زندگی در سردترین شهرهای روسیه چگونه است؟

سردترین شهرهای روسیه را در ذهن خود تصور کنید و خود را در آنها تجسم کنید. چه راهکارهایی برای زندگی در هوای چندین درجه زیر صفر به ذهنتان می‌رسد؟

به گزارش https://harftaze.ir/حرف تازه به نقل از الی گشت ، همه ما می‌دانیم که کشور روسیه آب و هوا سردی دارد و برخی مردم در بخش گسترده‌ای از این کشور در فصل زمستان سرمایی طاقت‌فرسا را تجربه می‌کنند. در این میان مناطقی وجود دارد که میزان سرما از آنچه تصور می‌کنید بیشتر است. با این حال مردم این مناطق سردسیر، با این شرایط آب و هوایی خو گرفته‌اند و به چالش‌ها و مشکلات زندگی در این شرایط عادت کرده‌اند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا با چند مورد از سردترین شهرهای روسیه آشنا شوید. فراموش نکنید که الی گشت تورهای جذابی برای سفر به روسیه در برنامه دارد.

چالش‌های زندگی در سردترین شهرهای روسیه

در سردترین شهرهای روسیه از معمولی‌ترین موارد زندگی مانند رفت و آمد و زیرساخت‌های گرمایشی گرفته تا نحوه دفن مردگان در سرمای بیش از حد به مشکلی بزرگ تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی اتومبیل‌ها از کار می‌افتند و شرایط برای کشت محصولات کشاورزی مساعد نیست. همچنین ارتباطات اجتماعی مردم به کمترین حد خود می‌رسد که همین امر مشکلات روحی و روانی متعددی را در پی دارد. در ادامه به چالش‌ها و مشکلات ۷ مورد از سردترین شهرهای روسیه اشاره می‌کنیم.

اویمیاکن | Oymyakon

اویمیاکن نه تنها سردترین شهر روسیه بلکه سردترین شهر جهان نیز هست. دمای این شهر که در ارتفاع ۷۵۰ متری قرار گرفته، در فصل زمستان به منفی ۷۲ درجه سانتیگراد هم می‌رسد. البته این عدد به صورت دقیق اندازه‌گیری نشده است. در سال ۲۰۱۸ دماسنجی که در این شهر به کار گرفته شد پس از رسیدن به دمای ۶۰- خراب شد و از کار افتاد.  حدود ۵۰۰ نفر در این شهر زندگی می‌کنند که زندگی متفاوتی با افراد سایر نقاط زمین دارند. در این شهر امکان کشاورزی و کشت محصول وجود ندارد، از این رو غذای اصلی مردم گوشت است که بیشتر به صورت خام مصرف می‌شود. ماهی یخ زده و خام، گوشت گوزن و کبد یخ زده از جمله غذاهای محلی مردم این شهر است. مسلما در این دما برای نگهداری گوشت نیازی به یخچال نیست.

سردترین شهرهای روسیه
جالب است بدانید که اویمیاکن تا نزدیکترین شهر ۸۰۵ کیلومتر فاصله دارد. این روستا درست زیر مدار قطب شمال قرار دارد و در فصل زمستان ۲۱ ساعت از شبانه روز تاریک است، در نتیجه مردم بیشتر زمان خود را در خانه می‌گذرانند و تنها در مواقع ضروری بیرون می‌روند. در این مناطق وقتی شخصی فوت کند برای دفن او باید ابتدا آتش روشن کنند و منتظر بمانند تا یخ زمین آب شود تا بتوانند جسد را در زمین دفن کنند.

خاباروفسک | Khabarovsk

اگر اویمیاکن را سردترین شهر روسیه بنامیم، خاباروفسک را می‌توان مخالف آن یعنی گرم‌ترین شهر در فهرست سردترین شهرهای روسیه دانست که دسترسی به آن نیز از سایر شهرها آسان‌تر است. خاباروفسک تنها ۳۰ کیلومتر با مرز چین فاصله دارد. رودخانه‌ای از کنار این شهر عبور می‌کند که همین امر موجب زیبایی دائمی شهر در طول سال شده است. در خاباروفسک دمای هوا در فصل زمستان به ۲۰- درجه سانتی گراد می‌رسد. وقتی که دما به حالت پایدار رسید، هنرمندان شهر دست به کار شده و شروع به ساخت مجسمه‌های یخی در میادین شهر می‌کنند، از آنجایی که این سرما تا فصل بهار ماندگار است، مجسمه‌ها تا چند ماه به خوبی حالت خود را حفظ می‌کنند.

سردترین شهرهای روسیه
خاباروفسک نسبت به شهرهای دیگر روزهای طولانی‌تری دارد و تعداد روزهای آفتابی آن نیز نسبت به شهر مسکو بیشتر است. نکته جالب این است که فاصله این شهر تا مسکو با قطار چیزی بیش از ۸۵۰۰ کیلومتر است.

