در آستانه ششمین سالروز ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو

رونمایی از «خوراک های فراموش شده» / رضویان: برند شهر خلاق را میان مردم ببریم

در آستانه ششمین سالروز ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در ینوسکو، روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ مراسم روزنمایی از خوراک های فراموش شده با حضور شهردار و تعدادی از اعضای شورا در اداره مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت برگزار شد.

اختصاصی حرف تازه – در آستانه ششمین سالروز ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در ینوسکو، روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ مراسم روزنمایی از خوراک های فراموش شده با حضور شهردار و تعدادی از اعضای شورا در اداره مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید حسین رضویان رئیس کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر رشت، تنوع خوراک را گنجینه ای ارزشمند برای شهر رشت دانست و گفت: آنچه مورد غفلت واقع شده این بوده که از چنین گنجینه ارزشمندی نتوانسته ایم ارزش افزوده ایجاد کنیم.

عضو شورای شهر رشت برند شهر خلاق در میان مردم و در بطن جامعه نبوده است تصریح کرد: هرزمان نیز اتفاقی در این زمینه رخ داده است مثلا زمانی که برند شهر خلاق خوراک را گرفته ایم و خواسته ایم به مقوله خوراک بپردازیم آن دسته از افرادی که آفریننده این خوراک بودند دیده نشدند.

سید حسین رضویان در ادامه خاطر نشان کرد: میان مردم بودن برند شهر خلاق، این نیست که سالی یک یا دو بار نمایشگاه یا همایشی برگزار شود. باید به آنجا برسیم که اسم و نشان افرادی از میان مردم در کنار نام شهر خلاق خوراک، مطرح شود و آنها برندهای آفریننده شهر خلاق خوراک باشند و از اقصی نقاط کشور، مردمان دیگر به آنها رجوع کنند و گردش اجتماعی در این زمینه شکل بگیرد؛ گردش اجتماعی الان وجود ندارد. 

رئیس کمیسیون بهداشت شورا در ادامه بیان داشت: تلاش می کنیم از امروز با کمک این تیم سختکوش و پویا در مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و شما عزیزانی که حضور دارید و دیگرانی که امروز در کنارمان نیستند این مسیر را پی بگیریم که برای شناساندن شهر رشت و برند شهر خلاق خوراک، از ظرفیت مردم، به معنای واقعی کلمه مردم نه یک اجتماع گلخانه ای و انتخاب شده، استفاده کنیم.

 در ادامه این مراسم در خصوص انواع خوراک های سنتی و فراموش شده رشت، نحوه پخت، ترکیبات و خواص آنها به اعضای شورا و شهردار رشت توضیحاتی ارائه شد و در پایان از بانوان گیلانی که خوراک های این مراسم را طبخ کرده بودند تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم، علاوه بر سید امیرحسین علوی شهردار رشت و سید حسین رضویان رئیس کمیسیون بهداشت شورا، مجید عزیزی رئیس شورای شهرستان رشت و رضا عاشری و نادر حسینی دیگر اعضای شورا نیز حضور داشتند.