سفر به یزد | راهنمای گردشگری و معرفی جاذبه ها

​راهنمای سفر به یزد به شما کمک می‌کند سفر خوشی را در شهر باستانی یزد تجربه کنید.

به گزارش حرف تازه ، به نقل از الی گشت ، یزد یکی از شهرهای دیدنی ایران است که تقریبا در مرکز ایران گرفته است. شهر دیدنی یزد در دره‌ای خشک بین کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار گرفته و به دلیل آب‌وهوای گرمی که دارد، قدیمی‌ترین کولر دنیا در این شهر ایجاد شده است. این شهر زیبا دارای بافت تاریخی بی‌نظیری است که گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. جالب است بدانید یزد را به لقب‌های مختلفی مثل شهر بادگیرها، شهر شیرینی و شهر دوچرخه‌ها می‌شناسند. سوغاتی‌های متنوع، صنایع دستی منحصربه‌فرد و آداب و رسوم جالب این شهر، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر می‌خواهید همه چیز را درباره سفر به یزد بدانید و سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید، در ادامه مقاله با الی گشت همراه باشید و از راهنمای سفر به یزد بهره‌مند شوید.

مختصری از تاریخ یزد

در ابتدای راهنمای سفر به یزد بهتر است مختصری از تاریخ یزد را بدانیم. یزد یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و جالب است بدانید بعضی از شهرهای این استان را در دوره‌های مختلف زمانی، به افراد خاصی نسبت داده‌اند؛ برای مثال شهر میبد را به سلیمان نبی و یا شهر یزد را به اسکندر نسبت داده‌اند که همگی این‌ها نشان‌دهنده‌ قدمت این استان تاریخی است. همچنین شهر باستانی یزد دارای آثار تاریخی ارزشمندی است که علاقه‌مندان به تاریخ را مجذوب خود کرده است. برخی تاریخ‌دان‌ها، تاریخ یزد را مربوط به دوران یزدگرد اول می‌دانند، در صورتی که یزد در زمان‌های مختلف در زیر سلطه‌ سلسلسه‌های مختلفی بوده است که از میان آن‌ها می‌توان به اتابکان، مغول‌ها در زمان حمله به ایران، تیموریان، صفویان، زندیان و بعد هم قاجاریان اشاره کرد.

مختصری از تاریخ یزد - الی گشت

راهنمای سفر به یزد – اطلاعات ضروری درباره سفر به یزد

قبل از سفر به این استان دیدنی، لازم است اطلاعات ضروری درباره سفر به یزد را بدانید. این شهر از سمت شمال به شهرهای میبد و اردکان، از سمت شرق به شهرهای اردکان و بافق، از سمت غرب به استان اصفهان و از جنوب به شهرهای تفت و ابرکوه منتهی می‌شود. شهر یزد از تهران حدود ۶۳۱ کیلومتر فاصله دارد و برای این که بتوانید از تهران به آن‌جا سفر کنید، می‌توانید روش‌های مختلفی را بسته به شرایط خود انتخاب کنید. در صورتی که با ماشین شخصی اقدام کنید، تقریبا ۶ ساعت و نیم تا ۷ ساعت در راه هستید اما قطعا با قطار و هواپیما سفر راحت‌تری را تجربه خواهید کرد. همچنین لازم است بدانید ارتفاع شهر یزد از سطح دریا تقریبا ۱۲۰۰ متر است و برای تماس تلفنی در این شهر بایستی کد ۰۳۵ را شماره‌گیری نمایید.

چه زمانی به یزد سفر کنیم؟

حتما قبل از تصمیم‌گیری برای سفر به یزد برایتان سوال پیش می‌آید بهترین زمان سفر به یزد چه فصلی است؟ از آن جا که یزد منطقه‌ای کویری و خشک است، پس آب‌و‌هوایی کویری و گرم و خشک دارد. گرمای یزد سوزان است و ممکن است سفر در فصل‌های گرم سال کمی برایتان عذاب‌آور باشد و نتوانید حسابی خوش بگذرانید، بنابراین بهتر است در فصل‌های خنک و سرد سال به این شهر زیبا بروید تا بتوانید در هوای دلپذیر از جاذبه‌های دیدنی این شهر باستانی لذت ببرید و خاطرات خوشی را ثبت کنید. شهر توریستی یزد در فصل بهار، میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان می‌باشد.

چه زمانی به یزد سفر کنیم؟ - الی گشت

راهنمای سفر به یزد – چطور به یزد برویم؟

اکنون که قصد سفر به این شهر تاریخی را کرده‌اید، می‌خواهیم بدانیم چطور به یزد برویم؟ از میان راه‌های متعددی که برای رسیدن به یزد وجود دارد، کدام گزینه برای من بهتر است؟ همانطور که می‌دانید شما از طریق راه‌های زمینی با ماشین، اتوبوس، قطار و از طریق سفر هوایی می‌توانید خودتان را به یزد برسانید. اینکه کدام روش را برای رسیدن به یزد انتخاب می‌کنید، کاملا به شرایط شما اعم از بودجه، زمانی که در اختیار دارید و فاصله مبدا شما تا یزد است. اگر باید مسافت بسیار طولانی را به یزد طی کنید، بهتر است برای صرفه‌جویی در وقت و راحتی خودتان، از بلیط هواپیما استفاده کنید. اگر می‌خواهید سفری ارزان داشته باشید، شاید با ماشین شخصی‌تان بتوانید بهتر هزینه‌هایتان را مدیریت کنید اما باید هزینه‌های جانبی ماشین را هم در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

  • سفر هوایی به یزد با هواپیما

اولین راه پیشنهادی برای سفر به این شهر توریستی، سفر هوایی به یزد با هواپیما است. قطعا استفاده از هواپیما گزینه بهتری است و علاوه بر راحتی، در زمانتان هم صرفه‌جویی می‌کند. شاید قیمت بلیط هواپیما کمی گران باشد اما برای داشتن سفری ارزان، می‌توانید از بلیط‌های چارتری یا تورهای ارزان استفاده کنید. شما می‌توانید از هر کدام از شهرهای ایران با رزرو بلیط هواپیما به یزد سفر کرده و در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی در شمال غرب یزد فرود آیید. مدت زمان سفر با هواپیما از تهران به یزد حدود ۱ ساعت است و همچنین برای مشاهده قیمت بلیط هواپیما سفر به یزد می‌توانید از این  لینک  استفاده کنید و در نظر داشته باشید بسته نوع هواپیما، قیمت بلیط هواپیما تغییر می‌کند.