یاکوتسک | Yakutsk

یاکوتسک یکی از سردترین شهرهای روسیه و جهان است که در زمستان دمای هوا به چیزی حدود ۴۰- تا ۵۰- درجه سانتیگراد می‌رسد. در این شهر نیز دفن اجساد مردگان کار آسانی نیست و برای این کار باید ابتدا آتش درست کرد تا بتوان گوری در زمین حفر کرد. به دلیل هوای بسیار سرد و تاثیرات مخرب آن بر پوست، مردم به ندرت از خانه بیرون می‌آیند. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید مردم در تمام طول روز باتری اتومبیل‌های خود را روشن نگه داشته تا خودروها را در گاراژهای خود گرم نگه دارند. زمستان در این شهر حدودا ۷ ماه یعنی از اکتبر تا آوریل به طول می‌انجامد.

سردترین شهرهای روسیه
به همین دلیل مردم باید لباس‌های خیلی گرمی تهیه کنند که معمولا از جنس خز است. اما نکته اینجاست که قیمت خز بسیار بالاست، به طوری‌که گاهی بانک‌ها برای خرید لباس زمستانی به شهروندان وام می‌دهند! با این وجود یاکوتسک، یکی از زیباترین شهرهای روسیه است که زیبایی‌های آن حول سه کلمه یخ، مه و سایه، نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

نوریلسک | Norilsk

در میان سردترین شهرهای روسیه، نوریسک پرجمعیت‌ترین آنهاست. دمای هوا در این شهر به ۵۵- درجه سانتیگراد هم می‌رسد و مردم در طول سال معمولا ۱۳۰ روز با برف و بوران مواجه می‌شوند. از این رو کودکان در این شهر فقط می‌توانند در سالن‌های سرپوشیده بازی کنند. این شهر معادن زیادی دارد و یکی از بزرگ‌ترین ذخایر مس، پالادیو و نیکل به شمار می‌رود. گفتنی است که شهر نوریاسک قبلا در سال‌ها ۱۹۳۵ تا ۱۹۵۶ زندان سیاسی بوده است و زندانیان زیادی در معادن این شهر و در شرایط نامناسبی کار می‌کردند. گفته می‌شود که طی این مدت حدود ۵۰۰ هزار زندانی در زندان‌ها و ۱۸هزار نفر نیز به دلیل سرمای بسیار شدید جان باخته‌اند.

اجساد زندانیان در دامنه کوه معروف این شهر دفن شده‌اند ولی به دلیل سرمای زیاد هنوز برخی اجساد کامل تجزیه نشده است. علاوه بر سرمای شدید، آلودگی هوا نیز یکی از مشکلات اصلی اهالی این شهر است به طوری که گاهی رنگ برف‌ها زرد می‌شود. از این رو شهر نوریلسک یکی از افسرده‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رود.

نوریلسک

دودینکا | Dudinka

نکته جالبی که در مورد شهر دودینکا سر زبان‌ها افتاده این است که در این شهر آب دهانتان پیش از رسیدن به زمین یخ می‌زند. دودینکا نیز یکی از سردترین شهرهای روسیه است که بر روی رودخانه ینی‌سئی Yenisei و در منطقه کراسنویارسک واقع شده است. دمای هوای زمستانی این شهر گاهی به ۵۰- هم می‌رسد اما در حالت عادی معمولا دمای هوا ۳۰- درجه است. به ندرت پیش می‌آید که دمای هوا در تابستان‌ به عددی دو رقمی برسد. در نتیجه هوای معتدل در این شهر عمر زیادی ندارد و پس از مدتی کوتاه دوباره جای خود را به دمای زیر صفر می‌دهد. همه ساله در شهر دودینکا فستیوال ” روز گله گوزن شمالی” نیز برگزار می‌شود. در این روز مردم محلی لباس‌های محلی مخصوصی می‌پوشند و با گوزن‌ها مسابقه می‌دهند.

دودینکا

 ورخویانسک | Verkhoyansk

در شمال یاکوتسک دهکده ای کوچک قرار دارد که یکی دیگر از سردترین شهرهای روسیه محسوب می شود (البته در میان سردترین شهرهای جهان هم جای می گیرد).  از ماه ستپامبر تا ماه مه زندگی خارج از خانه برای ۲۰۰۰ شهروند ورخویانسک بسیار دشوار است. حتی سابقه ثبت دمای ۶۰- درجه سانتی گراد هم در این منطقه وجود دارد. این جا روزگاری حلقه مرگ استالین نام داشت و زندانین برای کار اجباری به شهر فرستاده می شدند، بسیاری از ساکنان فعلی نوادگان همان زندانی ها هستند.

شهر بر روی لایه ای از زمین های یخ زده که در قسمت های عمق یخ های آن به بیش از ۱۵۰ متر می رسد، ساخته شده است. ساختمان ها در اینجا (مانند یاکوتسک و اویمیاکن) بر روی پایه های بتنی و فولادی ساخته می شوند، به طوری که وقتی که ماه های گرم تر از سال و فصل تابستان فرا می رسد در صورت آب شدن یخ های زمین خانه ها دچار مشکل نشوند.

