سفر به فیروزکوه | مقصدی خنک برای تابستان

سفر به فیروزکوه بهترین گزینه برای گذراندن تعطیلات آخر هفته و فرار از زندگی پر مشغله شهری است.

به گزارش حرف تازه ، بسیاری از مردم برای رفع خستگی و استرس ناشی از کار و زندگی شهری آخر هفته‌ها را به دل جاده و طبیعت می‌زنند و برای گردش و تفریح به اطراف شهرهای بزرگ می‌روند. فیروزکوه یکی از خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی نزدیک تهران است که در روزهای گرم و داغ فصل تابستان آب و هوایی خنک و مطبوع دارد. اغلب گردشگران تهرانی خودرو شخصی را برای سفر به فیروزکوه انتخاب می‌کنند تا در طول مسیر زیبایی‌های اطراف جاده تهران به فیروزکوه را هم تماشا کنند.

فیروزکوه شهری کوهستانی در دامنه کوه‌های البرز است و مردم تهران برای دسترسی به این شهر باید مسیری به طول ۱۴۳ کیلومتر را از تهران طی کنند تا به شهر فیروزکوه برسند. گردشگران در زمان سفر به فیروزکوه فرصت این را دارند که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی از نزدیک جاذبه‌های تاریخی و باستانی این شهر را هم ببینند و با تاریخ این منطقه آشنا شوند. اگر به بازدید از مناظر طبیعی اطراف تهران علاقه دارید، این مقاله از مجله گردشگری الی گشت را تا انتها دنبال کنید تا شما را بیشتر با جاذبه‌های سفر به فیروزکوه آشنا کنیم.

سفر به فیروزکوه در روزهای گرم تابستان

فیروزکوه یکی از شهرهای استان تهران است که حدود ۱۴۳ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد، این شهر برای بسیاری از گردشگران فقط مسیری برای رسیدن به استان سرسبز مازندران محسوب می‌شود. زیرا اغلب گردشگران از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر بی خبر هستند و فیروزکوه را فقط گذرگاهی برای رسیدن به مازندران می‌دانند. اما سفر به فیروزکوه در روزهای گرم تابستان یکی از بهترین کارهایی است که اهالی تهران می‌توانند برای فرار از زندگی شهری در روزهای گرم و شلوغ پایتخت انجام دهند. فیروزکوه در اغلب روزهای سال هوایی پاک و بدون آلودگی دارد و بهترین مکان برای تنفس هوای سالم محسوب می‌شود.

آب و هوای فیروزکوه در نیمه دوم سال معمولا سرد و برفی است و تا اوایل فروردین روی کوه‌های اطراف فیروزکوه برف به چشم می‌خورد. اما در نیمه اول سال فیروزکوه آب و هوایی کاملا ییلاقی و خنک دارد و اغلب گردشگران زمانی که از تهران به سمت فیروزکوه حرکت می‌کنند از اختلاف دمای بین تهران و پایتخت متعجب می‌شوند. به صورت کلی در نیمه اول سال به خصوص فصل تابستان به دلیل آب و هوای خنک و معتدل، سفر به فیروزکوه بیش از هر زمان دیگری طرفدار دارد.

سفر به فیروزکوه

سفر به فیروزکوه  – مشهورترین جاذبه‌ های طبیعی فیروزکوه

بدون شک بازدید از طبیعت بکر و زیبای این شهر دلیل اصلی اغلب گردشگران برای سفر به فیروزکوه است، طبیعت فیروزکوه در روزهای فصل بهار و تابستان سرسبز و چشم نواز است و عطر گل‌ها و شکوفه همه جا را پر کرده است. فیروزکوه در دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده و طبیعت کوهستانی این منطقه در همه روزهای سال زیبایی خاص خودش را دارد.

پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را هم می‌توانید در زمان سفر به فیروزکوه ببینید و از این همه زیبای و شگفتی طبیعت در کنار هم لذت ببرید. فیروزکوه چشمه‌های طبیعی متعددی هم دارد و بسیاری از گردشگران برای استفاده از خواص درمانی این چشمه به فیروزکوه سفر می‌کنند. شهر فیروزکوه در مجاورت جنگل و کوه قرار گرفته است و طبیعت بی‌نظیر این شهر منظره‌ای مشرف به دشت دارد. تنوع جاذبه های گردشگری طبیعی در فیروزکوه زیاد است به همین دلیل بسیاری از گردشگران سفر خود به فیروزکوه را چند روزه برنامه ریزی می‌کنند تا حداقل بتوانند از مشهورترین جاذبه‌ های طبیعی فیروزکوه در این سفر بازدید کنند.

  • تنگه واشی: تنگه واشی نامی آشنا در بین مردم تهران و ایران است، اغلب مردم تهران به خوبی منطقه تفریحی تنگه واشی یا ساواشی را می‌شناسند و اغلب به بهانه بازدید از این منطقه خوش آب و هوا به شهر فیروزکوه سفر می‌کنند. این تنگه حدود ۱۵ کیلومتر از شهر فیروزکوه فاصله دارد و در شمال غربی این شهر واقع شده است. تنگه واشی سه بخش دارد و گردشگران باید پس از توقف خودرو خود با تجهیزات کامل به سمت تنگه حرکت کنند. در زمان عبور از منطقه اول تنگه واشی شما قطعا با آب خنکی که از کوه جاری می‌شود، خیس خواهید شد ولی اصلا نگران نباشید، چون بعد از چند دقیقه بدن شما به این آب خنک عادت می‌کند و شما با قدم زدن در رودخانه‌ای پر آب که در بین دره‌ای سنگی قرار دارد، تجربه‌ای بی‌نظیر و تکرار نشدنی را از سفر به فیروزکوه به دست می‌آورید. یکی از سه کتیبه معروف قاجار هم در این تنگه از دوره فتحعلی شاه به جا مانده که تماشای آنها هم در حین طبیعت گردی، خالی از لطف نیست.

  • غار بورنیک: غار بورنیک یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه است که در فاصله ۲۳ کیلومتری از شهر فیروزکوه بر فراز دشت چشم نوازی واقع شده است. برای دسترسی به این غار باید از روستای هرانده و کنار رودخانه حبله رود بگذرید تا به غار برسید. غار بورنیک طولانی‌ ترین غار استان تهران است و علاوه بر زیبای طبیعی یک از جاذبه‌های تاریخی فیروزکوه هم محسوب می‌شود، زیرا آثار بسیاری از زندگی انسان‌های نخستین و غارنشینان را می‌توانید در داخل این غار مشاهده کنید. ورودی پلکانی غار در ابتدای مسیر کار را برای گردشگران راحت کرده است.

  • چشمه آب معدنی خمده: یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهر فیروزکوه، چشمه‌های طبیعی این منطقه است. چشمه آب معدنی خمده با خواص درمانی فراوانی که دارد در فاصله ۱۳ کیلومتری از جنوب غربی فیروزکوه واقع شده و یک چشمه آب سرد است. اغلب گردشگران در فصل تابستان برای خنک شدن خود را به این چشمه معدنی می‌رسانند تا از آب تنی در آن لذت ببرند. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی، استخوان و سنگ کلیه و بسیاری امراض دیگر مفید و شفابخش است.

  • تنگه میشینه مرگ: تنگه میشینه مرگ هم جز جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر فیروزکوه است که در نزدیکی روستای لزور واقع شده و پاتوق کوهنوردان حرفه‌ای می‌باشد. گردشگران در زمان سفر به فیروزکوه می‌توانند بعد از عبور از این دره و گذشتن از مسیری سرسبز و آبشاری زیبا خود را برای صعود به قله کوه میشینه مرگ آماده کنند.

