سلانسر نگین رویایی رودبار

در این مطلب با سلانسر نگین رویایی رودبار آشنا خواهید شد.

به گزارش قلم آزاد، ییلاق سلانسر یک منطقه ییلاقی بسیار زیباست که در استان گیلان قرار دارد. این منطقه پر از دشت‌های سرسبز و مناظر رؤیایی است. سلانسر آب و هوای خنکی دارد و یک مقصد عالی برای سفرهای تابستانه محسوب می‌شود. با الی گشت همراه باشید تا با این منطقه بکر و جذاب بیشتر آشنا شویم.

معرفی ییلاق سلانسر گیلان

در معرفی ییلاق سلانسر گیلان با یکی از زیباترین مناطق شمال ایران آشنا می‌شویم. این ییلاق زیبا و بکر در واقع تکه‌ای از بهشت است که در آغوش طبیعت خفته است. سلانسر در ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۴۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و فاصله آن از شهرستان رستم آباد ۱۶ کیلومتر است.

این منطقه بکر و خنک قدمت بسیار طولانی دارد و شواهد و آثار تاریخی کشف شده در آن نشان‌دهنده‌ی این هستند که انسان‌ها از قرن‌ها پیش در سلانسر اقامت داشته‌اند. از جمله این آثار ارزشمند می‌توان به قلعه لشکرگاه مربوط به قرن ۵ تا ۷ هجری قمری اشاره کرد. البته در حال حاضر به دلیل عدم حفاظت، دیگر اثری از قلعه لشکرگاه باقی نمانده است.

این منطقه به علت ارتفاع زیاد حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان هم هوای خنکی دارد. همچنین طبیعت بکر، جنگل ابر و سکوت و آرامش محیط جذابیت سلانسر را چندین برابر کرده‌اند. در زمستان این منطقه پر از برف می‌شود و با گرم شدن هوا برف‌های ذوب شده و در گودی‌های دشت مرداب‌ها و آبگیرهای متعدد را تشکیل می‌دهند.

این آبگیرهای طبیعی نقش مهمی در اکوسیستم منطقه ایفا می‌کنند و حتی آب موردنیاز مردم سلانسر و گردشگران منطقه هم از همین آبگیرها تأمین می‌شود. اطراف این آبگیرها دارای پوشش گیاهی مرتعی بوده و بخش دامنه ییلاق سلانسر هم پر از درختان کاج، بلوط و توسکا است.

در منطقه سلانسر تنوع بالایی از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری قابل مشاهده است. در صورتی که علاقه‌مند به گیاهان دارویی کمیاب باشید نمونه‌های بسیار جذابی را در دشت‌های وسیع این منطقه پیدا خواهید کرد. در گذشته دامداران فومن و شفت در فصل تابستان در سلانسر اقامت می‌کردند اما پس از اجرای طرح صیانت از جنگل‌ها، کسی به صورت دائم در این ییلاق اقامت نمی‌کند.

ییلاق سلانسر گیلان

ریشه نام سلانسر

ریشه نام سلانسر به یکی از ویژگی‌های خاص این منطقه اشاره دارد. سلانسر چندین آبگیر و مرداب دارد که حاصل ذوب شدن برف‌های زمستان در گودی‌های دشت هستند. در گویش گیلگی این آبگیرها یا مرداب‌ها «سَل» نام دارند. همچنین «سل آن سر» به منطقه‌ای مشرف به آبگیرها گفته می‌شود.

تجربه ای متفاوت از سفر را با تورهای الی گشت  تجربه کنید

پوشش گیاهی و تنوع جانوری سلانسر

پوشش گیاهی و تنوع جانوری سلانسر بسیار خاص است. اگر چه ییلاق سلانسر در مقایسه با بخش شمالی ییلاقات رشته کوه البرز خشک‌تر است؛ اما این مسئله باعث کاهش تنوع گیاهان این منطقه نشده است. در ییلاق سلانسر گیاهان دارویی از جمله گل‌گاوزبان و انواع گل‌های وحشی به وفور یافت می‌شوند.

از درختان این منطقه می‌توان به توسکای ییلاقی، راش، پلت، افرا، کاج و بلوط اشاره کرد. همچنین این منطقه زیستگاه بسیاری از جانوران از جمله گراز، شغال و پرندگانی مانند قمری خانگی، کمر کولی جنگلی و توکای سیاه محسوب می‌شود.

ییلاق سلانسر گیلان

سلانسر کجاست؟

سلانسر کجاست و چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟ سلانسر گیلان در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرستان رودبار قرار دارد. همچنین فاصله این منطقه ییلاقی تا رستم آباد ۱۶ کیلومتر است. سلانسر از جاذبه های گردشگری استان گیلان به شمار می‌رود.

این ییلاق سرسبز در ارتفاعات قرار دارد و از طریق یک جاده خاکی قابل دسترسی است. برای رسیدن به این منطقه باید خودتان را به شهر رستم آباد برسانید و سپس از بلوار مولوی وارد جاده سلانسر شوید. در ادامه به کمک تابلوهای راهنما مسیر پرپیچ و خم و زیبا را طی کنید.

پس از حدود ۱۳ کیلومتر رانندگی مسیر آسفالته، به یک جاده خاکی می‌رسید. شما باید مسیرتان را در این جاده خاکی ادامه داده و از منطقه جنگلی و منطقه استپی و مرتعی عبور کنید. با مرتفع شدن مسیر، ابرهای زیبایی را در اطراف خود مشاهده خواهید کرد.

همچنین در این مسیر می‌توانید از دیدن چشم‌انداز کوه درفک و جلگه سپیدرود لذت ببرید. مسیرتان را ادامه دهید و از بین ابرها عبور کنید تا در نهایت به ییلاق سلانسر برسید. با وجود خاکی بودن جاده امکان دسترسی به ییلاق سلانسر با استفاده از ماشین‌های سواری و ماشین‌های آفرود وجود دارد.

دقت داشته باشید که در برخی از بخش‌ها، جاده باریک شده و شیب‌ها تند می‌شوند. بنابراین حتماً قبل از سفر خودرو خود را از نظر ایمنی بررسی کنید و از نبود باران مطمئن شوید.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، شهر رستم‌آباد، منطقه ییلاقی سلانسر

  • فاصله سلانسر تا تهران: ۳۰۰ کیلومتر
  • فاصله سلانسر تا رشت: ۷۰ کیلومتر
  • فاصله سلانسر تا رودبار: ۳۰ کیلومتر

بهترین زمان سفر به سلانسر

بهترین زمان سفر به سلانسر بهار و تابستان است. این منطقه در بهار پوشیده از گل‌های رنگارنگ و گیاهان دارویی به خصوص گل‌گاوزبان می‌شود. از طرف دیگر در فصل بهار ابرها این منطقه را احاطه می‌کنند و جنگلی از ابر را تشکیل می‌دهند. متوسط دمای سلانسر در روزهای تابستان ۱۸ درجه سانتی‌گراد و در شب‌ها کمتر از ۱۰ درجه است. به همین علت این منطقه یک مکان ایده‌آل برای فرار از گرماست.

همچنین در فصل پاییز این منطقه هنوز مکان مناسبی برای سفر محسوب می‌شود. با نزدیک شدن به اواسط پاییز و فرا رسیدن فصل زمستان سلانسر شاهد بارش برف و باران است. زمستان‌های این منطقه سرد و طولانی است و برف و دمای زیر صفر باعث یخ دن مسیرهای دسترسی به ییلاق می‌شوند.

 همین مسئله باعث شده در فصول سرد این منطقه غیرقابل سکونت شود. به طور کلی تفاوتی نمی‌کند که در کدام فصل به سلانسر سفر کنید حتماً باید قبل از راهی شدن، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید. زیرا سفر به این منطقه در هوای بارانی و وجود رعدوبرق خطرناک است.

همچنین در صورتی که قصد داشتید در زمستان به سلانسر سفر کنید حتماً باید با گروه‌های حرفه‌ای همراه شوید و تجهیزات کافی داشته باشید.

ییلاق سلانسر گیلان

اقامت در ییلاق سلانسر

برای اقامت در ییلاق سلانسر می‌توانید در این منطقه کمپ بزنید. اما با توجه به نبود امکانات رفاهی مانند برق، آب و گاز حتماً قبل از سفر مواد غذایی و تجهیزات موردنیاز مانند آب، غذا، کیسه خواب، چادر، چراغ قوه و لباس گرم همراه داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل امکان رزرو کردن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حوالی ییلاق وجود دارد. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامتگاه بام رودبار در ۱۴ کیلومتری سلانسر
  • اقامتگاه سروش در ۳۵ کیلومتری سلانسر
  • هتل گیل گمش در ۳۸ کیلومتری سلانسر
  • اقامتگاه بوم‌گردی گالش کولام در ۳۳ کیلومتری سلانسر
  • هتل تالار افرند در ۲۲ کیلومتری سلانسر

ییلاق سلانسر گیلان

نکات سفر به ییلاق سلانسر

نکات سفر به ییلاق سلانسر شامل موارد زیر هستند:

  • حتماً قبل از سفر شرایط آب و هوای منطقه را بررسی کنید و در صورت وجود بارش یا رگبار سفرتان را به زمان دیگری موکول کنید.
  • قبل از سفر خودروی خود را از نظر ایمنی بررسی کرده و باک آن را پر کنید.
  • حتماً در سفرتان به این منطقه لباس گرم همراه داشته باشید.
  • از فروشگاه‌های سطح شهر مواد غذایی و آب آشامیدنی تهیه کنید و سپس راهی ییلاق شوید.
  • با توجه به وجود رطوبت بالا در ییلاق سلانسر ممکن است برای پیدا کردن چوب خشک و روشن کردن آتش دچار مشکل شوید. بنابراین اگر قصد کمپ زدن دارید از مناطق پایین دست چوب موردنیازتان را تهیه کنید.
  • به طبیعت منطقه آسیب نزنید و از ریختن زباله در این منطقه جدا خودداری کنید.
  • پرندگان و حیوانات این منطقه را نترسانید.

ییلاق سلانسر گیلان

سخن پایانی

در این مقاله با ییلاق سلانسر آشنا شدیم. همان‌طور که گفته شد این ییلاق زیبا و بکر در تابستان‌ها بسیار خنک است و یک مقصد ایده‌آل برای فرار از گرما محسوب می‌شود. بدون شک تماشای طبیعت سرسبز و جنگل ابر در این منطقه تجربه‌ی بسیار جذابی برایتان خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً برای سفر به سلانسر برنامه‌ریزی کنید.

سؤالات متداول

ییلاق سلانسر کجاست؟

این ییلاق در نزدیکی شهرستان رستم آباد استان گیلان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به ییلاق سلانسر چه زمانی است؟

بهترین زمان برای سفر به ییلاق سلانسر فصل‌های بهار و تابستان هستند.

آیا سلانسر امکانات رفاهی دارد؟

خیر، این منطقه فاقد امکانات رفاهی مانند آب، برق، گاز، اقامتگاه و سرویس بهداشتی است.

 

منبع: الی گشت