  • سفر زمینی به یزد با قطار

یکی دیگر از راه‌های دسترسی راحت و ایمن به یزد، استفاده از مسیر ریلی و راه آهن است. سفر زمینی به یزد با قطار، جذابیت‌های زیادی دارد که اگر یک همسفر خوب هم داشته باشید، قطعا لحظات خوشی را تجربه خواهید کرد. قطار در عین ارزان بودن، راحت و ایمن نیز هست. لازم است بدانید برای سفر با قطار از تهران به یزد حدود ۸ ساعت زمان لازم دارید، برای مشاهده قیمت بلیط سفر زمینی به یزد با قطار می‌توانید از این  لینک  استفاده کنید. اگر می‌خواهید هزینه‌های سفرتان را بهتر مدیریت کنید، از بلیط‌های قطار ارزان‌تر استفاده کنید یا قطارهای ۶ تخته‌ای که امکانات کمتری دارند را انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید قطاری را انتخاب کنید که طی ۸ ساعت سفرتان، به شما و همسفرانتان سخت نگذرد.

سفر زمینی به یزد با قطار - الی گشت

  • سفر زمینی به یزد با اتوبوس و ماشین شخصی

سومین راه پیشنهادی در راهنمای سفر به یزد، سفر زمینی به یزد با اتوبوس و ماشین شخصی و استفاده از مسیر جاده است. می‌توانید از طریق اتوبوس به شهر یزد دسترسی داشته باشید که ارزان‌ترین راه سفر نیز محسوب می‌شود. اتوبوس برای سفر به یزد از سمت اتوبان تهران-قم حرکت خواهد کرد و سپس مسیر را به سمت یزد ادامه خواهد داد، همچنین مدت زمان سفر با اتوبوس از تهران به یزد حدود ۷ ساعت است. اگر هم قصد دارید با ماشین شخصی‌تان به یزد سفر کنید، از مبدا تهران مسافتی حدود ۶۳۱ کیلومتر راه دارید که طی ۷ ساعت به یزد می‌رسید. از مزیت‌های سفر با ماشین این است که در شهر یزد با ماشین شخصی خود، بهتر می‌توانید بگردید و مشکل حمل‌ونقل ندارید.

راهنمای سفر به یزد – پایانه مسافربری یزد

اگر تصمیم گرفتید دل به جاده بزنید و با اتوبوس یا تاکسی به یزد سفر کنید، لازم است پایانه مسافربری یزد را بشناسید. ترمینال غدیر یزد در شمال غرب شهر یزد واقع شده و در مسیر بسیاری از شهرهای ایران مسافر جابجا می‌کند. ترمینال یزد در بیرون از شهر واقع شده و به وسیله اتوبوس و تاکسی قابل دسترس است. برای رسیدن به ترمینال غدیر یزد باید از طریق جاده خضرآباد سپس ابتدای بلوار صنعت به پایانه الغدیر برسید.

فرودگاه یزد و راه های دسترسی آن

اگر می‌خواهید با هواپیما به یزد سفر کنید، فرودگاه یزد و راه های دسترسی آن را به شما معرفی خواهیم کرد. نام فرودگاه یزد، شهید صدوقی است که در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. شما با پرواز مستقیم تهران به یزد می‌توانید به‌راحتی خودتان را به این شهر برسانید. فرودگاه بین‌المللی یزد معمولا به تمام شهرهای بزرگ ایران پرواز دارد و پروازهای خارجی نیز از همین فرودگاه انجام می‌شوند. این فرودگاه در نزدیکی دهستان فجر قرار گرفته و از شمال به ایستگاه فرعی راه‌آهن و شهر شاهدیه، از غرب و جنوب غربی به جاده کنارگذر استان یزد، از شرق به بلوار آزادگان و از جنوب شرقی به جاده‌ی خضرآباد منتهی می‌شود. اگر می‌خواهید از طریق درب اصلی که در ضلع شرقی بلوار آزادگان قرار دارد وارد شوید، می‌توانید از تاکسی‌هایی که در داخل محوطه‌ فرودگاه و بیرون آن قرار دارند و همچنین در ترمینال‌ها موجود هستند استفاده کنید.

فرودگاه یزد و راه های دسترسی آن - الی گشت

ایستگاه راه آهن یزد و راه های دسترسی آن

اگر تصمیم گرفتید با قطار به یزد سفر کنید، ایستگاه راه‌ آهن یزد و راه های دسترسی آن را به شما معرفی خواهیم کرد. ایستگاه راه‌آهن یزد، مهم‌ترین ایستگاه استان یزد است که در میدان راه‌آهن واقع شده و مسیرهای ریلی ارتباطی با دیگر شهرها دارد. خطوط اصلی ایستگاه راه‌آهن یزد در مسیر تهران-بندرعباس، تهران-کرمان، تهران-زاهدان و بافق-مشهد قرار دارند. برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن یزد، لازم است به بلوار حمیدیا بروید و سپس وارد میدان راه آهن یزد بشوید. برای راه‌های دسترسی به ایستگاه یزد، می‌توانید از ماشین شخصی خود، تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. اگر با ماشین شخصی خود به ایستگاه راه‌آهن می‌روید، می‌توانید در پارکینگ راه‌آهن ماشین خود را پارک کنید.

