سفر به کرمان و هرآنچه باید بدانید

کرمان یکی از شهرهای دیدنی ایران است و در راهنمای سفر به کرمان قصد داریم موقعیت جغرافیایی کرمان، بهترین فصل سفر، سوغاتی های این شهر، غذاهای محلی و منحصر به فرد کرمان، جاذبه های طبیعت گردی و تاریخی و فرهنگی شهر کرمان، فستیوال ها و جنشواره ها و فرهنگ و آداب و رسوم کرمان را برای شما مخاطب اهل سفر توضیح دهیم.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، اگر قصد سفر به کرمان را دارید و می خواهید یک برنامه ریزی خوب و دقیق برای سفر خود انجام دهید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

راهنمای سفر به کرمان - الی گشت

موقعیت جغرافیایی کرمان

یکی از موارد مهم راهنمای سفر به کرمان این است که شما مخاطب گرامی موقعیت جغرافیایی کرمان را دقیق بشناسید. استان کرمان در جنوب شرقی ایران واقع شده است و استان یزد از شمال و استان شیراز از غرب، استان هرمزگان از جنوب و استان سیستان بلوچستان از شرق همسایه استان کرمان هستند. شهر تاریخی کرمان مرکز این استان محسوب می شود. کرمان یکی از پنج شهر تاریخی ایران به حساب می آید و یکی از  تمدن های باستانی مهم چون تمدن جیرفت در نزدیکی شهر کرمان قرار  دارد که از لحاظ باستان شناسی بسیار اهمیت دارد.

شهر کرمان در متون ساسانی و اشکانی هم نام برده شده است. شهر کرمان از نظر موقعیت جغرافیایی اهمیت فراوانی دارد چون تلاقی کوه و کویر است و با فاصله رانندگی کوتاهی می توانید دو آب و هوای متنوع را تجربه کنید. شهر  کرمان از یک طرف به کوه منتهی می شود و از جانب دیگر به دشت های کویری می رسد و همین  ویژگی جغرافیایی باعث شده است که آب و هوای متنوعی در یک فصل سال داشته باشد. این شهر زیر یک میلیون نفر جمعیت دارد و تا سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۷۳۸۷۲۴نفر جمعیت داشته است.

آب و هوای کرمان

شهر کرمان همان طور که ذکر شد تلاقی کوه و بیابان است و به همین خاطر آب و هوای کرمان تنوع بالایی دارد. در راهنمای سفر به کرمان خوب است بدانید که این شهر از معدود شهرهای ایران است که در یک فصل سال دو نوع آب و هوا در آن وجود دارد. نواحی شمال و شمال غربی و مرکزی آب و هوای خشک و معتدل دارد و در زمستان هم سرد است. نواحی مرکزی و جنوب و جنوب شرقی آب و هوای گرم و خشک را دارد. شهر کرمان از شمال و شمال غربی به کوه منتهی می شود و از مرکز شهر، جنوب و جنوب شرقی به دشت و کویر می رسد.

این تنوع آب و هوایی به تنهایی مسافرهای بی شماری را به خود جذب کرده است. به طور مثال مرکز شهر کرمان آب هوای گرم تری نسب به شمال غربی دارد. شهر کرمان حدود ۱۷۵۴ متر ارتفاع از سطح دریا دارد. به خاطر وجود کوه های شمال غربی آب و هوای معتدل و خنک تری نسبت به شهر یزد و اصفهان دارد. آلودگی هوا در شهر کرمان بسیار کم است و آب هوای تمیز و سالمی دارد. شهر کرمان در فصل تابستان روزهای گرمی دارد و شب های آن هم سرد است.

آب و هوای کرمان - الی گشت

بهترین فصل سفر به کرمان چه زمانی است؟

بسیاری از کاربرها این سوال را دارند که بهترین فصل سفر به کرمان چه زمانی است؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که بهترین فصل سفر به کرمان بهار است. میانگین درجه هوا در ماه فروردین حدود ۱۸ درجه سانتی گراد است. اگر قصد سفر به کرمان را دارید ماه فروردین و اردیبهشت بهترین ماه های سال برای سفر به این شهر به شمار می روند.

اگر قصد دیدن طبیعت کویر شهداد و لوت را دارید در راهنمای سفر به کرمان خوب است  بدانید که مهر و آبان ماه بهترین زمان برای رفتن به کویر شهداد محسوب می شود. زمستان ها برای دیدن کویر شهداد زمان مناسبی به حساب می آید و باید حتما یکی دو ساعت مانده به غروب کویر را به مقصد شهر کرمان ترک کنید، چون تاریکی هوا و طوفان شن ممکن است که راه را مسدود کند. تابستان فصل مناسبی برای سفر به کرمان نیست با این حال اگر می خواهید به مناطق ییلاقی کرمان و یا روستاهای خوش آب و هوا چون بهر امجرد، سه کنج و آبشار فوسک بروید می توانید این فصل را برای سفر انتخاب کنید.

