عبدالرضا قاسميان:

سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در ارائه خدمات الکترونیکی پیشتاز است

مهندس عبدالرضا قاسميان، رئيس سازمان نظام مهندسی ساختمان گيلان گفت: تکريم ارباب رجوع، جلب رضايت اعضا و جلوگيري از بروکراسي اداري موجب شد سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان برای الکترونيکی شدن امور جاري خود و تسريع ارائه خدمات به اعضا برنامه ريزي کند.

حرف تازه – مهندس عبدالرضا قاسمیان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در گفتگو با روابط عمومی این سازمان گفت: تکریم ارباب رجوع، جلب رضایت اعضا و جلوگیری از بروکراسی اداری موجب شد سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان برای الکترونیکی شدن امور جاری خود و تسریع ارائه خدمات به اعضا برنامه ریزی کند تا ضمن پاسخگویی به نیاز مراجعان، حضور و تردد آنها کاهش یابد و در عین حال به امور ضروری و مورد مطالبه آنها پاسخ داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان گفت: در خصوص کنترل خدمات مهندسی در سازمان مواردی از قبیل کنترل نقشه، ارجاع نظارت و ثبت نقشه به صورت الکترونیکی انجام می شود. ارسال مدارک، کنترل آن و رفع نواقص و … نیز از طریق سیستم تبادل پیام که در کارتابل الکترونیکی دفاتر مهندسی طراحی تعریف شده قابل پیگیری و انجام است.

مهندس قاسمیان افزود: ارتباط اعضا و مراجعان سازمان با کارکنان از طریق سامانه گفتینو امکان پذیر است در این سامانه افراد به صورت غیرحضوری می توانند از طریق گفتمان برخط (آنلاین) با پرسنل سازمان ارتباط داشته باشند و سوالات و درخواستهای خود را مطرح نمایند. فضای گفتمان الکترونیکی به صورت متنی و گفتاری برای کاربران مهیاست تا بتوانند به صورت دوطرفه به پرسش و پاسخ بپردازند و امکان ارسال و دریافت مدارک از این سامانه میسر می باشد به طوریکه نیاز به مراجعه حضوری را به صفر می رساند.

مهندس قاسمیان ضمن بیان اینکه کنترل نقشه از ابتدای سال ۹۸ به صورت تمام الکترونیکی انجام می شود، به مزایای آن اشاره کرد : از طریق کنترل نقشه الکترونیکی بازه زمانی کنترل نقشه کاهش یافته و رفت و آمدهای مکرر برای تبادل نقشه های کاغذی از بین رفته است. همچنین از این طریق عملکرد کنترلرها به راحتی مورد پایش قرار می‎گیرد و به حضور فیزیکی کنترلر در سازمان و دفاتر نمایندگی نیازی نیست و کنترلرها به صورت یکپارچه و با رعایت قوانین واحد در سطح استان می توانند کار کنترل نقشه را انجام دهند.

قاسمیان در تشریح ثبت نقشه الکترونیکی گفت: دفاتر مهندسی طراحی، فرم درخواست کنترل نقشه و سایر مدارک مربوطه را می توانند از طریق کارتابل دفاتر بارگذاری نمایند. پس از ثبت پروژه توسط خدمات مهندسی، بقیه مراحل و نحوه پیگیری از طریق سیستم الکترونیکی و تبادل پیام با دفاتر طراحی صورت می گیرد. همچنین در پروژه های نوساز دفاتر مهندسی طراحی و کارفرمایان می توانند از طریق سایت سازمان نسبت به انجام امور مالی به صورت آنلاین اقدام نمایند و نیازی به مراجعه حضوری نمی باشد.

وی در صحبتهای خود به تدقیق نحوه ثبت تفکیک آپارتمان و صورتمجلس تفکیکی پرداخت و گفت: کلیه مدارک و نقشه ها به صورت الکترونیکی ارسال شده و پس از طی روال اداری مربوطه، نقشه ها در محل سازمان استان توسط کنترلرهای منتخب کنترل و پس از تایید، توسط دفاتر نمایندگی چاپ و مهر مربوطه بر روی آنها درج می گردد و به همراه نامه و با هماهنگی قبلی در اختیار نقشه بردار پروژه قرار می گیرد.

قاسمیان تصریح کرد: مکاتبات سازمان با مراجع صدور در مواردی از قبیل تفکیک آپارتمان، نوساز و توسعه بنا نیز به صورت الکترونیکی انجام می‎شود که علاوه بر سهولت دسترسی، امنیت مکاتبات نیز تامین می‎گردد.

رئیس سازمان در ادامه صحبتهای خود به ارائه خدمات الکترونیکی واحد عضویت از طریق کارتابل مهندسی از قبیل پرداخت آنلاین حق عضویت، درخواست الکترونیکی صدور کارت المثنی، صدور پروانه اشتغال، تمدید، ارتقاء، تجدید و صدور پروانه اشتغال المثنی اشاره کرد.

وی در خصوص دغدغه مهم ناظران در ارسال گزارشات به مراجع صدور پروانه بیان کرد: ارسال گزارش های نظارت مرحله ای و تخلف با امضای الکترونیکی ناظران به سازمان و مراجع صدور پروانه از طریق کارتابل مهندسی از زمستان ۱۳۹۷ امکان پذیر شده است. همچنین ناظرانی که تمایل به همکاری در ارجاع نظارت دارند می توانند فرم مربوط را از کارتابل خود تکمیل و به سازمان ارسال نمایند و آن دسته از ناظرانی که تمایل به پذیرش پروژه ندارند می توانند از طریق گزینه اعلام عدم حضور ارجاع نظارت بازه زمانی خاصی را برای خود به عنوان مرخصی مشخص کنند. رویت سوابق مالی و واریزیهای سازمان برای  اعضای محترم نیز از کارتابل امکان پذیر است.

خدمات الکترونیکی کارفرمایان شامل مشاهده رونوشت گزارشهای ناظرین، پرداختهای کارفرمایان، تقاضای صدور پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و درخواست کارشناس ماده ۲۷ از طریق سایت سازمان به صورت الکترونیکی مقدور می باشد.

قاسمیان در ادامه گفت: تمام تلاش سازمان بر این است تا ضمن حفظ ارج نهادن به اعضا و مراجعان و کاهش حضور افراد خللی در انجام امور سازمان وارد نیاید. وی با بیان اینکه برشماری خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در یک مصاحبه نمی‎گنجد افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در اکثر قریب به اتفاق امور خود الکترونیکی می باشد و در حرکت به سمت سازمان تمام الکترونیک تلاش می نماید.

وی از آماده بودن زیرساخت آموزش مجازی و دوره های غیرحضوری در سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان سخن گفت و اضافه کرد با توجه به محدودیت های حقوقی و قانونی علیرغم آماده بودن بستر LMS (سامانه مدیریت آموزش) مجوز برگزاری دوره ها توسط سازمان از نهادهای بالادست صادر نشده است اما برگزاری سمینارهای مجازی در حال انجام است به عنوان مثال وبینار درسهایی از زلزله منجیل به مناسبت سیامین سالگرد زلزله منجیل سال ۶۹ در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ برگزار خواهد شد.

از دیگر خدمات الکترونیکی سازمان ارائه رفاه کارت برای مواردی از جمله رزرو هتل و محل اسکان، خرید بلیط استخر و باشگاه و … بدون مراجعه به سازمان و تنها از طریق کارتابل مهندسان می باشد.

مهندس قاسمیان به توانایی بالای فنی و اجرایی سازمان در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت:  نشریه الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان به عنوان اولین نشریه تخصصی – الکترونیکی در بین سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها در دی ماه ۱۳۹۶ شروع به کار نمود.

وی در پایان ضمن تشکر از همراهی هیات مدیره در به روزرسانی امور سازمان و ارائه خدمات الکترونیکی و همچنین تلاشهای واحد فناوری اطلاعات سازمان در محقق ساختن این امر تاکید کرد جهت رفاه مخاطبان سازمان اعم از اعضای محترم و یا کارفرمایان ارجمند و بهره گیری از نظرات آنها سامانه های «نظام پیشنهادات» و «ارتباط با ما» بر روی سایت سازمان پذیرای انتقادات و پیشنهادات می باشد و همچنین برای ارتباط با واحدهای مختلف سامانه http://eservices.guilan-nezam.ir/eservices.htm در دسترس عموم قرار دارد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در ارائه خدمات الکترونیکی پیشتاز است

سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در ارائه خدمات الکترونیکی پیشتاز است

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی