سفر به جنگل الیمستان مازندران

استان زیبای مازندران، نیازی به تعریف ندارد. استانی سرسبز، با طبیعتی بکر، هوایی پاک، مردمانی مهربان و دلسوز است این حسن‌ها همه‌وهمه سبب شده است که این استان زیبا به یکی از مقاصد گردشگری برای تمام فصول تبدیل شود.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، گردشگران زیادی از نقاط مختلف جهان این استان زیبا را به عنوان اولین گزینه برای سفرهایشان انتخاب می‌کنند. اگر قصد دارید به این استان شگفت‌انگیز و پویایی سفر کنید، خودتان را برای  دیدن صحنه‌های زیبا و جذاب آماده کنید. در نگین سرسبز ایران مناطق دیدنی زیادی وجود دارد که هرکدام از آنها می‌تواند برای مدت‌ها شما را درگیر زیبایی‌های خود کند. در این گفتار قصد داریم شما را با یکی از بهشت‌های سرسبز ایران یعنی جنگل الیمستان مازندران آشنا کنیم. جنگلی شگفت‌انگیز که حتماً شما را مجاب می‌کند برای یک‌بار هم که شده به این جنگل زیبا سفر کنید.

در این مطلب از مجله الی گشت قصد داریم، شما را با جنگلی زیبا با نام جنگل المیستان آشنا کنیم.

جنگل الیمستان مازندران کجاست؟

اگر از تهران می‌خواهید به جنگل الیمستان بروید، باید بدانید در ۱۴۰ کیلومتری جاده هراز در مسیر فرعی با تابلویی با عنوان امام زاده لهاش می‌رسید. مسیرتان را در فرعی ادامه دهید،  در اوایل مسیر به دوراهی می‌رسید اینجا باید به سمت چپ برانید تا به روستای لهاش برسید. بعد از طی‌کردن حدود سه کیلومتر به ابتدای جنگل انبوه الیمستان خواهید رسید.

الیمستان

چرا به الیمستان برویم؟

الیمستان یکی از جنگل‌های معروف در سراسر جهان به‌حساب می‌آید. این جنگل زیبا منوی بازی را جلوی رویتان قرار می‌دهد.

اگر به کوه‌نوردی علاقه دارید به جنگل الیمستان بروید. اگر می‌خواهید در دشت‌های هموار با طبیعتی بکر و سرسبز قدم بگذارید این جنگل بهترین گزینه پیشروی شماست. این جنگل  زیبا گلزارها و قله‌هایی زیبایی را در دل خود جا داده است. شما با رفتن به جنگل الیمستان می‌توانید از نقطه‌نقطه این جنگل زیبا لذت ببرید.

آب‌وهوای بهشتی جنگل الیمستان….

در این جنگل زیبا می‌توانی شاهد آب‌وهوای متنوع باشید. شاید باورش برایتان سخت باشد، اما بهتر است بدانید در جنگل الیمستان هم‌زمان می‌توانید شاهد باد و طوفان و آفتاب و هوای مه‌آلود و سرد و یا معتدل باشید. در واقع در این جنگل زیبا می‌توانید چهارفصل را یک جا تجربه کنید.

جنگل پیمایی در الیمستان

هنگامی که به الیمستان می‌رسید، در ابتدا با حجم انبوهی از درختان سر به فلک کشیده روبه‌رو خواهید شد. درختانی که هر کدام از آنها قدمتی چندین ساله دارند و میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان بوده‌اند. این درختان سرسبز و تنومند را پشت سر که بگذارید با دشتی پهناور مواجه خواهید شد. قدم‌زدن در دشتی پهناور با هوایی پاکیزه به‌دوراز شلوغی‌های زندگی شهرنشینی سفرتان را بسیار دلچسب‌تر می‌کند. این دشت‌های پهناور به‌قدری زیبایی دارند که می‌توانند شما را برای ساعت‌ها میهمان خود کنند. بعد از طی‌کردن دشتی سرسبز با کوهی سر به فلک کشیده و سرسبز روبه‌رو خواهید شد. در این قسمت خودتان را برای دو ساعت کوه‌پیمایی آماده کنید، در انتهای مسیر کوه‌پیمایی به قله امام زاده قاسم می‌رسید.

الیمستان

جاذبه‌های  دیدنی الیمستان…

قله امام زاده قاسم

در جنگل الیمستان می‌توانید به قله امام زاده قاسم بروید. این قله یکی از مناطق سرسبز الیمستان است که زمستان‌های پر برف و بهارهای سرسبزش زبانزد همه افرادی است که به آنجا سفر کرده‌اند و از نزدیک این طبیعت زیبا را درک کرده‌اند. در تمام این مسیر می‌توانید به عظمت و قدرت خالق جهان پی ببرید و از دیدن این‌همه زیبایی در یک نقطه از جهان  لذت ببرید.

نقش پای رستم…

نام رستم برای ما ایرانی‌ها نماد قدرت و مردانگی است. پهلوان شاهنامه برای جهانیان نیز شناخته شده است. در الیمستان منطقه‌ای وجود دارد به نام جای پای رستم که هرساله افراد زیادی را جذب خود می‌کند. بومیان این منطقه برای این قسمت افسانه‌ای جالب را بیان کرده‌اند. وقتی به نزدیکی قله می‌رسید با دو گودال حفر شده با عمق ده متر مواجه خواهید شد. بومیان آنجا معتقدند که این دو حفره جای زانوهای پهلوان ایرانی یعنی رستم است که هنگام نوشیدن آب از دریا این حفره‌ها که رد زانوی اوست برجای‌مانده است.  در مسیر کوه‌پیمایی این صحنه یکی از صحنه‌های اعجاب‌انگیز و زیباست.

روستایی پر از زیبایی

قبل از رسیدن به جنگل با روستای لهاش مواجه خواهید شد. روستایی بسیار زیبا با مردمانی دلسوز و مهمان‌نواز.

روستای لهاش خود را در دل کوهستان جای‌داده است. مردمان روستا اغلب به دامداری و زراعت مشغول هستند. این روستای سرسبز در ابتدای مسیر رسیدن به جنگل قرار گرفته است. ازآنجا می‌توانید شاهد جنگل زیبای الیمستان باشید. بهتر است بدانید روستای لهاش دارای پاییز و زمستانی سرد است اگر قصد سفر به این روستای دیدنی را دارید حتماً در یکی از ماه‌های گرم سال به آنجا سفر کنید.

الیمستان

منطقه‌ای پر از گل‌گاوزبان به نام قلاردن…

در نزدیکی روستای الیمستان، منطقه‌ای به نام قلاردن وجود دارد. این منطقه برای بومیان آنجا بسیار اهمیت دارد، چرا که در این محل می‌توانید شاهد دشتی پر از گل‌گاوزبان و گیاهی به نام زی زا باشند. چشمه‌هایی در این منطقه وجود دارد که دامداران معمولاً دام‌های خود را برای آب‌خوردن به آنجا می‌برند. مسیر این منطقه بکر و ناب شیب چندانی ندارد. جذابیت و زیبایی این منطقه به‌اندازه‌ای است که حتی اگر روزها در آنجا بمانید خسته نخواهید شد.

آبشار شاهان دشت

در نزدیکی الیمستان بلندترین آبشار مازندران، یعنی آبشار شاهان دشت واقع شده است. این آبشار خود از آبشارهای دیگری تشکیل شده است. زیبایی‌های این آبشارهای پی‌درپی در کلام نمی‌گنجد و تنها باید از نزدیک شاهد آن باشید. تا بتوانید تمام زیبایی‌های آن را با جان و تنتان درک و لمس کنید‌ اینجاست که به حقیقت این ضرب‌المثل پر معنا شنیدن کی بود مانند دیدن خواهید رسید. در این مکان زمانی که در ارتفاعات می‌ایستید به‌راحتی می‌توانید دماوند باشکوه را ببینید و از دیدن این‌همه زیبایی ناب و بکر لذت ببرید. اگر به جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به دیدن آبشار شاهان دشت بروید و معنای زیبایی را از نزدیک درک کنید.

شبی رؤیایی در جنگل الیمستان

شاید شما هم تمایل داشته باشید، یک شب را در جنگل الیمستان بمانید. اگر می‌خواهید لذت یک شب رؤیایی را به خود بچشانید باید بدانید که دو راه جلوی پای شما قرار دارد.