  • دریاچه شورمست: اگر برای پیک نیک در زمان سفر به فیروزکوه به دنبال مکانی دنج و جذاب در دل طبیعت می‌گردید، حتما خود را به دریاچه شورمست برسانید. این دریاچه که در دل جنگل واقع شده یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه است که ۱۵ هزار مترمربع وسعت و ۵ متر عمق دارد. درختان بلند قامتی همچون توسکا هم اطراف این دریاچه را پوشانده‌اند، این دریاچه در منطقه سوادکوه واقع شده و امکانات تفریحی متنوعی همچون قایق سواری، اسب سواری، سفره خانه، آلاچیق و سایر امکانات تفریحی هم در اطراف آن برای گردشگران موجود است. آبشار ورسک هم از جمله مشهورترین جاذبه‌های اطراف این دریاچه است که می‌توانید با چند دقیقه رانندگی خود را به آنجا برسانید.

  • چشمه دریابک: یکی دیگر از چشمه‌های معروف فیروزکوه، چشمه دریابک است که در فاصله ۲۰ کیلومتری از فیروزکوه در نزدیکی زرین دشت در حوزه روستایی به نام آتشان واقع شده است. این چشمه پرآب خواص درمانی بی شماری برای انواع بیماری‌های پوستی دارد و در اغلب روزهای سال طبیعت سرسبز اطراف این چشمه محل استراحت گردشگران است که برای استفاده از خواص درمانی چشمه دریابک به این منطقه از فیروزکوه سفر کرده‌اند.

 

سفر به فیروزکوه

روستاهای فیروزکوه

یکی از جذابیت‌های سفر به فیروزکوه این است که شما می‌توانید از زندگی مردم روستایی این منطقه هم در زمان گردش در دل طبیعت بازدید کنید و با فرهنگ مردم مهمان نواز این منطقه از نزدیک آشنا شوید. شهر فیروزکوه روستاهای زیادی در اطراف خود دارد که در هر یک از این روستاها هم جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی واقع شده و اغلب گردشگران ترجیح می‌دهند در زمان سفر به فیروزکوه حتما به روستاهای این منطقه هم سر بزنند و از معاشرت با مردم و تماشای طبیعت بکر روستاهای فیروزکوه لذت ببرند.

  • روستای لزور: یکی از بزرگترین مناطق روستایی شهر فیروزکوه است که در فاصله ۴۵ کیلومتری از شمال غربی فیروزکوه واقع شده و طبیعت بکر آن برای گذراندن تعطیلات آخر هفته بهترین گزینه است. رودخانه‌های پرآب و دشت‌های سرسبز در بخش‌های مختلف این روستا پراکنده است و گردشگران به هر طرف که نگاه کنند، چیزی جز طبیعت زیبا و سرسبز مشاهده نخواهند کرد. دریاچه سد لزور هم در نزدیکی این روستا واقع شده و گردشگران در زمان سفر به فیروزکوه می‌توانند با ورود به روستای لزور این دریاچه را هم نزدیک ببینند.

  • روستای سله بن: یکی از مشهورترین روستاهای شهر فیروزکوه است که در نزدیکی تپه باستانی معروف سله بن واقع شده و طبیعت بکر آن زبانزد خاص و عام است. تپه تاریخی سله بن در فاصله ۳۰۰ متری از شمال شرقی این روستا واقع شده و گردشگران به راحتی می‌توانند پس از استراحت در دل طبیعت این منطقه خوش آب و هوا خود را به این تپه تاریخی برسانند.

  • روستای آلاشت: یکی دیگر از مناطق ییلاقی بی نظیر اطراف شهر فیروزکوه که در فاصله ۳۹ کیلومتری از سوادکوه واقع شده است، روستای زیبای آلاشت می‌باشد که در سال ۱۳۴۸ در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است. این روستا و طبیعت اطراف آن بخش از منطقه حفاظت شده آلاشت محسوب می‌شود و زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستای زیبا، مسجدی است که توسط دستان هنرمند استاد حسین لرزاده ساخته شده و در نزد مردم اجر و قربی ویژه دارد. رصدخانه معروف این روستا هم در منطقه‌ای مرتفع از روستای آلاشت به همت شهرداری بنا شده است و یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.

سفر به فیروزکوه

سفر به فیروزکوه  – جاذبه های تاریخی فیروزکوه

 فیروزکوه یکی از قدیمی ترین مناطق شهری ایران است و قدمت این شهر به قبل از اسلام بر می‌گردد، این موضوع را می‌توان از آثار به جا مانده کاروانسرا‌های زیادی متوجه شد که بقایای آنها در این منطقه تاریخی هنوز هم موجود است. کاروانسراهای منطقه فیروزکوه اغلب پس از حمله مغول به این منطقه ویران شده و از سایر آثار تاریخی این شهر هم فقط بقایای محدودی به جا مانده است. در بخشی از تاریخ طبری از فیروزکوه با نام “دیمه” هم یاد کرده‌اند. نام این شهر در کتاب‌های تاریخی زیادی به چشم می‌خورد که نشان از قدمت و اصالت این شهر خوش آب و هوا دارد. به همین دلیل تنوع جاذبه‌ های تاریخی فیروزکوه هم کم نیست و اغلب گردشگران در زمان سفر به فیروزکوه بازدید از این جاذبه‌ها را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.

  • کاروانسرای گدوک: کاروانسرای گدوک یکی از مشهورترین آثار تاریخی به جامانده از دوره شاه عباس صفوی است که در منطقه گدوک فیروزکوه قرار دارد و از آن با نام کاروانسرای شاه عباسی هم یاد می‌کنند. قدمت این کاروانسرا بسیار زیاد است و اغلب گردشگران برای تماشای بخش‌های مختلف مجموعه تاریخی خود را به اطراف شهر فیروزکوه می‌رسانند.

  • دژ تاریخی لاجورد: یکی از مشهورترین جاذبه های تاریخی فیروزکوه که در شمال شرقی این شهر واقع شده، دژ تاریخی لاجورد است که از دوره ساسانیان به جا مانده است و یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران می‌باشد. این قلعه با مصالحی همچون سنگ و گچ و ساروج بر فراز کوهی در این ناحیه در این منطقه ساخته شده و طبق بررسی‌های صورت گرفته در دوران حکومت یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، از اهمیّت بالایی برخوردار بوده است. حتی فردوسی هم در شاهنامه از این قلعه تاریخی نامبرده که نشان از اهمیت تاریخی آن دارد. این قلعه مشرف به امامزاده اسماعیل در بخش قدیمی شهر فیروزکوه بر فراز کوهی بلند قرار دارد.

زبان و فرهنگ مردم فیروزکوه

فیروزکوه شهری زیبا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخ متنوع است که در شمال پایتخت واقع شده و با مردمانی خونگرم و مهمان نواز در اغلب روزهای سال از مسافران پذیرایی می‌کند. زبان و فرهنگ مردم فیروزکوه شباهت زیادی به مردم مازندران دارد و بسیاری از مردم در این منطقه زبان فارسی را با لهجه مازنی صحبت می‌کنند، مردم شهر فیروزکوه به باورهای سنتی و رسومات قدیمی خود بسیار پایبند هستند و مراسم‌های سنتی از قبیل نوروزخوانی در روستاهای اطراف فیروزکوه با شور و هیجان زیادی برگزار می‌شود. اغلب مردم این منطقه به شغل شریف دامپروری و کشاورزی مشغول هستند و در زمین‌های اطراف شهر فیروزکوه اغلب گندم، جو و سیب زمینی می‌کارند تا با آب و هوای سردسیر این منطقه ییلاقی سازگار باشد.

سیب ‌زمینی فیروزکوه در ایران بسیار معروف است و جزو محصولات صادراتی کشور محسوب می‌شود، همچنین بسیاری از گردشگران در روزهای گرم تابستان برای خرید انواع میوه همچون گیلاس‌، زردآلو‌، سیب و گلابی‌، فندق و بادام و صیفی‌جاتی همچون گوجه‌، بادمجان و کدو به این منطقه می‌روند. نان گلاج هم از سوغات معروف فیروزکوه است‌ که توسط زنان عشایر و روستایی در این منطقه تهیه می‌شود. گبه ‌بافی و معرق هم یکی از هنرهای پرطرفدار در منطقه فیروزکوه است.

مسیر دسترسی به فیروزکوه

سفر به فیروزکوه  – مسیر دسترسی به فیروزکوه

مسیر دسترسی به فیروزکوه بسیار راحت است و گردشگران باید از جاده تهران به قائمشهر برای رفتن به فیروزکوه استفاده کنند. اگر از تهران حدود ۱۴۰ کیلومتر رانندگی کنید، به راحتی پس از حدود ۲ ساعت به شهر فیروزکوه می‌رسید. شهر فیروزکوه در شمال شرقی تهران واقع شده و یکی از مناطق خوش آب و هوای استان تهران محسوب می‌شود که در مرز بین تهران و مازندران قرار دارد. برای دسترسی به فیروزکوه بهترین وسیله خودرو شخصی است و اغلب گردشگران به صورت انفرادی و یا با تورهای گروهی به این منطقه سفر می‌کنند. البته برای سفر به فیروزکوه می‌توانید از قطار معروف تهران به فیروزکوه هم استفاده کنید و در طول مسیر با آسودگی خاطر از تماشای مناظر طبیعی بکر اطراف لذت ببرید.

سوالات متداول درباره سفر به فیروزکوه

۱. شهر فیروزکوه در کدام استان قرار دارد؟

شهر زیبا و خوش آب و هوای فیروزکوه در شمال شرقی استان تهران و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری از پایتخت قرار دارد.

۲. شهر فیروزکوه چند کیلومتر با تهران فاصله دارد؟

شهر فیروزکوه یکی از شهرستان‌های تهران است که حدود ۱۴۳ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد.

۳. معروفترین جاذبه‌های گردشگری شهر فیروزکوه کدام است؟

کاروانسرای گدوک، دژ تاریخی لاجورد، چشمه دریابک، دریاچه شورمست، چشمه آب معدنی خمده، تنگه واشی، پل ورسک و تنگه میشینه مرگ جز مشهورترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر فیروزکوه هستند.

۴. معروفترین روستاهای فیروزکوه کدامند؟

روستای هرانده، جلیزجند که تنگه واشی در آن قرار دارد، روستای سله بن و روستای سیمین دشت از جمله روستاهای معروف فیروزکوه هستند.

جمع بندی درباره سفر به فیروزکوه

فیروزکوه یکی از مشهورترین شهرهای اطراف تهران است که بسیاری از باستان شناسان معتقدند قدمت این روستای تاریخی به قبل از ورود اسلام به ایران بر می‌گردد باستان شناسان این موضوع را از روی آثار به جا مانده از کاروانسراهای این منطقه و کتیبه‌های تاریخی موجود در غارها متوجه شده‌اند. شهرستان فیروزکوه یکی از مناطق ییلاقی استان تهران محسوب می‌شود که در حدود ۲ ساعت با خودرو شخصی با تهران فاصله دارد و گردشگران برای دسترسی راحت به این  منطقه می‌توانند از مسیر جاده تهران به قائمشهر استفاده کنند.

تنوع جاذبه‌های طبیعی و مناظر بکر هم در این منطقه زیاد است، چشمه‌ها و آبشارهای شهر فیروزکوه برای تفریح در روزهای گرم تابستان بهترین گزینه است و اغلب گردشگران برای فرار از گرما تهران به فیروزکوه سفر می‌کنند. در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با شهر فیروزکوه و روستاهای اطراف آن به صورت کامل آشنا کنیم تا با دانستن ویژگی‌های این منطقه ییلاقی خود را بهتر برای سفر به فیروزکوه آماده کنید. اگر شما هم دوست دارید بیشتر با مناطق خوش آب و هوای ایران آشنا شوید، حتما مقاله‌های بعدی مجله گردشگری الی گشت را دنبال کنید.