گزارش مفصل از جلسه یک صد و چهل و سوم شورای اسلامی شهر رشت؛

رییس شورا به شهردار اجازه پاسخ نداد ؛ جلسه پرحاشیه نیمه تمام ماند

تی تی خبر (حرف تازه) : صد و چهل و سومین جلسه عادی شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد فرانک پیشگر، منوچهر جمالی و محمدحسین واثق کارگرنیا غایبان این جلسه شورا بودند. دکتر محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، مختار جباری مشاور عالی شهردار و محمد تقی نظری معاون مالی اداری شهرداری رشت میهمانان این جلسه […]

تی تی خبر (حرف تازه) : صد و چهل و سومین جلسه عادی شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد

فرانک پیشگر، منوچهر جمالی و محمدحسین واثق کارگرنیا غایبان این جلسه شورا بودند.

دکتر محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت، مختار جباری مشاور عالی شهردار و محمد تقی نظری معاون مالی اداری شهرداری رشت میهمانان این جلسه بودند. در ادامه پورناصرانی، رستگار، مقصودی، عبدالهی، ستاره شناس، شریفی و ماه پسند به صحن شورا آمدند.

رفیعی نوده به عنوان رییس شورا با تسلیت سالروز رحلت امام خمینی(ره) نسبت به برگزاری مراسمی خوب ابراز امیدواری کرد و جلسه را به ناطقان پیش از دستور سپرد.

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۸۳۵۰۶ناطق اول جلسه : محمود باقری خطیبانی و قرائت نطقی پر از انتقاد و حاشیه

محمود طاقت تیر و ترکش رسانه های اجاره ای را دارد / طرز فکر ترامپ را خوانده ام پیشنهاد می کنم به عنوان مدیری صف شکن از ایشان استفاده کند / تاسف می خوریم شهردار رشت هستید / یا من مریضم یا آقای ثابت قدم مریض است/ بارها درخواست روانشناس کرده ام /  جمعی از دانشگاهیان و جوانان به بنده مراجعه کردند و پرسیدند که چه زمانی ثابت قدم میرود تا شهر آرام شود ؟ پاسخ دادم: خرمشهرها در پیش است! /  برخی سایت های اجاره ای می نویسند باقری می گوید “میگم میگم” . من نمی دانم دیگر چه چیزی را باید بگویم / اجازه نخواهیم داد تا با پروژه ها و معامله گری های میلیاردی (مثل پیاده راه فرنگی!) شهر به ورشکستگی نزدیک و نزدیکتر شود!

باقری گفت: آقای ثابت قدم نشستی درخصوص بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار کردند پیشنهاد می‌کنم به جای چنین نشست هایی آقای شهردار با توجه به هزینه ۱۶ میلیارد تومانی به جای ۴ میلیاردی برای پیاده راه مرکزی رشت رابطه بین اقتصاد درون زا با جیب افزا را تشریح بفرمایند. در شرایطی که شهروندان نگون بخت یارانه خودشان را برای جهیزیه فرزندان، ماه ها گرو می گذارند و کارگران فضای سبز و رفت و روب شهرداری، آتش نشانان زحمت کش در آتش سوخته، ماه ها از حقوق محرومند، رابطه انتخابات ریاست جمهوری امریکا با اقتصاد مقاومتی شهری چیست؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طرز تفکر ترامپ برای ریاست جمهوری امریکا را مطالعه کرده ام افزود: پیشنهاد می کنم به عنوان مدیری خط شکن، صف شکن و سنگر شکن از ایشان استفاده کنند!

باقری در خصوص پارک آبی شهر رشت پرسید : چگونه عوارض ۷ میلیارد تومانی به یکباره ۱ میلیارد تومان می شود ؟

وی افزود: آقای شهردار با چه مجوزی از اختیاراتش سبقت گرفته و به ساختمان دانا، پایان کار داده است. کلیه واحدهای آن توسط مالک فروخته شده و شهرداری مطالباتش را دریافت نکرده است. بارها درخواست خروجی مطالعه و پژوهش دانشگاه به اصطلاح شریف به مبلغ دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان را کرده ام.