اطلاعات شهری مورد نیاز کرمان

در هر سفری خوب است که پیش از سفر برخی شماره تماس های ضروری را در تلفن همراه خود سیو کنید تا در صورت بروز مشکلی به راحتی با بخشی از ارگان و سازمان های مربوطه ارتباط برقرار کنید. یکی از اطلاعات شهری مورد نیاز شهر کرمان کد تلفن این شهر است. کد تلفن شهر کرمان ۰۳۴ است و اگر می خواهید به برخی هتل ها و یا رستوران های بزرگ زنگ بزنید باید کد ۰۳۴ را پیش از هر شماره بگیرید. شماره سازمان حلال احمر کرمان هم ۰۳۴۳۲۶۱۵۲۰۲ است. در صورت نیاز به امداد در وقایع ناگوار سفرهای طبیعت گردی می توانید به آن ها زنگ بزنید.

از دیگر موارد راهنمای سفر به کرمان فاصله و مدت زمان سفر به این شهر است. فاصله تهران به کرمان ۹۹۸.۳ کیلومتر هست و در سفرهای زمینی با توجه به مسافت (تهران-کرمان) حدود ۱۴ ساعت زمان را باید سپری کنید. مدت زمان سفر هوایی به کرمان حدود یک ساعت و سی دقیقه است. فرودگاه آیت الله رفسنجانی با شهر کرمان حدود بیست دقیقه فاصله دارد. اگر با خورد روی شخصی قصد سفر به کرمان از مبدا تهران را دارید باید حدود ۱۴ الی ۱۵ ساعت را رانندگی کنید.

راهنمای سفر به کرمان - الی گشت

چطور به کرمان برویم؟

یکی دیگر از سوال های کاربرها این است که چطور به کرمان برویم؟ در پاسخ باید به شما بگویم که شما می توانید با خودرو شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما به کرمان سفر کنید. با قطار، خودرو شخصی و اتوبوس از تهران به کرمان باید حدود ۱۴ ساعت زمان را سپری کنید. این زمان بسیار طولانی است و بسیاری از مسافر گزینه ی سفر هوایی را انتخاب می کنند. در راهنمای سفر به کرمان به خاطر بسپارید که ارزان ترین وسیله حمل و نقل اتوبوس های مسافربری هستند و گران ترین وسایل حمل و نقل هم هواپیما به شمار می رود.

سفر زمینی کرمان با قطار

یکی از گزینه های سفر به کرمان، سفر زمینی با قطار است. اگر خانوادگی سفر می کنید و می خواهید از مناظر جاده لذت ببرید و اوقات خوشی را در یک کوپه داشته باشید و هزینه کم تری نسبت به هواپیما بپردازید قطار گزینه مناسبی به شمار می رود. در فصل های سفری، مسافرهای بیشماری سفر با قطار را انتخاب می کنند. در راهنمای سفر به کرمان خوب است بدانید که اگر می خواهید در فروردین ماه به کرمان سفر کنید حداقل بلیط قطار خود را باید از یک ماه قبل رزرو کنید.

همان طور که می دانید فروردین ماه فصل شلوغ سفری به کرمان محسوب می شود و مسافرهای بی شماری به این شهر سفر می کنند. مسافت تهران تا کرمان با قطار حدود ۱۴ ساعت است. در سفر زمینی کرمان با قطار می توانید از میان قطاهارهای درجه یک تا درجه سه قطار مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای این مسیر قطارهای غزال هم وجود دارد. قطارهای غزال از قطارهای درجه یک محسوب می شوند که قیمت بالاتری نسبت به قطارهای درجه دو و سه را دارند. برای رزرو بلیط قطار می توانید وارد سامانه الی گشت شوید و در قسمت رزرو بلیط قطار با توجه به زمان سفری، یکی از بلیط ها را برای خود رزرو کنید.