راهنمای سفر به یزد – یزد در کجا اقامت کنیم؟

شاید دغدغه شما در سفر به این شهر دیدنی این باشد که یزد در کجا اقامت کنیم؟ یزد، یک شهر سنتی و توریستی است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان به این شهر سفر می‌کنند. این شهر حیرت‌انگیز مملو از هتل‌های تاریخی، سنتی و در عین حال لوکس و مدرن است. قطعا اقامت در هتل‌های سنتی بسیار لذت‌بخش است اما برخی هتل‌های لوکس و مدرن را برای اقامت خود ترجیح می‌دهند. از زیبایی‌های اقامت در شهر یزد این است که هتل‌های لوکس و مدرن این شهر، بافت تاریخی و معماری سنتی یزد را حفظ کرده‌اند و به خوبی اصالت این شهر باشکوه را به نمایش می‌گذارند. هتل‌های لوکس و مدرن شهر یزد بر حسب امکاناتی که به مسافران ارائه می‌دهند، قیمت‌ها و سطح‌های متفاوتی دارند که در ادامه مقاله بهترین آنها را در هر سطح و قیمتی به شما معرفی خواهیم کرد.

یزد در کجا اقامت کنیم؟ - الی گشت

  • بهترین هتل های ۵ ستاره یزد

از بهترین هتل های ۵ ستاره یزد می‌توان به صفاییه اشاره کرد که با توجه به متغیر بودن قیمت ها می‌توانید در وبسایت الی گشت قیمت بهترین هتل های ۵ ستاره یزد را مشاهده کنید. هتل‌های لوکس یزد در مناطق خوش آب‌وهوای شهر یزد واقع شده‌اند که دسترسی راحتی به دیگر نقاط شهر دارند. هتل‌های لوکس یزد، شاهکاری از تلفیق معماری مدرن و سنتی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند که اقامتی دلپذیر را برای شما رقم می‌زنند. امکانات هتل‌های ۵ ستاره در بهترین سطح قرار دارند و به خوبی رضایت مسافران را جلب می‌کنند. اگر می‌خواهید سفری لاکچری به یزد داشته باشید، هتل ۵ ستاره صفائیه را برای اقامت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • بهترین هتل های ۴ ستاره یزد

از بهترین هتل‌ های ۴ ستاره یزد می‌توان به باغ مشیرالممالک و هتل ملک‌التجار اشاره کرد. هتل‌های ۴ ستاره یزد، امکاناتی درخور به مسافران ارائه می‌دهند و هزینه اقامت در آنها نسبت به هتل‌های ۵ ستاره پایین‌تر است. هتل‌های ۴ ستاره یزد، دارای بافت قدیمی هستند اما به کلیه امکانات رفاهی مدرن و تجهیزات پیشرفته روز دنیا مجهز شدند. در هتل‌های ۴ ستاره یزد، اتاق‌ها و سوئیت‌های سنتی وجود دارند که بالکن آنها، چشم‌اندازی فوق‌العاده از باغ زیبای این هتل‌ها را به شما نشان می‌دهند. شما می‌توانید ساعت‌ها در محوطه زیبای باغ به تماشای فواره‌های زیبا، درختان کهن و سربه‌فلک‌کشیده، حوض، نهرهای جاری و معماری اصیل بنای هتل بنشینید و از زیبایی‌ها لذت ببرید. هتل فهادان و باغ مرشد، از جمله بهترین هتل‌های ۳ ستاره یزد هستند که از نظر امکانات رفاهی و خدمات‌دهی، کمی از هتل‌های ۴ ستاره یزد ندارند.

  • بهترین هتل های سنتی یزد

از آن جایی که یزد شهری سنتی است، هتل‌های سنتی زیادی هم دارد که اقامت در آن ها مطمئنا لذت‌بخش‌تر از اقامت در یک هتل مدرن خواهد بود، چرا‌که مانند آنها در هر شهری پیدا نمی‌شود. از بهترین هتل های سنتی یزد می‌توان به هتل سنتی رز یزد و مهر یزد اشاره کرد. اقامت در هتل‌‌هایی سنتی که در گذشته خانه اشراف بوده‌اند، در هیچ کجای ایران جز یزد امکان‌پذیر نیست. این هتل‌ها خود قسمتی از جاذبه‌های گردشگری شهر هستند و معماری فوق‌العاده آن‌ها هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. با ورود به این هتل‌ها، شما پا به روزگاران قدیم و حال و هوای تاریخی یزد می‌گذارید. خوابیدن زیر طاق اتاق‌های تاریخی این هتل‌ها در حالی‌که مشامتان پر از بوی خشت و سفال شده است، حس متفاوتی دارد. نوشیدن چای در مهتابی اعیانی این هتل‌ها و تماشای محوطه قدیمی و حوضچه وسط حیاط لذت خاصی دارد.

بهترین هتل های سنتی یزد - الی گشت

  • بهترین اقامتگاه های بومگردی استان یزد

لذت اقامت‌های بوم گردی بسیار بیشتر و متفاوت‌تر از اقامت در هتل‌های لوکس و حتی سنتی است. بهترین اقامتگاه های بومگردی استان یزد، اقامتگاه بوم گردی ترنج، سرای کهن یزد، هومان، نقره، شعرباف، سه نیک، دوستانه و ماه بی‌بی اردکان هستند که با ارائه امکانات رفاهی و خدمات ارزشمند، اقامتی به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد. اقامتگاه‌های بومگردی یزد، حال و هوای زندگی در یزد را برای مسافران زنده می‌کند. این اقامتگاه‌ها قدمتی طولانی دارند که پس از بازسازی، ظاهر آنها به صورت سنتی حفظ شده و حتی امکانات مدرنی از جمله پارکینگ، اینترنت رایگان، خشکشویی، تهویه هوای مطبوع، رستوران و کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی به آنها افزوده شده است. در رستوران‌های اقامتگاه‌های بومگردی یزد، انواع غذاهای سنتی یزد طبخ می‌شوند و در کافی‌شاپ‌های این اقامتگاه‌ها، انواع نوشیدنی‌های سنتی و گیاهی سرو می‌شوند. همچنین اکثر اقامتگاه‌های بوم گردی استان یزد به جاذبه‌های دیدنی این استان نزدیک می‌باشند.

