بررسی تعرفه عوارض و بهای خدمات سازمان های عمران و حمل و نقل در جلسه تلفیقی کمیسیون های عمران، بودجه و شهرسازی

سماکچی خواستار اجرای آسفالت در آستانه سال نو شد | تاکید شفیعی بر عدم افزایش شدید تعرفه ها | عباس نژاد خواستار تحول در بودجه و اقدامات ماندگار توسط شهرداری شد

نودمین جلسه کمیسیون «حمل و نقل، ترافیک و عمران» به صورت تلفیقی با کمیسیون های «برنامه، بودجه و حقوقی» و «شهرسازی و معماری» ظهر امروز به ریاست محسن سماکچی و با حضور سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون بودجه، مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی، مجید عزیزی نایب رئیس کمیسیون بودجه، رضا عاشری عضو کمیسیون های عمران و شهرسازی و مدیران مربوطه، با محوریت «بررسی تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت در سال ۱۴۰۳»، در ساختمان شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، نودمین جلسه کمیسیون «حمل و نقل، ترافیک و عمران» به صورت تلفیقی با کمیسیون های «برنامه، بودجه و حقوقی» و «شهرسازی و معماری» ظهر امروز به ریاست محسن سماکچی و با حضور سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون بودجه، مسعود عباس نژاد رئیس کمیسیون شهرسازی، مجید عزیزی نایب رئیس کمیسیون بودجه، رضا عاشری عضو کمیسیون های عمران و شهرسازی و مدیران مربوطه، با محوریت «بررسی تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت در سال ۱۴۰۳»، در ساختمان شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

مریم گل احضار مدیر درآمدهای شهرداری رشت در تشریح تعرفه عوارض و بهای خدمات شهرداری رشت در ابتدای جلسه، اظهار داشت: دستورالعمل وزیر کشور ۱۲ دی ماه به شهرداری رسیده و لایحه با آخرین تغییرات مطابق دستور العمل، تقدیم شورا شده است.

وی افزود: سعی داشتیم عوارض ساخت و ساز، افزایش چشمگیری نداشته باشد تا فشار مضاعف به شهروندان وارد نشود و همچنین با توجه به اینکه تورم میانگین اعلام شده از سوی دولت به شهرداری ۴۶ درصد بوده است این موضوع را در تعرفه های پیشنهادی سازمان ها لحاظ کرده ایم و حتی برخی سازمان ها مثل سازمان آرامستان ها کمتر از نرخ تورم نیز اعلام کرده اند و به طور میانگین نیز کمتر از ۴۶ درصد افزایش داشته ایم.

گل احضار همچنین با بیان اینکه تبصره هایی در راستای کمک در نظر گرفته شده است تصریح کرد: کمک هایی در راستای کم کردن ضرایب برای سرمایه گذاران در نظر گرفته ایم تا سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در رشت کنیم. از سوی دیگر برخی واحدهای صنفی عوارض بسیار کمی داشتند که در آن حوزه در برخی مشاغل افزایش داشته ایم.

سید شمس شفیعی نیز بیان داشت: هر نوع نرخ عوارض که در صحن تصویب شود به عنوان قانون در اختیار شهرداری قرار می گیرد و انعکاس بیرونی آن به عنوان عملکرد شورای شهر رشت در نظر گرفته می شود. در سال گذشته افزایش ناعادلانه ای رخ داد و امسال خواهان تثبیت تعرفه هستم. زمانی که تورم اعلام شده ۴۶ درصد بوده است می توانیم درصد به مراتب کمتری در نظر بگیریم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی با تاکید بر ضرورت در نظر گرفته بسته های تشویقی در بافت فرسوده، تصریح کرد: این موضوع باید در مصوبات ما دیده شود. همچنین مشوق های خاصی در بحث شهرسازی در نظر گرفته شود. کاهش ضرایب نیز از خواسته های ما است. تثبیت نرخ اتوبوس ها از دیگر مواردی است که امسال نباید افزایش داشته باشیم.

سید شمس شفیعی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۳ شورای ششم  باید خودش را احیا کند. مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند و شورا را عامل این تغییرات می دانند. به شدت مخالف افزایش نرخ هستم و باید حتی در مواردی کاهش داشته باشیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی در ادامه عنوان کرد: ما مواردی از درآمد پایدار مثل ارزش افزوده داریم که می توانیم آن موارد را دنبال کنیم. ما از آن مسیر می توانیم به بودجه مدنظر دست یابیم و وابستگی شهرداری به درآمدهای ناپایدار را کم کنیم. نگرانی از بابت تحقق بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی نیز وجود ندارد و می توان بدون اعمال فشار به شهروندان، بودجه را محقق کرد.

مسعود عباس نژاد با بیان اینکه هزینه شهر رشت نسبت به شهرهای دیگر استان بیشتر است اظهار داشت: شوراهای گذشته نیز علاقه به اجرای پروژه های عمرانی داشتند اما این شجاعت شورای ششم بوده که منجر به خدمات مطلوب تر در سطح شهر شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان اینکه افتخار من عضویت در شورای ششم بوده است، خاطر نشان کرد: اعضای شورا به دنبال تحولی در بودجه شهرداری هستند تا بتوانند در دوره چهار ساله عضویت در شورا، یادگاری برای مردم به جا بگذارند.

عباس نژاد همچنین با تاکید بر اینکه باید تفاوت محسوسی بین مناطق کم برخوردار و مناطقی که ارزش منطقه ای بالایی دارند وجود داشته باشد بیان داشت: تخلفات ساختمانی بر کیفیت زندگی و خدمات ارائه شده اثر می گذارد و حتی عمر آسفالت کوچه و خیابان تحت تاثیر قرار می گیرد. با در نظر گرفتن تفاوت مناطق، باید جرائم به نحوی باشد که در مقابل تخلفات ساختمانی بازدارندگی داشته باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری افزود: باید در سال آینده تحولی در بودجه وجود داشته باشد تا شهردار بتواند خیابان جدیدی در این شهر احداث کند و یا اقدامات عمرانی ماندگاری انجام شود.

مجید عزیزی نیز با بیان اینکه در بحث ردیف بودجه های ملی ضعیف عمل کرده ایم، اظهار داشت: شهر رشت شهری است که تمامی شهرهای استان از معابر آن استفاده می کنند و تردد بین شهری بالایی دارد. به همین دلیل باید از ظرفیت های حاکمیتی نیز استفاده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی افزود: بنده با افزایش سنگین تعرفه ها موافق نیستم اما از سوی دیگر با عدم افزایش نیز موافق نیستم. باید عددی در نظر گرفته شود که به توسعه شهر کمک کند. افرادی به دنبال سود کلان از ساخت و ساز بودند و با تعرفه جدید سودشان کاهش یافته است اما همچنان سود بالایی دارند که یک کارمند بعد از یک عمر کار نمی تواند به آن برسد.

مجید عزیزی با تاکید بر اینکه این درآمدها منجر به رفاه نسبی شهروندان خواهد شد خاطر نشان کرد: چشم انداز ۲۰ ساله ای برای رشت ترسیم شده است و همین تصمیمات امروز ما در دستیابی به اهداف این برنامه بلند مدت و چشم انداز شهر موثر است.

رضا عاشری نیز در ادامه این جلسه با اشاره به افزایش عوارض در سال گذشته، عنوان کرد: این اتفاق، اتفاق درستی بود و تصمیمی نبود که منجر به افزایش قیمت املاک شود. تنها اتفاقی که رخ داد کم شدن حاشیه سود سازندگان بود که اگر ناراحتی داشتند از این بابت بود اما همچنان سود خوبی دارند.