 ورخویانسک

در طول تابستان کوتاه و آب و هوای معتدل، محلی ها به شکار می پردازند و شکارشان را در زیرزمین خانه ها ذخیره می کنند، این زیر زمین ها مانند فریزر طبیعی عمل کرده و مانع خراب شدن گوشت می شوند. جالب است بدانید که تا وقتی دمای هوا به ۵۵- درجه نرسد مدارس به کار خود ادامه می دهند. در تابستان دمای هوا به ۳۰ درجه سانتی گراد هم می رسد و میتوان گفت که ساکنان آن باید خود را برای حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد اختلاف دما آماده سازند.

عجیب است که هیچ جاده ای شما را به ورخویانسک نمی رساند. در فصل زمستان که رودخانه یخ زده است می تواند با خودروهای آفرود از روی رودخانه و باتلاق ها عبور کرد تا به یکی از سردترین شهرهای روسیه رسید. اما با گرم تر شدن هوا و فرا رسیدن روزهای آفتابی کم کم یخ ها آب می شوند و دیگر هیچ راه ارتباطی به جز استفاده از هلیکوپتر برای رسیدن به منطقه در دسترس نخواهد بود.

دیکسون | Dikson

اینجا لبه جهان است. دیکسون، یکی دیگر از سردترین شهرهای روسیه است که گویی زمستانی ابدی دارد. شرایط آب و هوایی در این شهر حتی از نوریلسک هم سخت‌تر است. شب‌های قطبی این شهر گاهی چندین ماه طول می‌کشد. به طور میانگین، دمای هوا در دیکسون ۲۰- درجه سانتیگراد است و برخی اوقات به ۴۰- نیز می‌رسد. در ماه‌های گرم سال نیز دمای هوا نهایتا به ۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. برف‌های این شهر معمولا سنگین و سهمگین است و اغلب خسارت‌های شدیدی به همراه دارد. با این وجود، در کنار تمام سختی‌ها تماشای نهنگ‌ها در سواحل و شفق قطبی در شمالی‌ترین بندر جهان، دو موردی هستند که گردشگران زیادی را به دیکسون می‌کشاند.

شهر های سرد روسیه

تیکسی | Tiksi

تیکسـی به آخر دنیا می‌ماند، چرا‌که هیچ جاده‌ای در روسیه به این شهر منتهی نمی‌شود و تنها راه ارتباطی آن با سایر شهرها از طریق خطوط هوایی است. تیکسی یکی دیگر از سردترین شهرهای روسیه است که حدود ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. شهر در سواحل دریای لاپتف که در حاشیه اقیانوس منجمد شمالی است، واقع شده، دریایی کم عمق که در بیشتر روزهای سال یخ زده است و امکان کشتیرانی در آن وجود ندارد. زمستان در این شهر ۱۰ ماه به درازا می‌کشد و دمای هوا در آن به ۳۰- درجه سانتیگراد می‌رسد. در تیکسی گاهی به اندازه‌ای برف می‌بارد که از پنجره طبقه سوم یک ساختمان نیز می‌توان به برف‌های روی زمین دست زد. در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق در این شهر یک پایگاه نظامی وجود داشت که پس از آن سقوط کرد. از این رو امروزه خانه‌های خالی از سکنه زیادی را می‌توان در تیکسی پیدا کرد.

تیکسی

نتیجه گیری:

در این مقاله به شرایط آب و هوایی کشور روسیه اشاره کرده و ۷ مورد از سردترین شهرهای روسیه را معرفی کردیم. همچنین تا حدودی با نحوه زندگی و چالش‌های ساکنان آنها در سرمای شدید آشنا شدیم. اگر قصد دارید به پهناورترین کشور جهان سفر کنید، یادتان باشد که الی گشت برایتان پیشنهادهای ویژه‌ای دارد. همچنین برای تهیه بلیت و رزرو هتل در روسیه نیز می‌توانید از خدمات وبسایت الی گشت استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از اینکه چمدان‌هایتان را با لباس‌های گرم پر کنید، ابتدا فهرستی از جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری بیشمار این کشور تهیه کرده و به خوبی برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

سوالات متداول:

۱. چرا غذای اصلی مردم اویمیاکن گوشت است؟

چون به علت سرمای شدید امکان کشاورزی و کشت محصول وجود ندارد.

۲. در سردترین شهرهای روسیه برای دفن اجساد مردگان چه می‌کنند؟

در این مناطق به علت سرمای شدید، ابتدا آتش بزرگی روشن می‌کنند تا یخ زمین رفته رفته آب شود، سپس برای کندن خاک و دفن اجساد اقدام می‌کنند.

۳.  چرا نوریلسک از شهرهای افسرده جهان به شمار می‌رود؟

چون ساکنان آن علاوه بر مشکلات رایج برف و یخبندان‌های همیشگی با آلودگی زیاد هوا نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: theculturetrip