رشد فردی چیست و بهترین برنامه های رشد فردی کدامند؟

رشد فردی چیست و چه قوانین و برنامه های موثری برای رشد فردی وجود دارد؟

به گزارش حرف تازه ، رشد فردی عامل درونی است که تا حد بسیاری به شما وابسته می باشد. قدم گذاشتن در این مسیر باعث می شود تا شما بتوانید به تدریج تعامل بهتری با محیط اطراف خود داشته باشید. با این حال بسیار مهم است تا این موضوع مهم را از جنبه های مختلف بررسی کنید، قوانین و برنامه های توسعه آن را بدانید و در نهایت مطابق با آن در این راه گام بردارید.

رشد فردی چیست؟

رشد فردی یا رشد شخصی، اصطلاحاتی هستند که همگی یک مفهوم را ارائه می کنند. همه این موارد بیانگر فرآیند توسعه مهارت‌ها، نگرش‌ها و واکنش‌های جدیدی است که می‌تواند تاثیر مثبتی بر زندگی شما داشته باشد. جنبه‌های زیادی در زندگی وجود دارند که افراد می‌توانند با در پیش گرفتن یک مسیر مشابه برای همه آنها، مهارت های خود را بهبود دهند. بنابراین توسعه فردی خود به انواع مختلفی تقسیم می شود.

رشد شخصی به شما کمک می کند که فرد بهتری شوید و از جهات مختلف به سلامت و تندرستی شما نیز کمک کند. همچنین در بسیاری از جنبه های زندگی شما از جمله شغل یا تجارت، روابط و موارد دیگر مفید است. برای آنکه بتوانیم این موضوع را بهتر بیان کنیم، لازم است یک مثال بیان شود. شما می توانید با فراگیری مهارت‌های کنترل خشم، یک قدم مهم در جلوگیری از ارتکاب جرایم بردارید. این مورد یکی از ساده‌ترین مثال‌ها برای رشد شخصیتی و اثرات مثبت آن است.

رشد فردی در روانشناسی

رشد شخصی در روانشناسی با عنوان Personality Development شناخته می شود. در این خصوص، ابتدا بهتر است بدانید که تک تک انسان ها با روش خاص خود رفتار می کنند و نسبت به اشیا پیرامون، احساسات و جهان واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال ممکن است فردی ترجیح دهد به جای رفتن به مهمانی و جشن گرفتن در کنار دیگران، نسبت به خواندن کتاب موردعلاقه خود اقدام کند.

رشد شخصیت در علم روانشناسی باید با برنامه رشد فردی همراه باشد. از دید این نگرش، رشد شخصیتی به عنوان فرآیند توسعه و ارتقای این بعد از انسان ها تعریف می شود. ارتقا منش فردی به انسان کمک می کند تا اعتماد و عزت نفس بالایی به دست آورد. همچنین مجموعه عواملی که باعث شود تا تاثیر مثبتی بر مهارت های ارتباطی فرد و نحوه نگرش او به جهان ایجاد گردد، تحت موضوع رشد شخصیت قرار می گیرد. ثمره دستیابی به این ویژگی ها، باعث می شود تا افراد تمایل به ایجاد نگرش مثبت داشته باشند. رشد شخصیت به شما کمک می کند نگرش مثبتی در زندگی ایجاد کنید و برای آن راهکاری را پیدا نمایید؛ در مقابل، نگرش منفی در انسان ها باعث خواهد شد تا در هر موقعیتی، با مشکل برخورد کرده و آن را رها کنند.

در علم روانشناسی نظریه های مختلفی برای این موضوع وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • نظریه فروید: از نظر فروید، عدم رشد انسان ها در ۵ مرحله که مرتبط با مناطق اروژنی است، منجر می شود تا در بزرگسالی مشکلات شخصیتی ایجاد گردد.
  • نظریه اریکسون: در نظریه این روانشناس آلمانی، علاوه بر تاثیرات روانی و جنسی، روابط اجتماعی نیز عاملی در رشد شخصیت افراد در نظر گرفته شده است. دکتر میثم شکری ساز که یکی از کارآفرینان برتر در کشور هستند از نظریه های ایشان در رشد و توسعه فردی استفاده کرده اند. برای آشنایی با شخصیت ایشان می توانید در اینجا کلیک کنید .
  • نظریه ژان پیاژه: از نظر ژان پیاژه، روانشناس فرانسوی قرن ۲۰ میلادی، پیشرفت کودکان در چهارمرحله می‌تواند در نحوه تفکر و نیز شکل گیری شخصیت آنها موثر باشد.

بهترین برنامه رشد فردی

قوانین رشد فردی

قوانین رشد فردی، مجموعه ای از اطلاعات پایه ای شما هستند که باید همواره در این مسیر به آن توجه کنید. شاید بتوان رشد و توسعه شخصیت افراد را همانند اجسام روی زمین دانست که تحت نیروهای گرانش، از قوانین خاصی پیروی می کنند. انسان ها برحسب علم، تجربه و درکی که از ساختار بدن، شخصیت و تفکر خود دارند، مدل‌ها و مسیرهایی را برای رشد شخصی تعیین می‌کنند. این مسیرها و قوانین در اکثر موارد برای تمام افراد قابل استفاده است. از جمله این نگرش‌ها (از دیدگاه جان سی. ماکسول، نویسنده آمریکایی) می توان گفت:

  • تغییر: اولین مورد آن است که اگر به دنبال موفقیت فردی هستید، بایستی برنامه رشد شخصی داشته باشید و مطابق با آن تغییر نمایید. شما باید قوانین رشد شخصی را در برنامه زندگی خود بگنجانید، بر فعالیت های مضر خود محدودیت گذاشته، کارهای روزمره خود را تغییر دهید.
  • آهستگی و پیوستگی: تاثیر گذاری و تغییراتی که در زندگی و شخصیت شما اعمال می شود، مسیری نیست که یک شبه بتوان آن را طی کرد. هرچند این جمله ممکن است بدیهی بنظر برسد اما اگر با دقت به آن نگاه کنید، نکاتی در آن وجود دارد. در این راه، شما با انجام دادن و ندادن، به تدریج اراده خود را در این مسیر قرار می دهید.
  • ایمان به خود: یکی از مهم ترین قوانین توسعه فردی که می تواند به شما کمک کند تا با بازدهی بالاتری در این مسیر قدم بردارید، ایمان به خودتان است. اگر کسی را دارید که بتواند بدون قید و شرط به شما انرژی و بازخورد مثبت دهد، کسی که بتواند شما را تشویق کند، این مورد به خوبی تاثیر گذار خواهد بود.

برنامه رشد شخصیت و توسعه فردی

همانطور که اشاره کردیم، رشد شخصی نیازمند دنبال کردن یک برنامه رشد فردی است که باید به صورت مستقل برای افراد تعیین شود. تعیین هدف و مسیرهای رشد در این برنامه بسیار مهم است و می تواند به زندگی انسان ها معنا بدهد. برای آنکه بتوانید برنامه رشد فردی خود را پیاده کنید، لازم است تا با توجه به موارد زیر آن را انجام دهید:

  • ارزیابی توانایی ها و ویژگی های خود
  • نقاط ضعف و یا قوت
  • ویژگی های شخصیتی
  • اهداف و اولویت بندی های آن

پس از آنکه موارد بالا را در برنامه رشد فردی درنظر گرفتید، بهتر است ابتدا اهداف خود را به صورت اولویت بندی شده ثبت کنید. برای هر هدف، میزان زمان موردنیاز را با توجه به چالش های آن درنظر بگیرید. حال اقدامات لازم برای رسیدن به آنها را یادداشت کرده و به آنها عمل کنید. در نهایت یکی از بهترین قسمت ها در برنامه رشد شخصی، بررسی و تعیین میزان پیشرفت شما است که می تواند انگیزه خوبی در شما ایجاد کند.

قوانین رشد فردی

مربی رشد و توسعه فردی

گفتیم که عوامل زیادی بر شخصیت و هویت شما تاثیر گذار هستند، از جمله ژنتیک و محیط، نحوه تربیت و متغیرهای اجتماعی. کمک گرفتن از یک فرد متخصص، در کنار بهره مندی از یک برنامه اختصاصی رشد شخصی، به عنوان عوامل سازنده بیرونی، می توانند منجر به دریافت نتایج قوی‌تری در ما بشوند. پیشنهاد می کنیم حتما افرادی که در این حوزه سرشناس هستند را بشناسید و از تجربه و دانش آنها در قالب کتاب هایشان بهره مند شوید.

برخی از این افراد که به عنوان مربی رشد فردی فعالیت می کنند و در این حوزه سرشناس هستند، عبارتند از:

  • آنتونی رابینز (سخنران آمریکایی)
  • برایان تریسی (بزرگترین نویسنده حوزه خودیاری)
  • گرنت کاردون (کارآفرین نمونه جهانی)
  • دارن هاردی (مشاور موفق آمریکایی)
  • جک کنفیلد (مربی شرکتی و کارآفرینی)

آثار دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که برخی از بهترین های آنها شامل کتب عادت های اتمی، تختخوابت را مرتب کن، هفت عادت مردمان موثر، دوباره فکر کن و غیره است. افرادی کارآفرینی نظیر دکتر میثم شکری ساز، از چنین کتاب هایی برای پیشرفت شخصیت فردی خود کمک گرفته اند. برای آشنایی با موفقیت ها و دستاوردهای ایشان می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://www.eghtesadbartar.com/%D8%B1%D8%B2%D9%88%D9%85%D9%87-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%AB%D9%85-%D8%B4%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86/

سایت پیشرفت مهارت های فردی

استفاده از منابع مختلفی مانند سایت رشد فردی، می تواند به شما کمک کند تا از اطلاعات بیکران آن برای رشد و توسعه شخصی خود بهره مند شوید. در ادامه چند مثال خوب را برای شما آورده ایم که عبارتند از:

  • Skill You Need: این وب سایت اهمیت طرز فکر و آداب اخلاقی را به شما توضیح می دهد. پس از یادگیری این مهارت‌های پایه، می‌توانید روابط شخصی مناسبی را ایجاد کنید و یک سبک زندگی سالم روانی داشته باشید.
  • Lynda: این منبع به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های آموزشی، دوره‌های متنوعی را در این حوزه ارائه می‌کند که با کیفیت و استاندارد خوبی ارائه شده‌اند.

Positivityblog: در صورتی که مهارت خواندن خوبی در زبان انگلیسی دارید، می توانید از این وب سایت استفاده کنید. محتوای ارائه شده در این وبلاگ شامل راهکارهای مفید در زندگی روزمره، فیدبک های مثبت و شادی بخش است.