ساخت خودرو هیدروژنی BMW و TOYOTA
ب ام و تصمیم دارد تا با همکاری تویوتا، وارد بازار خودرو هیدروژنی شود. احتمالاً این خودرو ب ام و iX5 خواهد بود.
به گزارش قلم آزاد به نقل از دیجیاتو ، BMW تصمیم دارد با همکاری TOYOTA، وارد بازار خودرو هیدروژنی شود. براساس اعلام این شرکت، محصول مشترک تویوتا و ب ام و سال ۲۰۲۸ با بهرهمندی از پیل سوختی هیدروژنی روانه بازار خواهد شد. تویوتا میرای درحالحاضر یکی از مشهورترین خودروهای هیدروژنی بازار است که تولید آن از یک دهه پیش آغاز شده است. محصول مشترک شرکتهای آلمانی و ژاپنی نخستین خودرو هیدروژنی ب ام و خواهد بود که در دسترس مصرفکنندگان قرار دارد.
تاکنون، ب ام و جزئیات مدل جدید و هیدروژنی خود را آشکار نکرده است. این شرکت تصمیم ندارد تویوتای میرای با برند ب ام و بفروشد، بلکه میخواهد محصولی با برند اصلی خود عرضه کند. برخی خبرنگاران حدس میزنند این خودرو در قالب یکی از تیپهای نسل آتی ب ام و X5 عرضه خواهد شد. نسل فعلی ب ام و X5 هماکنون در نیمه دوم چرخه عمر خود قرار دارد و تا سال ۲۰۲۸ نسل جدیدش جایگزین آن خواهد شد. باوجود اصالت ب ام و هیدروژنی، بخش پیشرانه این خودرو را تویوتا تأمین میکند.
خودرو هیدروژنی بیامو چگونه خواهد بود؟
درحالحاضر، نسخهای از ب ام و iX5 با سیستم سوختی هیدروژنی درحال آزمایش است. ناوگانی با ۱۰۰ دستگاه از این خودروها در مونیخ ساخته شدهاند که ۳۹۶ اسببخار قدرت دارد و جنس مخزن هیدروژن آن نیز پلاستیک تقویتشده با فیبرکربن (CFRP) است. ب ام و iX5 هیدروژنی برای رسیدن به برد ۳۱۳ مایل یا ۵۰۰ کیلومتر به ۶ کیلوگرم هیدروژن نیاز دارد. سوختگیری این خودرو ۳ تا ۴ دقیقه طول میکشد؛ بنابراین تجربه مالکیت ب ام و iX5 هیدروژنی مانند نسخههای بنزینی یا دیزلی ب ام و X5 خواهد بود.
ب ام و از سال ۱۹۷۹ در توسعه انواع مختلف خودروهای هیدروژنی مشارکت داشته است. نخستین خودرو هیدروژنی این برند ب ام و 520h بود که از یک موتور احتراق داخلی تغییر یافته با سوخت هیدروژن بهره میبرد. در دهه ۲۰۰۰ نیز سدانهای E38 و E65 از موتور V12 هیدروژنی بهره میبردند. کار روی موتورهای درونسوز هیدروژنی در دهه ۲۰۰۰ متوقف شد؛ چراکه مهندسان متوجه شدند سلولهای سوختی هیدروژنی کارآمدتر از موتورهای درونسوز با سوخت هیدروژن هستند.
ارسال دیدگاه