سفر به عربستان سعودی | راهنمای سفر و دریافت ویزا

سفر به عربستان سعودی به سرعت در حال رونق گرفتن است، مسئولین این کشور در تلاش هستند تا همچون کشورهای امارات و قطر علاوه بر درآمد نفتی با توسعه امکانات گردشگری خود از این صنعت پولساز هم به درآمد برسند و کشور پهناور عربستان را به یکی از قطب‌های گردشگری منطقه و جهان تبدیل کنند.

به گزارش حرف تازه ، عربستان کشوری کویری است و صحراهای پهناور این کشور گرمسیر شهرت جهانی دارند. در کشور عربستان تعداد جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خیلی زیاد نیست، اما مسئولین این کشور توانسته‌اند با کمک مهندسان و متخصصان خارجی در صنعت گردشگری، امکانات و جاذبه‌های تفریحی متنوع و بعضا منحصر به فردی را در این کشور مهیا کنند تا گردشگران برای تماشا این جاذبه‌ها از نزدیک عازم کشور عربستان شوند.

سفر به عربستان سعودی تا چند سال قبل فقط محدود به مسلمانانی بود که برای زیارت کعبه و شهر مدینه به این کشور سفر می‌کردند، اما عربستان با توسعه امکانات خود توانسته پای گردشگران غیر مسلمان را هم به این کشور باز کند. اگر شما هم پس از خواندن این مقدمه کنجکاو شده‌اید با جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی بیشتر آشنا شوید، حتما این مقاله از مجله گردشگری الی گشت را تا انتها دنبال کنید.

سفر به عربستان سعودی

سفر به عربستان سعودی می‌تواند یک تجربه جذاب و متنوع باشد. این کشور دارای تاریخ و فرهنگ بسیار قدیمی است و برای گردشگرانی که به تاریخ، طبیعت، و فرهنگ‌های جدید علاقه‌مندند، مقصدی مناسب محسوب می‌شود. در زیر، به برخی از جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی اشاره می‌کنیم:

  1. مکه و مدینه: این دو شهر مقدس برای مسلمانان و جزء مهمی از حج و عمره هستند. حرم مکه و مسجد نبوی در مدینه، مرکز تعداد زیادی از زائران از سرتاسر جهان هستند.

  2. ریاض: پایتخت عربستان سعودی که دارای موزه‌ها، بازارها و آثار تاریخی جالبی است. باغ‌های ملی و برج‌های مدرن نیز از جاذبه‌های این شهر هستند.

  3. جده: این شهر در نزدیکی دریای قرمز واقع شده است و معروف به شهری مدرن و پویا با بازارهای شلوغ و مجلل می‌باشد.

  4. صحرای نفود: این صحرا به عنوان یکی از بزرگترین صحراهای شنی جهان شناخته می‌شود و مناظر زیبایی از کویر را ارائه می‌دهد.

  5. تبوک: این شهر ساحلی زیبا را داراست و به عنوان مقصد تفریحی و استراحتی بسیار محبوب است.

  6. خلیج فارس: سواحل زیبا و فرصت‌های عالی برای غواصی و ورزش‌های آبی را در این منطقه فراهم می‌کند.

  7. آثار باستانی: عربستان سعودی دارای آثار تاریخی باستانی و شهرهای باطله مانند المدائن و المدینه العتیقه می‌باشد.

قبل از سفر به عربستان سعودی، مهم است که مقررات و قوانین کشور را درباره ویزا، پوشش، محدودیت‌ها و سایر موارد رسمی مورد بررسی قرار دهید. همچنین اطمینان حاصل کنید که احترام کافی به مقدسات و فرهنگ‌های محلی داشته باشید تا تجربه‌ی مثبتی از سفر خود به عربستان سعودی داشته باشید.

سفر به عربستان سعودی

عربستان سعودی کجاست؟

عربستان سعودی یکی از بزرگترین کشورهای جهان است که در منطقه خاورمیانه قرار دارد، مردم این کشور به زبان عربی صحبت می‌کنند. این کشور به لحاظ وسعت در رتبه ۱۲ام جهان قرار دارد و به همین دلیل فضای کافی برای توسعه گردشگری و سفر به عربستان سعودی مهیا است و بر خلاف کشورهایی همچون قطر و امارات محدودیتی از این نظر ندارند. ریاض پایتخت کشور عربستان سعودی است، در حال حاضر این کشور بیش از ۳۵ میلیون نفر جمعیت دارد که بخش زیادی از این جمعیت جوان هستند. با توجه به کمبود نیروی کار در عربستان در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد جمعیت این کشور مهاجران خارجی هستند که از کشورهای بنگلادش، پاکستان، هند و سایر کشورهای منطقه برای کار به عربستان مهاجرت کرده‌اند.