برای شب ماندن می‌توانید مهمان‌خانه‌های ییلاقی اطراف جنگل الیمستان باشید و با خیالی راحت ازآنجا لذت ببرید.

 راه دوم این است که همراه با گروه خود در جنگل با رعایت نکات لازم و ضروری کمپ بزنید و از هوای خوب و طبیعتی ناب و هیجانی لذت ببرید. در این جنگل زیبا و پر از جاذبه همه چیز برای یک سفر رؤیایی و ناب آماده است.

زمان مناسب برای رفتن به الیمستان

 سفر به هر کدام از مناطق دیدنی، بستگی به شما دارد. اگر سرمای هوا شما را آزار نمی‌دهد می‌توانید در فصل زمستان به جنگل الیمستان سفر کنید. اما بهترین زمان برای سفر به این نگین درخشان فصل تابستان و بهار و یا اوایل پاییز است. جنگل الیمستان در هر یک از فصول سال زیبایی خاص خود را دارد. بهارهای سرسبز و پر از زیبایی مناسب با ذائقه هر فردی است. پاییز رنگارنگ با رنگ‌های زرد و نارنجی و ارغوانی نیز، شما را حتماً مجاب می‌کند که این تصویر زیبا را از دست ندهید و به آنجا سفر کنید.

الیمستان

در الیمستان چه نکاتی را باید رعایت کنیم…

اگر قصدتان برای سفر به نگین سرسبز مازندران قطعی شد، رعایت نکات زیر برای شما ضروری و لازم است.

هنگام سفر به جنگل الیمستان باید غذا، لباس مناسب، وسایل ضروری همچون چراغ‌قوه، کلاه، جی‌پی‌اس و دیگر وسایل مناسب را به همراه داشته باشید.

توصیه ما این است که حتماً از به‌همراه‌داشتن وسایل ضروری مناسب این سفر اطمینان حاصل کنید بعد اقدام به سفر نکنید.

در این سفر رؤیایی بهتر است با افراد راه‌بلد و یا تورهای گردشگری همراه شوید.

هنگام سفر به الیمستان حتماً شرایط آب‌وهوایی منطقه را مراقب باشید.

این‌ جنگل‌ها سرمایه‌ای برای ما و آیندگان هستند، پس در حفظ آنها باید اهتمام کافی و لازم را داشته باشیم و از روشن‌کردن آتش و رهاکردن آن در جنگل بپرهیزید.

برای ورود به جنگل الیمستان حتماً باید از مسیرهای مشخص شده عبور کنید.

اگر می‌خواهید با آرامش و به‌دوراز شلوغی‌ها به جنگل الیمستان سفر کنید، سعی کنید سفرتان را به اواخر هفته و یا روزهای تعطیل موکول نکنید.

سخن نهایی

جنگل نوردی یکی از تفریحات مور علاقه اکثر مردم جهان است. اما کمتر جنگلی پیدا می‌شود که دارای چنین طبیعتی باشد که بتوانید هم‌زمان با جنگل نوردی از دیگر پدیده‌ها همچون کوه‌پیمایی و دیدن آبشار و روستاهای در مسیرش لذت ببرید.

اگر می‌خواهید سفری شگفت‌آور و بکر را تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما سفر به جنگل رؤیایی الیمستان است.

دوچرخه‌سواری و یا پیاده‌روی در این جنگل پر از زیبایی‌های دست‌نخورده می‌تواند شما را بسیار شگفت‌زده کند.

طعم چای ذغالی در هوای مرطوب و یا مه‌آلود جنگل را فقط لازم نیست در فیلم‌ها تماشا کنید. شما می‌توانید در جنگل الیمستان این لذت را به خود بچشانید. همه چیز برای یک سفر رؤیایی برای شما آماده شده است.  در این جنگل هر لحظه منتظر غافلگیرشدن با یک پدیده شگفت‌انگیز باشید. عکاسی در فضایی باز همراه با طبیعتی بکر و سرسبز حتماً برایتان لذت‌بخش و جذاب خواهد بود. کافی است با ما همراه شوید تا شما را با بهترین و دیدنی‌ترین مناطق بکر و جذاب این مرزوبوم آشنا کنیم.