ریاست کمیسیون های شورا به کدام افراد می رسد؟

  حرف تازه : شب گذشته ترکیب اعضای کمیسیون های سال پایانی شورای چهارم رشت مشخص شد. هرچند نمی توان به قطعیت در خصوص رییس و نایب رییس کمیسیون ها صحبت کرد اما به نظر می رسد تا حدودی تکلیف روسای کمیسیون ها با توجه به نوع چینش اعضا مشخص شده باشد. کمیسیون برنامه و بودجه و […]

 

حرف تازه : شب گذشته ترکیب اعضای کمیسیون های سال پایانی شورای چهارم رشت مشخص شد.

هرچند نمی توان به قطعیت در خصوص رییس و نایب رییس کمیسیون ها صحبت کرد اما به نظر می رسد تا حدودی تکلیف روسای کمیسیون ها با توجه به نوع چینش اعضا مشخص شده باشد.

کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی:

سید امیر حسین علوی، محمدحسین واثق کارگرنیا، حجت جذب، عباس صابر، مسعود کاظمی، اسماعیل حاجی پور و فاطمه شیرزاد اعضای این کمیسیون هستند.

به نظر می رسد سید امیر حسین علوی در صورتیکه برای ادامه کار به عنوان رئیس این کمیسیون تمایل داشته باشد کار چندان سختی در پیش نداردو از همین حالا باید علوی را بار دیگر بدون کوچکترین دغدغه ای رییس کمیسیون بودجه دانست مگر آنکه خودش نخواهد که در این صورت شاید حجت جذب گزینه بعدی باشد.

 

کمیسیون حمل و نقل و ترافیک

رضا رسولی، سید رضا موسوی روزان، فاطمه شیرزاد، محمدحسین واثق کارگرنیا، اسماعیل حاجی پور، مظفر نیکومنش و حجت جذب اعضای این کمیسیون هستند.

در این کمیسیون به نظر می رسد رضا رسولی که رشته تحصیلی مرتبط با این کمیسیون دارد و سابقه ریاست این کمیسیون را نیز در کارنامه خود می بیند رییس سال پایانی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک باشد. هرچند محمدحسین واثق کارگرنیا نیز تجربیات مرتبط با این کمیسیون را چه در دوران پیش از بازنشستگی و چه در زمان حضورش در شورا داراست اما به نظر می رسد به اهداف خود در سال پایانی شورا رسیده است و به دنبال ریاست کمیسیون ها نیست. به همین دلیل شاید رسولی با همراهی تمامی اعضای کمیسیون از جمله کارگرنیا به کار خود ادامه دهد و بار دیگر رییس این کمیسیون شود.

 

کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری

فرانک پیشگر، عباس صابر، سید رضا موسوی روزان، مجید رجبی ویسرودی، محمود باقری خطیبانی، فاطمه شیرزاد و اسماعیل حاجی پور اعضای این کمیسیون هستند. 

در این کمیسیون شرایط گزینه های اصلی ریاست یعنی پیشگر و شیرزاد شرایط نزدیک تری نسبت به کمیسیون های دیگر به نظر می رسد. ظاهرا پیشگر، صابر، رجبی و باقری با چهار نفر اکثریت کمیسیون را تشکیل می دهند و باید برای فرانک پیشگر شانس بیشتری در نظر گرفت. از سوی دیگر فاطمه شیرزاد که از ابتدای حضورش در شورا علاقه خاصی به کمیسیون فرهنگی داشته است ریاست آن کمیسیون را غیر ممکن و دور از دسترس نمی بیند و شاید مجموع این دلایل به ریاست فرانک پیشگر در این کمیسیون بینجامد. به نظر می رسد چینش پیشنهادی اعضا در این کمیسیون از سوی رییس شورا گامی دیگر در جهت تعامل بیشتر شورانشینان و جلوگیری از تقابل ها و دلخوری های احتمالی بوده است.

 

کمیسیون فرهنگی اجتماعی

فاطمه شیرزاد، سید امیرحسین علوی، سید رضا موسوی روزان، فرهاد شوقی، مظفر نیکومنش، محمود باقری خطیبانی و محمدحسین واثق کارگرنیا اعضای این کمیسیون هستند. 

شیرزاد، علوی، موسوی روزان و نیکومنش با چهار عضو در کمیسیون در اکثریت هستند . اما نکته ای که وجود دارد ریاست سال گذشته نیکومنش بر این کمیسیون و علاقه شاید غیر قابل پنهان شوقی و شیرزاد برای حضور و ریاست بر این کمیسیون است. با این تفاسیر این کمیسیون پیچیده ترین شرایط را دارد و سه عضو هیئت رئیسه که نایب رییسی ، منشی اول و سخنگویی شورا را در سال پایانی بر عهده دارند از بخت های اصلی ریاست بر این کمیسیون هستند. پیش بینی می شود شاید نیکومنش به دلیل نایب رییسی شورا فرصت حضور فاطمه شیرزاد در راس این کمیسیون را فراهم کند. اما به هیچ وجه نمی توان حتی حدس در خصوص این کمیسیون را با اطمینان اعلام کرد چرا که شانس ریاست موسوی روزان هم کم نیست و عملا این کمیسیون غیر قابل پیش بینی شده است.

کمیسیون توسعه و عمران شهری

عباس صابر، رضا رسولی، سید امیر حسین علوی، حجت جذب، فرانک پیشگر، محمد علی رفیعی نوده و مجید رجبی ویسرودی اعضای این کمیسیون هستند. 

صابر، پیشگر، رفیعی و رجبی اکثریت این کمیسیون را تشکیل داده اند اما از آنجا که بعید به نظر می رسد رجبی علاقه ای به ادامه ریاستش در این کمیسیون داشته باشد و از آنجا که در برخی فرصت های پیشنهادی اعلام انصراف کرده است حضور او در این کمیسیون را باید در جهت کمک به ریاست هم طیفانش دانست و شاید در آینده ای نه چندان دور رجبی حتی از حضور در یکی از کمیسیون های بهداشت و یا عمران نیز انصراف بدهد. با این اوضاع عباس صابر شاید جدی ترین گزینه ریاست این کمیسیون باشد.

باید منتظر تصمیم شورانشینان بمانیم تا مشخص شود چه افرادی ریاست کمیسیون های شورا را در سال پایانی بر عهده می گیرند. شاید ترکیب چینش روسای کمیسیون ها بیشترین تاثیر را در چینش نواب رییس داشته باشد.