سه سناریوی لیست اعتدال و توسعه در رشت

کمتر از دو هفته تا انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه رشت باقی مانده و به همین دلیل در این مطلب به سه سناریوی لیست اعتدال و توسعه در رشت خواهیم پرداخت.

به گزارش اختصاصی حرف تازه ، سه سناریوی لیست اعتدال و توسعه در رشت، ارائه لیست مشابه لیست امید، ارائه لیست میانه رو یا به طور کلی عدم ارائه این لیست خواهد بود.

سناریوی اول: تکرار لیست امید | نه ممنون؛ تَکرار جواب نمی دهد!

در روزهای اخیر سناریوهای مختلفی برای لیست اعتدال و توسعه مطرح می شود. با حضور کمرنگ چهره های شاخص اصلاح طلبان در انتخابات و مواضع آنها، اکنون این جریان اعتدال و توسعه است که در برخی شهرها به خصوص رشت و با حضور دبیرکل این حزب یعنی محمدباقر نوبخت به عنوان رقیب سیاسی جدی اصولگرایان معرفی می شود.

برخی رسانه ها در تحلیلی از نوستالژی لیست امید گفته اند و با توجه به تایید صلاحیت محمدصادق حسنی و سید حسن واحدی واعظ و همچنین حضور محمد باقر نوبخت به جای غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در این دوره از انتخابات، گمانه زنی هایی را برای حضور این سه چهره در کنار هم و فعالیت ائتلافی و لیستی مطرح کرده اند.

آنچه مشخص است در اوج دوران مقبولیت اصلاح طلبان در جامعه، لیست امید در رشت موفق به پیروزی کامل نشد و هرچند جعفرزاده و حسنی به مجلس راه یافتند اما سید حسن واحدی واعظ حتی راهی دور دوم نیز نشد و نتوانست به صندلی سبز بهارستان تکیه بزند. ضمن آن که همان پیروزی سخت محمد صادق حسنی در دوم و حضور به عنوان نماینده سوم رشت نیز نتوانست از او چهره ای آنچنان مقبول در رشت بسازد و در دوره بعد محمد صادق حسنی به سادگی شکست در انتخابات را پذیرفت و از راهیابی مجدد به مجلس بازماند.

هرچند هر دوره انتخابات شرایط خاص خود را خواهد داشت و موج و جریان سازی های انتخاباتی می تواند در نتیجه نهایی اثرگذار باشد و به هیچ عنوان نمی توان حدس و گمانی در خصوص افراد پیروز داشت اما از دو جنبه بعید است لیستی مشترک با حضور نوبخت، حسنی و واحدی واعظ ارائه شود. نخست به این علت که جامعه از آن فضای فعال سیاسی اصلاح طلبان فاصله گرفته و دوم آن که بعید است چهره باتجربه ای چون نوبخت حاضر به ارائه چنین لیستی باشد.

با این تفاسیر باید سناریوی اول را منتفی دانست و حتی در صورتی که این احتمال بعید به واقعیت تبدیل شود شانس موفقیت کامل لیست به نظر می رسد چندان بالا نخواهد بود.

سناریوی دوم: ارائه لیست میانه رو | محتمل اما رو به فراموشی!

یکی دیگر از سناریوهای پیش رو برای اعتدالیون در برخی شهرها از جمله رشت ارائه لیست میانه رو خواهد بود. در این صورت با در نظر گرفتن گزینه های موجود، نام هایی چون سید کاظم دلخوش و رامین مهمان پرست مطرح می شد. حتی نیم نگاهی به محمدصادق حسنی در این سناریو نیز وجود داشت.

سید کاظم دلخوش با ۴ دوره نمایندگی مجلس ازحوزه انتخابیه صومعه سرا و رامین مهمان پرست با سابقه فعالیت به عنوان سفیر ایران در ۴ کشور از گزینه های احتمالی جهت قرار گرفتن در کنار نام نوبخت در این سناریو به نظر می رسند.

