سفر به قبرس شمالی | راهنمای سال ۱۴۰۲

قبرس زیباترین و سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه به‌شمار می‌رود. سواحل بکر فراوان، جاذبه‌های تاریخی جذاب، فرهنگ اصیل و غذاهای خوشمزه و رنگارنگ، قبرس شمالی را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل می‌کنند. اگر به تاریخ و فرهنگ علاقه‌مند هستید، سفر به قبرس شمالی را در برنامه خود قرار دهید.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، اگر قصد سفر به قبرس شمالی دارید و به‌دنبال یک راهنمای کامل و جامع هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ چراکه قصد داریم در خصوص معروف‌ترین شهرهای قبرس شمالی، بهترین فصل سفر به این کشور، جاذبه‌های دیدنی، غذاهای محلی قبرسی و رستوران‌های معروف و دیگر موارد، اطلاعات بسیار کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

موقعیت جغرافیای قبرس شمالی

قبرس شمالی از نظر موقعیت جغرافیایی دقیقا با بخش جنوبی ترکیه مرز مشترک دارد که بیش از یک سوم جزیره قبرس را قبرس شمالی با متراژ ۱۲۹۵ مایل مربع پوشش می‌دهد. بندر تاسوکو در ۷۴ مایلی از شمال قبرس قرار گرفته است که مسیر دسترسی به آن از طریق قایق از بندر گیرنه امکان‌پذیر است.

اگرچه قبرس شمالی از نظر جغرافیایی بخشی از اروپا است، اما جمهوری ترک قبرس شمالی هنوز جزو اتحادیه اروپا نیست. از آن طرف قبرس جنوبی که به یونان نزدیک است، جزو اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود.

در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که قبرس شمالی روی نقشه در زیر کشور ترکیه قرار دارد و به‌عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی نیز شناخته می‌شود. زبان اصلی مردم در قبرس شمالی، ترکی است، با این وجود بسیاری از مردم به زبان انگلیسی نیز صحبت می‌کنند.

مسیرهای سفر به قبرس شمالی (سفر هوایی- سفر زمینی)

بعد از دستیابی به اطلاعات در خصوص موقعیت جغرافیایی قبرس شمالی، حال قصد داریم مسیرهای سفر به این کشور زیبا را بیان کنیم.

سفر هوایی به قبرس شمالی

یکی از بهترین و البته آسان‌ترین روش‌ها برای رسیدن به قبرس شمالی، سفر هوایی است. با هواپیما به فرودگاه لارناکا در قبرس جنوبی پرواز کنید و از آن‌جا با ترانسفر به قبرس شمالی بروید، البته می‌توانید به صورت مستقیم به فرودگاه ارکان در قبرس شمالی بروید و سپس برای رسیدن به هتل ماشین کرایه کنید.

دقت داشته باشید اگر پرواز به فرودگاه ارکان در قبرس شمالی را انتخاب کردید، یک توقف کوتاهی در ترکیه خواهید داشت، این در حالی است که پروازهای فرودگاه لارناکا مستقیم هستند. در هر دو صورت کل زمان سفر برای فرودگاه‌های لارناکا و ارکان مشابه هستند.

سفر هوایی به قبرس شمالی  - الی گشت

سفر زمینی به قبرس شمالی

برای تجربه سفر زمینی به قبرس شمالی، باید ابتدا خود را به یکی از بنادر مرسین و آنتالیا در کشور ترکیه برسانید، سپس از آن‌جا با کشتی به قبرس شمالی بروید. افراد زیادی وجود دارد که با ماشین‌های شخصی، خود را به یکی از دو بندر مرسین و آنتالیا می‌رسانند، سپس خودرو خود را با کشتی به قبرس شمالی می‌برند. دقت داشته باشید در صورتی که می‌خواهید با خودرو شخصی خود در قبرس شمالی تردد کنید، باید حتما گواهینامه بین‌المللی و گواهینامه رانندگی در قبرس را داشته باشید.

اطلاعات شهری مورد نیاز – سفر به قبرس شمالی

واحد پولی در قبرس شمالی لیر ترکیه است. شما می‌توانید بعد از رسیدن به قبرس شمالی، پول خود را در یکی از صرافی‌ها تبدیل کنید. صرافی‌های زیادی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. یورو، پوند و دلار آمریکا نیز در قبرس شمالی پذیرفته می‌شود.

اختلاف زمانی زیادی بین ایران و قبرس شمالی وجود ندارد، تنها زمان در قبرس شمالی نیم ساعت عقب‌تر از ایران است، به این معنی که اگر در ایران ساعت ۱۵ ظهر باشد، در قبرس شمالی ساعت ۱۴:۳۰ ظهر است.

زبان رسمی در قبرس شمالی ترکی است، البته بسیاری از مردم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، برخی از افراد در این کشور به زبان‌های روسی و آلمانی نیز حرف می‌زنند. زبان ترکی در قبرس یک تفاوت‌های جزئی با زبان ترکی در کشور ترکیه دارد.

