیست و ریاست رشت در آن تشکر کرد.

علیپور با بیان اینکه صحبت ها شیرین است و عمل ها ضعیف اضافه کرد: برخی همکاران شورا از خودروی خود چندبار پیاده شده اند تا مشکلات را از نزدیک لمس کنند؟

وی خاطر نشان کرد: وقتی شهرداری حقوق معوقه دارد چطور کمک های مردمی را به سفارش برخی اعضای شورا انجام می دهد؟

محمد حسن علیپور همچنین به بازدیدهای صورت گرفته از اتوبوس ها و شهربازی اشاره کرد و گفت: مردم در این زمینه ها بسیار ناراضی هستند.

سید امیرحسین علوی : بنده هیچ مشاوری به شورا نیاورده ام / در مقابل تهمت ها به خدا پناه می برم

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه همواره سعی کرده ام با مشورت عمل کنم گفت: هیچ مشاوری با امضای امیرحسین علوی وارد شورا نشده است.

سید امیرحسین علوی با اشاره به موضوع ۲۳ مشاور قبلی گفت: این موضوع یادگار دوره های گذشته است و نظرات تخصصی ام را در جلسات عنوان کرده ام و صلاح نمی دانم مجددا در جلسه علنی مطرح کنم اما اگر به بنده اطمینان دارید اجازه بدهید در چارچوب قانون در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

وی با بیان اینکه قصد پاسخگویی به اتهامات و حاشیه سازی ها ندارم گفت: حرفم را در این خصوص ادامه نمی دهم و به خدا پناه می برم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به استقرار دبیرخانه کمیته محیط زیست شهری راه ابریشم در رشت گفت: دبیرخانه کل مجمع در قزوین مستقر است.

وی معتقد است سفر به نیشابور و حضور در اجلاس مجمع شهرهای راه ابریشم دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

علوی درادامه به مضیقه های مردم سراوان پرداخت و از فرماندار رشت بابت تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته در روزهای اخیر قدردانی کرد.

وی همچنین تصریح کرد: گزارش موارد مدنظر کمیسیون ها ارائه شود تا تک تک نامه ها به موقع رسیدگی شود و گزارش پیگیری ها ضمیمه شود.

رئیس شورا عدم وجود اتوماسیون را ضعف شورا دانست و اظهار امیدواری کرد که این موضوع به زودی رفع شود.

فاطمه شیرزاد:مشاورین سابق شورا تسویه حساب شوند

سخنگوی شورا با اشاره به لغو ابلاغ مشاورین سابق استانداری و شهرداری گفت: انتظار ما این است که مشاورین سابق شورا هم تسویه حساب شوند.

وی افزود: بنده هیچ مشاوری را وارد شورا نکردم. اگر قرار است هر عضو شورا یک مشاور هم داشته باشد با مصوبه شورای پنجم و شفاف صورت بگیرد و همکاری مشاوران سابق ادامه نداشته باشد.

فرهام زاهد: مسائلی حقوقی در خصوص مشاورین سابق وجود دارد

رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مسائل حقوقی مربوط به مشاورین سابق گفت: خواهش بنده این است در این خصوص بحث علنی نداشته باشیم.

جلسه پس از ۲۰ دقیقه تنفس ادامه پیداکرد و طرح ها و لوایح بررسی شد.

افزایش بهای بلیط اتوبوس به ۲۵۰ تومان

کمیسیون ترافیک و کمیسیون برنامه و بودجه با افزایش بهای بلیط اتوبوس از ۱۷۵۰ ریال در سال ۹۵ به ۲۵۰۰ ریال در سال ۹۶ موافقت کرده اند.

فرهام زاهد با اشاره به تفاوت بالای هزینه های براورد شده برای جابجایی هر فرد و قیمت بلیط، اعلام کرد: به منظور تامین بخشی از مخارج اتوبوسرانی فاصله هزینه ارائه خدمت و هزینه پرداخت شده شهروندان کاهش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری رشت در ادامه گفت: با نظر اولیه سازمان در خصوص مبلغ ۳۵۰۰ ریال مخالفت شد و این مبلغ به نسبت سایر شهرها رقم پایینی است.

با رای اعضای شورا افزایش بهای بلیط اتوبوس به ۲۵۰ تومان تصویب شد.

خرید ملکی به قیمت ۶۱ میلیون تومان به منظور بازگشایی مسیر در خمیران زاهدان

کمیسیون های عمران و برنامه بودجه موافقت کرده اند.

فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه این ساختمان از ساختمان های قدیمی ساز است گفت: در حال حاضر عرض معبر بسیار کم است و موجب سختی عبور و مرور و امدادرسانی شده است و تنها یک خودرو قابلیت تردد دارد.

با رای اعضای شورا خرید این ملک تصویب شد.

هبه تخلفات ساختمان اداره کل بهزیستی از دستور خارج شد

کمیسیون عمران نظر نداده است و پیش از این یک بار مسکوت مانده بود. از دستور خارج و در اختیارات هیئت رئیسه قرار گرفت.

کمک مالی ۵ میلیون تومانی به دلیل بیماری صعب العلاج به بازنشسته شهرداری از محل ماده ۱۷

فرهام زاهد با اشاره به بیماری صعب العلاج درخواست کننده گفت: این فرد از پرسنل بازنشسته شهرداری است و مبلغ پیشنهادی کاهش یافته است.

با رای اعضای شورا با کمک مالی ۵ میلیون تومانی به بازنشسته شهرداری رشت موافقت شد.

کمک مالی ۵ میلیون تومانی به دلیل بیماری صعب العلاج به نگهبان شهرداری از محل ماده ۱۷

با رای اعضای شورا با کمک مالی ۵ میلیون تومانی به نگهبان شهرداری رشت موافقت شد.

نحوه هزینه کرد ماده ۱۶ و ۱۷

با اصلاحات پیشنهادی کمیسیون بودجه مصوب شد.

جابجایی دو دکه

فرهام زاهد پیشنهاد داد با اخذ تعهد محضری تا زمان اجرای طرح تفصیلی در مکان قبلی باقی بماند اما هر زمان شهرداری صلاح دانست به نقطه جدید منتقل شود و حقی برای دکه دار متصور نباشد.

اسماعیل حاجی پور با اعلام مخالفت با این جایجایی دکه گفت: بیش از ۴ هزار دکه داریم که جابجایی آن معضلات فراوانی دارد.

وی افزود: جابجایی دکه ها برای دکه دار گرفتاری هایی دارد. دکه دار ممکن است مجبور به پرداخت هزینه بیشتر می شود. ضمن اینکه اگر هم دکه ای به نقطه ای بهتر منتقل شود سایر دکه ها هم همین انتظار را دارند. 

حاجی پور با اشاره به اینکه با واگذاری دکه در دوره های قبل مخالفت کردیم ادامه داد: به منظور جلوگیری از تبعات احتمالی با همه جابجایی ها مخالفم.

فرهام زاهد با اشاره به سوابق فعالیت این دو دکه گفت: همان دکه ای که فعال بوده است جابجا می شود و هر زمان طرح تفصیلی اجرایی شد جابجایی صورت می گیرد.

فاطمه شیرزاد هم با بیان اینکه شورا حق صدور مجوز دکه جدید به جز موارد خاصی که مباحث فنی مطرح است ندارد گفت: فواصل دکه ها از لحاظ قانونی و جابجایی کیوسک های قدیمی هم باید مدیریت شود.

در نهایت با جابجایی دو دکه موافقت شد.

بررسی تشکیل کارگروه شناسایی و رفع معضلات جانبازان، معلولان و اقشار در معرض آسیب های اجتماعی

رئیس شورا با اشاره به ضرورت بررسی های جامع تر در کمیسیون ها و مصوبات شورای قبل، پیشنهاد تک فوریت داد و این موضوع را اقدامی مناسب ارزیابی کرد.

کمیسیون عمران پیشنهاد حضور نمایندگان ۵ کمیسیون، مدیر بهزیستی و ۳ نماینده از سازمان های مردم نهاد را در این کارگروه مطرح کرده است.

 با یک فوریت این موضوع موافقت شد.

محمدحسن عاقل منش: مسیرهای در نظر گرفته شده برای روشندلان نیاز به نظارت بیشتر دارد

محمدحسن عاقل منش هم با بیان اینکه یکی از روشندلان عزیز رشت با وی تماس گرفته است ؛ به موانع موجود در مسیرهای درنظرگرفته شده برای روشندلان اشاره کرد و خواستار نظارت بیشتر بر این موضوع شد.

در انتهای جلسه سید امیرحسین علوی گفت: خواهشم از کمیسیون های شورا این است که در ماه سوم کارکرد شورا، با توجه به جلسات خوبی که برگزار می شود، طرح ها و مصوبات را هرچه سریعتر بفرستند تا در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در پایان جلسه فوق العاده شورا را برای دوشنبه هفته بعد به رای گذاشت و موافقت شد.

ختم جلسه.