روحانی:‌ دولت نخواهد گذاشت عده ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند

رییس جمهوری گفت: عده‌ای می‌خواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند. ما یک ساعت و یک دقیقه هم به‌آن رضایت نخواهیم داد و در برابر آن خواهیم ایستاد.

حرف تازه – رییس جمهور تأکید کرد: دولت نخواهد گذاشت عده ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند این اجازه را به آنان نخواهیم داد، تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با یادآوری اینکه هفت‌ماه و چند روز از فرصت دولت باقیمانده است، اظهار کرد: خدا را شاکرم که بار مسئولیت دولت را در سخت‌ترین شرایط قرن اخیر به عهده ما گذاشت و شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی علیه ملت، سخت‌ترین اوضاع را برای ملت ما به وجود آورده است.
در بخشی از این گزارش اینچنین آمده است:
تحول در حمل و نقل ریلی از افتخارات این دولت است
روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت، تحول در حمل و نقل ریلی در واگن‌سازی، لوکوموتیوسازی و هم در زمینه خطوط ریلی بوده است، گفت: شما می‌دانید ما استان همدان را به خطوط ریلی وصل کردیم، کرمانشاه را به خطوط ریلی متصل کردیم، ارومیه را به خطوط ریلی وصل کردیم، گیلان و رشت به خطوط ریلی متصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را هم به خطوط ریلی در گیلان که البته در مازندران را داشتیم، به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد کاسپین را تا پایان این دولت به رشت متصل خواهیم کرد.
رییس جمهوری گفت: تلاش ما این است که تا پایان امسال بتوانیم در استان سیستان و بلوچستان چابهار را به زاهدان متصل کنید چابهار به ایرانشهر و زاهدان به یکی از شهرهایی که مدنظرمان متصل خواهد شد و تلاش ما این است که مابقی این ریل را تا پایان دولت تکمیل کنیم. یعنی چابهار به زاهدان متصل می‌شود.
وی یادآورشد: در زمینه راه بزرگراه و راه‌های آزادراهی یکی از طرح‌های مهمی که داریم اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد که یکی از مهمترین آزادراه‌های مهم کشور است. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که یک طرح استراتژیک دولت است، تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. یک بخشی از این طرح هم اوایل سال آینده به افتتاح می‌رسد.
برجام بی عیب نیست
وی ادامه داد: جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. این توافق برجام ایراداتی هم داشت، به هرحال بی‌نقص فقط خداست. برخی می‌خواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و همانطور که گفتم این برجام که دست و پایش را شکسته بودند با دست و پای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بین‌المللی شکست داد.
تحریم باید پایان پذیرد
روحانی تاکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. آمریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم.
مشکلی با بازگشت آمریکا به برجام نداریم
روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که «آیا اینکه گفتید اجازه نخواهید داد هیچ کس مانعی در برداشته شدن تحریمها ایجاد کند، پیامی برای مجلس است؟» و « آیا امکان دارد با بایدن در صورت لغو تحریم‌های دیدار کنید؟ یا اینکه گفت‌وگوها درقالب ۱+۵ را آغاز کنید؟» گفت: دولت همه تلاش خود را انجام میدهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد؛ هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.
رئیس جمهوری در ادامه اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۵ مرحله اظهار کرد: در آخرین گام کاهش تعهدات برجامی به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای خود هیچگونه محدودیتی قائل نیست و در آخرین گام کاهش تعهدات نیز صریحا اعلام شد که هیچ تعهدی برای غنی سازی و تحقیق و توسعه قائل نیستیم. آنچه الان در زمینه فعال شدن IR2M یا آنچه مجلس تعیین کرده، همه در قالب چیزی است که سال قبل به اعلام کردم و گفتم هیچ تعهدی دیگر در غنی سازی نداریم؛ ما مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند و دولت آینده و آقای بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد ما هم مشکلی نخواهیم داشت و به تعهداتشان عمل خواهیم کرد..
در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم
روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره نقش مدیران و تحریم ها در وضعیت امروز کشور گفت: مشکلات در کشور ما عوامل متعددی دارد که برخی از آنها ساختاری است و مربوط به سالها قبل است که باید حل و فصل شود.
