سرپرستی حیوانات خانگی و چند نکته مهم

نگهداری از حیوانات بی‌سرپرست، کار بسیار با ارزشی است. شما زندگی خود را با یک حیوان بی‌سرپرست به اشتراک خواهید گذاشت. یک حس فوق‌العاده را تجربه خواهید کرد. این حیوانات یک وفاداری و پذیرش بی قید و شرط را در اختیار ما می‌گذارند. یک همدم ثابت هستند و حتی می‌توانند استرس یک روز کاری سنگین را به راحتی از تن بیرون ببرند.

به گزارش حرف تازه ، هر ساله، تعداد زیادی سگ و گربه در شهرها متولد و یا رها شده یا وارد پناهگاه ها می‌شوند. اگر قصد نگهداری از حیوانات خانگی را دارید بهتر است به جای خرید، آنها را به سر پرستی بگیرید، و با اضافه کردن آنها به بخشی از خانواده، یک حیوان دوست داشتنی را نجات دهید. حیوانات پناهگاه ها شاد و سالم منتظرند تا کسی آنها را به خانه ببرد. بیشتر حیوانات خانگی بی سرپناه نه بدلیل کار اشتباه خود، بلکه به دلیل اشتباهات انسانی مانند رها شدن یا عدم عقیم سازی در آنجا نگهداری می‌شوند.

چالش‌های سرپرستی حیوانات خانگی

دلیل نگهداری از حیوان خانگی

هر فردی قبل از اقدام برای نگهداری، باید از خودش درباره دلایل این کار بپرسد. نباید فقط به دلیل درخواست فرزند خود یا چشم و هم چشمی اقدام به خرید و نگهداری از حیوانات خانگی کنید. در این صورت این کار یک تصمیم بسیار اشتباه خواهد بود. به یاد داشته باشید که نگهداری از حیوانات دوست داشتنی و کوچولو، ممکن است ۱۰ الی ۲۰ سال زمان ببرد.

وقت کافی

نمی‌توان سگ‌ها، گربه‌ها یا سایر حیوانات خانگی را به دلیل این‌که شما خسته و یا مشغول هستید، نادیده گرفت. شما باید هر روز زمانی را برای تغذیه، پیاده روی، بازی، نوازش و… حیوان خانگی اختصاص دهید. اکثرا حیواناتی که در پناهگاه‌ها وجود دارند، صاحبان قبلی آنها، مدیریت این نیازها را به خوبی عهده‌دار نبوده‌اند.

توان مالی

نگهداری از این موجودات دوست داشتنی نیاز به صرف هزینه بسیاری دارد. شناسنامه، تغذیه، واکسن و چکاپ‌های ماهانه، بهداشتی، وسایل رفاهی و… این ها همه به هزینه های ماهانه ما اضافه می‌شود. بهتره قبل از اقدام درباره این موارد به خوبی تحقیق و برآورد هزینه کنید تا بعدا مجبور به ترک حیوان بخاطر مشکل مالی نباشید.

آمادگی مواجه شدن با مشکلات

آلرژی ها، آلودگی‌ها، جای ادرار، خراشیدن وسایل منزل، ریزش مو، موارد اضطراری پزشکی و… احتمالاتی است که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید و بهتر است قبل از نگهداری این موارد را نیز در نظر داشته باشد.

محل سکونت

فقط علاقه و خواسته‌ی شما برای نگهداری از حیوانات در خانه کافی نیست. اعضای خانواده شما باید رضایت کامل برای نگهداری از حیوان داشته باشند زیرا در این روند مسلماً نیاز به همکاری و کمک‌های آن‌ها دارید. همچنین نگهداری حیوان در بسیاری از آپارتمان‌ها مخالف قوانین ساختمان است، پس بهتر است پیش از نگهداری حیوان، قوانین ساختمان را به‌دقت مرور کنید.

تنظیم برنامه

مالکان حیوان خانگی، باید به اندازه کافی بالغ باشند تا بتوانند به خوبی از پس مسئولیت نگهداری از آنها برآیند. اگر در شهر دیگری دانشجو هستید، یا به زودی به سربازی خواهید رفت، یا به دلیل شغلتان مجبورید چند روزی را در سفر باشید، بهتر است کمی صبر کنید تا وضعیتتان کاملا تثبیت شود.

شرایط زندگی

پیش از نگهداری حیوان خانگی باید توجه کنید که پت تان تا چه حد به تحرک نیاز دارد. مثلاً پیاده‌روی برای سگ ضروری است و اگر بخواهید دائم در خانه بماند افسرده می‌شود؛ اما گربه‌ها همین‌که در خانه فضای کافی داشته باشند، کفایت می‌کند. پرنده‌ها را هم در فضای خانه آزاد بگذارید که بتوانند پرواز کنند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مشغولیت‌های فراوانی دارید، لطفاً از فکر نگهداری حیوان صرف‌نظر کنید.

مسئولیت پذیری

همهموجودات زنده نیازمند به محبت و توجه کردن هستند. شما مسئول انجام چکاپ های سلامت، نوازش، بازی، به ورزش بردن و رعایت رژیم غذایی سالم برای آنها هستید. البته همیشه در نظر داشته باشید که محبت شما نباید آن‌قدر زیاد شود که حیوانتان لوس شود.

نگهداری طولانی مدت

نگهداری از این حیوانات دوست داشتنی با محبت، تنها مختص روز‌های آفتابی زندگی نیست. با قبول مسئولیت سرپرستی از آن‌ها، عضوی را به خانواده خود اضافه کرده‌اید که باید مراقبش باشید. اگر تمام موارد بالا را به درستی بررسی کرده‌اید و همچنان مصمم هستید، به یاد داشته باشید که حیوانات هم مثل انسان‌ها می‌بینند، درک می‌کنند و به خاطر می‌سپارند. پس مراقبشان باشید.

منبع: پت شاپ آنلاین باران پت

حرف تازه توصیه می کند اگر قصد نگهداری از یک حیوان در منزل را دارید ابتدا در مورد ویژگی هایش تحقیق نمایید و پس از انتخاب گزینه مناسب (از بین سگ، گربه، پرندگان، جوندگان و…) ، به جای ترویج خرید و فروش حیوانات، نسبت به سرپرستی یک موجود بی پناه، بدسرپرست و یا در حال واگذاری رایگان اقدام نمایید.