عضو کمیسیون های عمران و شهرسازی با اشاره به هزینه های مختلف شهرداری در بخش های جاری و عمرانی، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه ها، برای تامین این هزینه ها نیاز به افزایش تعرفه ها داریم. با عدم افزایش شدید تعرفه ها موافقم اما نه به این معنا که هیچ تغییری در تعرفه عوارض و بهای خدمات نداشته باشیم.

رضا عاشری افزود: با توجه به سیستم بانکداری و اقتصادی کشور، تا زمانی که اصلاحی در این زمینه رخ ندهد، سالانه افزایشی بیش از ۲۰ درصد در بخش های مختلف خواهیم داشت و شهرداری نیز نمی تواند کمتر از آن رقم را در نظر بگیرد.

محسن سماکچی نیز به افزایش ۴۰ درصدی هزینه های جاری شهرداری در سال ۱۴۰۳ پرداخت و اعلام کرد: ماهانه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه جاری خواهیم داشت. بنابران ضمن آن که نباید ۴۶ درصد را در تمامی موارد در نظر بگیریم اما در برخی موارد می توانیم افزایش داشته باشیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران با بیان اینکه باید وجدانمان را نیز در تعیین تعرفه ها در نظر بگیریم تصریح کرد: امیدواریم تصمیمی بگیریم که اتفاقات خوبی برای شهر رشت و شهروندان رخ دهد و از یک سو فشار مضاعفی به شهروندان وارد نشود و از سوی دیگر مدیریت شهری بتواند اقدامات ماندگاری انجام دهد.

محسن سماکچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بسته شدن کارخانه آسفالت بر ضرورت خرید آسفالت در آستانه سال نو تاکید کرد و گفت: فشار مضاعفی در آستانه نوروز با توجه به ورود گردشگران و مسافران و همچنین شهروندان در ترافیک معابر رشت ایجاد می شود. باید سازمان عمران به فکر خرید آسفالت باشد تا با اجرا و تسطیح آن، در ماه های پایانی سال جاری و ابتدای سال آینده دچار بحران نشویم.

وی با اشاره به اینکه ماشین آلات شهرداری رشت فرسوده است افزود: تاب آوری ماشین آلات شهرداری رشت پایین است و اگر برف سنگینی می بارید دچار مشکل می شدیم. با وجود تلاش های صورت گرفته و مانور انجام شده، اگر برف سنگینی می بارید ماشین آلات شهرداری نمی توانستند پاسخگو باشند.

امید اکبری رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت نیز در خصوص موضوع آسفالت، بیان داشت: در بحث لکه گیری آسفالت، لکه گیری برخی معابر را آغاز کرده ایم و با خرید آسفالت از بخش خصوصی به دنبال رفع مشکلات موجود هستیم و دغدغه اعضای شورا  را پیگیری می کنیم. در خصوص بسته شدن کارخانه آسفالت نیز رای قطعی آمده است نیاز به کمک شورا داریم.

مسعود عباس نژاد نیز رفع مشکل کارخانه آسفالت را در گرو رضایت آب منطقه ای دانست و افزود: پیگیری این موضوع از مسیر دادگستری نیست. با توجه به سندی که آب منطقه ای گرفته است باید پیگیر رضایت این سازمان باشیم.

سید شمس شفیعی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی ضمن تاکید بر خرید، استقرار و راه اندازی کارخانه آسفالت جدید، خاطر نشان کرد: پیشنهاد می دهم هزینه های مربوطه در بودجه سازمان عمران دیده شود.

در ادامه جلسه تعرفه عوارض و بهای خدمات پیشنهادی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر بررسی شد و تمامی بندها قرائت شد و به اطلاع اعضای سه کمیسیون رسید و در برخی موادر با نظر اعضا تعدیل در تعرفه ها صورت گرفت.

در ادامه تعرفه عوارض و بهای خدمات پیشنهادی سازمان عمران و بازآفرینی شهری بررسی شد و ضمن قرائت بندها، اصلاحات مدنظر روسا و اعضای سه کمیسیون اعمال شد.

پی نوشت: عکس ها آرشیوی هستند.