وی با اشاره به نقش تحریم ها در وضعیت کشور گفت: امروز مدیریتی حاکم است که در سال ۹۵و ۹۴ نیز روی کار بوده است، یعنی مدیر امروز آن روز نیز روی کار بوده است اما چرا در آن سالها ثبات اقتصادی داشتیم و تورم و رکود شکسته شد؟
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز در تحریم نیستیم؛ خطا نکنید؛ بلکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هست که در دنیا و تاریخ کم نظیر است خاطر نشان کرد: امروز تمام قدرتهای دنیا به دنبال این است که ما نفت نفروشیم. سالهای ۹۲ تا اواخر ۹۴ ما در تحریم بودیم اما مشکل نداشتیم اما از سال ۹۷به بعد وارد جنگ اقتصادی شده ایم، اما برخی قوانین را قبول ندارند.و مقام معظم رهبری بارها فرمودند که مادر جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده این جنگ رئیس جمهوری است؛ وقتی رئیس جمهوری فرمانده جنگ است ، مدیران آن در خط مقدم هستند.
وی گفت: فراموش نکنید که غیر از مشکلات ساختاری و جنگ اقتصادی با مشکلی بنام همسویی مخالفان دولت با مخالفان جمهوری اسلامی در دنیا مواجهیم؛ این همصدایی خیلی بد است. چرا درباره مخالفین دولت سوالی پرسیده نمی‌شود؟ مدیریت حتما نقص و عیب دارد و همه باید ما را یاری کنند چراکه ما همانطور که درجنگ تحمیلی نمی‌توانستیم به تنها پیروز شویم، امروز نیز نمی‌توانیم به تنهایی در میدان جنگ، جنگ را اداره کنیم.
یک دقیقه تأخیر در شکستن تحریم حرام است
رئیس جمهوری افزود: اگر صحبتهای من در جلسات دولت پخش شود مشخص می‌شود که من چقدر با مدیران دعوا میکنم؛ میلیون ها نفر در سراسر کشور به عنوان دولت کار میکنند و منظور از دولت فقط رئیس جمهور نیست. همانطور که می‌گویم اگر شکستن تحریم میسر باشد و یک دقیقه تأخیر در آن حرم است در زمینه مدیریت نیز همین را میگویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقش مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم وظیفه ماست. حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضائیه،نیروهای مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را به هم حل کنیم.
روحانی گفت: نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله میکنیم و به سایرین حمله نمیکنیم؛ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد چرا تشویق می‌شود! آیا امروز کسی جرات دارد به قوه قضاییه و نیروهای مسلح توهین کند؟ اگر جرات میکند بفرمایید؛ فردا این کار را بکنند و فردا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر احضار می‌شوند.
وی تصریح کرد:نقایص باید برطرف شود اما وضعیت امور کشور چهار عامل دارند که عبارتند از مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام در برخی زمینه‌ها و وجود نواقصی در مدیریت.
مصوبه کاهش تاثیرات تحریم های را مفید نمی دانم
روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه دولت برای مصوبه مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی چه اقدامی دارد، گفت: البته دولت قبلا موضوع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و من قبل از تصویب قانون هم اعلام کردم که این را مفید نمی‌دانیم. این نظر شخص من نیست دولت به اتفاق آرا این طرح را مفید نمی‌داند، اینکه ما بخواهیم فشار بیاوریم برای طرف مقابل را ما در سال گذشته انجام دادیم. البته من به وزرا و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند و امیدوارم که تا پایان این هفته در جلسه دولت مطرح و تصویب شود و در صورت تصویب آن در دولت بر اساس آن عمل خواهد شد.
وی تصریح کرد:تفسیری که ما از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن آیین‌نامه اجرای خواهیم نوشت، عنوان طرح هم لغو تحریم‌ها است یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند نه قانونی که می‌خواهد لغو آن را به تاخیر بیندازد. همانطور که نمایندگان هم گفتند که می‌خواهند تحریم زودتر شکسته شود
وی ادامه داد: البته که شکستن تحریم عامل اصلی‌اش قدرت مردم ما و مقاومت و تاب‌آوری آن‌ها است، با ایجاد مشکلات در سال‌های اخیر دشمن خوشحال شد و می‌خواست که مردم تسلیم شوند اما آنچه که باعث پیروزی ما شد مقاومت مردم است. اگر هم ما هر روزی تحریم را بشکنیم کاری است که مردم انجام دادند و ما به نمایندگی از مردم این کار را پیش بردیم. ما معتقد هستیم که شکستن تحریم ایران، تجارت آزاد با دنیا و فروش نفت حق ملت ما است، امیدوارم که دولت و مجلس با کمک همدیگر هر چه سریع‌تر آن را اجرا کنند و آن ثمره و نتیجه‌ای که در سایه مقاومت ایجاد شد را محقق کنند.