کشور عربستان سعودی از سال ۱۹۳۲ توسط خاندان سلطنتی آل سعودی اداره می‌شود و نوع حکمرانی در این کشور سلطنتی و پادشاهی است. قدرت و ثروت در کشور عربستان در دست خاندان سعودی است و در این بین ولیعهد جوان این کشور بن سلمان در تلاش است تا صنعت گردشگری و سفر به عربستان سعودی را به شکل مدرن و با هزینه‌های بسیار کلانی توسعه دهد. طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته عربستانی که تا چند سال پیش محل تجمع مسلمان برای اعمال حج بود، قرار است به زودی به یکی از قطب‌های سفر به جهان تبدیل شود.

بهترین زمان برای سفر به عربستان سعودی چه زمانی است؟

عربستان کشوری گرمسیر است و روزهای داغ و سوزان فصل تابستان زمان مناسبی برای سفر به این کشور کویری محسوب نمی‌شود، در فصل تابستان متوسط دمای هوا در کشور عربستان از ۴۰ درجه سانتی گراد کمتر نیست و به همین دلیل برای سفر به این کشور بهتر است گردشگران برای فصل‌های سرد سال همچون پاییز و زمستان برنامه ریزی کنند. البته در بخشی از کشور عربستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی هوا در دل کویر هم خنک و مطبوع است، اما به صورت کلی بهترین زمان سفر به عربستان سعودی ماه‌های اکتبر و مارس است که دمای هوا در این کشور کاملا بهاری می‌باشد. دمای هوا در عربستان در فصل زمستان حدود ۲۵ الی ۳۰ سانتی گراد است، سفر به عربستان سعودی در این فصل رونق بسیار بیشتری از سایر ماه‌های سال دارد.

بهترین زمان برای سفر به عربستان سعودی

سفر به عربستان سعودی – شرایط دریافت ویزا عربستان

تا همین چند سال پیش دریافت ویزای عربستان واقعا کاری دشواری بود و بسیاری از گردشگران خارجی به همین دلیل از سفر به عربستان منصرف می‌شدند. دولت عربستان سعودی برای اینکه بتواند این کشور را به مقصد جذابی برای تفریح و گذراندن تعطیلات تبدیل کند، شرایط دریافت ویزا توریستی عربستان سعودی را آسان کرده و گردشگران در حال حاضر می‌توانند برای دریافت ویزای توریستی عربستان به صورت الکترونیکی اقدام کنند. در گذشته دریافت ویزای عربستان سعودی به صورت انفرادی و بدون دعوتنامه تقریبا غیر ممکن بود و مسلمانان هم برای سفر به این کشور فقط از طریق تورهای زیارتی می‌توانستند ویزای عربستان را بگیرند.

اما این روند از سال ۲۰۱۹ و با معرفی سیستم ویزای الکترونیکی توسط دولت عربستان تغییر کرد و شرایط دریافت ویزای الکترونیکی عربستان سعودی به طرز شگفت انگیزی بسیار آسان شد. در حال حاضر شما در کمتر از یک ساعت می‌توانید ویزای الکترونیکی خود را برای سفر توریستی به عربستان دریافت کنید و از کشورهای مختلف جهان با هر دین و اعتقادی که دارید برای تفریح و گردش خود را به عربستان برسانید. این کار فقط با هدف رونق گردشگری و سفر به عربستان سعودی انجام شده تا گردشگران بیشتری به این کشور سفر کنند.

چه کسانی واجد شرایط ویزای الکترونیکی عربستان سعودی هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که از سال ۲۰۲۰ با هدف توسعه گردشگری و سفر به عربستان سعودی شرایط سفر به این کشور برای اتباع کشورهای استرالیا، اتریش، آندورا، بلژیک، بلغارستان، برونئی، کانادا، چین، قبرس، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، ایرلند، ژاپن، قزاقستان، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، ماکائو، مالزی، مالت، موناکو، مونته نگرو، هلند، نیوزیلند، نروژ، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سن مارینو، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، اوکراین و بریتانیا بسیار راحت شده و اتباع این کشورها می‌توانند ویزای الکترونیکی عربستان سعودی را در اسرع وقت با مراجعه به سایت اداره مهاجرت این کشور و ثبت درخواست خود دریافت کنند.

در حال حاضر شرایط دریافت این ویزا برای اتباع ایرانی وجود ندارد و گردشگران ایرانی فقط می‌توانند برای سفر از طریق تورهای زیارتی عازم کشور عربستان شوند.

ویزا عربستان

سفر به عربستان سعودی – زبان و فرهنگ مردم

در کشور عربستان سعودی اغلب مردم به زبان عربی با لهجه‌های مختلف صحبت می‌کنند و زبان رسمی این کشور عربی است. البته به دلیل اینکه تعداد مهاجران در این کشور زیاد است، شنیدن زبان‌های اردو و هندی هم در این کشور خیلی عجیب نیست، زیرا جمعیت زیادی از هندوها و پاکستانی‌ها در این کشور به عنوان مهاجر زندگی می‌کنند. با توجه به رونق گردشگری و سفر به عربستان سعودی از محل تردد حجاج به این کشور، بسیاری از مردم به زبان انگلیسی هم تسلط خوبی دارند و ارتباط گرفتن با مردم این کشور خیلی هم دشوار نیست.

زبان و فرهنگ مردم عربستان سعودی در مقایسه با کشورهایی همچون امارات و قطر هنوز هم جای کار زیادی دارد و دولت این کشور در این زمینه هم برنامه ریزی‌ها بسیار خوبی کرده است. دین اغلب مردم در کشور عربستان اسلام است، اما به لحاظ مذهب تفاوت‌هایی وجود دارد و بسیاری از مردم عربستان سنی مذهب هستند. در سال‌های اخیر و با افزایش مهاجرت هندی‌ها و بنگلادشی‌ها به عربستان در حال حاضر تعداد کمی از ساکنان این کشور دین مسیحیت دارند.

لباس و پوشش زنان و مردان در عربستان چگونه است؟

به لحاظ پوشش و لباس مردم عربستان سعودی به فرهنگ و اعتقادات دینی خود بسیار پایبند هستند. آقایان در این کشور لباس سفید بلندی می‌پوشند و شال عربی قرمز رنگ مخصوصی به سر می‌بندند، اغلب بانوان عربستانی هم عبای سیاه رنگ بلندی بر تن می‌کنند و موهای خود را هم با مقنعه می‌پوشانند. در برخی از مناطق کشور عربستان هنوز هم بانوان صورت خود را با نقاب‌های مخصوص می‌پوشانند تا چهره آنها دیده نشود.

البته در سال‌های اخیر پوشش مردم این کشور بسیار تغییر کرده و در مقایسه با سال‌های قبل مردم خیلی راحت تر و بدون تعصب دینی و فرهنگی لباس می‌پوشند. در کشور عربستان سعودی قوانین محدود کننده‌ای برای بانوان وجود دارد که در سال‌های اخیر برخی از این قوانین حذف شده است و شرایط سفر بانوان به عربستان سعودی در مقایسه با سال‌های قبل بسیار راحت تر می‌باشد. مردم عربستان در برخورد با میهمان بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و همواره با روی گشاده و هدیه از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند، قطعا این فرهنگ در توسعه گردشگری و سفر به عربستان سعودی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

سفر به عربستان سعودی

سفر به عربستان سعودی – حمل و نقل در عربستان سعودی

حمل و نقل در عربستان سعودی برای مسیرهای برون شهری بیشتر با هواپیما و خودرو شخصی انجام می‌شود، زیرا در این کشور مسافت‌ها طولانی است و بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند برای تردد راحت بین شهرهای از هواپیما استفاده کنند. اغلب شهرهای این کشور پهناور فرودگاه دارند و به همین دلیل گردشگری و سفر به عربستان سعودی در داخل این کشور هم بسیار پر رونق است.

کرایه کردن خودرو هم یکی از راه‌های متداول حمل و نقل درون شهری و برون شهری در عربستان سعودی محسوب می‌شود، در شهرهای مختلف این کشور با مراجعه به مراکز کرایه خودرو می‌توانید با ارائه گواهینامه بین المللی خود و پرداخت هزینه کرایه، ماشین مورد نظر خود را برای گردش در عربستان کرایه کنید. این کشور سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی خوبی هم دارد و کیفیت اتوبوس‌ها در شهرهای مختلف این کشور بسیار بالا است، کسانی که به دنبال صرفه جویی در هزینه‌های سفر خود هستند برای گردش در این کشور به سراغ اتوبوس می‌روند. تاکسی‌های شهری و اینترنتی هم در کشور عربستان سعودی فعالیت دارند و بسیاری از گردشگران برای تردد راحت از این تاکسی‌ها استفاده می‌کنند.

غذاهای سنتی و آداب غذا خوردن درعربستان سعودی

یکی از بخش‌های جذاب سفر به کشورهای خارجی بدون شک چشیدن طعم غذاهای جدید در این کشورها است. اگر عاشق غذا هستید در عربستان به شما خیلی خوش می‌گذرد، زیرا غذاهای این کشور مورد پسند همه ذائقه‌ها است و طعم لذیذی دارند. غذاهای سنتی و آداب غذا خوردن در عربستان سعودی یکی از جذابیت‌های سفر به این کشور عربی محسوب می‌شود. در فرهنگ غذایی این کشور ادویه و گوشت گوسفند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از مردم عربستان سعودی ترجیح می‌دهند در روز حداقل یک وعده غذایی گوشت بخورند.

