صد و هفتمین جلسه کمیسیون ترافیک و حمل و نقل؛

رضا رسولی: نگرانم که فریاد کشیدن در شورای شهر رشت به یک فضیلت تبدیل شود

تی تی خبر (حرف تازه) : رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت گفت: نگران هستم امروز فریاد کشیدن در شورای شهر رشت که یک شهر فرهنگی و فرهیخته است و سوابقش کاملاً مشخص است دارد تبدیل به یک فضیلت می‌شود. دکتر رضا رسولی که در ابتدای صد و هفتمین جلسه کمیسیون […]

تی تی خبر (حرف تازه) : رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت گفت: نگران هستم امروز فریاد کشیدن در شورای شهر رشت که یک شهر فرهنگی و فرهیخته است و سوابقش کاملاً مشخص است دارد تبدیل به یک فضیلت می‌شود.

نشست خبری اعضای شورای شهر رشت با اصحاب رسانه

دکتر رضا رسولی که در ابتدای صد و هفتمین جلسه کمیسیون ترافیک و حمل و نقل گفت: در واقع مصوبات کمیسیون قاعدتاً باید در صحن شورا مطرح بشود و نهایتاً صحن شورا است که مصوبات کمیسیون را تصویب و به آن مشروعیت می‌بخشد و به عنوان یک ضابطه تعریف می‌کند. بحث‌هایی که در کمیسیون مطرح می‌شود معمولاً بحث‌های کارشناسی است که به شتر در واقع زمینه‌ها را برای تهیه طرح‌ها یا بررسی لوایح فراهم می‌کند و این مصوبات شاید الزاماً اجرایی نشود. مواردی که در اینجا مطرح می‌شود جنبه تقنینی ندارد و بیشتر مباحث کارشناسی و پیش‌زمینه آن چیزی است که انشاءا… بعداً تصویب و مورد استفاده به عنوان قانون قرار می‌گیرد.

رضا رسولی با اشاره به اظهارنظر اخیر یک عضو شورا دررسانه‌ها در خصوص «وضعیت نامناسب اتوبوس‌های شهر»، این اظهارات را تعجب‌آور، نگران‌کننده و تاسف‌بار خواند و گفت: هرکدام از اعضای محترم شورا طبیعتاً در حوزه و حیطه وظایف خود می‌توانند روی حوزه‌های مختلف عملکردی شهرداری نظارت داشته باشند و این حق همه ما است. قطعاً بنده هم مثل هر عضو دیگری می‌توانیم در هر حوزه‌ای ورود کنیم و نگرانی و دغدغه‌های خود را مطرح کنیم که ممکن است این نگرانی‌ها درست باشد یا بعضاً از سر بی‌اطلاعی و ناآگاهی باشد.

او با بیان اینکه این عضو شورا نقش نظارتی شورا را در حوزه عملکردی اتوبوسرانی ضعیف و نگران‌کننده خواندند، افزود: از آنجایی که این بحث مربوط به حوزه تخصصی حمل و نقل است بنده به عنوان رئیس کمیسیون مربوطه لازم می‌دانم از عملکرد این حوزه در طول سه سال گذشته دفاع مختصری برای تنویر افکار عمومی داشته باشم و مردم بدانند که در این حوزه هیچ‌گونه مسامحه یا کم‌کاری خدای نکرده اتفاق نیافتاده است.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه مبحث سازمان اتوبوسرانی امروز نقل همه محافل است، اظهار داشت: اتفاقی که در سازمان اتوبوسرانی افتاد و کاهش ناوگان در یک روز مشخص که البته با ورود کمیسیون و تعیین یک ضرب‌الاجل سه ماهه که امروز دقیقاً چهار هفته از آن می‌گذرد خوشبختانه این خلاء پر شد و طبق گزارشی که از سازمان اتوبوسرانی دریافت کردیم واقعیت این است که به‌واسطه اتوبوس‌هایی که قابلیت تعمیرات نسبتاً سطحی و برگشتن به ناوگان را داشتند، امروز تعداد اتوبوس‌های فعال ما در سطح شهر رشت به ۳۰ عدد می‌رسد که گزارش آن برای تقدیم به همکاران موجود است.