سفر با قطار به کرمان - الی گشت

سفر هوایی به کرمان با هواپیما

اگر می خواهید در زمان خود صرفه جویی کنید سفر با هواپیما را باید انتخاب کنید. ایرلاین های مختلفی سفرهوایی به کرمان را انجام میدهند. در الی گشت شما امکان این را دارید که در قسمت رزرواسیون بلیط هواپیما، جدول پروازی و قیمت دقیق بلیط های کرمان را مشاهده کنید. هم چنین اگر می خواهید ارزان ترین بلیط هواپیما را خریداری کنید شما می توانید گزینه پرواز لحظه آخری را انتخاب کنید. در راهنمای سفر به کرمان خوب است بدانید که  مدت زمان سفر هوایی به کرمان با هواپیما از مبدا تهران حدود یک ساعت و سی دقیقه زمان میبرد و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید به شهر کرمان برسید. پرواز به کرمان روزانه انجام می شود و مانند قطار محدودیت ندارد و از همین رو بسیاری از مسافرها آن را انتخاب می کنند.

سوغاتی های کرمان

از دیگر سوال های کاربر ها این است که از کرمان سوغاتی چی بخریم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که شما در شهر کرمان سوغات های مختلفی را می توانید خریداری کنید. بخشی از این سوغاتی ها خوراکی های خوشمزه شهر کرمان است مانند قاووت، کلمپه، پسته، زیره و خرما است. بخشی دیگر از سوغاتی های کرمان هم صنایع دستی منحصر به فرد شهر از جمله پته، گلیم شیریکی پیچ ، قالی کرمان، گبر دوزی، آجیده دوزی و ظروف مسی است.

اگر می خواهید با سوغاتی های نام برده شده کاملا آشنا شوید مقاله “سوغاتی های معروف کرمان” را از مجله الی گشت بخوانید.در راهنمای سفر به کرمان همان طور که ذکر شد دو دسته سوغاتی خوراکی و صنایع دستی وجود دارد. برای قدرت خرید اکثر مسافرهای ایرانی در زمینه صنایع دستی کالاهای کوچک و کم حجم امروزه تولید می شود تا مسافرها بتوانند به راحتی یک سوغات کوچک را به عنوان یادگاری بخرند.

سوغات کرمان - الی گشت

برای خرید در کرمان کجا بریم؟

اگر مسافر کرمان هستید و این سوال را دارید که برای خرید در کرمان کجا بریم؟ باید به شما بگوییم از بهترین مرکز خرید شهر کرمان بازار گنجعلیخان است. اگر شما می خواهید کالاهای صنایع دستی چون پته، گلیم، ظروف مسی و آجیده دوزی را خریداری کنید به بازار قدیم کرمان بروید. در این بازار شما می توانید پسته مرغوب، قاووت در مزه های مختلف و خرمای تازه را هم خریداری کنید. از دیگر مراکز خرید که در راهنمای سفر به کرمان به شما معرفی می کنیم، پاساژ اطلس، مجتمع تجاری صالح المهدی، بازار بزرگ ستاره و مرکز خرید فایتون است. اگر با کودک خردسال خود به سفر رفتید حتما به این مراکز خرید سری بزنید چون این مراکز فضای بازی برای کودکان را دارند.

بازار کرمان - الی گشت

در کرمان از چه جاذبه های دیدن کنیم؟

از دیگر سوال های مسافر ها این است که در کرمان از چه جاهایی دیدن کنیم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که جاذبه های کرمان به دو دسته مکان های طبیعت گردی و اماکن تاریخی و فرهنگی تقسیم بندی می شوند و شما در سفر به کرمان خوب است که ترکیبی از بازدید مکان های تاریخی و طبیعی را داشته باشید. از معروف ترین مکان های تاریخی شهر کرمان میدان گنجعلیخان، حمام  و بازار گنجعلیخان است که در سفر به کرمان به بازدید آن ها بروید. از دیگر مکان های تاریخی که برای مسافرها جذاب است آتشکده زردشتی شهر کرمان است که دارای یک موزه مردم شناسی هم است. مقبره شاه نعمت الله ولی و مشتاقیه از زیباترین مقابر ایران به حساب می آیند که برای عرفا ساخته شده است و با معماری ایرانی از دوران صفوی آشنا می شوید.

باغ شاهزاده ماهان کرمان اگر چه خارج از کرمان قرار دارد اما یکی از مهم ترین مکان های تاریخی شهر است که در فهرست جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. آثار بازدیدی اماکن تاریخی کرمان تعداد قابل توجهی دارند و اگر می خواهید آن ها را دقیق بشناسید مقاله  اماکن و دیدنی های کرمان” را از الی گشت بخوانید. در راهنمای سفر به کرمان به خاطر بسپارید که در اطراف کرمان به راحتی می توانید به بازدید مکان های طبیعت گردی خاص این شهر بروید. کلوت های شهداد از بی‌نظیرترین پدیده ی طبیعی اطراف شهر کرمان به حساب می آید که هزاران مسافر ایرانی و خارجی هر ساله به بازدید این مکان می روند. آبشار های سیمک، آبشارهای دره سختی، روستای سه کنج و روستای بهرامجرد از دیگر مکان های خوش و آب هوای اطراف شهر کرمان است که بهترین زمان سفر به آن هم بهار است.

