نگاهی به ریاست مسعود کاظمی در شورا - قسمت دوم ؛

سرنوشت کمیسیون ها؛ از نقش پررنگ کارگرنیا تا نزدیک شدن طیف های اول و سوم

حرف تازه : فردا سرنوشت کمیسیون های شورا مشخص می شود. در قسمت اول این یادداشت به بررسی ابعاد مختلف ریاست مسعود کاظمی در شورا پرداختیم و در این قسمت قصد داریم سرنوشت کمیسیون های شورا را بررسی کنیم. برخی معتقدند نمی توان به راحتی از نقش تعیین کننده محمد حسین واثق کارگرنیای باتجربه در چینش […]

حرف تازه : فردا سرنوشت کمیسیون های شورا مشخص می شود.

در قسمت اول این یادداشت به بررسی ابعاد مختلف ریاست مسعود کاظمی در شورا پرداختیم و در این قسمت قصد داریم سرنوشت کمیسیون های شورا را بررسی کنیم.

برخی معتقدند نمی توان به راحتی از نقش تعیین کننده محمد حسین واثق کارگرنیای باتجربه در چینش نهایی هیئت رئیسه گذشت. این افراد معتقدند کارگرنیا، نقشی کلیدی در کاندیداتوری پیشگر و پس از آن کاندیداتوری کاظمی ایفا کرده است و در صورتیکه چنین باشد موفق شده است سرنوشت هیئت رئیسه و همچنین کمیسیون ها را به نفع طیف خود که همان ترکیب سه نفره کارگرنیا، کاظمی و شوقی است تغییر دهد.

با ریاست فرانک پیشگر با رای طیف دوم و سوم نیز طیف سوم در اکثریت قرار می گرفت اما تصمیم هوشمندانه این طیف باعث شد ضمن پایبندی به اصول اخلاقی و رای دادن شوقی و کارگرنیا به فرانک پیشگر مطابق وعده قبلیشان، سرنوشت هیئت رئیسه و کمیسیون ها نیز در دست این افراد قرار بگیرد. اتفاقی که به نوعی نزدیک شدن طیف های اول و سوم شورا را نیز به دنبال دارد. چرا که مسعود کاظمی با رای طیف اول به ریاست رسید و پیش از آن نیز شوقی و کارگرنیا تقابلی علنی با طیف اول نداشته اند و یکی از مهم ترین دلایل تفکیک این افراد از طیف دوم نیز همین بوده است. از سوی دیگر همانطور که گفته شد برخی پیشگر را عامل اصلی به نتیجه نرسیدن استیضاح می دانند و با توجه به حمایت طیف دوم از او شاید از این پس طیف دوم از طیف سوم نیز فاصله بگیرد. طیف اول هم که خاطره خوشی از تصمیم دقیقه نودی پیشگر ندارد و همانطور که در انتخاب کاظمی به عنوان رییس شورا اثبات کردند، متمایل به طیف سوم شده اند.

اما حالا با ریاست کاظمی و با شناختی که از رویکرد و روحیات او داریم بی تردید او به دنبال ترمیم چهره شورای چهارم خواهد بود و با توجه به صحبت هایش در روز ریاست شورا، قطعا به دنبال برداشت زحمات اعضای شورا در سال پایانی است و به همین دلیل زمان زیادی برای این کار نخواهد داشت.

به نظر می رسد با توجه به اتفاقات اخیر و رویکردهای اعضای شورا و همچنین زمان کم باقیمانده برای این شورا، ترکیب کمیسیون های سال پایانی شورا تلفیقی از اعضای طیف اول و سوم باشد.

به نظر می رسد تغییر خاصی در سه کمیسیون محیط زیست، ترافیک و برنامه بودجه شاهد نباشیم و به ترتیب شیرزاد، رسولی و علوی به ریاست خود ادامه دهند و ریاست کمیسیون های فرهنگی و عمران نیز به شوقی، کارگرنیا، نیکومنش و شاید هم اسماعیل حاجی پور یا حجت جذب برسد.

به هر حال آنچه مسلم است کاظمی تمرکز خود را روی هیئت رئیسه خواهد گذاشت تا همانند سوابق مدیریتی خود بتواند دستاوردهای شورا را در معرض دید عموم قرار دهد و رونق بیشتری به قعالیت های شورا ببخشد و احتمال دارد مظفر نیکومنش نیز چنین تصمیمی بگیرد و به عنوان نایب رییس شورا به دنبال ریاست کمیسیون ها نباشد.

انتخاب کاظمی به عنوان رییس فصل جدیدی از روابط شورانشینان را رقم می زند و انتظار می رود در بحث کمیسیون ها طیف نزدیک به کاظمی به طیف اول نزدیک شود و شاید در ادامه راه شورا، اعضای طیف سوم و طیف اول در خصوص ماندن یا رفتن شهردار رشت نیز به جمع بندی برسند.

پی نوشت :  این پایگاه خبری آمادگی دارد در صورتیکه اعضای شورا نظرات دیگری در خصوص این تحلیل دارند منتشر نماید. یادداشت های تحلیلی منتشر شده، الزاما به معنای حتمی بودن دلایل ذکر شده در مطلب نیست و تحلیل فوق نیز، تحلیل تحریریه حرف تازه از موضوعات اخیر شورای اسلامی شهر رشت است.