عربستان از دیرباز محل تلاقی فرهنگ‌های مختلف بوده و به همین دلیل در سفره‌های این کشور غذاهای رنگارنگ و متنوع زیادی به چشم می‌خورد. در بین غذاهای سنتی عربستان، تعداد غذاهایی که بدون گوشت تهیه می‌شوند هم کم نیست و اگر گیاهخوار باشید هم در این کشور به راحتی می‌توانید مطابق رژیم غذایی خود غذا بخورید. مردم عربستان در خانه‌های خود اغلب به صورت خانوادگی و دور هم غذا می‌خورند و سفره غذا در این کشور در خانه‌های رو حصیری پهن می‌شود تا همه گرد آن جمع شوند و غذای خود را نوش جان کنند. بسیاری از غذاهای سنتی عربستان با نان سرو می‌شود، از جمله مشهورترین غذاهای سنتی عربستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کبسا، غذایی لذیذ که با مرغ کبابی و برنج آماده می‌شود.

  • جریش، نوعی فرنی گندم له شده با پیاز و لیمو ترش خشک شده به همراه سبزیجات

  • مرتابک، نوعی مرغ شکم پر پنکیک شکم پر

  • ثارید، نوعی کباب بره است که با نان سرو می‌شود.

غذاهای عربی

واحد پول عربستان سعودی چیست؟

در حال حاضر واحد ملی پول کشور عربستان سعودی، ریال سعودی است و در مغازه‌ها و فروشگاه‌های این کشور قیمت‌ها به این واحد پولی روی اجناس مختلف درج می‌شود. البته در بیشتر مغازه‌ها و فروشگاه‌های این کشور پول‌های سایر کشورهای جهان همچون دلار آمریکا، پوند انگلیس، یورو و سایر پول‌ها توسط فروشنده‌ها دریافت می‌شود و از این نظر معاملات در عربستان سعودی برای گردشگران بسیار راحت است.

البته در سطح شهرهای مختلف این کشور صرافی‌های زیادی هم برای چنج کردن ارز وجود دارد و به همین دلیل گردشگران خیلی راحت می‌توانند هزینه‌های سفر خود را به ریال یا سایر ارزها در این کشور پرداخت کنند. البته دولت این کشور برای توسعه گردشگری و سفر به عربستان سعودی ساز و کارهای لازم برای استفاده از کارت‌های بانکی بین المللی را هم فراهم کرده و گردشگران بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به راحتی می‌توانند در زمان سفر به این کشور هزینه‌های خود را به صورت غیر نقدی پرداخت کنند و یا از خودپردازهای این کشور پول نقد به صورت اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ ریالی دریافت کنند.

گردشگری درعربستان سعودی

گردشگری در عربستان سعودی دارای جاذبه‌های قشنگ و متنوعی است که با تاریخ و فرهنگ غنی این کشور همراه است. اگرچه تا چند سال پیش، عربستان سعودی به عنوان یک مقصد گردشگری برای توریست‌ها کمتر شناخته شده بود، اما اقدامات اخیر برای بازگشایی به توریسم خارجی و جلب گردشگران جدید، این کشور را به عنوان یک مقصد جدید و جالب برای گردشگران معرفی کرده است.

به عنوان مثال، مکه و مدینه به عنوان دو شهر مقدس برای مسلمانان، هر ساله میزبان میلیون‌ها زائر از سرتاسر جهان هستند. حرم مکه و مسجد نبوی در مدینه، جاذبه‌های مهم مذهبی هستند و برای زائران اهمیت ویژه‌ای دارند.

علاوه بر این، عربستان سعودی دارای صحراهای زیبا و مناظر طبیعی شگفت‌انگیزی است. صحرای نفود که یکی از بزرگترین صحراهای شنی جهان است، مناظر زیبایی از کویر ارائه می‌دهد و می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز برای گردشگران باشد.

گردشگری درعربستان سعودی

امنیت در عربستان سعودی

امنیت در عربستان سعودی به شکل بسیار مطلوبی برقرار است و به دلیل قوانین سخت گیرانه‌ای که در این کشور اجرا می‌شود، خبری از دزدی و قاچاق در این کشور نیست و گردشگران با خیال آسوده می‌توانند در خیابان‌های عربستان تا پاسی از شب تردد کنند. البته دولت برای توسعه گردشگری و سفر به عربستان سعودی به دنبال راهکارهایی برای تقویت امنیت این کشور است و در حال حاضر تنها منطقه خطرناکی که در این کشور خیلی امن نیست، منطقه مرزی یمن با عربستان است که به دلیل درگیری بین این دو کشور برای سفر گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. اگر قصد سفر به منطقه مرزی نجران در جنوب کشور عربستان سعودی را داشته باشید، باید حتما به نکات ایمنی دقت کنید و ریسک‌های اعلام شده را پیش از سفر بپذیرید.

منبع: الی گشت