۱۵ کشور خواستار برون‌سپاری پرونده‌های پناهندگی شدند

سخت شدن پناهندگی اتحادیه اروپا

با درخواست ۱۵ کشور برای برون‌سپاری پرونده‌های پناهندگی، شاهد سخت شدن مسیر مهاجرت غیرقانونی به اتحادیه اروپا خواهیم بود.

به گزارش قلم آزاد به نقل از یورونیوز، این بیانیه تنها چند روز پس از نهایی شدن «پیمان جدید در مورد مهاجرت و پناهندگی» که تقریباً چهار سال مذاکرات سخت را سپری کرده بود، بیان می‌شود.

سخت شدن پناهندگی اتحادیه اروپا

گروهی متشکل از ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا به رهبری دانمارک، به طور جمعی خواستار توسعه سیاستگذاری‌های مربوط به مهاجرت و پناهندگی شده‌اند و استدلال می‌کنند که مواجهه با افزایش «ناپایدار» ورود غیرقانونی مهاجران در سال‌های اخیر، نیاز به یک راه‌حل‌های نوآورانه دارد.

در این بیانیه آمده است که «اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن باید به جای تمرکز بر مدیریت مهاجرت غیرقانونی در اروپا به فکر حمایت از پناهندگان و همچنین جوامع میزبان در کشورهای مبدأ (خارج از اتحادیه اروپا) باشند، و نقش خود را در مشارکت‌های برابر، سازنده و گسترده با کشورهای کلیدی، به ویژه در مسیرهای مهاجرت افزایش دهند.»

این بیانیه که در روز چهارشنبه ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) امضا شده است ولی روز پنجشنبه منتشر شد، خطاب به مقامات عالی رتبه کمیسیون اروپا است.

علاوه بر دانمارک؛ کشورهای بلغارستان، جمهوری چک، استونی، یونان، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، مالت، هلند، اتریش، لهستان، رومانی و فنلاند نیز آن را تایید کرده‌اند که منعکس کننده یک اجماع فراحزبی است.

این بیانیه چهار صفحه‌ای، ایده‌ها و پیشنهادهایی را ارائه می‌کند که عمدا برای برداشتن بخشی از وظایف ملی از دوش این کشورها و گذاشتن آن بر دوش کشورهای همسایه طراحی شده‌اند.

نمونه‌های اجرا شده موجود است!

بر اساس این نامه، امضاکنندگان از «مشارکت‌های جامع، متقابل، سودمند و بادوام» با کشورهایی که در مسیرهای مهاجرت قرار دارند، حمایت می‌کنند؛ چیزی شبیه توافقات اتحادیه اروپا با ترکیه، تونس و مصر، که میلیون‌ها یا حتی میلیاردها یورو از بودجه اتحادیه اروپا را برای افزایش کنترل مرزها اختصاص می‌دهد.

این ۱۵ کشور می‌گویند که این راهبرد باید بر اساس پروتکل امضا شده در سال گذشته بین ایتالیا و آلبانی باشد که بر اساس آن رم قصد دارد رسیدگی به ۳۶ هزار درخواست پناهندگی در سال را به تیرانا برون‌سپاری کند.

پروتکل بین ایتالیا و آلبانی که بدون مداخله بروکسل (اتحادیه اروپا) انجام شد، تفاوت قابل توجهی با قراردادهای اتحادیه اروپا با تونس و مصر دارد، چرا که توافق نامه‌ها با ترکیه و تونس شامل جابجایی پناهجویان نمی‌شود و ناگفته نماند که جبه‌جایی پناهجویان به خودی خود یک رویه بسیار بحث برانگیز در اتحادیه اروپا است.