راهنمای سفر به یزد – در سفر به استان یزد از چه جاهایی دیدن کنیم؟

اگر اولین بارتان است می‌خواهید به یزد سفر کنید، حتما برایتان مهم است در سفر به استان یزد از چه جاهایی دیدن کنیم؟ ابتدا لازم است بدانید قرار است در اولین شهر خشتی دنیا قدم بگذارید. شهری که یک چارقد از آسمان آبی کویر بر سرش کشیده و طولانی‌ترین قنات دنیا را هم در دلش جای داده است. شهری که از پشت بام‌ها، بادگیرهای قد علم کرده‌اش، این شهر خشتی را شبیه به جنگلی از بادگیرها کرده است. برخی از جاذبه‌های دیدنی یزد شامل مسجد جامع، بافت تاریخی یزد، مدرسه ضیائیه، خانه لاری‌ها، دخمه زرتشتیان، آتشکده یزد، آب انبار شش بادگیر، هتل‌های سنتی یزد و بسیاری موارد دیگر هستند که مطمئن باشید از دیدن آنها لذت خواهید برد.

راهنمای سفر به یزد - الی گشت

  • جاذبه ها و دیدنی های یزد

از جمله جاذبه ها و دیدنی های یزد، باغ دولت‌آباد یزد است که جز میراث جهانی محسوب می‌شود و به عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قنات زارچ، یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات‎ها در جهان است که قدمت آن به پیش از اسلام و دوره ساسانی برمی‌گردد. بافت تاریخی یزد خود جزو جاذبه‌های این استان به‌شمارمی‌رود و جالب است بدانید جز دست‌نخورده‌ترین بافت‌های مسکونی در تاریخ ایران است.

مسجد جامع یزد، یکی دیگر از آثار زیبای این شهر است که معماری بی‌نظیری دارد. اگر علاقه‌مند به هنر هستید، سری به خانه هنر یزد بزنید که در بافت تاریخی فهادان قرار گرفته و ۴ نسل از خاندان ملک‌زاده در این خانه زندگی می‌کرده‌اند. آب‌انبار شش بادگیر یکی دیگر از جاذبه‌های یزد است که بادگیرهای آن با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل ۸ وجهی ساخته شده‌ است.

  • جاذبه ها و دیدنی های اردکان

اردکان یکی از شهرهای بزرگ استان یزد است که دارای سه بخش مرکزی، عقدا و خرانق است. اردکان سر راه تهران به کرمان و بندرعباس قرار دارد. این راه در قلب کویر مرکزی ایران واقع شده است. اردکان بعد از شهر یزد، از نظر وسعت و جمعیت، دومین شهر استان یزد به‌شمارمی‌رود. از جمله جاذبه ها و دیدنی های اردکان می‌توان به مواردی همچون خانه تقدیری، مسجد جامع اردکان، کاروانسرا و برج ارجنان، کوچه ضیایی، مسجد چرخاب اردکان، موزه مفاخر اردکان، کویر مغستان، زیارتگاه چک چک، پارک ملی سیاه کوه، زیارتگاه پارس بانو، کویر سیاه کوه، زیارتگاه پیر هریشت، موزه مردم‌شناسی اردکان، گنجینه ایثار و شهدای اردکان و موزه فروش اشاره کرد. مسافران با هر سلیقه‌ای می‌توانند در اردکان یزد خوش بگذرانند. اگر اهل کویر هستید، اهل زیارت هستید یا علاقه‌مند به تاریخ و معماری‌های قدیمی هستید، جاذبه‌های تماشای زیادی برای شما در اردکان وجود دارد.

جاذبه ها و دیدنی های اردکان - الی گشت

  • جاذبه ها و دیدنی های میبد

میبد یکی از شهرهای استان یزد است که جز نمونه‌های نادر شهرهای باستانی ایران می‌باشد. بسیاری از پدیده‌های شهری قدیم و بازمانده‌های بناهای کهن را می‌توان در شهر زیبای میبد تشخیص داد. نارین قلعه مهم‌ترین بنای میبد است که یک قلعه تاریخی و قدیمی بوده و از خشت‌های قطور و بزرگ ساخته شده است. اهمیت قلعه میبد مربوط به عهد سلاطین آل مظفر است که برای آبادانی میبد تلاش می‌کردند. برج کبوترخانه در قدیم به‌ عنوان جایگاهی برای حمایت از پرندگان بی‌پناه بوده و از کود این پرندگان برای مصارف کشاورزی استفاده میشده است. برج کبوترخانه میبد در جنوب شرقی میبد قرار دارد که اکنون محل فرماندهی میبد است و از جاهای دیدنی میبد محسوب می‌شود. مسجد جامع میبد، مسجد جامع فیروزآباد، کاروانسرای میبد، قلعه مهرجرد ، یخچال تاریخی ، موزه زیلو ، موزه سفال، قلعه بارچین و چاپارخانه از دیگر جاذبه‌های دیدنی میبد می‌باشند.

  • جاذبه ها و دیدنی های ابرکوه

ابرکوه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری غربی یزد قرار دارد و یکی از مهم‌ترین شهرهای دیدنی استان یزد به‌شمارمی‌رود. این شهر میزبان بنایی از دوره سلجوقی است که با نام گنبد عالی ابرکوه شهرت دارد. از بهترین جاذبه ها و دیدنی های ابرکوه می‌توان به سرو ابرکوه، گنبد عالی ابرکوه، یخچال خشتی، خانه صولت، عمارت آقازاده، موزه عبرت ابرکوه، مسجد جامع ابرکوه و قلعه شهرسب ابرکوه اشاره کرد. درخت سرو ابرکوه یزد که یکی از آثار طبیعی ایران و جاهای دیدنی ابرکوه به ‌شمارمی‌رود، با قدمتی دیرین در دل کویر مرکزی ایران قرار دارد و همچون زمردی سبز رنگ می‌درخشد. خانه صولت با بنایی تاریخی، از جاهای دیدنی ابرکوه در استان یزد محسوب می‌شود و از آثار به‌جای مانده از اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است. در سفرتان به یزد می‌توانید از تمامی جاذبه‌های دیدنی ابرکوه دیدن کنید و از تماشای عظمت و شکوه پیشینیان لذت ببرید.

  • جاذبه ها و دیدنی های تفت

شهر تفت حدود ۲۰ کیلومتر از شهر یزد فاصله دارد و در دل شهرستانی با همین نام قرار گرفته است. این شهر به علت قرارگیری در دامنه شیرکوه، آب‌وهوای خوب و خنکی دارد که آن را از شهرهای دیگر استان یزد متمایز می‌کند. از جمله جاذبه ها و دیدنی های شهر تفت، مسجد شاه ولی تفت، مسجد جامع بیداخوید تفت، حمام دربند میرزا، چشمه تامهر تفت، روستای شواز تفت، آبشار درگاهان تفت و موزه مردم‌شناسی تفت است. در سفرتان به استان یزد، حتما سری به شهر زیبای تفت بزنید و در آب‌وهوای دلپذیر این شهر، از جاذه‌های دیدنی آن دیدن کنید.

جاذبه ها و دیدنی های تفت - الی گشت

  • جاذبه ها و دیدنی های اشکذر

اشکذر، یکی از شهرهای قدیمی استان یزد است که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری از مرکز این استان قرار گرفته است. باستان‌شناسان، پیشینه اشکذر را تا سال‌هایی نه چندان دور حدود ۲۰ قرن عنوان کرده بودند اما پس از کشف آثاری تاریخی و خشت‌هایی بسیار قدیمی در پیرامون مسجد جامع این شهرستان، اظهارات جدیدی را در مورد قدمت واقعی اشکذر عنوان شد و معتقدند که این شهرستان دارای پیشینه‌ای بین چهار تا پنج هزار سال است. از جمله جاذبه ها و دیدنی های اشکذر می‌توان به قلعه تاریخی اشکذر، آسیاب اشکذر، مسجد جامع اشکذر، مجموعه حجت ‌آباد اشکذر، قلعه ابراهیم‌آباد رستاق، بقعه سلطان محمودشاه، مسجد حاجی رجبعلی اشکذر، روستای بندرآباد اشکذر و موزه مردم‌شناسی اشکذر اشاره کرد.

راهنمای سفر به یزد – محله های قدیمی و با صفای یزد کجاست؟

از آنجایی که شهر یزد دارای بافت تاریخی بی‌نظیری است، اکنون بهتر است بدانیم محله های قدیمی و با صفای یزد کجاست؟ یکی از محله‌های قدیمی یزد، محله چهارمنار است که از جمله محله‌های قدیمی شهر یزد محسوب می‌شود. محلهٔ چهارمنار تنها محلهٔ بافت تاریخی یزد است که آثار و بناهای آن در دو مقطع زمانی ثبت جهانی شده‌ است. از دیگر محله‌های قدیمی یزد محله آب شاهی است که محل قرارگیری آن در حومه شهر یزد بوده است. این محله یکی از پرجمعیت‌ترین محله‌های قدیمی یزد است و علت شهرت آن، شاه شجاع مظفری است که قناتی را از مهریجرد ایجاد کرد و به این منطقه آورد. محله خلف خانعلی، محله سردوراه، محله لب خندق، محله شاهد باز، محله لرد کیوان و محله آب شور از دیگر محله‌های قدیمی و باصفای یزد هستند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

محله های قدیمی و با صفای یزد - الی گشت

در یزد چطور رفت و آمد کنیم بهتر است؟

در راهنمای سفر به یزد، می‌خواهیم بررسی کنیم با روش های حمل و نقل ارزان و راحت در شهر یزد شما می‌توانید برای جابجایی در سطح شهر از وسایل حمل‌ونقل عمومی نظیر تاکسی و اتوبوس استفاده کنید. همانطور که می‌دانید استفاده از تاکسی نسبت به اتوبوس هزینه بیشتری دارد اما راحت‌تر است. اتوبوس‌ها یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر هستند که هزینه پایینی دارند اما به علت جمعیت و شلوغی ممکن است کمی اذیت‌کننده باشند. علاوه بر آن انتظار در ایستگاه اتوبوس و توقف اتوبوس در هر ایستگاه زمان زیادی از شما می‌گیرد. بنابراین بهتر است در سطح شهر از تاکسی استفاده کنید ولی اگر هزینه برایتان بسیار مهم است، اتوبوس گزینه خوبی است.

  • اتوبوس های BRT

پنج دستگاه اتوبوس BRT در سازمان حمل‌ونقل یزد وجود دارند. کریدور شماره ۳، حجم وسیعی از مسافران را در حد فاصل پایانه غدیر، بلوار شهید دهقان، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار ۲۲ بهمن، بلوار دولت آباد، بلوار نواب صفوی، بلوار صابر یزدی، پایانه امام خمینی (ره) و بالعکس جابجا می‌کند. استفاده از اتوبوس های BRT راحت‌تر از اتوبوس‌های معمولی است، چون از خط ویژه عبور می‌کند و در ترافیک نمی‌ماند.

  • کرایه دوچرخه در یزد

همانطور که در ابتدا مقاله هم گفتیم، در گذشته شهر یزد به شهر دوچرخه‌ها معروف بود و مردم این شهر از دوچرخه به عنوان وسیله حمل‌ونقل شهری بسیار استقبال می‌کردند. بافت شهری یزد نیز با داشتن کوچه‌های باریک و تودرتو برای عبور و مرور دوچرخه مناسب است. امروزه نیز ایستگاه‌هایی برای اجاره و کرایه دوچرخه در شهر یزد ایجاد شده است که می‌توانید با پرداخت مبلغی کم، با دوچرخه اجاره‌ای در سطح شهر یزد بگردید و با عبور از کوچه پس کوچه‌های این شهر باستانی، از زیبایی این شهر لذت ببرید.

  • تاکسی

تاکسی در یزد یکی از راحت‌ترین و در دسترس‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی است. جالب است بدانید اولین تاکسی در یزد یک ماشین ساخت آمریکا با نام «سواری آستین» بود. پس از مدتی تعداد این خودروها به ۷ دستگاه افزایش پیدا کرد و در نهایت برای خدمات‌رسانی بهتر به ساکنان یزد و گردشگران این شهر در سال ۱۳۷۶، سازمان مستقل تاکسیرانی یزد تاسیس شد. استفاده از تاکسی در جای جای شهر یزد امکان‌پذیر است و با پرداخت هزینه‌ای مناسب، می‌توانید در سطح شهر یزد رفت‌وآمد کنید.

راهنمای سفر به یزد،- الی گشت

راهنمای سفر به یزد – خوشمزه ترین غذاهای محلی یزد

یزدی‌ها جزو خوش‌خوراک‌ترین مردم ایران هستند. غذاهای محلی یزد تنوع بالا و طعم خیلی خوبی دارند. از همان ابتدا که وارد شهر یزد می‌شوید، کاملا احساس می‌کنید مردم این شهر اصالت و سنت ایرانی را حفظ کرده‌اند؛ این اصالت هم در طعم‌ها و هم در معماری شهر دیده می‌شود. شهر یزد در منطقه خشک و کویری واقع شده و نسبت به شهرهای دیگر سبک غذایی خاص و منحصربه‌فردی دارد. در فرهنگ غذایی یزد انواع آش‌ها و شیرینی‌جات وجود دارند و برخی غذاها نیز مخصوص میهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص هستند. از میان خوشمزه ترین غذاهای محلی یزد می‌توان قیمه نخود یا همان قیمه یزدی، آبگوشت گوجه بادمجان (تماته بادمجان)، کوفته لپه، کوفته کباب، کوفته هویج، کوفته برنجی، کوفته نخودچی، آش شولی، خورش به آلو، قلیه کدو تنبل، قلیه سیب زمینی، آش انار، آش کدو، تاس کباب یزدی و آش آبغوره را نام برد.

بهترین رستوران های یزد کجاست؟

اگر اهل تجربه کردن بهترین‌ها هستید حتما می‌خواهید بدانید، بهترین رستوران های یزد کجاست؟ از قدیمی‌ترین رستوران‌های یزد می‌توان تالار یزد یا همان آقا قهوه‌چی را نام برد. اگر دوست دارید در یک فضای سنتی و دلنشین غذا صرف کنید و از آرامش حاکم بر محیط لذت ببرید، به یکی از رستوران‌های هتل ملک‌التجار، هتل والی، هتل مشیرالممالک و یا رستوران خوان دو حد بروید. چنانچه مایل باشید در یزد فست فود باکیفیت میل کنید، سری به رستوران گران قیمت سزار بزنید. همچنین، در بازار سنتی پنجه علی، گزینه‌های خوب و مناسب دیگری برای صرف فست فود وجود دارند که فست فود گندم، فست فود کرنوپیچ و کافه عدسی پناهنده جز بهترین‌ها هستند.

بهترین رستوران های یزد - الی گشت

  • رستوران های سنتی یزد

شهر تاریخی یزد با داشتن غذاهایی متنوع توانسته به ذائقه همه احترام گذاشته و با غذا های لذیذ، زبانزد عام و خاص گردد. از رستوران های سنتی یزد می‌توان رستوران خوان دوحد یزد، کافه عدسی یزد (رستوران پناهنده)، رستوران سنتی فیروزه یزد، رستوران سنتی مظفر یزد، رستوران مشیرالممالک یزد، رستوران  سنتی ادیب‌الممالک یزد، رستوران سنتی والی یزد، رستوران سنتی هتل شرق یزد، رستوران سنتی حمام خان یزد، کافه رستوران سنتی فوکا یزد، رستوران شاه عباسی میبد، رستوران حاج ملک میبد و رستوران شاه مردان یزد را نام برد که هر کدام زیبایی‌های خود را دارند و انواع غذاهای سنتی یزد در آنها طبخ می‌شود.

  • رستوران های فست فود یزد

اگر اهل پیتزا و فست‌فود هستید، با ما همراه باشید تا رستوران های فست فود یزد را به شما معرفی کنیم. اگر در پیتزافروشی‌های قدیمی یزد چرخی بزنید، می‌بینید پیتزاهای آمریکایی کاملاً پرملات و با سس فراوان و چیپس، سرو می‌شوند. این نوع پیتزا به پیتزا یزدی معروف شده و بیشتر در فست فودهایی نظیر جردن، کلبه و فروتن به مشتریان عرضه می‌گردد. اغلب اهالی یزد، فست‌فود کرنوپیچ را به عنوان بهترین فست‌فود شهر یزد معرفی می‌کنند. این مجموعه به عنوان یکی از پرطرفدارترین فست‌فودهای شهر، با وجود ازدحام مشتری همواره سرعت سرویس‌دهی بالایی داشته و توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. کافه تاک یزد، یک کافه خانوادگی و عالی است که می‌توان در آن، طعم‌های بی‌نظیری را تجربه کرد. فست‌فود جردن، فست‌فود فروتن، رس یزد، پیتزا کلبه یزد و فست‌فود سزار از دیگر فست‌فودهای عالی یزد هستند.

راهنمای سفر به یزد – دنج ترین کافه های یزد کجاست؟

اگر اهل نوشیدنی در فضای دنج هستید، به شما می‌گوییم دنج ترین کافه های یزد کجاست؟ ابتدا لازم است بدانید تعداد زیادی از کافه‌ها به صورت کافه‌ قنادی، کافه بستنی یا سفره‌خانه سنتی هستند. کافه دپسا یکی از بهترین کافه‌های یزد محسوب می‌شود و نمونه واقعی از تلفیق سنت و مدرنیته است. کافه دپسا، یک منوی کاملاً متنوع و امروزی دارد و سبک مدیریت این کافه نیز کاملا مدرن و امروزی است. با وجود این، فضای داخل کافه دپسا شما را به یاد معماری سنتی یزد می‌اندازد. کافه دات در میان کافه‌های یزد، یکی از بهترین طراحی‌های چیدمان را دارد و از نظر ظاهری بیشتر مشابه کافه‌های اروپایی است. کافه هتل ترمه، کافه خانه‌ دوست، کافه دمی بار، کافه بیسترو و کافه شازده یزد جز بهترین و دنج‌ترین کافه‌های یزد به‌شمارمی‌روند.

