سه اقدام مهم مجتبی ماه پسند در معاونت مالی شهرداری رشت

مجموعه شهرداری رشت یکی از مهم ترین سازمان ها و ادارات در گیلان به شمار می رود و طبیعتا معاونت مالی اقتصادی چنین مجموعه ای یکی از حساس ترین معاونت ها خواهد بود. در ماه های اخیر مجتبی ماه پسند مسئولیت این معاونت را بر عهده داشته و اقدامات مناسبی را نیز انجام داده است. در ادامه قصد داریم به صورت اجمالی به سه مورد از مهم ترین اقدامات صورت گرفته اشاره ای داشته باشیم.

اختصاصی حرف تازه، مجموعه شهرداری رشت یکی از مهم ترین سازمان ها و ادارات در گیلان به شمار می رود و طبیعتا معاونت مالی اقتصادی چنین مجموعه ای یکی از حساس ترین معاونت ها خواهد بود. در ماه های اخیر مجتبی ماه پسند مسئولیت این معاونت را بر عهده داشته و اقدامات مناسبی را نیز انجام داده است. در ادامه قصد داریم به صورت اجمالی به سه مورد از مهم ترین اقدامات صورت گرفته اشاره ای داشته باشیم.

۱-رعایت صرفه و صلاح شهرداری در بحث فروش املاک

وقتی در بودجه شهرداری رشت، بحث فروش املاک دیده شد احتمالا نیم نگاهی به جبران کمبود منابع مالی جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان این نهاد عریض و طویل نیز وجود داشت. از سوی دیگر در ادوار گذشته شاهد بودیم که گاهی املاک ارزشمند شهرداری با رقم های نه چندان قابل توجه فروخته و صرف اموری می شدند که نفع عمومی آن چندان محسوس نبود.

در دوران حضور ماه پسند، حراست از املاک شهرداری به عنوان بیت المال به بهترین شکل صورت گرفت. به نظر می رسد شهرداری در این دوران قصد دارد املاک را صرفا در راستای اجرای پروژه های عام المنفعه واگذار نماید؛ پروژه هایی زیربنایی و ماندگار نظیر بازگشایی معابر.

۲-پیگیری مطالبات شهرداری از سایر دستگاه ها

در سالیان گذشته همواره مجموعه شهرداری مطالباتی را از سایر دستگاه های دولتی داشته و در مقابل بدهی هایی نیز به دستگاه های مختلف داشته است. جالب آن که معمولا اهرم فشاری برای وصول مطالبات خود نداشته اما در مقابل بارها مجبور به پرداخت بدهی ها شده است! شاید مساله کمی عجیب و دور از منطق به نظر برسد اما حقیقتی است که سال ها در این مجموعه وجود داشته است.

حالا اما روال کار کمی تغییر کرده و برخی مدیران شهرداری از جمله مجتبی ماه پسند به نقطه ای از مدیریت رسیده اند که می توانند از حق و حقوق شهرداری بهتر از گذشته دفاع کنند. نمونه آن هم مساله مطالبات شهرداری از اداره کل آموزش و پرورش گیلان بود که چندی پیش با پیگیری های شخصی که توسط ماه پسند در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت به نتیجه رسید.

۳-ایجاد نظم و انضباط مالی در پرداخت ها و کارنامه قابل قبول در بحث تحقق بودجه

هرچند شهرداری رشت به دلیل محدودیت منابع هنوز هم با نقطه ایده آل فاصله زیادی دارد اما باید گفت در دوران ماه پسند نظم و انضباط مالی بیشتری در پرداخت ها به وجود آمد و اولویت بندی در پرداخت ها شکل گرفت. تامین منابع مالی پروژه ها و مطالبات پیمانکاران، پرداخت به موقع حقوق کارکنان و تامین به موقع سایر هزینه های مجموعه شهرداری نشان از نظم و انضباط مالی مناسب در این مجموعه دارد. البته در مقاطعی مواردی نظیر رای ابتدایی دیوان بود که نگرانی هایی را در حوزه حقوق و مزایا و عیدی کارکنان به وجود آورد اما در ادامه با نقض این رای توسط دیوان و یا رفع مواردی نظیر مساله پرداخت اضافه کارها این مسائل و نگرانی های کارکنان نیز رفع شد. ناگفته نماند از ابتدا نیز رفع هیچکدام از این مشکلات در حیطه اختیارات ماه پسند نبود.

از سوی دیگر با آن که در مقاطعی نظیر روزهای منتهی به استیضاح شهردار رشت با برخی اتفاقات عجیب و غریب روند درآمدزایی مجموعه به شدت تحت تاثیر قرار گرفت اما شاید با تمام این مسائل نیز از لحاظ درآمدی و تحقق بودجه، مجموعه شهرداری رشت بتواند در روزهای پایانی سال به رقم و درصد قابل توجهی دست یابد و کارنامه مالی درخشانی در سال ۱۴۰۰ از خود به جا بگذارد.

اگر بحث وام ها و فروش املاک را از بودجه کنار بگذاریم درصد بودجه محقق شده در تاریخ شهرداری کم سابقه خواهد بود. این نشان از تلاش های صورت گرفته در این حوزه دارد. ضمن آن که حتی عدم تحقق برخی ردیف ها نظیر فروش املاک نیز نوعی کمک به آینده مالی این مجموعه به شمار می رود. گزارش های تکمیلی در خصوص میزان بودجه محقق شده شهرداری در سال ۱۴۰۰ در آینده منتشر خواهد شد.