خداحافظی پرسپولیس با صدرنشینی؛ اخراج برانکو از الاهلی

روزهای بد سرخپوشان پایتخت و پروفسور دور از یکدیگر

حالا نه برانکو حال و روز خوشی دارد و نه پرسپولیس. شاید با یکی دو شکست و نتیجه ضعیف دیگر توسط پرسپولیس، کالدرون هم صبر هواداران را لبریز کند و خیلی زود برکنار شود. شاید هم این روزهای بد، آغازی برای راه مشترک پرسپولیس و برانکو در آینده باشد...

اختصاصی حرف تازه – چهار سال قبل برانکو ایوانکوویچ، مربی با تجربه کروات که سابقه هدایت تیم ملی ایران را نیز در کارنامه خود داشت سرمربی پرسپولیسی شد که در آن روزها به نگون بختی و دوری از جام قهرمانی لیگ عادت کرده بود.

برانکو خیلی زود از آن پرسپولیس قعرنشین یک مدعی ساخت و در حالی که از میانه راه هدایت این تیم را بر عهده گرفته بود یک به یک پله های جدول رده بندی را به سمت صدرنشینی طی می کرد.

نتایج خوب پرسپولیس با برانکو در آن فصل یکی پس از دیگری ثبت می شد و در نهایت این تیم در لیگ ۹۴-۹۵ با سه تفاضل کمتر هم امتیاز با استقلال خوزستان در رده دوم جدول رده بندی ایستاد تا هواداران ایستاده تیمشان را تشویق کنند و به احترام تلاش بازیکنان و سرمربی خود کلاه از سر بردارند. در این فصل آقای گل لیگ مهدی طارمی از پرسپولیس بود که ۱۶ گل به ثمر رساند.

اما این تازه آغاز راه پروفسور و پرسپولیس بود. این دو در کنار هم رویاپردازی هایشان را آغاز کردند. سرخپوشان پایتخت که بعد از فوت ناگهانی کاپیتان نوروزی به اتحادی وصف ناپذیر دست یافته بودند با نتایج درخشانشان با اوج خودباوری رسیدند و به رقیبی مخوف برای بسیاری از تیم های آسیایی تبدیل شدند.

پرسپولیس در فصل ۹۵-۹۶ با ۹ امتیاز برتری نسبت به رقیب سنتی خود یعنی استقلال، بعد از ۹ سال با ۶۶ امتیاز به قهرمانی لیگ دست یافت و عناوینی چون بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع را به خود اختصاص داد. در این فصل باز هم مهدی طارمی آقای گل شد و این بار ۱۸ گل به ثمر رساند.

سرخپوشان پایتخت در فصل ۹۶-۹۷ نیز با ۹ امتیاز برتری نسبت به ذوب آهن و ۱۰ امتیاز برتری نسبت به استقلال و با کسب ۶۴ امتیاز جام را به خود اختصاص دادند و دومین قهرمانی پیاپی را رقم زدند.  این بار علی علیپور بود که با ۱۹ گل آقای گلی لیگ را برای پرسپولیس به ارمغان آورد. پرسپولیس در این فصلهم عناوینی چون بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع را به خود اختصاص داد.

پرسپولیس در ادامه روند رو به رشد خود با برانکو، در فصل ۹۷-۹۸ هت تریک قهرمانی را رقم زد و با ۶۱ امتیاز و تنها یک شکست در طول فصل به عنوان قهرمانی دست یافت.

حواشی خاصی همچون میزان سکوی اختصاص یافته به هواداران این تیم پرطرفدار سبب شد تا مسائلی در خصوص حمایت های ویژه نسبت به این تیم نیز مطرح شود اما هرچه بود نتایج و رکوردهای ثبت شده توسط پرسپولیس و برانکو تا مدت ها در ذهن فوتبالدوستان ایرانی خواهد ماند.

آنها در لیگ قهرمانان آسیا هم در فصل ۲۰۱۷ تا نیمه نهایی پیش رفتند و حتی پنجره بسته نقل و انتقالاتی هم مانع از پیشروی پرسپولیس و برانکو و کسب نتایج مطلوب نشد تا در فصل ۲۰۱۸ فینالیست این رقابت ها باشند و به این افتخارات، قهرمانی جام حذفی و سوپرجام ایران و رکوردهای دیگری را نیز باید اضافه کرد.

پرسپولیس قبل از برانکو در فصل۹۳-۹۴ در رده هشتم قرار گرفته بود. در فصل ۹۲-۹۳ بعد از فولاد نایب قهرمان شده بود. در فصل ۹۱-۹۲ در حالیکه استقلال قهرمان لیگ شد به حضور در رده هفتم رضایت داد و در فصل ۹۰-۹۱ هم به رده ای بهتر از دوازدهم دست نیافت. این نتایج نشان می داد چرا هواداران با تمام وجود اعتقاد داشتند «هرچی برانکو بگه». آنها به کنار گذاشتن بازیکنان بی انضباط اما خوش تکنیک اعتراضی نمی کردند چون به سرمربی کروات و جنتلمن خود اطمینان داشتند.

اما این روزها به نظر می رسد جدایی پروفسور از پرسپولیس کار دست هردو آنها داده است. پرسپولیس حال و روز خوشی ندارد و در لیگ داخلی خیلی زود تن به شکست مقابل تراکتور داد تا صدرنشینی ها طولانی مدت این تیم در لیگ داخلی پایان یابد. آنها از دو بازی خود متحمل یک شکست شده اند و حتی در صورت برتری در دیدار هفته سوم نمی توانند به رده های اول و دوم جدول فکر کنند. 

در لحظه نگارش این گزارش پرسپولیس در رده هشتم لیگ حضور دارد. هرچند برای پیش بینی آینده پرسپولیس و کالدرون زود است اما این نگرانی برای هواداران این تیم به وجود آمده که سرنوشت سال های قبل از برانکو در انتظار پرسپولیس باشد. 

از سوی دیگر برانکو ایوانکوویچ که به اسطوره هواداران پرسپولیس تبدیل شده بود خیلی زود از تیم جدید خود اخراج شد تا اثبات شود روزهای بد پرسپولیس و برانکو دور از یکدیگر آغاز شده است. او تنها سه هفته سرمربی الاهلی عربستان در لیگ این کشور بود و خیلی زود عذرش خواسته شد.

برانکو با الاهلی به یک برد، یک تساوی و یک شکست در لیگ داخلی رسید و در لیگ قهرمانان آسیا در مجموع دو بازی رفت و برگشت مغلوب الهلال شد تا نتواند این تیم را راهی مرحله یک چهارم نهایی کند. او پس از شکست خانگی غیرمنتظره شب گذشته الاهلی مقابل الوحده از این تیم اخراج شد.

حالا نه برانکو حال و روز خوشی دارد و نه پرسپولیس. شاید با یکی دو شکست و نتیجه ضعیف دیگر توسط پرسپولیس، کالدرون هم صبر هواداران را لبریز کند و خیلی زود برکنار شود. شاید هم این روزهای بد، آغازی برای راه مشترک پرسپولیس و برانکو در آینده باشد…