جنگ اقتصادی تمام شده است
روحانی در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر اینکه چگونه میتوان مشکلات روزمره مردم را در شرایط جنگ اقتصادی حل کرد و میزان فروش نفت بودجه بر چه اساس است، گفت: معتقدم که جنگ اقتصادی تمام شده و این نه به خاطر انتخاب بایدن که به دلیل شکست خوردن طرح آنهاست یعنی حتی اگر ترامپ هم انتخاب میشد چاره‌ای جز کنار گذاشتن این رویکرد نداشت.
وی افزود: ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را باید تولید کنیم و بفروشیم و این را هم به وزیر نفت اعلام کرده‌ام که به دنبال بیشتر از این هم باشیم.
روحانی تاکید کرد: ما بر مبنای خوشبینی این بودجه را تنظیم نکردیم و براساس واقع بینی است. وزارت نفت گفته است که ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه توان تولید دارد اما لزوماً قرار نیست همه آنهم در خارج از کشور به فروش برسانیم، ممکن است ۱ میلیون و ۸۰۰ بشکه را در خارج بفروشیم و ۵۰۰ بشکه هم در داخل به فروش برسانیم. به هرحال بودجه ما بر اساس واقعیت هاست و توان اجرایی شدن هم دارد.
اگر ۱+۵به تعهدات خود عمل کند مانیز باز می گردیم
روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی نباید برای بازگشت آمریکا به برجام پیش شرط بگذارد و طلب خسارت کند؟ گفت: اگر بخواهیم از آمریکا درخواست پرداخت خسارت کنیم از سالها پیش از انقلاب تا امروز آمریکا خسارات بسیاری وارد کرده است، اما اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، وقتی است که همه به بر جام باز میگردیم و در ضمن هم مطالباتشان را مطرح میکنیم که خوب است و حتما این کار را میکنم. اما درباره پیش شرط و اینکه چه کسی باید تعیین کند، این مسائل همه معنایش این است که به تحریم ادامه دهد.
.وی افزود: آنچه امروز می‌گوییم این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به تمام تعهدات خود عمل کند، بلافاصله ماهم عمل میکنیم. ما از کشورهای مختلف مطالباتی داریم و از همه بیشتر از آمریکا مطالبه داریم. اما درباره دریافت خسارت از کشورهای ۱+۵ مقصود ما این نیست که ۱+۵ به تمام تعهدات خود عمل کردند. در سالهای اخیر که ۱+۴ بود آنها هم به تعهدات خود عمل نکردند، آیا ما باید با آنها جنگ جهانی راه بی اندازیم و در گفت و گو با ک شور ها بگوییم که شما اول خسارات ما را پرداخت کن بعد با هم صحبت کنیم؟ آنچه امروز برای ما مهم است این است که آمریکا کامل به تعهدات خود بازگردد و عملا اعلام کند که خطا کرده‌است و بعد از اینکه او به برجام بازگشت درباره مسیر جبران خسارات هایی که به ما وارد شده است فکر می‌کنیم.
بازگشت به توافق قویتر حرف ترامپ بود نه بایدن
وی در پاسخ به پرسش شبکه NBC درباره بازگشت آمریکا به برجام و اینکه بایدن میخواهد درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم مذاکره کند، اظهار کرد: آن تعبیری که از بایدن نقل کردید را من نشنیدم که بگوید اگر بخواهیم به برجام بازگردیم باید یک توافق قویتر باشد. اینکه حرف ترامپ بود نه بایدن! ترامپ می‌گفت که اگر بخواهیم به برجام برگردیم باید یک توافق تازه انجام دهیم.
رییس جمهوری گفت: اما جدای از این، هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و مسائل دیگری مانند مسایل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و همه اینها را قبلاً بحث کرده بودند در زمان برجام و ماه ها می‌خواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا چون ترامپ از این موارد خبر نداشت این حرفها را می‌زد. بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد.
روحانی:‌ دولت نخواهد گذاشت عده ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند

روحانی:‌ دولت نخواهد گذاشت عده ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند