سفر به تاجیکستان | نگاهی به تاریخ و جاذبه ها

سفر به تاجیکستان می تواند یک انتخاب خوب برای تعطیلات آخر هفته باشد. این کشور در یک منطقه کاملاً کوهستانی قرار گرفته که بوسیله خشکی های زیادی احاطه شده است. در فصل زمستان بارندگی های فراوانی دارد و غنی از منابع آبی پایان‌ناپذیر است. فصل تابستان در کشور تاجیکستان بسیار گرم است به همین دلیل زمستان ها در این کشور معتدل و دلچسب هستند. به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی این کشور با آب و هوا رابطه مستقیمی دارد. در تاجیکستان بهار و زمستان بشدت دلپذیر و زیبا بوده و بیشتر مسافرت ها در این ۲ فصل انجام می شوند.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، در این مقاله سفر به تاجیکستان را با ما تجربه کنید.

راهنمای سفر به تاجیکستان

موقعیت جغرافیایی | سفر به تاجیکستان

در جریان سفر به تاجیکستان و در میان دیدنی های این کشور یکی از مناطق کمیاب، بزرگراهی به نام پامیر می باشد که دیدن آن را به شدت به شما توصیه می کنیم. مکانی به شدت هیجان انگیز و عجیب که بین رشته کوه ها قرار گرفته و در انتهای مسیر به هیمالیا ختم می شود. پامیر نامی است که از گذشته های دور به بام جهان لقب داده بودند. شما در این منطقه با یکی از عجیب ترین و جذاب ترین جاده هایی که تا به حال در عمر خود دیده اید روبرو خواهید شد.

طبیعت با تمام عظمت و شکوه خویش در این منطقه جلوه گری می کند و چشم ها ثانیه ای از دیدن آن سیر نمی شوند. این بزرگراه یکی از جاذبه هایی است که هر ساله گردشگران زیادی را به طمع دیدن خود وارد کشور تاجیکستان می کند. توصیه می‌کنیم اگر گذرتان به این بزرگراه افتاد یا با پای پیاده مسیر را طی کنید یا با استفاده از موتورسیکلت که البته تجربه ای هیجان انگیز خواهد بود.

در کتابخانه ملی این کشور سالانه در ماه اکتبر نمایشگاه کتابی برگزار می‌شود که یک فضای فرهنگی مطلوب و منحصر به فرد برای عاشقان مطالعه به حساب می‌آید. کتابخانه ملی از ارزش زیادی برخوردار است که بطور رسمی از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. در نزدیکی این کتابخانه پارکی بنام رودکی واقع شده که یک سایت تفریحی بسیار سرسبز و خاص است. ارزش کتاب‌هایی که در این کتابخانه وجود دارند بیشتر از ۴۰ میلیون دلار بوده و همین موضوع باعث شده که هر ساله در این کتابخانه نمایشگاه کتابی برگزار شود که از سراسر کشور عاشقان کتاب را به خود فرا می خواند. در این نمایشگاه کتاب های کمیابی با قیمت های بسیار مناسب و در اکثر اوقات با قیمتی بالا به عاشقانه کتاب عرضه می شوند.

تاجیکستان

مختصری از تاریخ

واژه تاجیکستان به معنای سرزمین تاجیک هاست و برگرفته از قبیله «تاجیک» است که پیش از اسلام در این سرزمین زندگی می کردند. تاجیکستان تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و قدیمی ترین آثار یافت شده در تاجیکستان به دوران میان سنگی برمی گردد. تاجیکستان در دوره های مختلف تاریخی دستخوش حوادث مختلف بوده است. تا پیش از اسلام  قلمرو تاجیکستان دولت های بلخ و سغد را شامل می شد.

تاجیکستان سال های طولانی جزو قلمرو ایران بود، تا آنکه در سال ۱۲۴۷ شمسی به اشغال روسیه درآمد. در سال ۱۳۰۷ شمسی و در پی انقلاب اکتبر، جمهوری شوروی تاجیکستان تشکیل شد و سرانجام پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این کشور کهن و غنی به استقلال دست یافت و اکنون با نام جمهوری تاجیکستان شناخته می شود. کشور تاجیکستان محل تلاقی فرهنگ ها و نژادهای مختلف است و این تنوع و گوناگونی هم در آثار تاریخی به جا مانده و هم در نژادهای مردم ساکن در این کشور کاملا مشهود است. از مجموع هشت میلیون نفر جمعیت تاجیکستان، حدود ۶۳ درصد تاجیک، ۲۴ درصد ازبک، ۶ درصد روس، ۱ درصد تاتار و حدود ۱ درصد قرقیز هستند.

تاجیکستان

اطلاعات کلی

پایتخت: دوشنبه

زبان رسمی: تاجیکی

واحد پول: سامانی (TJS) یا سومونی

فرودگاه : فرودگاه بین المللی دوشنبه و فرودگاه بین المللی قرغان تپه

پیش شماره: +۹۹۲

شماره های اضطراری:

پلیس ۰۲

آتش نشانی ۰۱

اورژانس ۰۳

دوشنبه حدود یک ساعت و نیم از ساعت تهران جلوتر است.

آب و هوا در تاجیکستان

همانطور که در مقدمه مقاله نیز اشاره کردیم تاجیکستان در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته که دورتادور آن را خشکی‌ احاطه کرده‌ است. به همین دلیل بارندگی فصل زمستان در این کشور بسیار زیاد بوده و منابع آبی آن پایان‌ ناپذیر هستند. با اینکه این کشور، منطقه ای گرم به حساب می‌آید اما زمستان های مناسب و معتدلی دارد. به همین دلیل است که مسافران و گردشگران سفر به تاجیکستان را بر اساس آب و هوای آن انجام می دهند. یعنی بیشترین تعداد ورودی گردشگر در تاجیکستان مربوط به بهار و زمستان است، چون هم آب و هوای مطلوبی دارند و هم از لحاظ زیبایی بسیار چشم‌نواز هستند.

تابستان ها در کشور تاجیکستان فصلی خشک به حساب می‌آید که البته در برخی از قسمت ها این خشکی با رطوبت توام می شود. در کل تصمیم برای سفر به تاجیکستان یک اقدام درست و بجا محسوب می شود، چون این منطقه برای مسافرت کردن یک انتخاب مناسب است. فصل پاییز نیز در کشور تاجیکستان یک فصل جذاب و دیدنی است اما به شما توصیه می کنیم قبل از سفر به تاجیکستان حتما شرایط آب و هوای این کشور را بسنجید. فصل های زمستان و تابستان به احتمال زیاد مقداری شرجی هستند و در هوا به وضوح می‌توانید رطوبت را احساس کنید، اما بهار یکی از فصل های زیبا و البته گران ترین فصل در کشور تاجیکستان برای مسافرت کردن است.

آب و هوای تاجیکستان

اقامتی به یاد ماندنی در سفر به تاجیکستان

تاجیکستان کشوری گردشگرپذیر و پر مسافر است که مانند تمام کشور های پرطرفدار دیگر سالانه پذیرای مهمانان زیادی در کشور خود می باشد. به همین جهت هتل ها و مکان های اقامتی زیادی در این کشور وجود دارند که شما می توانید برای مدت زمان سفر به تاجیکستان در آنها اقامت داشته باشید. در این قسمت برخی از این هتل ها و اقامتگاه ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  •   هتل ۵ ستاره شرایتون

هتل۵ ستاره شرایتون در شهر دوشنبه، پایتخت کشور تاجیکستان قرار گرفته است. این هتل یکی از نزدیک ترین هتل ها به فرودگاه شهر دوشنبه است که خدمات بی نظیری را به گردشگران و میهمانان خود ارائه می کند. امکانات رفاهی این هتل از درجه بسیار بالایی برخوردار هستند و هزینه ها با توجه به امکاناتی که در اتاق ها وجود دارد، برآورد می شوند. این هتل در سطح استانداردهای جهانی بسیار خاص و منحصر به فرد است و به پیشنهاد ما در سفر به تاجیکستان حتما آن را یکبار امتحان کنید.

  هتل ۵ ستاره شرایتون تاجیکستان

  •   هتل ۵ ستاره تاجیکستان

سفر به تاجیکستان می تواند یک سفر بی نظیر باشد اگر هتلی خوب را برای اقامت خود انتخاب کنید. هتل پنج ستاره تاجیکستان پیشنهاد ما به شماست چون طراحی بسیار خاص و عجیبی دارد. امکانات تفریحی و رفاهی این هتل استاندارد هستند و این هتل در بین هتل های تاجیکستان یکی از اقامتگاه های بسیار دیدنی به حساب می‌آید. شک نکنید که در انتخاب هتل اشتباه نکردید و اوقات خوبی را در این هتل سپری خواهید کرد. با توجه به ۵ ستاره بودن و امکانات به روز و مدرن، این هتل از لحاظ هزینه ها بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. این اقامتگاه اتاق های خاصی دارد که همگی از نظر بهداشت کیفیت بالایی داشته و خدماتی که بر روی اتاق ها ارائه می شوند ۲۴ ساعت خواهند بود.

  •   هتل کاخ ۴ ستاره لوته

یکی دیگر از اقامتگاه‌ های بی‌نظیری که ما به شما پیشنهاد می کنیم آن را در لیست هتل های بسیار باکیفیت تاجیکستان قرار دهید و در سفر به تاجیکستان حداقل یکبار که شده اقامت در آن را امتحان کنید، هتل ۴ ستاره لوته در پایتخت این کشور یعنی دوشنبه است. این هتل محوطه و سایتی بسیار زیبا و سرسبز دارد چون در داخل یک باغ بزرگ طراحی و جانمایی شده است و حتی دیوارهای این هتل نیز خاص و دیدنی هستند. از جمله امکانات رفاهی و جالبی که در این هتل تعبیه شده اتاق سرگرمی است که برای گذراندن اوقات فراغت کودکان شما بوده و همچنین جانمایی فضاهایی مانند اتاق کسب و کار، استخر و رستوران های متعدد و با کیفیت که همگی از خدمات جالب این هتل به حساب می‌آیند. حتی معماری قدیمی و تاریخی این هتل نیز یکی از جذابیت های آن به حساب می‌آید.

لوته پالاس هتل

تجهیزات ضروری سفر به تاجیکستان

بدون شک وقتی اسم سفر کردن به میان می آید همگی به یاد یک چمدان پر از وسایل و تجهیزات لازم می‌افتیم که باید با دقت آنها را انتخاب کنیم در چمدان خود جای بدهیم و برای سفر آماده شویم. اما برای سفر به تاجیکستان شما فقط کافیست یک کوله‌پشتی بزرگ داشته باشید که بتوانید تمام وسایل خود را در آن جا داده و جالب آنکه که شما هیچ احتیاجی به چمدان نخواهید داشت. سفر به تاجیکستان آداب خود را دارد یعنی بهتر است وسایلی را با خود ببرید که در کشور تاجیکستان یا در دسترس شما نیستند یا استفاده از آنها برای شما گران تمام می‌شود. به عنوان مثال تجهیزات الکترونیکی را حتماً با خود به همراه داشته باشید، چون در سفر به تاجیکستان این وسایل بسیار گران هستند و اگر مجبور به خرید بشوید باید هزینه زیادی برا برای آنها پرداخت کنید.

وسایلی مانند هدفون، موس، شارژر و غیره از جمله تجهیزاتی هستند که نباید آنها را فراموش کنید. همین طور بهتر است با خود یک چراغ قوه کوچک و البته وسایل برقی کوچک و سفری به همراه داشته باشید تا در کشور مقصد مجبور به خرید آنها نشوید. برای به همراه بردن لباس توصیه می کنیم که حتماً یک دست لباس سبک و خنک برای سفر به تاجیکستان با خود همراه کنید.

همینطور عینک آفتابی و لباس شنا که اگر فصل انتخابی شما برای سفر به تاجیکستان تابستان باشد، مورد استفاده شما قرار خواهند گرفت. لوازم شخصی مانند مسواک، حوله و دستمال های مرطوب خاصی که ممکن است در شرایطی به آنها احتیاج داشته باشید و همینطور وسایل بهداشتی از جمله تجهیزاتی هستند که نباید فراموش شوند. توصیه می کنیم از پماد ها و کرم هایی که ضد نیش حشرات هستند نیز استفاده کنید و آنها را در گوشه ای از کوله پشتی خود جای دهید. بسته کمک های اولیه اهمیت زیادی دارد و بهتر است در سفرهای خانگی جایی نیز برای این بسته داشته باشید.

جاذبه-های-تاجیکستان

پرواز ایران تاجیکستان

برای سفر به تاجیکستان همانند سفر به سایر کشورهای دنیا، ساده ترین راه سفر هوایی با هواپیما است. اولین مسیر هوایی سفر شما این گونه خواهد بود که از تهران به استانبول رفته و از استانبول به دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان سفر خواهید کرد. مدت زمان سفر شما از تهران به استانبول ۳ ساعت و ۲۵ دقیقه و از کشور استانبول به دوشنبه پایتخت تاجیکستان ۴ ساعت و ۳۵ دقیقه خواهد بود. به طور کلی اگر پرواز شما مشمول تاخیر بشود، ممکن ست ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه دیرتر به مقصد برسید. اما در نهایت مدت زمان سفر شما از تهران به تاجیکستان ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیقه تخمین زده می‌شود. به طور کلی هفته ای سه بار پرواز به مقصد تاجیکستان انجام می شود که در روزهای جمعه، یکشنبه و گاهی اوقات در روزهای چهارشنبه این پرواز صورت می گیرد.

برای سفر به تاجیکستان میزان بار مجاز شما ۳۰ کیلوگرم است که در شرایطی ویژه می‌تواند بیشتر نیز باشد. اگر زمان کافی برای پرواز از تهران به استانبول و استانبول به دوشنبه را ندارید می توانید از طریق فرودگاه امام خمینی، مستقیم از تهران به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کنید که این سفر مدت زمانی معادله ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه بدون در نظر گرفتن تاخیر احتمالی پرواز شما زمان خواهد بود. برای سفر به تاجیکستان یک راه دیگر هم وجود دارد.

شما می توانید از تهران به مسکو رفته و بعد از ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه که به مسکو رسیدید به سمت دوشنبه پرواز کنید. مدت زمان پرواز شما از مسکو به دوشنبه ۴ ساعت است و با محاسبه کردن تاخیر ۱۴ ساعته، در کل سفر شما از تهران به مسکو و از مسکو به دوشنبه ۲۲ ساعت طول خواهد کشید. مسیر آخر برای سفر به تاجیکستان پرواز از تهران به دبی و از دبی به دوشنبه است که این پرواز نیز به طور کلی ۱۴ ساعت طول می کشد. ولی هزینه سفر در این مسیر اقتصادی تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

تاجیکستان

جاذبه های گردشگری در سفر به تاجیکستان

این قسمت اختصاص دارد به جاذبه های گردشگری تاجیکستان که اگر عازم سفر به این کشور هستید، به شما توصیه می کنیم حتما این مکان ها را از نزدیک ببینید.

  •   پارک رودکی

در ابتدای مقاله در مورد یکی از جاذبه های بسیار زیبای گردشگری در سفر به تاجیکستان صحبت کردیم. پارک رودکی، مکانی که یکی از جذاب ترین نقاط گردشگری تاجیکستان به حساب می آید و هر ساله گردشگران زیادی فصل بهار یا تابستان را برای سفر به تاجیکستان و قدم زدن در این پارک انتخاب می‌کنند. پارک رودکی زیبا در یکی از میدان های اصلی شهر دوشنبه واقع شده و فضایی بسیار دیدنی و روح نواز دارد. در این پارک شما با مجسمه های رنگی و زیبا رو روبرو هستید که در فصل بهار و در فصل تابستان در کنار گلهای معطر و درختان سرسبز و همینطور آبنماهای فراوان این پارک، جلوه بصری منحصر به فردی به آن بخشیده اند.

جالب است که بدانید نام قبلی این پارک قبل از پارک رودکی لنین بوده است. مجسمه ها در این پارک تندیس وار در کنار درختان استوار و زیبا خودنمایی می کنند و چشم هر بیننده ای را به خویش خیره می سازند.

