روی دیگر فرهنگ عزاداری با نمایش عقیله العرب

حرف تازه : نرجس محمددوست در تحسین اجرای نمایش زیبای عقیله العرب نوشت: آری نمایش عقیله العرب با هنرمندی همشهریان جوانان و خلاق شهرمان (آستانه‌اشرفیه) چند روزی بر سر صحنه است که چهره دیگری از فرهنگ عزاداری فارغ ازآنچه به‌طور عادی و عرفی می‌شناسیم را نشان می‌دهد؛ و می‌توان این نمایش را در قالب نظریه […]

حرف تازه : نرجس محمددوست در تحسین اجرای نمایش زیبای عقیله العرب نوشت:

photo_2016-10-05_00-30-15

آری نمایش عقیله العرب با هنرمندی همشهریان جوانان و خلاق شهرمان (آستانه‌اشرفیه) چند روزی بر سر صحنه است که چهره دیگری از فرهنگ عزاداری فارغ ازآنچه به‌طور عادی و عرفی می‌شناسیم را نشان می‌دهد؛ و می‌توان این نمایش را در قالب نظریه بازنمایی استوارت هال جامعه‌شناس انگلیسی که بازنمایی را به معنای استفاده از زبان برای گفتن چیزی معنادار یا برای نمایش دادن جهان معنادار به افراد دیگر تعریف می‌کند، بیان داشت. بازنمایی بخشی از فرایندی است که به معنا و مبادله‌ آن میان اعضای یک فرهنگ می‌پردازد و شامل استفاده از زبان، نشانه‌ها و ایماهایی می‌شود که به بازنمایی می‌پردازد و درواقع آنچه بازنمایی می‌شود بافرهنگ سروکار دارد.

بی‌شک امروز نیازمند فرهنگ عزاداری عقلانی با بازنمایی از الگوهای عملی بزرگانی چون حضرت زینب (س) هستیم. از ویژگی‌های عظیم بانوی قدرتمند کربلا، «شجاعت» است; شجاعتی به‌مانند حضرت علی (علیه‌السلام) که در قیام کربلا سخت مورد نیاز بود. اگر ذرهای ترس از حکومت استبدادی یزید در وجود حضرت زینب راه می‌یافت، در این صورت، نهضت کربلا چنین پیروزی به ارمغان نمی‌آورد.

حضرت زینب (علیها سلام) در این ویژگی، یکه‌تاز میدان بود. خطبه‌های آتشین و افشاگرانه ایشان بر ضد دستگاه امویان و گفتار کوبنده‌اش در فرصت‌ها برای دفاع از نهضت حسینی و صلابت بی‌نظیر ایشان در کوفه و شام، همه بیانگر قهرمانی و شجاعت ایشان است. «زینب به‌عنوان شیرزن کربلا و خطیب قهرمان پیام‌رسان خون شهیدان، در پیشانی اسلام تابید»

نمایش خوب عقیله العرب و روایت گر زندگی زن قدرتمند، متفکر و جسور جهان اسلام حضرت زینت (س) بازنمایی به همراه تولید، مصرف، هویت اسلامی و مقررات به‌عنوان بخشی از چرخه فرهنگ است. نهضت خونین و جاودانه کربلا از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام به شمار می‌رود. ابعاد انقلاب حسینی، از زوایای گوناگون قابل‌بررسی است. این نهضت حق را از باطل جدا نموده و از یک‌سو، تأثیری ژرف بر بیداری مسلمانان گذارد و الگویی می‌شود برای آنکه بدانیم شجاعت، با علم بر داشته‌های نابرابر نظامی راه درست طریقت حق است.

حال در این راستا باید خدا قوت گفت به عوامل نمایش عقیله العرب در آستانه‌اشرفیه که سبب بیان و بازنمایی شخصی از کربلا شدند که اگر او نبود که گویی حماسه کربلا هم بیان نمی‌شد و وجود حضرت زینب (س) بیانگر آن شد که فارغ از جنسیت می‌توان حماسه‌ساز شد.

*دبیرحزب کارگزاران تشکیلات آستانه اشرفیه

آستان خبر