جاذبه های کرمان - الی گشت

در کرمان چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

خوردن غذای محلی هر شهر لطف دیگری دارد هم با غذاهای متنوع آشنا میشوید و هم به اقتصاد جامعه محلی کمک می کنید. بسیاری از کاربرهای این سوال را دارند که در کرمان  چه غذاهایی  را امتحان کنیم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که اکثر رستوران های سنتی کرمان غذاهای ایرانی و انواع کباب ها را دارند. از غذاهای محلی کرمان می توان بزقرمه، کشک کدو، کورماست، زیره پلوی کرمانی، اشکنه، آش اماج، آبگوشت کرمانی و کله جوش را نام برد. اگر دوست دارید تمام غذاهای نام برده شده را دقیق بشناسید می توانید مقاله “خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان چیست” را از مجله گردشگری الی گشت بخوانید. به خاطر بسپارید که حتما دو الی سه وعده غذای محلی کرمان را نوش جان کنید. در راهنمای سفر به کرمان معروف ترین غذاهای محلی نام برده شد تا اگر به این شهر سفر می کنید غذاهای متنوعی را تجربه کنید.

ash-food

در کدام رستوران های کرمان غذای محلی بخوریم؟

یکی دیگر از سوال های گردشگرها این است که در کدام رستوران های کرمان غذای محلی بخوریم ؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که رستوران های هتل های کاروانیکا، جهانگرد، کرمان، اخوان و دو ستاره هراز غذاهای محلی کرمان در منوی خود دارند و شما می توانید به راحتی انتخاب کنید. جدا از آن هم رستوران های مانند سفره خانه سنتی خان سالار، سفره خانه سنتی هفت باغ و سفره خانه سنتی آماشالله غذاهای محلی کرمان را دارند و می توانید غذای خوشمزه را نوش جان کنید. در راهنمای سفر به کرمان به خاطر بسپارید که رستوران های خوبی هم در اطراف شهر کرمان تاسیس شده است. یکی از این رستوران ها به نام  رستوران آسیاب هفت باغ علوی است که در بزرگراه هفت باغ به سمت ماهان قرار دارد و غذاهای خوشمزه و اصیل کرمانی را دارد که می توانید نوش جان کنید.

رستوران های کرمان - الی گشت

در کرمان کجا اقامت کنیم؟

یکی دیگر از سوال های کاربرها در مورد سفر به کرمان است این است که در کرمان کجا اقامت کنیم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که در یک دهه اخیر هتل های با کیفیتی در شهر کرمان تاسیس شده است که میتوانید اوقات خوشی را در آن تجربه کنید. یکی از بهترین هتل های کرمان که در نزدیکی بازار گنجعلیخان هم است هتل کاروانیکا است. این هتل یکی از کاروانسراهای ۵۰۰ ساله ایران است که پس از مرمت به هتل تبدیل شده است و یکی از زیباترین اقامت های شهر کرمان هم به حساب می آید و در فضای سنتی میتوانید لذت ببرید. از دیگر هتل های شهر کرمان که نزدیک به بافت تاریخی است می توان هتل دو ستاره هزار کرمان و هتل اخوان را نام برد. دسترسی به مجموعه های تاریخی گنجعلیخان و بازار قدیمی کرمان باعث شده است که مسافرها این دو هتل را برای سفر خود انتخاب کنند.

هتل کرمان در پنج کیلومتری شهر کرمان از هتلهای این شهر است که فضای سنتی دارد و دسترسی خوبی هم به بافت تاریخی کرمان را دارد. هتل جهانگردی در میدان آزادی واقع شده است. از میدان آزادی حمل و نقل مناسبی برای تمامی نقاط شهر وجود دارد. امکانات هتل هم کیفیت بالایی دارد و مسافرها همواره این هتل را انتخاب می کنند. در راهنمای سفر به کرمان این نکته را به خاطر بسپارید که در این شهر هتل های پنج ستاره تا دو ستاره وجود دارد. شما میتوانید در قسمت رزرو هتل از الی گشت هتل مورد نظر خود را انتخاب کنید. حتما قبل از رزرو امکانات هتل را بخوانید و موقعیت مکانی آن را چک کنید و سپس رزرو خود را انجام دهید. در بخش هتل، الی گشت تمامی امکانات هتل را نوشته است و قیمت دقیق هزینه هر شب اقامت را نیز درج شده است.

هتل های کرمان - الی گشت

فستیوال ها، جشنواره و مناسب های مذهبی در کرمان

یکی از موارد مهم در راهنمای سفر به کرمان مربوط زمان و برگزاری جشن ها در این شهر است. کرمان شهری است که جمعیت قابل توجهی از زردشتی ها در آن زندگی می کنند و بسیاری برای دیدن جشن باستانی سده به کرمان سفر می کنند. جشن سده در ده بهمن در روستاهای اطراف شهر کرمان گرفته می شود. از دیگر جشن های سنتی کرمان، این است که شنبه اول سال رسم دارند به خوش گذرانی و گردش بروند و شنبه اول سال در بین کرمانی بسیار معروف است. جالب است بدانید که در شنبه اول سال کرمانی به خانه هم نمی روند و مانند سیزده به در به دامان طبیعت می روند.

جشن نوروز و جشن چهارشنبه سوری که از جشن های ملی ایران محسوب می شود در کرمان مفصل برگزار می شود. در کرمان جشن چهارشنبه سوری به همان شیوه اصیل برگزار می شود و مانند شهرهای بزرگ صدای ترقه را نمی شنوید. زردشتی ها آتشی های کوچکی روشن می کنند و شعرهای محلی هم می خوانند. اگر دوست دارید که جشن چهارشنبه سوری اصیل را ببینید، باید به محله زردشتی های کرمان بروید. فستیوال، جشنواره ها و مناسبت های مذهبی در کرمان لیست وسیعی را در برمی‌گیرد چرا که این شهر هم جمعیت شیعه و هم جمعیت زردشتی را دارد. در ماه محرم هم مراسم مفصلی برای عزاداری امام سوم شیعیان در کرمان برگزار می شود که در بسیاری روستاهای کرمان در دهه اول محرم شما می توانید هنر آیینی تعزیه را ببینید.

فرهنگ و آداب و رسوم کرمانی ها - الی گشت

فرهنگ و آداب و رسوم کرمانی ها

فرهنگ و آداب و رسوم کرمانی ها شامل لهجه، خوراکی های خوشمزه، جشن ها و لباس های محلی این منطقه است. در فرهنگ کرمانی ها در دهخدا ذکر شده است که مردمانی خون گرم و مهربان و با حوصله هستند، این با حوصله بودن در گویش آن ها نیز مشخص است. گویش کرمانی شباهت به لهجه شیرین شیرازی دارد و بسیاری از آخر کلمات را با او می کشند. به طور مثال به کوچه، کوچئو می گویند. کرمانی ها در تولید صنایع دستی متبحر اند و زندگی کویری باعث شده است که هنرهای ماندگاری را برای خود خلق کنند و از این طریق هم امرار معاش می کنند. از گذشته قالی، پته، گلیم کرمان معروف بوده است.

در شهر کرمان مسلمان و زردشتی با هم در صلح زندگی می کنند و جشن ها و مراسم مختلفی از سوی هر دو گروه هر ساله برگزار می شود. در راهنمای سفر به کرمان به خاطر بسپارید که  گروه های عشایری در اطراف کرمان زندگی می کنند و بانوان آن ها لباس های محلی مخصوصی را می پوشند که از نظر مردم شناسی جالب است.

سوالات متدوال درباره سفر به کرمان

کرمان کجاست؟

استان کرمان در جنوب شرقی ایران واقع شده است و استان یزد از شمال و استان شیراز از غرب، استان هرمزگان از جنوب و استان سیستان بلوچستان از شرق همسایه استان کرمان هستند. شهر تاریخی کرمان مرکز این استان محسوب می شود.

بهترین فصل سفر به کرمان چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به کرمان بهار است. میانگین درجه هوا در ماه فروردین حدود ۱۸ درجه سانتی گراد است. اگر قصد سفر به کرمان را دارید ماه فروردین و اردیبهشت بهترین ماه های سال برای سفر به این شهر به شمار می روند.

چطور به کرمان برویم؟

شما می توانید با خودرو شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما به کرمان سفر کنید. با قطار، خودرو شخصی و اتوبوس از تهران به کرمان باید حدود ۱۴ ساعت زمان را سپری کنید. ارزان ترین وسیله حمل و نقل اتوبوس های مسافربری هستند و گران ترین وسایل حمل و نقل هم هواپیما به شمار می رود.

در کرمان چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

از غذاهای محلی کرمان می توان بزقرمه، کشک کدو، کورماست، زیره پلوی کرمانی، اشکنه، آش اماج، آبگوشت کرمانی و کله جوش را نام برد که در رستوران های سنتی شهر می توانید هریک را که می خواهید نوش جان کنید.