دنج ترین کافه های یزد - الی گشت

از یزد چه سوغاتی هایی بخریم؟

شاید دلتان بخواهد بدانید بهتر است از یزد چه سوغاتی هایی بخریم؟ در سفر به یزد از سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبای آن نمی‌توان گذشت. باقلوای یزدی، قطاب یزد، پشمک یزدی، حلوا ارده اردکان، لوز، کیک یزدی، سوهان خانی، نقل و شیرینی حاج بادامی از سوغاتی‌های خوشمزه یزد هستند و یکی از یکی لذیذ ترند. یکی از پاتوق‌های محبوب گردشگران در یزد برای خرید شیرینی، شیرینی فروشی حاج خلیفه رهبر است. صنایع دستی زیبا و معروف یزد نیز عبارتند از ترمه، سفال و سرامیک، چادرشب، شعربافی، دارایی بافی و زیلو که می‌توانید از آنها نمونه‌ای به عنوان یادگاری از سفر خریداری کنید.

  • صنایع دستی یزد

صنایع دستی یزد، در همه جای دنیا شهرت پیدا کرده‌اند. اگر در بازار قدیمی یزد قدم بزنید طیف وسیعی از صنایع دستی یزد از جمله ترمه، شال‌ها و پارچه شعربافی، زیلو، سفال و مس یزد را می‌بینید و با دنیایی از رنگ و طرح‌هایی ایرانی روبه‌رو می‌شوید. همچنین لازم است بدانید با خرید صنایع دستی می‌توانید به چرخه‌ اقتصاد میراث فرهنگی کمک شایانی کنید و همین طور باعث حفظ هنرهای اصیل ایرانی شوید.

یکی از صنایع دستی معروف یزد، ترمه یزدی است که قدمت آن به حدود چهارصد سال می‌رسد و در گذشته فقط با کار دست از سوی زنان انجام میشده‌ است. زیلوهای دست‌بافت یکی دیگر از معروف‌ترین سوغات یزد هستند. چادرشب‌ها طرح‌های چهارخانه رنگی رنگی هستند که از جنس پنبه و ابریشم بافته می‌شوند. یکی دیگر مرغوب‍‌ترین سوغات یزد دارایی‌بافی است که قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و پارچه‌هایی است که در گذشته فقط برای افراد ثروتمند بافته میشده‌ است.

  • شیرینی های یزد

اگر اهل شکم‌گردی و خوراکی‌های خوشمزه هستید، یزد بهشت شماست. یزدی‌ها از دیرباز در پخت انواع شیرینی‌ها متبحر بودند. یکی از معروف‌ترین شیرینی های یزد، قطاب یزدی است. البته تا گفته نماند قطاب در شهر کرمان هم وجود دارد اما در اصل برای این شهر است و طرفداران بی‌شماری هم دارد. یکی از معروف‌ترین باقلواها برای شهر یزد است اما در چند شهر ایران هم وجود دارد. از دیگر سوغات یزد که طرفداران بسیاری هم دارد، لوز یزدی است. لوز شکل هندسی است که نام این شیرینی‌های مقوی و انرژی‌زا را دارد. حاجی بادام یزدی، حلوا ارده ارکان، نقل یزدی، کیک یزدی و پشمک یزدی از دیگر شیرینی های یزد هستند که حتما باید طعم آنها را بچشید.

شیرینی های یزد - الی گشت

راهنمای سفر به یزد – یزد از کجا خرید کنیم؟

یکی از لذت‌های سفر، خرید در پاساژها و بازارهای سنتی است. حتما در این بین برایتان سوال پیش می‌آید در سفر به یزد از کجا خرید کنیم؟ با وجود این که یزد یک شهر سنتی است، اما تعداد مراکز خرید مدرن در آن کم نیست. انواع کالاهای معمول را می‌توانید در یکی از مجتمع‌های تجاری آریا، الماس، شقایق، شهاب، ستاره و علاء‌الدین یزد بیابید و تهیه کنید. از میان بازارهای سنتی یزد نیز می‌توان بازار قدیمی یزد و بازار کویتی‌ها را نام برد. اگر می‌خواهید در سفرتان به یزد خرید کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا مراکز خرید یزد و بازارهای سنتی یزد را به شما معرفی کنیم.

  • مراکز خرید یزد

یکی از بهترین مراکز خرید یزد، مرکز خرید آریا است. این مرکز خرید ۵ طبقه در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و دارای یک طبقه پارکینگ، سه طبقه تجاری و یک طبقه رستوران است که در طبقه آخر قرار گرفته است. شما می‌توانید وسایل مورد نیاز خود از جمله پوشاک مردانه، کفش، زنانه و بچگانه، صنایع چرمی، زیورآلات، شال و روسری، فرش، اسباب‌بازی، عطر، عینک، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی، وسایل الکترونیکی و بسیاری موارد دیگر را از این مرکز خرید تهیه کنید. مرکز خرید شقایق، مرکز خرید الماس، مجتمع تجاری علاالدین، مجتمع تجاری شهاب و مجتمع تجاری تفریحی ستاره از دیگر مراکز خرید یزد هستند که هر چه بخواهید می‌توانید در این مراکز تهیه کنید.

  • بازارهای سنتی یزد

مجموعه بازارهای سنتی یزد در دوران پهلوی با احداث خیابان شاه به دو نیم تقسیم شدند که طی این تقسیم برخی بازارها مانند بازار محمدعلی خان، بازار ارسی‌دوزها و بازار پنجه‌علی تخریب شدند. در این بازارها می‌توانید کالاهایی چون پارچه، طلا، فرش و شیرینی‌های سنتی تهیه کنید. همچنین در این بازارها، کارگاه‌ مازاری (محل ساییدن حنا)، کارگاه حلوایی (محل تبدیل کنجد به حلوا ارده) و کارگاه رنگرزی وجود دارند.

بازارهای سنتی یزد - الی گشت

بازار قیصریه برای خرید و فروش پارچه‌های یزدی، بازار قنبر متعلق به قرن ۹ هجری، بازار دروازه مهریز، بازار تبریزیان متعلق به دوران قاجار که در انتهای بازار پنجه علی قرار دارد، بازار زرگری، بازار مسگری (قرن نهم)، بازار محمدعلی خان زندیه، بازار صدری یا شاهزاده فاضل (دوران قاجار)، بازار افشار (دوران قاجار)، بازار خان (دوران قاجار)، بازار کاشیکاری، بازار چیت سازی، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار حاجی قنبر، بازار جعفر خان و بازار نخود بریزی از جمله دیگر بازارهای سنتی یزد هستند.

آداب و رسوم یزدی ها در مناسبت های مختلف

یزد، قدمت و اصالت فرهنگی کهن دارد. در این استان، آیین‌های سنتی و مذهبی متعددی در ایام مختلف سال برگزار می‌شود. از جمله آداب و رسوم یزدی ها در مناسبت های مختلف می‌توان کلوخ اندازان (پایان ماه شعبان و پیش از فرارسیدن ماه رمضان)، روضه قنبر (نوزدهم تا بیست و هفتم ماه رمضان)، فال کوزه (آخرین روزهای سال)، شاخ به شاخ (چند روز مانده به ماه محرم)، خنچه برون (قبل از عقد و عروسی)، مهرگان (ابتدای فصل تابستان و زمستان)، جشن سده (اول آبان تا ۱۰ بهمن به مدت ۱۰۰ روز)، کلوخک، علم گردانی (سوم محرم تا روز تاسوعا) و پنجه کوچک و پنجه بزرگ (ده روز مانده به آغاز نوروز) را نام برد. هر کدام از این مراسم‌های سنتی داستان‌های جالب و زیبایی دارند و شرکت در آن‌ها تجربه به یادماندنی خواهد بود.

آداب و رسوم یزدی ها - الی گشت

راهنمای سفر به یزد – اصطلاحات رایج یزدی

جالب است بدانید از میان گویش‌های مختلف ایرانی، لهجه یزدی از اصالت عمیق‌تری برخوردار است و دارای آمیختگی کمتری با زبان عربی می‌باشد، در ادامه با برخی اصطلاحات رایج یزدی آشنا می‌شویم. سامن الیکم در زبان یزدی به معنای سلام علیکم است. همچنین سلومتد به معنی سلامت هستید، پاکیزه به معنی پر و کافی، پاکیزه غذا خوردم به معنی به اندازه پر و کافی غذا خوردم است. یه تا چکیده به معنی یه ذره، یه تا چکیده ماست بیریز به معنی یه ذره (به مقدار کم) ماست بریز است. خشی به معنی خوشمزه، خوب، درست است و از آن دسته کلماتی است که هزار معنی دیگر هم دارد. چٍطری به معنی چطوری؟ حَدِ کدوم ور؟ به معنی از کدام طرف؟ ساله خَشو خوبی داشته باشین برای تبریک سال نو و میدون میرچماق کدوم روه؟ به معنی میدان امیرچخماق کدام سمت است؟ برای آدرس پرسیدن در زبان یزدی به‌کارمی‌رود.

جمع بندی راهنمای سفر به یزد

راهنمای سفر به یزد، راهنمای جامع و کامل از هر چیزی است که در سفر به یزد به آن نیاز دارید. چطور به یزد بروید، در کجا اقامت کنید، از چه جاذبه‌هایی دیدن کنید، با چه وسیله‌ای در سطح شهر رفت‌وآمد کنید، کجا خرید کنید، به کدام رستوران‌ها بروید، چه سوغاتی و صنایع دستی بخرید و چه غذاهای سنتی بخورید، همگی در راهنمای سفر به یزد آمده‌اند تا شما سفر بهتری را تجربه کنید. استان یزد شامل شهرهای زیادی است که هر کدام زیبایی‌ها و جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند.

در شهر زیبای یزد هیچ‌وقت حوصله‌تان سر نمی‌رود. با اقامت در بوم‌گردی‌های شاهکار یزد می‌توانید حس و حال زندگی در میان خشت‌های گلی را تجربه کنید، به کافه‌های دنج یزد با معماری سنتی بروید و از خوردن غذاهای سنتی یزد نهایت لذت را ببرید. اگر می‌خواهید به شهر باستانی یزد سفر کنید، حتما الی گشت را دنبال کنید و با جاذبه‌های دیدنی شهر یزد بیشتر آشنا شوید.
سوالات متداول راهنمای سفر به یزد

۱. استان یزد چقدر با تهران فاصله دارد؟

شهر یزد از تهران حدود ۶۳۱ کیلومتر فاصله دارد و برای سفر با ماشین شخصی یا اتوبوس، تقریبا ۶ ساعت و نیم تا ۷ ساعت در راه هستید.

۲. چه زمانی برای سفر به یزد بهتر است؟

گرمای یزد سوزان است و ممکن است سفر در فصل‌های گرم سال کمی برایتان عذاب‌آور باشد، بنابراین بهتر است در فصل بهار به این استان زیبا سفر کنید.

۳. فرودگاه یزد کجاست؟

فرودگاه شهید صدوقی یزد در ۱۰ کیلومتری مرکز شهر و در نزدیکی دهستان فجر قرار دارد. این فرودگاه از شمال به ایستگاه فرعی راه‌آهن و شهر شاهدیه، از غرب و جنوب غربی به جاده کنار گذر استان یزد، از شرق به بلوار آزادگان و از جنوب شرقی به جاده‌ی خضرآباد منتهی می‌شود.

۴. بهترین اقامتگاه‌های بومگردی یزد کدامند؟

اقامتگاه بومگردی ترنج، سرای کهن یزد، هومان، نقره، شعرباف، سه نیک، دوستانه و ماه بی‌بی اردکان

۵. بهترین سوغاتی‌های یزد کدامند؟

باقلوای یزدی، قطاب یزد، پشمک یزدی، حلوا ارده اردکان، لوز، کیک یزدی، سوهان خانی، نقل و شیرینی حاج بادامی از سوغاتی‌های خوشمزه یزد و ترمه، سفال و سرامیک، چادرشب، شعربافی، دارایی بافی و زیلو از جمله صنایع دستی یزد هستند.