هرچند دلخوش سوابق اصولگرایی مشخصی دارد و مهمان پرست نیز این روزها نامش در لیست اولیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب رشت (شانا) دیده می شود اما از آنجا که اعتدال و توسعه یک حزب میانه رو به شمار می رود و مواضع متفاوتی نسبت به اصلاح طلبان دارد حضور چهره هایی چون دلخوش و مهمان پرست در صورت عدم حضور در لیست اصولگرایان دور از ذهن نخواهد بود.

با این حال ارائه چنین لیستی مشروط به ایجاد فضای دو قطبی انتخاباتی است و تا این لحظه بیش از آن که دو قطبی اعتدالی-اصولگرایی شکل بگیرد رقابتی بین افراد مختلف فارغ از جناح سیاسی آنها احساس می شود و به نظر می رسد با غیبت چهره های موثر اصلاح طلب، اثرگذاری طیف سیاسی شرط اصلی رقابت در این انتخابات نیست.

با توجه به موارد گفته شده سناریو دوم هرچند محتمل به نظر می رسید اما ظاهرا رو به فراموشی است و رفته رفته از ارائه چنین لیستی دور می شویم مگر آن که شرایط سیاسی و اجتماعی رشت تا انتخابات تغییرات محسوسی داشته باشد.

سناریوی سوم: عدم ارائه لیست | نوبخت و رقابت انفرادی

با تحلیل سناریوهای اول و دوم، به سناریوی سوم می رسیم. جایی که در صورت تکیه بر این سناریو، نوبخت باید به تنهایی با تمام رقبا و لیست ها رقابت کند. این سناریو مزایایی برای محمدباقر نوبخت دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

نخستین مزیت آن برای نوبخت این است که برای خود رقیب تراشی نمی کند. به این معنا که قرار نیست دیگران از سبد رای او بهره مند شوند. یکی دیگر از مزایای آن این است که اگر بتواند در این آزمون سخت پیروز شود فردای انتخابات وام دار هیچ جریان سیاسی و انتخاباتی و چهره و گروه خاصی نخواهد بود. مزیت سوم این است که در صورت پیروزی، حضورش در مجلس و حتی هیئت رئیسه، تحت تاثیر نحوه چیدمان لیست و هجمه های شدید رسانه ای طیف اصولگرا نیز قرار نخواهد گرفت و مهم تر از همه این که به طور کلی روند برگزاری انتخابات در رشت به سمت و سوی دیگری خواهد رفت و به جای رقابت لیستی احتمالا به رقابت چهره های مختلف تبدیل خواهد شد و شاید نوبخت این اعتماد به نفس را داشته باشد که معتقد باشد این حالت وضعیت مناسب تری را برایش رقم خواهد زد.

اما اگر نوبخت در انتخابات شکست بخورد شاید به پایان عمر سیاسی و انتخاباتی خود برسد. او اکنون در ۷۳ سالگی باید تمام تجارب خود را برای پیش بردن این انتخابات به بهترین نحو ممکن به کار بندد. پیروزی یا شکست او و همچنین تمامی کاندیداها از امروز قابل پیش بینی نیست و این روند انتخابات و موج ها و فعالیت های انتخاباتی و دیگر عوامل است که تا لحظه آخر بر نتیجه انتخابات اثر خواهد گذاشت. نه رسانه ها، نه نوبخت و نه هیچ فرد دیگری نمی تواند از امروز سناریویی برای پیروزی بچیند و تنها امکان تحلیل شرایط وجود دارد.

ضمن آن که ارائه یا عدم ارائه لیست در رشت می تواند تاثیری در سراسر کشور و دیگر حوزه های انتخابیه بگذارد. شاید در صورت عدم ارائه لیست در رشت، حزب اعتدال و توسعه در سراسر کشور مجبور به حمایت از اعضای حزبی خود شود و نتواند روی دیگر گزینه ها برنامه ریزی مناسبی برای کمک متقابل داشته باشد.

تصمیم به عدم ارائه لیست اعتدال و توسعه در رشت تصمیم سختی است اما تا این لحظه به نظر می رسد محتمل ترین سناریو در رشت همین سناریو یعنی عدم ارائه لیست باشد. اما همچنان باید منتظر ماند تا مشخص شود در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد. شاید در صورت تغییر فضای انتخاباتی سناریوی دوم و یا حتی سناریوی اول نیز در دستور کار اعتدالیون قرار گیرد.