در این پارک کودکان در فضای طراحی شده برای خود در آرامش بازی می‌کنند و پدر و مادرها در فضای سرسبز و رنگارنگ آن قدم می زنند. در کنار پارک یک فضای تفریحی ورزشی برای جوانان در نظر گرفته شده که یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در سفر به تاجیکستان است. متریالی که برای کف این پارک استفاده شده خاک های رنگارنگ است و البته در کنار دیوان شعر بسیار جذابی که در این پارک قرار دارد، بخوبی توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند. قدمت این پارک زیاد است و حوضچه های آن مکان هایی بسیار ناب برای گرفتن عکس های خاص گردشگران به شمار می روند. در این پارک درست در ضلع غربی، یک استخر شنا طراحی شده که می‌تواند تکمیل‌کننده تفریحات گردشگران و مسافران در سفر به تاجیکستان باشد.

پارک رودکی

  •   دریاچه آب های نقره ای علاءالدین

دریاچه علاءالدین یکی از زیباترین نقاط این کشور است که در سفر به تاجیکستان نباید بازدید آن را از دست بدهید. این دریاچه وسیع  با آب های نقره فام خود زلالی و شفافی بیش از حدی را به رخ میکشد که در نوع خود نظیر ندارد. ضمن اینکه مکانی مناسب برای تفریحات دوستانه و خانوادگی به حساب می‌آید. آب و هوای منطقه ای که دریاچه علاالدین در آن قرار دارد بسیار خنک بوده و دمای آب برای شنا کردن و آب تنی مناسب است.

ناگفته نماند که در سفر به تاجیکستان شما می توانید با استفاده از تورهای یک روزه ای که در این کشور برای بازدید از دریاچه علاءالدین برگزار می شوند، یک تفریح سالم و جذاب برای خود دست و پا کنید. فراموش نکنید در اطراف دریاچه با انبوه درختان سر به فلک کشیده و سرسبزی رو به رو هستید که یک جنگل زیبا را به وجود آورده‌اند و چشم اندازی روح بخش و دل انگیز را به شما هدیه می دهند.

  •   سالن باله تاجیکستان

سالن اپرای باله کشور تاجیکستان یکی از جذابیت های فرهنگی گردشگری می باشد که در سفر به تاجیکستان، بازدید از آن را باید در اولویت خود قرار دهید. در این سالن کنسرت های زیبای باله و همینطور اپراهایی بسیار منحصر به فرد برگزار می‌شوند که می‌توانند خاطره‌ای به یادماندنی در سفر به تاجیکستان را برای شما رقم بزنند. اجرای تئاتر ها و رقص های خاص در این سالن یکی از جذابیت های بسیار دیدنی در کشور گرجستان است. شما در این سالن می توانید با کودکان خود حضور پیدا کرده و حتی با استفاده از تورهای یک روزه در خود کشور تاجیکستان، گردشی بیاد ماندنی و خاطره بسیار خوشی از این سالن اپرا برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

سالن باله در تاجیکستان

  •   کوهنوردی در سفر به تاجیکستان

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم طبیعت کشور تاجیکستان بسیار سرسبز، بکر و آرامش بخش است. شما در این کشور می توانید به کوهستان بروید، از هوای پاک و ناب آن لذت ببرید و اگر به صخره نوردی علاقه دارید این ورزش را در آنجا تمرین کنیم. دریاچه های آبی در کنار جنگل های سرسبز و کوه های پرصلابت این کشور، یکی دیگر از جذابیت های سفر به گرجستان محسوب می‌شوند. شما می توانید از تورهای یک روزه کوهنوردی که در این کشور برای بازدید از طبیعت برگزار می شوند نیز استفاده کنید.

 سفر به تاجیکستان، تجربه ای فراموش نشدنی

کشور تاجیکستان کشوری امن است که نرخ پایینی در جرم و جنایت دارد، پس بدون هیچ دغدغه ای از سفر خود لذت ببرید. سفر به تاجیکستان برای ما ایرانی های یک گزینه مطلوب به حساب می آید چون هم از نظر زبان و فرهنگ به ما نزدیک هستند و هم مردمی مهمان نواز و خونگرم دارد که با اینکه از قومیت های مختلفی مانند تاجیک ها، قرقیزها و ازبک ها هستند همچنان در کنار یکدیگر در صلح و آرامش زندگی می کنند. ممکن است اماکن تفریحی و دیدنی این کشور را فراموش کنید اما در سفر به تاجیکستان محال است خوشرویی و مهمان نوازی مردم این کشور را فراموش کنید.