رسولی با بیان اینکه آنچه در حوزه اتوبوسرانی اتفاق افتاد از دو منظر قابل بررسی است، توضیح داد: همانطور که همکاران استحضار دارند طبق دستورالعمل‌های وزارت کشور عمر مفید اتوبوس‌ها در شهرها هشت سال تعریف می‌شود. بعدها اما به‌واسطه الحاقیه جدید و بحث‌های مربوط به مشکلات ناشی از تحریم این عمر مجاز استفاده از آنها به ده سال ارتقاء پیدا کرد. اما اتوبوس‌ها در دو سال آخر متاسفانه از استانداردهای زیست‌محیطی که لازم است برخوردار نیستند.

او در ادامه گفت: نکته حائز اهمیتی که در این بین وجود دارد این است که شهرداری از سال ۸۷ به بعد کلاً ۵ دستگاه اتوبوس خریداری کرده است و ما در حال حاضر تنها همین پنج دستگاه اتوبوس زیر هشت سال را داریم که می‌تواند در سطح شهر فعالیت کند. در اینجا این نکته لازم به توضیح است که اساساً تأمین و تهیه ناوگان وظیفه سازمان اتوبوسرانی نیست؛ اتوبوسرانی حوزه بهره‌بردار است و ناوگان را حوزه مالی و اقتصادی ستاد تهیه می‌کند و به اتوبوسرانی برای بهره‌برداری تحویل می‌دهد. کیفیت و نحوه مدیریت ناوگان موضوعی است که در مبحث اتوبوسرانی باید روی آن کار شود.

این عضو شورا با اشاره به دغدغه و عملکرد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در طول سه سال گذشته، اشاره کرد: یکی از اولین عکس‌العمل‌هایی که در یک ساله اول شورا نشان داده شد نسبت به واقعیت موجود در حوزه اتوبوسرانی بود. بحث کبود تعداد ناوگان و نحوه مدیریت ناوگان با یک حساسیت ویژه توسط جناب آقای کارگرنیا آغاز شد و بعد توسط تک‌تک همکاران پیگیری شد. بنده در هفته پیش شاهد دغدغه‌های جدی حاج‌آفا حاجی‌پور در رابطه با این حوزه بودم. در همین سال جاری حداقل بیش از ده جلسه در ارتباط با حوزه اتوبوسرانی داشتیم، بحث بی.آر.تی بحثی بود که در سال اول در همین کمیسیون توسط همکاران امکان‌سنجی‌اش کلید خورد و روی آن کار شد و در نهایت به تصویب شورا رسید. همین بحث تعداد ناوگان چه در سال اول چه در سال دوم که به طور جدی پیگیری شد. شکر خدا شهرداری هم به این سمت رفت که تعداد ۲۰ اتوبوس جدید بخرد و بعد از ۸ سال که هیچ اتوبوسی خریداری نشده بود این اتفاق شایسته و ارزشمند رخ داد.

رسولی با تاکید بر این نکته که اگر انتقادات به شخص بنده برمی‌گشت، نه تنها هیچ حرفی برای گفتن نداشتم بلکه در کمال احترام نیز می‌پذیرفتم، افزود: نگرانی امروز من از این بابت است که ثمرات ارزشمند زحمات سه ساله همکاران ما که همگی از اساتید این حوزه هستند نادیده گرفته شود. مشاوران بزرگوار که از نظر سطح کیفی افراد شاخص و شناخته‌شده‌ای هستند، مدیرکل محترم حوزه حمل و نقل استانداری، معاونت محترم حوزه حمل و نقل فرمانداری، جناب پروفسور عربانی که استاد بنده بودند و خواهند بود، جناب سرهنگ حسینی، جناب آقای شهیدی مقدم که رئیس پلیس راهبر استان هستند و همه دوستان زحمات زیادی کشیدند که باید این زحمات ارج نهاده شود.

او با تاکید بر این موضوع که در سال جاری شهردار رشت سه بار در رابطه با مبحث اتوبوسرانی به کمیسیون حمل و نقل دعوت شد، افزود: همچنین بارها جلساتی تشکیل شد که حوزه‌های مرتبط با تعمیرات اتوبوس در جلسات حضور داشتند و توضیحاتی دادند. معاون اداری مالی حضور داشت. برای بنده امروز نگران کننده است که حوزه اداری مالی ما را با اینکه زحمت کشیدند و در این شرایط سخت تأمین مالی خرید اتوبوس‌ها را توانستند فراهم کنند به کم‌کاری و بی‌کفایتی متهم شوند.

رضا رسولی با اشاره به اینکه چرا اتوبوس‌های بی.آر.تی به خطوط اضافه نشدند اظهرمن الشمس است، توضیح داد: اتوبوس‌ها در اسفندماه ۹۳ با زحمات حاج‌آقا حسینی و دیگر دوستان در حوزه ستاد مرکزی شهرداری طبق وظایفی که بر عهده داشتند خریداری شد اما آنچه که باعث شد این اتوبوس‌ها به خطوط اضافه نشوند دو دلیل داشت. مورد اول کم‌تجربگی شهرداری در تأمین ماشین‌آلات بود. این کم‌تجربگی فقط به حوزه اتوبوسرانی محدود نمی‌شود بلکه این کم‌تجربگی در حوزه ماشین آلات عمرانی، راه سازی و خدمات شهری و تجهیزات آتش‌نشانی هم وجود دارد. باوجود زحمات زیاد همکاران ما در کمیسیون بهداشت و خدمات شهری، خانم شیرزاد و بقیه همکاران، این همه فشار و تاکید بر روی تأمین ماشین آلات در حوزه‌های دیگر بود و با وجود اینکه می‌دانیم این کمبود در ماشین آلات یک خطر بسیار نگران‌کننده است اما نتوانستیم تهیه کنیم. این نشان می‌دهد که شهرداری در این حوزه‌ها کم تجربه است چون سال‌ها این کار را انجام نداده است. همین امسال هم دیدیم که چه حواشی در حول قرارداد خرید اتوبوس پیش آمد؛ درحالیکه قراردادی بود که مورد تأیید مرجع اصلی رسیدگی امور که سازمان بازرسی باشد قرار گرفت. اما دلیل دوم که اظهر من الشمس است تأمین مالی خرید ناوگان است. ما اساساً پول نداشتیم که اتوبوس بخریم و شهرداری تعهدات مالی خود را با تأخیر انجام داد. اما اکنون تمام کارهای مربوط به این اتوبوس‌ها انجام شده است و برای من جای تعجب است که چرا وقتی همه کارها انجام شده و می‌دانیم که در اندک زمانی این اتوبوس‌ها به خطوط اضافه می‌شوند عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

این عضو شورا در ادامه تصریح کرد: نه بنده نه دیگر همکاران ما در حوزه کمیسیون حمل و نقل هیچگاه سکوتی که همراه با مسامحه باشد نداشتیم و دلیلی هم برای این کار وجود نداشته است که یک روز سکوت کنند و یک روز فریاد بکشند. بنده نگران این هستم که امروز فریاد کشیدن در شورای شهر رشت که یک شهر فرهنگی و فرهیخته است و سوابقش کاملاً مشخص است دارد تبدیل به یک فضیلت می‌شود. و این برای من بسیار نگران کننده است و امیدوارم همه ما در واقع متوجه این باشیم که این تریبون که امروز در اختیار ما قرار دارد مختص به ما نیست و مربوط به مردمی است که یک روزی در حوزه فرهیختگی و فرهنگ جزو اولین‌ها بودند و هنوز هم از بسیاری جهات از بهترین‌ها هستند و جای افسوس است که ما فکر کنیم که حتماً باید با داد و فریاد و فشارها غیرمتعارف به اهدافی که در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کنیم برسیم.

صد و هفتمین جلسه کمیسیون ترافیک و حمل و نقل

رسولی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کمیسیون حمل و نقل ترافیک را در عملکرد این حوزه مشخص خواند و بیان کرد: دو بحث در این حوزه وجود داشت که از یک سو ناوگان فرسوده‌ای بود که از قدیم در شهر وجود داشت و متاسفانه در سالهای ۸۸ و ۸۹ که بهترین زمان و شرایط ممکن برای خرید ناوگان وجود داشت و به‌واسطه هدفمندی یارانه‌ها، جریان مالی بسیار خوب و نفت ۱۵۰ دلاری و جریان نقدینگی خوب می‌شد ناوگان ما نو شود متاسفانه این اتفاق نیافتاد و امروز ما ۵ اتوبوس قابل استفاده از لحاظ استانداردها داریم. از سوی دیگر طرحی با عنوان خصوصی سازی بود که سال گذشته از سوی کمیسیون حمل و نقل ارائه شد. چون امروز ما قطع به یقین به این نتیجه رسیده‌ایم که وقت گذاشتن و انرژی گذاشتن برای ناوگان فرسوده‌ای که از گذشته وجود داشته است کار عبث و بیهوده‌ای است و تنها راهی که می‌تواند ما را از این وضعیت نجات بدهد برون سپاری این ناوگان است. این طرح در همین کمیسیون مطرح شد، در صحن شورا به تصویب رسید، به شهرداری داده شد و شهرداری پیشنهاد مشخص خود را برای برون سپاری بهره برداری از ناوگان اتوبوسرانی داده است و در کمیسیون کارشناسی و همچنین هیئت عالی سرمایه گذاری بررسی شده است و امروز باید به صحن برسد. بنابراین ما با این دیدگاه اگر کارشکنی و حاشیه‌سازی اتفاق نیافتد در این هفته انشاءا… در شورا نتیجه خواهیم گرفت و مبحث برای اجرایی شدن به شهرداری ابلاغ خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه مشکلات بسیاری پیش روی شهرداری قرار دارد که بهسازی و تأمین ناوگان اتوبوسرانی را در اولویت کار شهرداری قرار نمی‌دهد، افزود: ۹۰ اتوبوس را می‌شود با روش برون سپاری و تأمین مالی که بیرون شهرداری اتفاق می‌افتد می‌توان به ناوگان شهری اضافه کرد و با نوآوری که در همین کمیسیون اتفاق افتاده انشاءا… به زودی شاهد ثمرات آن در شهر خواهیم بود.

این عضو شورا در خصوص تأمین ناوگان توضیح داد: با همت همه عزیزان شورا شهر ۱۷ میلیارد تومان از تسهیلات مصوب در بودجه سال ۹۵ را در فاز برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی اختصاص دادیم. همه اعضا بدون استثنا تاکید داشتند که این ۱۷ میلیارد بر روی خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی متمرکز شود که الحمدالله این اتفاق دارد می افتد. آن ۲۰ عدد اتوبوسی که از قبل خریداری کرده بودیم تمام کارهای اداری‌اش انجام شده است، تأمین مالی‌اش صورت گرفته است، پرداخته‌اش توسط حوزه مالی اقتصادی ما انجام شده است و انشاءالله اسناد، مدارک و شماره‌گذاری‌اش به زودی انجام می‌شود و به خطوط اضافه خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل در خصوص خرید ۵۰ اتوبوس دیگر توضیح داد: بر اساس همان ضرب الاجلی که همین عزیزان در این کمیسیون بدون سکوت و مسامحه برای حوزه شهرداری تعیین کرده بودند، شهرداری پیشنهاد مشخص خود را برای بقیه آن وام ۳۸ میلیاردی به شورا ارائه داده است و جلسه گذشته در همین کمیسیون بررسی شد و امروز هم دوباره در دستورکار جلسه کمیسیون است که تتمه آن هم به یک نسبتی بر روی بحث تأمین ناوگان متمرکز می‌شود. انشاءالله تا پایان سال بتوانیم با اضافه کردن ۹۰ اتوبوس فرسوده با استفاده از همان ساختار برون سپاری که قطعاً مشکلات خودش را خواهد داشت این معضل را مرتفع کنیم و خدمات مناسبی به مردم عزیز ما که واقعاً مظلوم واقع شده‌اند و گاهاً درگیر سیاسی‌کاری‌ها و حاشیه کاری‌های ما می‌شوند ارائه دهیم.

او در ادامه تصریح کرد: از طرفی ۷۰ اتوبوس نو که ۲۰ عدد آن با همت همین اعضای محترم شورا و کمیسیون حمل و نقل در سال دوم به خطوط اضافه شد و انشاءالله تعداد ۵۰ عدد باقیمانده در قالب همین لایحه تصویب خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال ۹۵ با تعداد ۱۵۰ – ۱۶۰ اتوبوس به مردم فرهیخته و عزیز شهرمان خدمات‌رسانی کنیم.

رضا رسولی در پایان عذرخواهی کرد و گفت: چون فضای موجود، فضای زحمت و تلاش همکاران ما بود و به خود و شخص دیگری اجازه نمی‌دهم که کشمکش‌های فردی بین افراد، زحمات ارزشمند و ثمرات با ارزش‌تر کارهایی که در کمیسیون حمل و نقل و همینطور در صحن شورا در حوزه حمل و نقل اتفاق افتاده است را تحت شعاع قرار بدهد.
رشت رویایی