شورا-شهر-رشت-۱-۷۴۸x498وی تصریح کرد: خرداد، ماه آزادسازی خرمشهر است، خرمشهر قهرمان؛ همان خرمشهری که هنوز هم حماسه آزادسازی اش مثالی برای خلق حماسه در حوزه های دیگر است، به طوری که فرمانده معظم کل قوا، پاسداران را فرزند خود دانستند و با لحنی صریح و صمیمی به فرزندان خود فرمودند که خرمشهر و خرمشهرها در پیش است. نه در میدان جنگ نظامی، بلکه درمیدانی که از جنگ نظامی سخت تر است.  ویرانی های جنگ نظامی را ندارد، حتی آبادانی هم به دنبال دارد اما سختی اش بیشتر است. آقاجان، پیام نافذتان به پاسداران شرف و عزت ایران اسلامی رسید. آقاجان بزرگترین افتخار محمود باقری این است که هنوز خود را پاسدار دهه نخست انقلاب می داند که مدال جانبازی در دفاع از وطن را بر گردن آویخته است و سر افرازانه شعار “استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی” سر داده است تا نامحرمی نتواند نگاه چپ به کشور داشته باشد.  آقاجان! فرمودید خرمشهر و خرمشهرها در پیش است. نه در میدان جنگ نظامی بلکه در میدانی که از جنگ نظامی هم سخت‌تر است. البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد و حتی آبادانی هم به دنبال دارد اما سختی‌اش بیشتر است. پیامتان با گوش جان دریافت شد! پیامی که سرتاپا برای همه ما درس و عبرت بود. آنقدر عمیق بود که تا عمق تمامی دستگاه های خدمت رسان به مردم و حتی پارلمان شهری رشت نافذ بود. پیامتان را دریافت کردیم تا اجازه ندهیم عده ای با ظاهرسازی، کتاب های ناخوانده به دست بگیرند و با صدها فریب و حیله به دنبال فریب افکار عمومی باشند و با بزک اسلام بخواهند از سارقان بیت المال دفاع کنند! آقاجان پیامتان را گرفتیم و اجازه نخواهیم داد تا با پروژه ها و معامله گری های میلیاردی (مثل پیاده راه فرنگی!) شهر به ورشکستگی نزدیک و نزدیکتر شود! هر که میخواهد باشد در مقابلش خواهیم ایستاد تا با افتخار بگوییم سرباز رهبریم. آقاجان پیامتان رسید؛ آری خرمشهرها در پیش است! وقتی در میدان نبرد با رژیم بعث جانباز شدم هرگز فکر نمیکردم که دردی بالاتر از درد جراحت در میدان جنگ سخت باشد تا امروز که اعتراف میکنم به خاطر جنگ نرم همانی که فرمودید خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، که در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است.

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۸۳۵۰۳وی در ادامه با اجاره ای خواندن برخی رسانه ها گفت: آری امروز محمود باقری در عرصه جنگ نرم افتخار دارد خط شکن باشد و در مقابل سارقان به بیت المال و انحراف ۳۰۰ درصدی از بودجه آقایی به نام شهردار بایستد و باز هم جانباز شود و در مقابل تیر و ترکش سایت های اجاره ای بایستد. امروز از این لذت غرق در شادی و غرورم!

باقری که بار دیگر شهرداری را ورشکسته اعلام کرد افزود : شهروندان فهیم و قدرشناس رشت بیش از ۴۰۰ سؤال از آقای محمدعلی ثابت قدم در خصوص انحرافات ساختاری، مالی و فرهنگی در شهرداری رشت پرسیدیم اما پاسخی دریافت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه امروز تاسف می خوریم شما شهردار رشت هستید در ادامه گفت : ایشان با کمترین سابقه اجرایی در راستای جوانگرایی شهردار شدند ولی امروز تأسف میخوریم که شهردار رشت هستند و عملکرد شهردار رشت را در موارد بسیاری خارج از قانون دانست و برای رشت مضر خواند.

باقری تصریح کرد : جمعی از دانشگاهیان و جوانان به بنده مراجعه کردند و پرسیدند که چه زمانی ثابت قدم میرود تا شهر آرام شود ؟ پاسخ دادم: خرمشهرها در پیش است! لطفا به سوالات زیر صراحتا پاسخگو باشید:

ماجرای انتقال ۱۰ میلیونی به حساب … را بیان کنید!

علت بیش از دوهزار حکم در شهرداری رشت و برهم زدن آرامش روانی کارکنان را توضیح دهید.

چرا پیاده راه “فرنگی” رشت به شکل مصوب اولیه اجرا نشد و به قول معاون استاندار گیلان حتی چند درصدش شبیه طرح اولیه نیست؟

میزان پرداختی های ماهانه به مشاوران شهرداری از کدام محل تامین می شود و به چه میزانی است؟

چرا کمک هزینه مصوب به تیم محبوب مردم ورزش دوست رشت یعنی سپیدرود را پرداخت نکردید؟

به زودی پرده از تخلفات ساختاری، مالی و فرهنگی در شهرداری رشت برخواهم داشت. برخی سایت های اجاره ای می نویسند باقری می گوید “میگم میگم” . من نمی دانم دیگر چه چیزی را باید بگویم فقط فحش مانده است که آن را هم برخی افراد دیگر باید بگویند و ما نمی توانیم.

وی در انتها خطاب به اسماعیل حاجی پور و چند تن از اعضای شورا به ماجرای شورای سوم اشاره کرد و گفت : برای تخلف دیگران که هیچ مشورتی در آن موارد با اعضای شورا نشده است رای ندهید که در آینده باید جوابگو باشید. من تا به امروز جواب مناسبی نگرفته ام. یا من مریضم یا آقای ثابت قدم مریض است. بارها درخواست روانشناس کرده ام تا این قضیه مشخص شود ولی کسی اجابت نکرده است. آقای شهردار! اگر حرفی بدون سند و مدرک زده ام بروید اعاده حیثیت کنید و شکایت کنید.من تحمل تیر و ترکش را دارم. من از راه رسیده نیستم. در این شهر بزرگ شده ام. دستفروشی کرده ام. می دانم مردم با چه شرایطی زندگی می کنند. خواهشم این است بروید ببینید مردم در کوچه پس کوچه ها و محلات چگونه زندگی می کنند و در جاهای دیگر چگونه هزینه می شود.

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۸۴۷۰۸متن کامل نطق سید رضا موسوی روزان در جلسه شورا
فریادهای مخالفان میلیاردی است مدارک میلیونی هم نیست! / امید مردم را به یاس تبدیل نکنیم

سلام و صلوات میفرستم بر ارواح بلند شهیدان انقلاب اسلامی، شهیدان پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، شهیدانی که به دست کوردلان منافق و کمونیست ها به شهادت رسیدند و شهیدان والا مقام مدافعین حرم که هزاران کیلومتر آن طرف تر مظلومانه به شهادت می رسند.

سلام و صلوات بر روح بلند و ملکوتی رهبر کبیر انقلاب، بنیانگذار نهضت ماندگار انقلاب اسلامی، حضرت امام روح ا… موسوی خمینی که به روزهای ۱۴ خرداد رحلت آن بزرگوار و انتخاب مقام عظمای ولایت برای رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی و قیام خونین ۱۵ خرداد که امام فرمودند برای همیشه ۱۵ خرداد را عزای عمومی اعلام می کنم نزدیک می شویم.

آرزوی سلامت و سعادت و تداوم پر افتخار رهبری امام خامنه ای مدظله العالی را دارم و اما امروز به این نتیجه رسیده ام که بعضی از گفتنی ها را باید بگویم و اگر نیاز شد بخش دیگر را به زمان و موعد خودش که اگر عمری باقی ماند موکول می کنم.

امروز حرف های بنده به هیچ وجه خطاب عمومی به همه اعضای محترم شورا را ندارد و خواهش بنده این است که هیچ کس هیچ برداشت بدی نداشته باشد و اگر در صحن وقت شما را می گیریم به علت این که انفاقات در اینجا رقم خورده و مطالب در اینجا گفته شده بنا براین پاسخ نیز در همین جا دریافت گردد و از قبل از همگان و از مردم عزیزمان عذر خواهی می کنم چرا که هرگز علاقمند نبودم و نیستم که وقت مردم با اینگونه مطالب و حرف ها گرفته شود.

مردم انتظار دارند که در ارتباط با کارها و اقدامات و رفاهیات از ما بشنوند. مردم انتظار دارند خبر خوب و دلشاد کننده از ما بشنوند. مردم علاقمندند که اعضای شورا و مدیریت شهری را در کنار هم ببینند و صد البته با حفظ جایگاه های قانونی هرکدام و اما چه کنیم که مجبوریم بعضی از مطالب دیگر را نیز به اطلاع مردم برسانیم.

شورا-شهر-رشت-۶-۷۴۸x498و اما حرف های خود را با سوال شروع می کنم. آیا بنده نوعی، دین را از مراجع بزرگوار دینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام عظمای ولایت و نعوذ بالله از معصومین (ع) بهتر می فهمم ؟ پس چرا اینگونه صحبت می شود که انگار همه دین و فهم دین در ما خلاصه می شود ؟

آیا بنده نوعی فکر می کنم که می توانم از همه قضات بهتر قضاوت کنم و یا اینکه دستگاه قضایی ما اینقدر عاجز است که به تخلفات و احیانا خیانت های درون دستگاهی نمی تواند رسیدگی کند ؟

آیا بنده نوعی فکر می کنم از همه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی توانمندترم؟ آیا همین موضوع شورای سوم را که بکرات در صحن شورا مطرح کرده ایم و مدام دیگران را از آن برحذر می داریم مگر همین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی پیگیری نکردند مگر همین قضات ما رای برایش صادر نکردند؟

بنده نوعی چه میزان با شهدا و جانبازان و ایثارگران محشور بوده ام ؟ چرا اینگونه بیان می شود که اسم هر شهیدی برده می شود همه تصور می کنند بنده با آن شهید نزدیکتر از همه بوده و احیانا در لحظات شهادت نیز در کنارش بوده ام؟

دوستان عزیز می دانند که استان گیلان دارای ۸ هزار شهید گرانقدر و دهها هزار جانباز و بیش از هزار آزاده و هزاران رزمنده می باشد. منطقه جنگی کشور عزیز ما در دفاع مقدس بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر که از آبادان، خرمشهر، مهران، دهلران، شلمچه، دشت عباس، دهلاویه، اروندرود تا گیلانغرب، قصر شیرین، سردشت، مریوان، سقز، سنندج می باشد و جنگ ما ۸ سال با صدام به طول انجامید و در مدت ۸ سال بیش از ۱۸۰۰ روز فقط عملیات نظامی بر علیه داشته ایم. آیا واقعا ما می توانستیم با همه شهدا در همه مناطق و در طول ۸ سال محشور باشیم؟

فرزند شهید شیخ شعبانی را به جلسه دعوت می کنیم. این شهید بزرگوار را تا چه میزان می شناسیم؟
” با پوزش از خانواده بزرگوار و دختران گرامی شهید شیخ شعبانی”

شورا-شهر-رشت-۴-۷۴۸x498موضوعی را برای جمع عزیزمان در ارتباط با خانواده شهیدان شیخ شعبانی تغریف می کنم.
احتمالا سال ۱۳۷۲ بوده باشد یعنی ۲۳ سال قبل. مقام معظم رهبری به منزل شهیدان شیخ شعبانی می روند. پدر شهیدان آنوقت ساکن تهران و راننده وزیر آموزش و پرورش وقت آقای دکتر نجفی بود. بعد از دلجویی از پدر و مادر شهیدان شیخ شعبانی حضرت آقا می فرمایند: اگر خواسته و مشکلی دارید بفرمایید. پدر شهیدان خواسته اش را اینگونه بیان می کند که به ایشان اجازه داده می شود از وسیله دولتی برای بعد از پنجشنبه با توجه به کسالت و وضعیت جسمی مادر شهیدان ایشان را به بهشت زهرا سر قبر شهیدان ببرد. خانواده شیخ شعبانی سه شهید دارند. دو شهید در بهشت زهرا و شهید حسن شیخ شعبانی که در منطقه معروف به حسن مرادی بوده و امروز به همین اسم کوچه آنها نامگذاری شده عضو رسمی سپاه پاسداران لنگرود و جانشین عملیات سپاه بود و در لنگرود مدفون است.

آنچه که کاملا مشخص است همه علاقمند به شهدا هستیم اما نه اینگونه که شهدا و رزمندگان و ایثارگران به ما منصوب شوند.

یک روز من می خواهم بروم به سوریه از چند ماه قبل نطق می کنم و داخل و خارج مطلع می شوند که فلانی عازم سوریه است و هم اکنون هم سوال می کنند پس چه شد؟ واقعا چرا اینگونه می شود ؟

و نیمه شعبان در مراسمات جشن و شادی مردم حاضر می شوم سخنان و مطالبی می گویم که نظر قطعی بنده این است که حقیقتا جایش آنجا نیست.

شهدا برای نظام و برای اهداف والای انقلاب اسلامی و برای ارزش ها و برای بقاء و تداوم ولایت فقیه جان پاک خود را بر طبق اخلاص گذاشتند.

یقینا هیچکدام رضایت ندارند که اینگونه از آنها نام برده شود. همه وظیفه داریم شان و منزلت شهیدان، ایثارگران، جانبازان، آزادگان، امام بزرگوار و رهبر عزیز انقلاب اسلامی که همگان مدیون آنانند را رعایت نماییم.

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۸۵۸۲۰بنده نظر خود را در خصوص شورا و جایگاه نظارتی شورا و شهرداری و اتفاقاتی که در این روزها بسیار بدان پرداخته می شود عرض می کنم:
نکته این است که طرح مطالب به گونه ای که نشان از غرض ورزی شخصی و یا دیدگاه شخصی داشته باشد به نظارت و روند نظارتی شورا بر عملکرد مدیریت شهری ضربه وارد می کند و شورا را به دو طیف رودرروی هم تقسیم می کند و این دو طیف به جای انجام وظایفشان همدیگر را نفی و نقد می کنند.

بنده به شدت اعتقادم این است که جایگاه نظارتی شورا نباید زیر سوال برود و یا خدای ناکرده به شکلی برخورد کنیم که شورای اسلامی شهر که در واقع چکیده نظرات و دیدگاه های مردم و حاصل آراء مردم در آنجا جمع شده است در نزد مدیران شهر، مدیران کل، استانداری، روحانیت معظم، عزیزان نهادهای امنیتی، قضایی، اجرایی و مردم خوب و عزیز و فرهیخته شهرمان زیر سوال برود که متاسفانه روند اینگونه است و همه باید دست به دست هم دهیم آن را بازسازی کنیم و نباید این حالت تداوم پیدا کند.

ما اعضای شورا باید قدر و ارزش خود را بدانیم تا دیگران هم نسبت به ما توجهی و احترامی داشته باشند و نسبت به اتفاقات داخل شهرداری باید حساس باشیم اما این حساسیت به گونه ای نباشد که جلوی کارها گرفته شود. تا چیزی به اثبات نرسیده است اتهامی وارد نکنیم. جلوی پیشرفت و توسعه و روند رو به رشد اجرایی کار که هر ده روز یک افتتاحیه داریم گرفته نشود.

بدانیم که مردم نسبت به کارها به شدت خوشبین هستند. خوشبینی مردم را خدای ناکرده به یاس تبدیل نکنیم. با هر خطایی در حد و اندازه خودش برخورد کنیم. بنده به بعضی از دوستان عرض کردم فریاد ما میلیاردی است؛ مدارک و مستندات ارائه شده گاهی به میلیون هم نمی رسد. به مسائل خانوادگی افراد ورود نکنیم که زمینه را باز می گذاریم که فردا در مورد زندگی و خانواده ما نیز به راحتی اظهار نظر کنند. انتقاد به جا و درست و صریح با توهین و اهانت و به دادگاه کشیدن مطالب بسیار متفاوت است. دلسوز باشیم خصوصا برای محرومین، مستضعفین و یا فرهنگیان اما دل دیگران را با حرف های خود نسوزانیم و آتش نزنیم.

مردم نباید اینگونه برداشت کنند که بعضی ها همه فریادشان و همه ایرادی که مطرح می کنند برای انتخابات آینده است که مثلا فلانی مخالفینی دارد. بنده با این انتقادهایم مخالفین او را جذب می کنم. مثلا در انتخابات آینده شورای اسلامی شهر از آراء بالاتری برخوردار می شوم. بدانیم که مردم هشیار هستند و به شدت اعمال و رفتار ما را هم مراقبت می کنند. اشک واقعی را از اشک غیر واقعی و فریاد واقعی را از فریاد غیر واقعی و اعتراض واقعی را از اعتراض غیر واقعی تشخیص می دهند.

و کلام آخرم اینکه با دوستان شورای خود در کار نظارتی شورا بر مدیریت شهری در همه موضوعات همراهی خواهم کرد. از پیاده راه فرهنگی تا هر پروژ] و طرحی که به اجرا در می آید و هر پیمانکار که کار را با هر واسطه ای به عهده می گیرد و همچنین نسبت به حقوق زحمتکشان در شهرداری به شدت حساس هستم و با جدیت پیگیری می کنم و در همین جا اعلام می کنم که از مهم ترین و اولیه ترین وظایف شهردار پرداخت حقوق به موقع پرسنل شهرداری است و هیچ توجیهی را نمی توان برای آن پذیرفت.

باقی بماند برای وقت و زمانی دگر. والسلام علی من اتبع الهدی

شورا-شهر-رشت-۳-۷۴۸x498تاکید نیکومنش بر سفر شهردار به پکن

مظفر نیکومنش نودهی با اشاره به موضوع طرح تفصیلی شهر رشت از شورانشینان خواست تا با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه برخی کشاورزان توان تفکیک زمین های خود را ندارند گفت: مزارع و باغات حاشیه شهر که با گسترش شهرها داخل بافت شهری قرار گرفته اند با عدم توانایی صاحبان زمین در تفکیک، فروخته می شوند و خریداران به دلیل ضعف مالی بدون اخد مجوز های لازم اقدام به ساخت و ساز می نمانید.

نیکومنش از نمایندگان علی الخصوص نمایندگان رشت درخواست کرد که در مجلس دهم مدیریت یکپارچه شهری را در اولویت کار خود قرار دهند و مدیریت به شهرداری ها واگذار شود.

وی همچنین به موضوع دعوت از شهردار رشت برای سفر به چین که هفته گذشته با مخالفت شورا همراه شد اشاره کرد و گفت : خواهشم این است که یا شهردار یا نماینده شهردار در این سفر حضور داشته باشند. ما این امتیاز را به راحتی به دست نیاورده ایم. تنها ۴ نفر در این سفر دعوت شده اند. دکتر ثابت قدم شهردار رشت، جمال نژاد شهردار اصفهان، مدیر کل شرق آسیا در وزارت امور خارجه و مدیر کل امور بین الملل وزارت امور خارجه.

نیکومنش تصریح کرد: به اعتقاد بنده حضور شهردار برای آبروی رشت بسیار اهمیت دارد و از همکاران شورا خواهشمندم در این خصوص تجدید نظر کنند.

سید امیرحسین علوی: جای شهدای گمنام در پیاده راه فرهنگی رشت خالیست

شورا-شهر-رشت-۱۶-۷۴۸x498سید امیرحسین علوی نیز با بیان اینکه مردم بیش از آنکه مشتاق باشند تا تصاویر و چهره ما را در عکس ها و مراسم مختلف بببینند مشتاق این هستند که ببینند کجا پای کار هستیم گفت : مردم مشتاقند بدانند کجا انرژی خود را صرف انجام کار درست و صادقانه می کنیم. حدود یک سال به پایان کار شورای چهارم باقی مانده است و برای آنهایی که به ما رای اعتماد داده اند و ما را به عنوان منتخبینشان راهی پارلمان شهری کرده اند باید تلاش کنیم تا خدمات بهتری را نسبت به گذشتگان ارائه دهیم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت در خصوص پیاده راه فرهنگی رشت پیشنهاد داد: جهت زیباسازی جداره ها و همچنین زیباسازی فضای سبز این پیاده راه هرچه سریع تر طرحی آماده و ارائه شود. این موضوع مدنظر بسیاری از شهروندان ما است و این انتقاد امروز به ما وارد است.

سید امیرحسین علوی بافت پیاده راه فرهنگی را برای شروع زیباسازی جداره ها پیشنهاد داد و در ادامه ضمن تشکر از سازمان زیباسازی بابت نصب المان شهدای ذهاب و ارزشمند دانستن این اقدام گفت : برخی دوستان هیاتی معتقدند چقدر جای شهدای گمنام ما در این پیاده راه خالیست. علوی درخواست کرد تا با هماهنگی های لازم جهت تدفین چند تن از شهدای گمنام در پیاده راه فرهنگی رشت برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد تا به عنوان یادگاری از شورای چهارم در شهر رشت باقی بماند.

وی همچنین بر حمایت از فرزندان خانواده های شاهد و ایثارگر از سوی شهرداری تاکید کرد و افزود : از شهردار محترم خواهشمندم کمی دقت بیشتری در این خصوص صورت بگیرد و این قشر را بیشتر مورد حمایت خودش قرار بدهد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت با تشکر از آقایان شوقی و نیکومنش برای راه اندازی کارگروه ساماندهی تبلیغات در سال اول شورا تصریح کرد: به بنده ماموریت دادند تا با کمک همه اعضای شورا در آن کارگروه تبلیغات شهری را بررسی، برنامه ریزی و مدیریت کنیم و خروجی آن کارگروه راه اندازی سازمان زیباسازی بود که منشا خدمات بسیار خوبی در شهر چه در زمان مدیریت آقای عبداللهی چه در زمان مدیریت آقای بشردانش شد و چهره شهر در حوزه زیباسازی تغییر کرد و این راه و مسیر باید ادامه داشته باشد.

سید امیر حسین علوی با اشاره به قراداد مطالعه ای که قرار بود تبلیغات شهری را با رقمی ناچیز بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیون برای مدت سه تا پنج سال آن هم تحت شرایط خاص واگذار کند گفت : برخی از رسانه ها سعی کردند در این زمینه سم پاشی کنند اما اشاره نشد که اگر از تبلیغات بیش از ۴ میلیارد تومان درامد برای شهرداری ایجاد شده است این ثمره تلاش همین شورا است و اگر اعضای شورا محکم پای منافع شهر نمی ایستادند این منافع به جیب افراد غیر بومی که برای شهر ما کیسه دوخته بودند می رفت.

علوی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه اخیرا مزایده ای تبلیغاتی دو بار فراخوان شده است تصریح کرد : امروز هشدار دیگری می دهم. هیچ مصوبه ای در دفتر سرمایه گذاری در این راستا وجود ندارد. اگر هم قرار بود مزایده در سازمان اتوبوسرانی برگزار شود منوط به ساخت ایستگاه های اتوبوس و بیلبوردهای به ابعاد سه در شش متر بالای ایستگاه اتوبوس بوده واین موضوع چه ارتباطی با واگذاری ۲۰۰ عدد استند دو وجهی و سه وجهی دیگر دارد؟ ضمنا مزایده طی چهار روز در روزهای منتهی به آخر هفته برگزار شده است و قیمت فیکس شده نیز کم و اشتباه است زیرا ۵۰ عدد استند دو هفته پیش با قیمت بیشتر از این به مزایده رفته است. البته نوع برگزاری مزایده قطعا عمدی نبوده و سهوی بوده است و من شفاها به سازمان بازرسی اطلاع دادم. اما نوع برگزاری مزایده و نسبت دادن آن به برخی اعضای شورا نیز برای من شائبه برانگیز است و همینجا درخواست توقف و بررسی و ورود شورا ودستگاه نظارت را دارم.

در ادامه جلسه لایحه پیاده راه بافت فرهنگی مرکزی رشت در دستور کار قرار گرفت و مسکوت ماند.

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۸۵۸۲۰رضا رسولی: کاری نکنیم که آیندگان بگویند تصمیم گرفتند به شهر آسیب برسانند

رضا رسولی با بیان اینکه بحث ما در خصوص شخص نیست و ما امروز هستیم که بهترین تصمیم را بگیریم گفت:در این خصوص دو مبحث وجود دارد یک مبحث مالی است که چارچوب کاری خودش را دارد و یک بخش تخلفاتی است که برخی اشاره می کنند که آن هم مسیر خاص خودش را دارد. ما امروز هستیم که بهترین تصمیم را برای شهر بگیریم و نباید کاری کنیم که صرفه و صلاح شهر بیش از پیش به خطر بیفتد. چنانچه معتقدید تخلفی بوده است تحقیق و تفحص کنید و نتیجه هرچه بود همه احترام می گذاریم. بحث دفاع از شخص نیست. در این خصوص هم نه می گویم درست است و نه می گویم اشتباه است بلکه می گویم اطلاعات کافی نیست. کاری نکنیم که آیندگان بگویند تصمیم گرفتند به شهر آسیب برسانند.

امیر حسین علوی : پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه را به رای بگذارید

سید امیر حسین علوی با اشاره به اینکه این پروژه انجام شده است. اگر انحرافی در هزینه ها وجود دارد یک بحث دیگر است و باید بررسی شود. اگر این اتفاق نیفتاده است پیش بینی اعتبار انجام شود با جابجایی کدها در بودجه ۹۵ موافقت کنیم و برای ترک تشریفات برنامه ریزی کنیم تا پیمانکار سراغ مسیر حقوقی نرود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه را داد و گفت : اگر این لایحه رای گیری و رد شود تا شش ماه نمی تواند با توجه به اینکه رد شده است مطرح شود. بنابراین پیشنهاد می کنم مسکوت ماندن را به رای بگذارید.

این لایحه با رای گیری در صحن شورا مسکوت ماند.

تجلیل از ساحل فیلسوف راننده ای که تاکسی خود را به کتابخانه تبدیل کرده است و تقدیر از هوشنگ درویش پور کارگردان گیلانی از دیگر برنامه های امروز شورا بود.

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۹۱۹۴۹پاسخ شهردار به سوالات / سوال اول در خصوص انحلال برخی سازمان ها و تغییرات در چارت سازمانی

در ادامه شهردار رشت که برای پاسخگویی به سوالات اعضای شورا در صحن حاضر شده بود تغییرات در چارت سازمانی را قانونی دانست و به ارائه مکاتبات و مستنداتی پرداخت و گفت : این ساختارها نیاز به تایید شورا ندارد. اصالت ایجاد یا ادغام یا انحلال ابلاغ شده است و نیاز به اساسنامه جدید دارد که برای شورا ارسال خواهد شد. اساسنامه هر یک از سازمان ها در کتابچه ای گرداوری شده است.

دکتر محمد علی ثابت قدم با اعلام اینکه ما سازمان ها را منحل نکرده ایم افزود : ما یک سازمان را به لحاظ ساختار اجرایی منحل نکرده ایم بلکه کوچک سازی و چابک سازی کرده ایم.با توجه به ۱۸۲۳ پست مدیریتی در چارت جدید، صرفه شهرداری و صلاحش را در نظر گرفته ایم و هزینه های اضافه کاسته خواهد شد.

محمود باقری از شهردار رشت پرسید چرا قبل از طی روال قانونی آن را اجرا کرده اید ؟

شهردار رشت در پاسخ به این سوال گفت : کاری که انجام شده است از لحاظ قانونی مشکلی ندارد و تغییری در سازمان ها ایجاد نشده است.

مجید رجبی ویسرودی نیز پرسید در صورت ادغام با توجه به اینکه بودجه بر اساس سازمان های قبلی نوشته شده است چگونه عمل خواهد شد؟

دکتر ثابت قدم در پاسخ گفت : پس از تایید نهایی زمانی که شورای سازمان جدید تشکیل شد اصلاح بودجه انجام خواهد گرفت و سازمان با بودجه جدید آغاز به کار خواهد کرد. در حال حاضر نیز در هیچ کجای قانون نیامده است که چرا یک نفر متولی چند سازمان است و هر سازمانی سرپرست و مسئول مالی خودش را دارد.

شورا-شهر-رشت-۳۹-۷۴۸x498سوال دوم از شهردار مربوط به یک تهاتر در محدوده منطقه پنج شهرداری رشت بود.

محمد پورناصرانی در این خصوص به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت : صاحب این ساختمان ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به شهرداری منطقه ۳ و ۱۵۹ میلیون تومان به شهرداری منطقه ۱ رشت بدهکار بوده است و بر این اساس پیشنهاد تهاتر دادند.

شهردار منطقه یک شهرداری رشت با بیان اینکه معیار و مبنای کار ما نظر کانون کارشناسان دادگستری است افزود : پس از نظر کانون کارشناسان مبایعه نامه تنظیم شد. شهرداری با بخشش این بدهی و تخلفات این شخص با پرداخت ۱ میلیارد تومان این ساختمان را تصاحب کرده است.

رفیعی نوده با توجه به رقم تهاتر، این تهاتر را نیازمند مجوز شورا دانست و گفت : در عقد قرارداد نیز دقت کافی صورت نگرفته است و شهرداری برای حیاط نیز مبلغ ۱۸ میلیون تومان معادل قیمت مغازه پرداخت کرده است در حالیکه حیاط مشاع است و قابل خرید و فروش نیست. رییس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه امکان فسخ قرار داد وجود ندارد گفت : در حال حاضر اختلاف قیمتی به وجود آمده است تکلیف چیست؟

دکتر ثابت قدم با بیان اینکه این اختلاف قیمت در جهت منفعت شهرداری بوده است و قیمت کمتر شده است گفت : این اختلاف قیمت در راستای صرفه و صلاح شهرداری بوده است نباید آن را منفی بدانیم. مشکلی در مساله نمی بینم و نمی دانم سوال شما در کجاست؟

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۸۳۴۰۶اعتراض علوی به نام سوال کنندگان از شهردار:  آقای رفیعی اگر شما سوال دارید نام خودتان را پای برگه بنویسید

سید امیرحسین علوی نیز خطاب به رفیعی نوده با اعلام اینکه تا زمانیکه بنده در شورا هستم هرجا احساس کنم هزار تومان از حق مردم جابجا شده است ورود خواهم کرد و سرم را هم بالا می گیرم و نه از کسی می ترسم و نه با کسی دوستی دارم گفت : اما در این خصوص حسب ارجاع حضرتعالی، شهردار به کمیسیون بودجه دعوت شده اند و گزارش کارشناسی دوم و گزارش کارشناسی اول مطرح شد و ایشان گفتند شما مکتوب کنید و بنده هم مکتوب پاسخ بدهم و به رییس شورا هم ارائه شود.

رییس کمیسیون برنامه،بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهرداری رشت به اسامی سوال کنندگان از شهردار اعتراض کرد و خطاب به رییس شورا گفت : اگر شما سوال دارید نام خودتان را پای برگه بنویسید.

مجید رجبی سوال رفیعی نوده را به زبان دیگر بیان کرد
رجبی ویسرودی پوزخندهای شهردار را در شان شورا ندانست و برای فاطمه شیرزاد و موسوی روزان ابراز تاسف کرد!

شورا-شهر-رشت-۵-۷۴۸x498مجید رجبی ویسرودی به توضیح سوال پرداخت و گفت : منظور این است که قیمت در ابتدای جاده تهران متری ۱۸ میلیون تومان نیست. تهاتر هم اشکالات قانونی دارد و از سوی دیگر در عقد قرارداد دقت کافی وجود نداشته است و حیاط مشاع را به قیمت مغازه و تجاری خریداری کرده اید. رجبی در ادامه به پوزخندهای شهردار اعتراض کرد و آن را در شان شورا ندانست.

در میان بی نظمی شورا و صحبت همزمان چند نفر، مجید رجبی ویسرودی بالا رفتن صدای شهردار را برجسته کرد و گفت : برای خانم شیرزاد و آقای روزان متاسفم که به شهردار اجازه می دهند صدای خود را بالا ببرد! شهردار چه کسی است که به خود اجازه چنین کاری بدهد؟

دکتر ثابت قدم : در خصوص ساختمان دانا نیاز باشد همین الان مستندات را ارائه می کنم

شهردار رشت در ادامه به موضوع ساختمان دانا اشاره کرد و گفت : اگر نیاز باشد همین الان آمادگی ارائه و توضیخات و مستندات داریم. در خصوص این ساختمان سوال را به طور دقیق نمی دانم اجازه بدهید به واحد حقوقی بسپارم

دکتر ثابت قدم که صحبت های رجبی را شفاف تر از رییس شورا دانست و قصد پاسخگویی داشت که با مخالفت شدید رفیعی نوده مواجه شد و رییس شورا اجازه توضیح به وی نداد. شهرداری رشت خطاب به رییس شورا گفت : اجازه بدهید جواب بدهم ایشان سوال را راحت و شفاف پرسید. وقتی در صحن شورا نیستیم فضا برای پاسخگویی وجود ندارد اکنون که در جلسه حضور داریم اجازه پاسخ نمی دهید و در جلسات بعد همین موضوع را به این بهانه که مالک از حامیان سید علی آقازاده در مجلس دهم بوده است مطرح می کنید.

شورا-شهر-رشت-۴۰-۷۴۸x498جلسه نیمه تمام ماند

اسماعیل حاجی پور که از وقت ندادن به شهردار جهت پاسخگویی به سوال عصبانی شده بود گفت : شما شهردار را دعوت کرده اید اما اجازه پاسخ به او نمی دهید. بگذارید جواب بدهد. حاجی پور در اعتراض به روند موجود و فضای متشنج به وجود آمده جلسه را ترک کرد.

در ادامه بحث های دونفره به اوج خود رسید و فاطمه شیرزاد با تاکید براینکه باید به شهردار زمان پاسخگویی داده شود گفت : من در مورد خودم صحبت میکنم. چرا همکاران ما شانیت شورا را حفظ نمی کنند؟

با ادامه این روند فاطمه شیرزاد، رضا رسولی، سید امیرحسین علوی و سیدرضا موسوی روزان نیز جلسه را به نشانه اعتراض به بی نظمی و توهین های صورت گرفته ترک کردند و جلسه از حد نصاب و اکثریت خارج شد.

شورا-شهر-رشت-۳۵-۷۴۸x498 (1)

۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۹۱۴۴۷