از تصمیمات سیاسی مدیرکل ورزش و جوانان گیلان تا سکوت ها و انتقادات؛

رهنما یادش رفته که سال گذشته اعتقاد داشت “شورا و شهرداری به کار خود؛ مسعود رهنما به کار خود؟!”

حرف تازه – در ماه های اخیر تصمیمات و اقدامات سیاسی مسعود رهنما حسابی خبرساز شده است. چند نمونه از اقدامات سیاسی معروف مسعود رهنما از آن فایل صوتی معروف و هتاکانه که در نهایت با اخراج رهنما از بسیج همراه شد تا فعالیت چشمگیر مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در رقابت های انتخاباتی ریاست […]

حرف تازه – در ماه های اخیر تصمیمات و اقدامات سیاسی مسعود رهنما حسابی خبرساز شده است.

چند نمونه از اقدامات سیاسی معروف مسعود رهنما

از آن فایل صوتی معروف و هتاکانه که در نهایت با اخراج رهنما از بسیج همراه شد تا فعالیت چشمگیر مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری و یا نامه تند و تیز رهنما به صادق زیباکلام، همه و همه نشان از ورود سیاست به ورزش گیلان داشت.

اما این سیاسی کاری ها محدود به فعالیت های شخصی استاد نمی شد و رفته رفته به بدنه ورزش استان نفوذ می کرد. نمونه آن هم هیئت های ورزشی و تصمیمات سیاسی در انتخاب روسای هیئت ها است. پر سروصدا ترین این تصمیمات در فضای رسانه ای به حضور عبدالرضا بی آزار به جای اسفندیار زیال در راس هیئت کاراته گیلان مربوط بود که البته دو ماهی بیشتر دوام نیاورد و مجددا اوضاع به حالت سابق بازگشت. پس از آن هم شنیده هایی در خصوص احتمال حضور رضا رسولی عضو شورای اسلامی شهر رشت در هفته های اخیر در راس هیئت کاراته بود که محمدصادق حسنی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی را هم ساعاتی بعد به واکنش واداشت.

نگاهی به انتقادات صریح محمد صادق حسنی نماینده رشت از مسعود رهنما

حسنی که خودش از خانواده کاراته محسوب می شود در سکوت عجیب دو نماینده دیگر رشت که دلیلش مشخص نیست، طی مصاحبه ای از خجالت مسعود رهنما در آمد. نماینده رشت انتقادات بسیار تندی را مطرح کرد و با اشاره به ضرباتی که رهنما به ورزش گیلان زده است خودش را شرمنده جوانان و ورزشکاران دانست.

وی همچنین به سیاسی کاری رهنما پرداخت و معتقد بود که مدیرکل ورزش و جوانان از قدرت سیاسی نمایندگان برای بقا استفاده می کند. یا در جایی دیگر گفت: رهنما پس از مدیرکل شدن خودش را گم‌کرده و از دوستان خود (که به نظر می رسد با توجه به زمان طرح انتقادات منظور خانواده کاراته باشد) غافل و بی‌توجه شده است.

“هیئت‌های ورزشی استان گوشت قربانی نیستند که رهنما بین نمایندگان رشت تقسیم کرده” یا “رهنما هیچ توجهی به نیازمندی‌های جوانان ندارد” و یا “دلم برای ورزش استان می‌سوزد و اجازه نمی‌دهم ورزش را سیاسی کنند” نمونه های دیگری از انتقادات دلسوزترین و ورزشی ترین نماینده رشت بود و در پایان خواستار شفافیت مالی هیئت ها شد.

نگاهی به سکوت سنگین دو نماینده دیگر رشت در مقابل مسعود رهنما

بر خلاف محمدصادق حسنی، جبار کوچکی نژاد و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی دو نماینده دیگر رشت در خصوص اتفاقات اخیر سکوت کرده اند و یا حداقل در فضای رسانه ای اینطور به نظر می رسد. البته امیدواریم این سکوت تنها در فضای رسانه ای باشد و دلیل خاصی هم نداشته باشد و در جلسات داخلی و در مواقع ضروری انتقاداتی سازنده بیان شود… 

نگاهی به بخشی از انتقادات محمود باقری خطیبانی و ذبیح ا… نیکفر از رهنما و یا ورزش و جوانان

محمد صادق حسنی تنها فردی نبود که در مقابل رهنما موضع گیری و انتقاد کرد. در همین چند روز اخیر و پیش از حسنی، محمود باقری خطیبانی عضو شورای چهارم رشت هم طی یادداشتی انتقادات تندی را مطرح کرد. باقری در آن یادداشت ابهاماتی را در خصوص گرایش سیاسی مسعود رهنما و سوالی در خصوص کمیته ورزشی ستاد قالیباف را مطرح کرد.

باقری انتقادات خود را ادامه داد و در جایی از یادداشت خود نوشت ” مدتی از آغاز فعالیت آقای رهنما در اداره کل نگذشته بود که اطلاع یافتم با هیئت روابطی برقرار کرده است و هم با آن جلسه می گذارد و هم به واسطه هایش می گوید که منتقدان را به نوشتن نامه و انجام مصاحبه ترغیب کنند و این کار تا چند ماه ادامه داشت و من بی توجه به این تحرکات به فعالیت خود ادامه می دادم . علت اصلی اقدامات علیه من فقط و فقط این بود که من پس از مدیرکل ایشان ترددی به اداره کل نداشتم و به دیدارش نرفتم . آقای رهنما معمولا مرید پروری را دوست دارد و با کسانی کار می کند که خودش در یک فرایند مهندسی آنان را انتخاب کرده و حاضرند در هر شرایطی با او همکاری کنند و اطاعت پذیری محض داشته باشند که چنین خصلتی از محمود باقری حاشا و کلا !؟ “

عضو سابق شورای رشت در ادامه انتقادات تندی را در خصوص تغییر مواضع سیاسی رهنما و همچنین آن فایل صوتی جنجالی مطرح کرد.

ذبیح ا… نیکفر نماینده لاهیجان هم از دیگر منتقدین ورزش و جوانان است. وی طی مصاحبه ای اظهار داشت: مردم روستاها سالیان درازی است که مکان و زمین‌هایی را در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار داده‌اند اما هیچ اقدامی در آن‌ها صورت نگرفته است.

رهنما یادش رفته که سال گذشته عقیده داشت ” شورا و شهرداری به کار خود؛ مسعود رهنما به کار خود؟! “

مسعود رهنما که ۱۵ تیرماه سال گذشته از دخالت سیاسیون در ورزش به شدت انتقاد می کرد و می گفت ” شورا و شهرداری به کار خود؛ مسعود رهنما هم به کار خود” حالا ظاهرا حرف های سال قبل خود را فراموش کرده است!

مدیر کل ورزش و جوانان گیلان با اشاره به تصویب سازمان نظام تخصصی ورزش کشور گفته بود : به دکتر گودرزی تبریک می گویم. با این کار پزشک، به پزشکی خود ادامه می دهد ؛ شورا و شهرداری به کار خود ادامه می دهد و مسعود رهنما هم به کار ورزشی می پردازد. (اینجا بخوانید )

حتی در پورتال اداره کل ورزش و جوانان هم تاکید رهنما در آن جلسه بر عدم ورود غیر متخصص ها به ورزش اشاره شده بود.

رهنما پاسخ دهد که شغالان چه کسانی هستند که به آنها باج نخواهد داد تا مردم نیز این افراد را بشناسند

رهنما که معتقد است عقب نشینی بلد نیست ظاهرا باج ندادن به زیاده خواهان را با گوش ندادن به انتقادات سازنده اشتباه گرفته است و احتمالا حاضر نیست تغییر رویه خود را بپذیرد. آن چه مشخص است این است که شخص رهنما در طول زمان تغییر کرده است و همین تغییر در روند حرکتی او باعث شده که انتقادات شدیدی را متوجه خود کند. 

مسعود رهنما همان کسی است که مخالف حضور سیاسیون در هیئت های ورزشی بود حالا چه اتفاقی افتاده است که تغییر موضع داده است؟ 

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان پاسخ دهد که شغالان چه کسانی هستند که نمی خواهد به آنها باج بدهد؟

رهنما باید پاسخگو باشد که چرا باید تصمیمات سیاسی در ورزشی ترین نهاد استان دیده شود و هیئت کاراته که به عنوان یکی از شانس های اصلی کسب مدال المپیک شناخته می شد اینچنین وارد حاشیه و دو دستگی شود و در ماه هایی که زمان حیاتی برای آماده سازی ورزشکاران است زمان با آمدن و رفتن ها و تصمیمات سیاسی هدر رود؟  و کار به جایی برسد که جمعی از کاراته کا ها با ارسال بیانیه ای خطاب به او بگویند “این کار را با کاراته نکنید” .

امیدواریم مسعود رهنما به جای موضع گرفتن در مقابل چنین نکاتی، به عملکرد خود نگاهی بیندازد و با پایبندی به گفته سال قبل خود در خصوص حضور متخصصین در ورزش عمل کرده و از چهره های متخصص و توانمند در راس هیئت های ورزشی بهره بگیرد.

این به معنای آن نیست که شخص خاصی توانمند نیست. بلکه به معنای آن است که باید ویژگی هایی مثل تخصص، تجربه مدیریت ورزشی، زمان کافی و جذب منابع مالی به طور همزمان دیده شود و نباید از افرادی که پیش از این تجربه ای در این سطح نداشته اند و متخصص این امر نیز به شمار نمی روند استفاده شود.