شهرهای معروف قبرس شمالی – سفر به قبرس شمالی

در این بخش از راهنمای سفر به قبرس شمالی، قصد داریم به معرفی شهرهای بزرگ و معروف در این کشور بپردازیم. فاماگوستا، کایرنیا و نیکوزیای شمالی از شهرهای معروف در قبرس شمالی به‌شمار می‌روند.

فاماگوستا  – Famagusta

دومین شهر بزرگ در قبرس شمالی بعد از نیکوزیا، فاماگوستا است که یک شهر بندری پیشرفته در قبرس شمالی به‌حساب می‌آید. از نظر موقعیت جغرافیایی دقیا در شمال شهر نیکوزیا قرار دارد.

با رفتن به شهر فاماگوستا می‌توانید از سواحل بکر و دست‌نخورده لذت ببرید، در بازار معروف مصطفی و شهر قدیمی محصورشده قدم بزنید، از سبک معماری متفاوت شهر دیدن کنید و در نهایت با فرهنگ اصیل مردم قبرس آشنا شوید.

بنیاد میراث جهانی در سال ۲۰۱۰، فاماگوستا را یک شهر قرون وسطایی اعلام کرد که یکی از دوازده مکان مهم باستان‌شناسی در جهان است، بنابراین اگر به باستان‌شناسی علاقه‌مند هستید، حتما از این شهر بازدید کنید.

فاماگوستا  - Famagusta - الی گشت

کایرنیا – Kyrenia

کایرنیا که در تلفط ترکی استانبولی گیرنه نیز تلفظ می‌شود، در سواحل شمالی قبرس قرار دارد. بندر و قلعه تاریخی جذاب آن سبب شهرت این شهر در بین گردشگران شده است.

وقتی در این شهر قدم می‌زنید، برج مدور ساخته شده در زمان سلطنت لوزینیان، پادشاه قبرس در قرن ۱۳، توجه شما را به خود جلب می‌کند و از میان کوچه‌ها که بگذرید به بندر باستانی و معروف این شهر می‌رسید، جایی که شاهد زیبایی‌های بیشتر این شهر خواهید بود.

نیکوزیای شمالی – Lefkoşa

قدمت شهر نیکوزیا به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در قرن هفتم پیش از میلاد، نیکوزیا بخشی از پادشاهی لدرا، یکی از پادشاهی‌های باستانی جزیره، بود. شهر نیکوزیا از همان زمان‌های قدیم پایتخت قبرس بوده است و تا به الان نیز تغییری نکرده است. با نیم ساعت رانندگی از نیکوزیا به کایرنیا می‌رسید.

چشمگیرترین جاذبه دیدنی، مکان بازسازی شده خان (Büyük Han) است که در حال حاضر گالری‌های هنری، بوتیک‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری را در خود جای داده است. در بازدید از نیکوزیای شمالی، حتما از دو محله کوچک دیدن کنید.

یکی از این محله‌ها Samanbahçe است، یک محله با تعداد تقریبی ۷۰ خانه یک طبقه که قدمت همگی به دوران قرن بیستم برمی‌گردد و در حال حاضر به زیبایی هر چه تمام بازسازی شده‌اند و به‌عنوان خانه سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دومین محله‌ای که در نیکوزیای شمالی باید از آن بازدید کنید، Arapahmet است. در این محله می‌توانید معماری سبک عثمانی از اوایل قرن بیستم را به‌خوبی در طراحی ساختمان‌ها، بالکن‌ها و پنجره‌ها ببینید. محله‌های قدیمی در این شهر بسیار بیشتر از آن هستند که بتوانیم در این بخش از راهنمای سفر به قبرس شمالی بیان کنیم، با این وجود با کمی گشت‌وگذار در شهر آن‌ها را کشف خواهید کرد.

نیکوزیای شمالی - Lefkoşa - الی گشت

بهترین فصل سفر و آب و هوای قبرس شمالی – سفر به قبرس شمالی

 قبرس شمالی را می‌توان یک مقصد عالی برای تمام سال دانست، اما اگر با گرمای شدید در تابستان یا سرمای زیاد در زمستان مشکل دارید، بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به قبرس شمالی است.

از اواخر فوریه تا اواخر آپریل سرتاسر جزیره با گل‌های رنگارنگ زیبا پوشیده می‌شود، در ماه‌های ژوئن تا اواسط سپتامبر تقریبا بارانی گزارش نشده است، اما در اوایل تابستان تقریبا جولای تا آگوست، شدت گرما به بیشترین میزان خود می‌رسد، به‌طوری که گاهی باید انتظار دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد را نیز داشته باشید.

بیشترین میزان بارش باران در ماه‌های نوامبر تا فوریه اتفاق می‌افتد، اگرچه باران‌های ناگهانی در ماه اکتبر و بیشتر در ماه مارس رخ می‌دهد. دسامبر و ژانویه رطوبت به بیشترین میزان خود می‌رسد، این در حالی است که ژانویه و فوریه سردترین ماه‌های سال در قبرس هستند. اگر در ماه‌های آپریل و می به قبرس سفر کردید، انتظار باران‌های طوفانی را داشته باشید، البته نیازی نیست نگران باشید؛ چراکه بعد از گذشت یک یا دوز دوباره آفتاب نمایان می‌شود.

اگر برای سفر به قبرس شمالی، فصل زمستان را انتخاب کردید، بد نیست بدانید که بعضی از هتل‌ها و حتی جاذبه‌های دیدنی در ماه‌های اکتبر تا مارس بسته هستند؛ چراکه این فصل بهترین زمان برای مرمت بناهای تاریخی است. تابستان‌های گرم و خشک قبرس شمالی معمولا از ژوئن تا سپتامبر ادامه دارد. گردشگران می‌توانند در طول این ماه‌ها بیش از ده ساعت از هوای آفتابی لذت ببرید و نگران هیچ بارانی نباشند. هوا در ماه‌های ژوئن تا اکتبر شرجی است، اما بیشترین شدت شرجی هوا را می‌توان در ماه‌های جولای و آگوست انتظار داشت.  هوا در ماه‌های ژانویه و فوریه سرد است، ازهمین‌رو برف در قسمت‌های مرتفع کوه‌های کایرنیا شروع به بارش می‌کند، اما به‌ندرت به مناطق پایین‌تر می‌رسد.

بهترین فصل سفر و آب و هوای قبرس شمالی - سفر به قبرس شمالی - الی گشت

معرفی فرودگاه قبرس شمالی و دسترسی های آن

همان‌طور که گفتیم یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به قبرس شمالی، استفاده از مسیر هوایی است. از طرفی از آن‌جایی که قبرس یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای گردشگران در سراسر دنیا است، چندین فرودگاه دارد تا مسافران بتوانند پروازی راحت و بدون دغدغه را تجربه کنند.

در این بخش از مطلب راهنمای سفر به قبرس شمالی به معرفی فرودگاه بین‌المللی لارناکا قبرس و فرودگاه ارکان می‌پردازیم.

فرودگاه بین ‌المللی لارناکا قبرس

این فرودگاه یکی از فرودگاه‌های اصلی برای جابه‌جایی مسافران خارجی در قبرس به‌شمار می‌رود. سال تاسیس این فرودگاه به سال ۱۹۷۴ برمی‌گردد، البته در دهه ۱۹۳۰ نیز این فرودگاه در قبرس فعال بود، با این تفاوت که در آن زمان یک فرودگاه نظامی بود.

از آن‌جایی که ابتدا این فرودگاه با اهداف نظامی ساخته شده بود، از امکانات بسیار محدودی برخوردار بود، اما در حال حاضر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و امکانات در سطح بالایی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

طبق آماری که از این فرودگاه موجود است، سالانه بالغ بر ۵ میلیون نفر از طریق این فرودگاه جابه‌جا می‌شوند، ازهمین‌رو آن را یکی از فرودگاه‌های اصلی در قبرس به‌حساب می‌آورند. از امکانات این فرودگاه می‌توان به اینترنت رایگان، صندلی‌های مخصوص استراحت و خواب، رستوران و کافی‌شاپ با منوی متنوع، تاکسی اختصاصی، خدمات حمل بار و غیره اشاره کرد.

برای دسترسی به فرودگاه بین‌المللی لارناکا در قبرس باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، همچنین در فرودگاه می‌توانید تاکسی کرایه کنید و به هتل خود بروید. خدمات لوکس‌تری از قبیل کرایه اتومبیل در این فرودگاه وجود دارد، اما برای استفاده از آن حتما باید گواهینامه بین‌المللی داشته باشید.

فرودگاه بین‌ المللی ارجان قبرس

 یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی که قصد معرفی آن را در راهنمای سفر به قبرس شمالی داریم، فرودگاه بین‌المللی ارجان قبرس است. روزانه بیشتر از ۱۰۰ پرواز از طریق این فرودگاه انجام می‌شود، بنابراین می‌توان آن را پرترددترین فرودگاه در قبرس شمالی به‌شمار آورد.

این فرودگاه در شهر نیکوزیا قرار دارد و مورد بازسازی‌های فراوانی قرار گرفته است. خطوط هوایی ترکیش ایر، پگاسوس، اطلس جت و ترکیش ایر بیشتر پروازهای این فرودگاه را به‌انجام می‌رسانند.

امکانات رفاهی و خدماتی در بالاترین سطح کیفیت در این فرودگاه ارائه می‌شود که می‌توان به امکاناتی از قبیل کافی‌شاپ، رستوران، فروشگاه‌های خرید سوغات، خدمات پزشکی، پارکینگ اختصاصی، محل مخصوص کرایه اتومبیل و تاکسی و غیره اشاره کرد.

برای دسترسی به این فرودگاه می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، همچنین تاکسی‌های اختصاصی به‌صورت شبانه‌روز در تمامی روزهای هفته برای خدمت‌رسانی به گردشگران آماده هستند.

فرودگاه بین‌ المللی ارکان قبرس - الی گشت

معرفی بهترین جاذبه ها و دیدنی های قبرس شمالی

همان‌طور که گفتیم قبرس شمالی یک مقصد زیبا و منحصربه‌فرد است که جاذبه‌ها و دیدنی‌های بسیاری را در خود جای داده است. قبرس شمالی زیباترین و بکرترین سواحل را دارد، از جمل سواحل معروف آن می‌توان به ساحل طلایی، ساحل فرار و ساحل آلاگادی اشاره کرد.

همچنین قبرس شمالی را می‌توان یک مکان عالی از دیدگاه باستان‌شناسی دانست؛ چراکه مکان‌های تاریخی و باستانی زیادی دارد، در این بخش از مطلب از راهنمای سفر به قبرس شمالی قرار است به معرفی جاذبه‌های دیدنی این کشور زیبا بپردازیم.

قلعه کایرنیا – سفر به قبرس شمالی

قلعه کایرنیا یا گیرنه یک قلعه تاریخی در شهر کایرنیا در بخش شمالی قبرس است که از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی در جزیره به‌شمار می‌رود. این قلعه توسط بیزانس در قرن هفتم بعد از میلاد ساخته شد و بعدها لوزینیان در قرن ۱۳ آن را بازسازی کرد. در حالت کلی این قلعه نقش مهمی در تاریخ قبرس دارد؛ چراکه زمانی نقش یک دژ دفاعی را در برابر مهاجمان داشت.

در سال ۱۹۶۰، بعد از شکل‌گیری جمهوری قبرس این قلعه به یک موزه تبدیل شد که می‌توان آثار تاریخی متنوعی را از دوره‌های مختلف در آن مشاهده کرد. گردشگران معماری متفاوت و چشم‌نواز این قلعه را تحسین می‌کنند و با تاریخ غنی قبرس بیشتر آشنا می‌شوند.

Kyrenia Castle - الی گشت

کلیسای سنت بارناباس در قبرس شمالی

کلیسا سنت بارناباس یک کلیسای تاریخی برای مسیحیان در نزدیکی شهر فاماگوستا قبرس شمالی است. این کلیسا را می‌توان یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی در جزیره دانست. این‌طور گمان می‌رود که قدیس بارناباس بنیانگذار مذهب ارتدکس باشد.

ساخت این کلیسا به قرن چهارم پس از میلاد برمی‌گردد و در این مدت، بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و مجموعه‌ای از کلیساهای کوچک‌تر، کتابخانه، موزه و فروشگاه خرید سوغات را در خود جای داده است.

موزه کشتی غرق شده در قبرس شمالی

در این موزه می‌توانید بقایای یک کشتی تجاری متعلق به کشور یونان در قرن چهارم قبل از میلاد را مشاهده کنید. این کشتی در سال ۱۹۶۵ توسط یک غواص در سواحل گیرنه کشف شد که بار آن شراب، زیتون و بادام بود.

موزه کشتی غرق شده در قبرس شمالی برای هر شخصی که به تاریخ‌ و باستان‌شناسی علاقه دارد یک جاذبه دیدنی بسیار جذاب به‌شمار می‌رود.

مسجد لالا مصطفی پاشا

مسجد لالا مصطفی پاشا که با نام کلیسای سنت نیکلاس نیز در قبرس معروف است، یک مسجد تاریخی در فاماگوستا است. قدمت ساخت این بنا به قرن چهاردهم برمی‌گردد که در سال ۱۵۷۱ امپراتوری عثمانی این بنا را تسخیر کرد و به مسجد تبدیل شد.

نام این مسجد از فرمانده نظامی مشهور عثمانی گرفته شد که فتح فاماگوستا را برعهده داشت. این مسجد از بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین بناهای مذهبی در قبرس شمالی و شاهکار معماری عثمانی است.

مسجد لالا مصطفی پاشا - الی گشت

مسجد سلیمیه نیکوزیا – سفر به قبرس شمالی

مسجد سلیمیه که با نام کلیسای جامع سنت سوفیا نیز شناخته می‌شود، یک مسجد تاریخی در نیکوزیا به‌حساب می‌آید. معماری عثمانی این مسجد را به یکی از چشمگیرترین جاذبه‌ها تبدیل کرده است. البته این بنا در قرن سیزدهم در دوره لوزینینان به‌عنوان کلیسای جامع مسیحی ساخته شد و بعدها در قرن شانزدهم به مسجد تبدیل شد.

مسجد سلیمیه دارای یک گنبد مرکزی بزرگ است که ۸ ستون عظیم گنبد اصلی را احاطه می‌کنند. فضای داخلی مسجد با حکاکی‌ها و نقاشی‌های زیبا طراحی شده است و پنجره‌های رنگی آن توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند.

تفریحات قبرس شمالی

همان‌طور که می‌دانید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفری به تفریحات آن برمی‌گردد، ازاین‌رو در این بخش از راهنمای سفر به قبرس شمالی سعی داریم به معرفی محبوب‌ترین تفریحات در این کشور بپردازیم.

  • بازدید از ساحل لاک‌پشت‌ها: ساحل لاک‌پشت‌ها یک منطقه حفاظت‌شده در قبرس شمالی است که در بعضی از فصل‌های سال با تولد لاک ‎پشت‌های کوچک، توجه گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند.

  • بازدید از پرندگان بومی منطقه: از آن‌جایی که قبرس شمالی به اکوسیستم زیبایش معروف است، پرندگان بومی زیادی همواره بر فراز آسمان آن در حال پرواز هستند، ازاین‌رو بازدید از این پرندگان نیز جزو تفریحات قبرس شمالی به‌حساب می‌آید.

  • غواصی و تفریحات آبی: قبرس به‌دلیل برخورداری از آب‌وهوای معتدل و وجود سواحل متعدد، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تجربه غواصی حرفه‌ای و انجام تفریحات آبی به‌شمار می‌رود.

  • گشت‌وگذار با قایق در دریای مدیترانه: یکی از بهترین تفریحات قبرس شمالی که باید حتما آن را تجربه کنید، گشت‌وگذار با قایق در دریای مدیترانه است. بازدید از سواحل مرجانی، غارهای سنگی و خلیج‌های زیبا و خیره‌کننده از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌ها از سفر به قبرس شمالی است.

  • دوچرخه‌سواری در سواحل قبرس شمالی: در بیشتر سواحل قبرس شمالی، مسیری برای عبور دوچرخه طراحی شده است، ازاین‌رو دوچرخه‌سواری در حالی که چشم‌اندازی از دریا پیش‌روی شما است، لذت تجربه آن را دوچندان می‌کند.

بازدید از ساحل لاک‌پشت‌ها - الی گشت

بهترین هتل های قبرس شمالی از لوکس تا اقتصادی – سفر به قبرس شمالی

به‌طور معمول بهترین شهرها برای رزرو هتل در قبرس شمالی، فاماگوستا و گرینه هستند که انتخاب‌های زیادی ارائه می‌دهند از هتل‌های خانوادگی گرفته تا استراحتگاه‌های لوکس ۵ ستاره و هاستل‌ها.

گذراندن تعطیلات در گیرنه یک انتخاب عالی به‌شمار می‌رود؛ چراکه به‌اندازه کافی یک مکان آرام برای استراحت به‌شمار می‌رود، اما در عین حال یک مکان پرجنب‌وجوش برای بیرون رفتن و لذت بردن نیز به‌حساب می‌آید. گیرنه جاذبه‌های زیادی در خود جای داده است، ازاین‌رو یک شهر عالی برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان به‌شمار می‌رود.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید تعطیلات ساحلی آرامی را تجربه‌گر باشید و به بازدید از جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مند هستید، فاماگوستا یک انتخاب عالی به‌حساب می‌آید. جنب‌وجوش در فاماگوستا نسبت به گیرنه کمتر است، با این حال رستوران‌ها و بارهای کوچک زیادی در سراسر شهر وجود دارد که می‌تواند انتخاب مناسبی برای گذراندن شب‌ها در قبرس باشد.

بافرا نیز یک منطقه جدید در نزدیکی فاماگوستا است که یک مکان عالی برای استراحت و لذت بردن از خلیج‌های شنی به‌حساب می‌آید. در ادامه به‌معرفی محبوب‌ترین هتل‌ها در سه منطقه گیرنه، فاماگوستا و گیرنه می‌پردازیم.

مجموعه‌ای از بهترین هتل‌های محبوب گیرنه عبارتند از:

  • هتل چهار ستاره پیا بلا (Pia Bella Hotel)

  • اقامتگاه پنج ستاره ساحلی و اسپا آکاپولکو (Acapulco Beach and Spa Resort)

  • اقامتگاه پنج ستاره Salamis Bay Conti

  • هتل پنج ستاره گلف کورینیوم (Korineum Golf Resort)

مجموعه‌ای از بهترین هتل‌های فاماگوستا عبارتند از:

  • هتل پنج ستاره لوکس لیماک قبرس (Limak Cyprus Deluxe Hotel)

  • هتل سه ستاره لانگ بیچ (Long Beach Resort)

  • هتل پنج ستاره آرکین پالم بیچ (Arkin Palm Beach Hotel)

  • هتل پنج ستاره اسکار پارک (Oscar Park Hotel)

هتل پنج ستاره لوکس لیماک قبرس (Limak Cyprus Deluxe Hotel) - الی گشت

هتل‌های لوکس پنج ستاره بافرا عبارتند از:

  • هتل پنج ستاره کایا آرتمیس (Kaya Artemis Resort)

  • اقامتگاه پنج ستاره لوکس کنکورد (Concorde Luxury Resort)

  • هتل پنج ستاره لیماک قبرس (Limak Cyprus Deluxe Hotel)

  • هتل و اسپا پنج ستاره Noah’s Ark Deluxe Hotel & Spa

حمل و نقل عمومی در قبرس شمالی

اطلاع از سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز یکی از موارد مهم در سفر به قبرس شمالی به‌شمار می‌رود، ازاین‌رو قصد داریم در این بخش از راهنمای سفر به قبرس شمالی به صورت خلاصه در مورد آن اطلاعات مفیدی ارائه دهیم.

  • اتوبوس‌های عمومی: در قبرس چهار مدل سرویس اتوبوسرانی وجود دارد. اتوبوس ترانسفر فرودگاهی که از فرودگاه تا مقصد موردنظر حرکت می‌کند. اتوبوس‌های بین شهری، اتوبوس‌های شهری و اتوبوس‌های روستایی نیز از انواع دیگر سرویس اتوبوسرانی به‌حساب می‌آیند.

  • تاکسی: هزینه رفت‌وآمد با تاکسی در قبرس گران است، بنابراین اگر به‌دنبال برنامه‌ریزی برای سفر مقرون‌به‌صرفه هستید، گزینه مناسبی به‌شمار نمی‌رود. اگر داخل شهر تاکسی سوار شوید، باید ۱۰ تا ۱۵ لیر پرداخت کنید و برای سفرهای بین شهری نیز باید انتظار قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ لیر را داشته باشید.

  • هیچهایک: اگر قصد دارید در سفر به قبرس شمالی هیچهایک کنید، به‌خاطر داشته باشید که باید بتوانید به زبان مردم محلی آن منطقه صحبت کنید تا کارتان راحت‌تر باشد.

  • دولموش (تاکسی اشتراکی): دولموش یک راه عالی برای جابه‌جایی در قبرس شمالی است، در بخش یونانی‌نشین باید از قبل دولموش رزرو کنید، در حالی که در بخش ترک‌نشین نیازی به رزرو نیست.

  • کشتی کروز: از آن‌جایی که قبرس یک کشور جزیره‌ای است، بنابراین کشتی و قایق جزو گزینه‌های حمل‌ونقل در قبرس به‌حساب می‌آیند که می‌توانید از گشت‌وگذارهای کوتاه تا طولانی در شهرهای ساحلی لذت ببرید.

حمل و نقل عمومی در قبرس شمالی - الی گشت

لذیذترین غذاهای محلی قبرس شمالی

غذاهای قبرس شمالی تنوع بالایی دارند و از طرفی بسیار خوشمزه هستند، از ماهی و غذاهای دریایی گرفته تا گوشت‌های آبدار، تنوع بالای غذاهای محلی قبرس پاسخگوی سلیقه هر گردشگری است. از جمله معروف‌ترین غذاهای محلی که باید حتما در قبرس امتحان کنید، شامل موارد زیر هستند:

  • لاه ماجون: پیتزای نازک قبرسی با طعم فوق‌العاده

  • شیش کباب: کباب سنتی از گوشت بره

  • موساکا: ترکیبی از قیمه، سیب‌زمینی و بادمجان پخته شده در فر

  • مزه ترکی: انواع پیش‌غذاها از جمله سالاد، گوشت و غذاهای دارای سبزیجات

همچنین براندی ترش معروف، لیمونات قبرسی و البته قهوه ترک از برترین نوشیدنی‌هایی است که باید در سفر به قبرس شمالی امتحان کنید.

لذیذترین غذاهای محلی قبرس شمالی - الی گشت

بهترین رستوران های قبرس شمالی – سفر به قبرس شمالی

 از آن‌جایی که تنوع رستوران‌ها در قبرس شمالی زیاد است، طبیعتا انتخاب بهترین رستوران آن هم برای گردشگران مشکل است، اما در این بخش از مطلب راهنمای سفر به قبرس شمالی سعی داریم به معرفی بهترین رستوران‌ها در قبرس شمالی بپردازیم.

  • رستوران Rous

  • رستوران Matsuhisa Limassol

  • رستوران Vivaldi

  • رستوران Sage

  • خانه استیک Wolfgang

  • بار و رستوران Domus Lounge

  • رستوران Red Pepper Larnaca

  • رستوران ۱۹۰۰ Bistrot Wine

  • رستوران Seasons Oriental

  • رستوران The Enigma Restobar

بهترین رستوران های قبرس شمالی - سفر به قبرس شمالی - الی گشت

معرفی صنایع دستی قبرس شمالی

در قبرس شمالی صنایع دستی فراوانی وجود دارد که می‌توانید از بازارهای سنتی، فروشگاه‌های خرید سوغات و بوتیک‌های کوچک محلی در روستاها خرید سوغاتی را انجام دهید. از جمله معروف‌ترین صنایع دستی در قبرس شمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توری لفکار (معروف‌ترین صنایع دستی محلی قبرس)

  • روسری‌های یمنی

  • تابلوها و کارهای دست با پیله ابریشم

  • سبدهای حصیری

  • پارچه‌های گلدوزی

  • قالیچه‌های گلیم

  • سفالگری

معروف ترین بازارها و مراکز خرید قبرس شمالی

برای افرادی که عاشق خرید هستند، طبیعتا خرید در سفر جزو پایه‌های ثابت به‌شمار می‌رود، آن هم در قبرس شمالی که طیف گسترده‌ای از بازارهای خرید را برای گردشگران فراهم می‌کند. ازاین‌رو در این بخش از مطلب راهنمای سفر به قبرس شمالی به معرفی معروف‌ترین بازارها و مراکز خرید می‌پردازیم تا کار شما را برای انتخاب بازار در قبرس ساده کنیم.

  • بازار خان بزرگ

این بازار قدیمی در بخش شمالی نیکوزیا قرار دارد و یک میراث به‌جامانده از گذشته‌های دور تا به امروز است. توری‌های محلی، صنایع دستی سرامیکی و دیگر سوغاتی‌های معروف قبرس را می‌توانید از این بازار بخرید.

  • خیابان Dereboyu

این خیابان به شلوغ‌ترین خیابان در قبرس شمالی معروف است که در هر ساعتی از شبانه‌روز جنب‌وجوش خود را دارد. این خیابان در نیکوزیا قرار دارد و از بهترین مکان‌ها برای خرید به‌حساب می‌آید. برندهای مختلفی در این خیابان شعبه دارند، کافه‌های فراوانی که می‌توانید در آن‌ها یک قهوه ترک میل کنید و غذا را نیز در یکی از رستوران‌های این خیابان میل کنید. اگر بدون بازدید از این خیابان، قبرس را ترک کنید، ضرر زیادی کرده‌اید.

خیابان Dereboyu - الی گشت

  • بازار گیرنه

این بازار محل رفت‌وآمد بسیاری از گردشگران است و برای خرید سوغاتی یک انتخاب عالی به‌شمار می‌رود. پنیر هالومی و مربای محلی آلیک از بیشترین محصولاتی است که در قبرس مصرف می‎شود و این بازار بهترین انتخاب برای خرید این محصولات به‌حساب می‌آید.

  • بازار آراستا

قدمت این بازار به دوره عثمانی برمی‌گردد، اما همچنان با گذشت سال‌های زیاد در نیکوزیا به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در مغازه‌های کوچک آن که به‌خوبی اثرات معماری قدیمی نمایان است می‌توانید انواع زیورآلات، پارچه‌های گلدوزی و سرامیک‌های قبرسی را برای خرید پیدا کنید. همچنین این بازار فرصت خوبی برای امتحان فرآورده‌های محلی قبرس است.

مراسم و آیین ها و جشنواره های جالب قبرس شمالی

در این بخش از مطلب راهنمای سفر به قبرس شمالی قصد داریم به معرفی معروف‌ترین جشنواره‌ها و فستیوال‌های این کشور بپردازیم:

  • کارناوال قبرس: این کارناول که به‌مدت یک هفته ادامه دارد، مردم قبرس لباس‌هاس خاص می‌پوشند و با شادی و پای‌کوبی در خیابان‌ها رژه می‌روند.

  • جشنواره پیله کرم ابریشم: این جشنواره توسط انجمن صلح سبز قبرس برگزار می‌شود که در آن کشاورزان محصولات و صنایع‌دستی تولیدشده با پیله کرم ابریشم را به‌نمایش می‌گذارند.

  • فستیوال کیپریا: کیپریا در حقیقت یک فستیوال بین‌المللی است که هنرمندان زیادی از سراسر کشور برای اجرای کارهای هنری از قبیل رقص باله، تئاتر، اپرا و سیرک در کنار یکدیگر جمع می‌شوند.

  • فستیوال اپرای افرویت: این فستیوال از سال ۱۹۹۹ در قبرس اجرا می‌شود و هنرمندان در این فستیوال به اجرای اپرا می‌پردازند.

  • فستیوال انگور: این فستیوال در اوایل ماه اوت برگزار می‌شود که انواع محصولات درست شده با انگور در این فستیوال به‌نمایش گذاشته می‌شود. انگور یکی از اصلی‌ترین تولیدات قبرس شمالی به‌شمار می‌رود.

آداب و رسوم مردم قبرس شمالی

قبرس تمدنی ۹۰۰۰ ساله دارد که از دیدگاه تاریخی، فرهنگ، آداب و رسوم و اسطوره‌شناسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. درست است که امروزه بیشتر مردم در قبرس با زندگی مدرن خوگرفته‌اند، اما همچنان به آداب‌ورسوم گذشته خود پایبند هستند و این مورد را به فرزندان خود نیز آموزش می‌دهند.

شاید بدانید که آفرودیت (الهه عشق و زیبایی) در قبرس متولد شد، ازهمین‌رو به قبرس، جزیره عشق می‌گویند. یقینا با یک‌بار بازدید از این جزیره می‌توانید با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم آن بیشتر آشنا شوید.

شاید برایتان جالب باشد که با چند مورد از آداب و رسوم مردم در قبرس شمالی آشنا شوید، ازهمین‌رو در ادامه چند مورد از اصلی‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • اگر برای صرف غذا به خانه یک شخص در قبرس دعوت شدید، حتما از میزبان سوال کنید که به کمک شما نیاز دارد یا خیر، همچنین ابتدا کنار میز بایستید تا میزبان از شما دعوت کند، سپس بنشینید. سعی کنید غذای خود را تا آخر میل کنید؛ چراکه این به به منزله احترام به میزبان است.

  • احترام به بزرگ‌ترها جزو یکی از اصلی‌ترین آداب در قبرس به‌شمار می‌رود. همچنین سعی کنید هنگام معاشرت با افراد در قبرس، در مورد اشتباهات آن‌ها صحبت نکنید و بهتر بگوییم سراغ نصیحت نروید.

  • همچنین اگر قهوه یا نوشیدنی را از یک فرد قبرسی یونانی رد کنید، بی‌احترامی به‌حساب می‌آید.

آداب و رسوم مردم قبرس شمالی - الی گشت

گذری به تاریخ قبرس شمالی – سفر به قبرس شمالی

به‌عنوان آخرین بخش از راهنمای سفر به قبرس شمالی به‌صورت مختصر در خصوص تاریخچه این سرزمین صحبت می‌کنیم. قبرس شمالی، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه به مروارید مدیترانه یا جزیره بهشتی معروف است. این کشور به‌دلیل برخورداری از موقعیت استراتژیک هموراه تحت سیطره امپراتوری‌های مختلف بود.

عصر جدید در قبرس از سال ۱۹۶۰ میلادی شکل گرفت و تا قبل از آن امپراتوری‌های مختلفی بر آن حکومت می‌کردند، به‌طوری که تا سال ۱۹۶۰ تحت استعمار انگلیس قرار داشت، اما از سال ۱۹۵۰ درگیری‌ها شروع شد تا در نهایت در سال ۱۹۶۰ توانست به‌عنوان یک حکومت مستقل به‌کار خود ادامه دهد.

از سال ۱۹۶۳، درگیری‌ها بین قبرسی‌های یونانی و قبرسی‌های ترک آغاز شد. در نهایت با کمک‌ کشور ترکیه در سال ۱۹۸۳، بخش ترکی کشور قبرس به‌عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی به فعالیت خود دامه داد.

سخن نهایی درباره سفر به قبرس شمالی

در این مطلب از مجله گردشگری الی گشت سعی کردیم کامل‌ترین راهنمای سفر به قبرس شمالی را ارائه دهیم تا بتوانید بهترین تجربه خود را از سفر به این کشور زیبا رقم بزنید.

سوالات متداول درباره سفر به قبرس شمالی

در این بخش از مطلب راهنمای سفر به قبرس شمالی، به بررسی پاسخ سوالات متداول می‌پردازیم.

امکان سفر از ترکیه به قبرس شمالی وجود دارد؟

سفر هوایی، راحت‌ترین و سریع‌ترین راه برای سفر از ترکیه به قبرس شمالی است. فرودگاه‌های استانبول، آنکارا و ازمیر به فرودگاه بین‌المللی ارکان در نیکوزیا پرواز دارند و تقریبا پرواز دو ساعت زمان می‌برد.

بهترین زمان برای سفر به قبرس شمالی کدام فصل است؟

قبرس شمالی یک مقصد عالی برای تعطیلات در تمام طول سال است، اما اگر تحمل گرمای شدید تابستان یا زمستان‌های سرد را ندارید، بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به قبرس شمالی است.

زیباترین شهر در قبرس شمالی کدام است؟

شهر گیرنه یا کایرنیا را می‌توان زیباترین شهر در قبرس شمالی به‌حساب آورد.

آیا قبرس شمالی جزو مقصدهای گردشگری گران‌قیمت به‌حساب می‌آید؟

به‌طور کلی، سفر به قبرس شمالی ارزان‌تر از سفر به قبرس جنوبی است، به‌طوری که هزینه رفت‌وآمد، اقامتگاه‌ها و حتی خوردوخوراک در قبرس شمالی بسیار کمتر است.