سرانجام سوت قطار در رشت شنیده شد

با حضور دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان، معاونین وزیر راه و شهرسازی و برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی و جمع کثیری از مردم، سوت قطار پس از عبور آزمایشی مسافت ۱۶۴ کیلومتری قزوین به رشت در ایستگاه شهر رشت شنیده شد.

حرف تازه – با حضور دکتر محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان، معاونین وزیر راه و شهرسازی و برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی و جمع کثیری از مردم، سوت قطار پس از عبور آزمایشی مسافت ۱۶۴ کیلومتری قزوین به رشت در ایستگاه شهر رشت شنیده شد.

خط آهن قزوین – رشت تا حدود ۲ ماه دیگر با حضور رییس جمهور به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

برای ساخت این خط آهن از سال ۸۴، هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.

خط آهن قزوین – رشت که ۱۶۴ کیلومتر طول دارد در قالب ۸ قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است.

خط آهن قزوین – رشت از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول ۳۰ کیلومتر یک خطه ، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول ۴۰ کیلومتر ۲ خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است.

حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر و قطارهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین – رشت سالانه ۳ میلیون و ۳۸۱ هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن است.

در احداث این خط آهن ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر ، ۶۲ دستگاه پل خاص به طول ۹ کیلومتر و ۵ ایستگاه در کوهین ، لوشان ، منجیل ، رستم اباد ، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.

برای ساخت خط آهن قزوین – رشت ۱۴ میلیون متر مکعب خاکریزی ، ۱۸ میلیون متر مکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون متر مکعب بتن ریزی شده است.