محمد زالفی کاندیدای شهرداری رشت:

رشت ۱۴۰۰ باید بین المللی باشد/ باید به شهر اول بودنمان برگردیم/ شهرداری را پایگاه سیاسی نمی دانم

حرف تازه – پنجمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های سه تن از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به خاطره ای […]

حرف تازه – پنجمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های سه تن از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به خاطره ای از برف سال ۸۳ در رشت گفت: تخریب های فراوانی در پی بارش برف به وجود آمده بود که به حوزه های مختلف از جمله صنعت آسیب های جدی وارد کرد اما پیگیری های شخص آقای زالفی به عنوان فرماندار کمک زیادی به رفع مشکلات کرد.

به گزارش حرف تازه ، در ادامه این جلسه محمد زالفی به عنوان نفر دوم به ارائه برنامه های خود پرداخت.

رشت باید پس از دوره چهار ساله شورای چهارم شهری مثال زدنی در ایران باشد

محمد زالفی با بیان اینکه رشت باید پس از دوره چهار ساله شورای چهارم شهری مثال زدنی در ایران باشد گفت: من به عنوان کاندیدای شهرداری به این حوزه ورود نکرده بودم. از من خواسته شد و من بر حسب وظیفه آمدم. از لحظه ای که کاندیدای شهرداری رشت شدم مسئولیت سنگینی احساس کردم و امروز برنامه ام را ارائه می کنم.

فرماندار اسبق رشت در خصوص زندگینامه و رزومه خود توضیح داد: متولد ۱۳۴۰ در یکی از روستاهای املش هستم.تحصیلاتم را در رودسر و لاهیجان ادامه دادم و از سال ۵۶ با انقلاب آشنا شدم. در سال ۵۷ در جریان تظاهرات حادثه ای برایم پیش آمد. در اولین کنکور پس از انقلاب در دانشگاه تهران پذیرفته شدم و از ۱۹ سالگی عضو انجمن اسلامی بودم.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت افزود: علی رغم اینکه همسر و دو فرزند داشتم و در تهران سکونت می کردم بارها به جبهه های نبرد رفتم. 

تمام پهنه گیلان را می شناسم و با پای پیاده مناطق ییلاقی استان را دیده ام

وی در ادامه توضیح رزومه و سوابق خود گفت: پس از پایان تحصیلات وارد جهاد سازندگی شدم؛ ابتدا در تهران و سپس در گیلان. پس از ۶ ماه که به گیلان آمدم مسئول راه شدم و تمام پهنه گیلان را می شناسم. با پای پیاده مناطق ییاقی این استان را دیده ام و در دوران من مسئولیت من بود که مسیر اشکورات را شکافتیم. بعد از دوسال در سال ۶۹ به عنوان مسئول عمران انتخاب شدم. سپس فرماندار رودبار شدم. بازسازی مناطق زلزله زده در زمان فرمانداری من در رودبار بود. در آن دوران مردمی که به مرحوم هاشمی رفسنجانی اعتراض می کردند پس از دو یا سه سال در بازدید بعدی ایشان با دسته گل به استقبال ایشان آمدند و عذرخواهی و تشکر کردند.

از سوابق شخصی محمد زالفی نمی گویم از سوابق یک فرزند گیلان می گویم

محمد زالفی با اعلام اینکه از سوابق شخص محمد زالفی نمی گویم بلکه از سوابق یک فرزند گیلان می گویم تصریح کرد: پس از آن دوران به لنگرود و سپس به فرمانداری رشت رفتم. در تمام این دوران ما یک منطق داشتیم و آن دفاع از حقوق مردم بود. 

دل در گرو نظام و انقلاب داریم

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت در ادامه گفت: دولت متعلق به مردم است. فرمانداری خانه مردم است. این تفکر و این رابطه دوستانه تا امروز نیز ادامه دارد. کاغذها برنامه نیستند. هرچند برنامه کاملی تدوین شده است اما برنامه را باید مدیران اجرا کنند. اگر بتوانیم زیرساخت ها را بسازیم و مدیرانی دلسوز، پاکدست و با رزومه روشن را در راس امور مختلف قرار دهیم می توانیم برنامه ها را اجرایی کنیم در غیر اینصورت برنامه ها محکوم به شکست خواهند بود.

وی شوراها را اصل مغفول مانده قانون اساسی در سالهای گذشته دانست و افزود: یک تفکر آزاد اندیش و مردم محور آن بخض مغفول مانده را اجرایی کرد که در غیر اینصورت امروز شوراها وجود نداشتند. امروز شوراها فعالیت می کنند تا به جای آنکه دولت و صاحبان قدرت بری مردم در شهرها تصمیم گیری کننددرها به روی نخبگان باز شود و شهرها و روستاها به دست مردم ساخته شود.

می خواهیم اعتبار شورا دو چندان شود

محمد زالفی با بیان اینکه ما دل در گرو نظام و انقلاب داریم تصریح کرد: چندین هزار شهید داده ایم و خون این شهیدان بار مسئولیت ما را سنگین تر می کند. از تصمیمات بر اساس منافع شخصی بترسیم . با این نگاه می خواهیم اعتبار شورا دو چندان شود و کاری نکنیم که کارنامه غیر قابل دفاع باشد.

فرماندار اسبق شهرستان های گیلان با تاکید بر نظارت، کنترل و پایش در تصمیم گیری ها تصریح کرد: اگر در حوزه تصمیم گیری مطلوب ترین تصمیم را نگیریم نمی توانیم انتظار مطلوب ترین نتیجه را داشته باشیم.

شجاعت اتخاذ تصمیماتی برای تغییر را داشته باشیم

زالفی بر ضرورت تغییرات بنیادین در رشت تاکید کرد و گفت: باید شجاعت اتخاذ تصمیماتی در راستای این تغییرات را داشته باشیم. 

مسائل زیست محیطی، عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی سه رکن توسعه پایدار

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت سه رکن پایداری توسعه را مسائل زیست محیطی، عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی و درامدپایدار دانست و در بخش دیگری از سخنانش افزود: در شهرداری به روی همه فرهیختگان باز خواهد بود و از همه دیدگاه ها در راستای توسعه استفاده خواهیم کرد.

تقویت حمل و نقل عمومی و توسعه فضای سبز

وی بر توسعه حمل و نقل عمومی، فضای سبز و سیما منظر شهری تاکید کرد و گفت: باید با کمک مطبوعات و رسانه ها بسترهای جذب سرمایه گذار را نیز فراهم کنیم و کاری نکنیم با سلب امنیت سرمایه گذار از رشت فراری باشد.

رشت ۱۴۰۰ شهری هوشمند و پیشرو در شمال کشور

محمد زالفی افق رشت ۱۴۰۰ را شهری هوشمند و پیشرو در شمال کشور ترسیم کرد که در سطح ملی و منطقه ای نقشی برجسته ایفا می کند و در ادامه اظهار داشت: رشت ۱۴۰۰ شهروند محور و با تکیه بر مسائل فرهنگی و بومی رشت خواهد بود.

توجه به موسیقی و فرهنگ از ارکان نشاط است

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت با اشاره به اینکه باید برای رضایت مردم کار کنیم اذعان داشت: باید در مسائل محیط زیستی و گردشگری تحولی ایجاد کنیم. رشت باید به محل اقامت گردشگران تبدیل شود اما امروز فضای چندانی برای توقف و ماندن گردشگر در رشت نداریم. باید شهر با نشاط و برخورداری داشته باشیم. ما چقدر توانستیم متناسب با فرهنگ و بوم رشت نشاط آفرینی کنیم ؟ توجه به موسیقی و فرهنگ از ارکان نشاط است.

نوکر مردم هستم

فرماندار اسبق رشت با تاکید بر تکریم شهروندان خود را نوکر مردم دانست و گفت: باید تکریم شهروندان در دستور کار باشد و این تکریم با مدیران و کارکنانی که خودشان تکریم شده اند به دست می آید.

ضرورت تعامل مدیران محلی و ملی با شهرداری 

محمد زالفی با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی تواند به اهداف خود دست یابد ادامه داد: تعامل با مدیران محلی و ملی می تواند بسیاری از مسائل را رفع کند و در این راستا ظرفیت های خوبی در شورا وجود دارد.

شفافیت و ریشه کن کردن فساد

وی آبادانی شهر را آبادانی خانه خود دانست و گفت: شفافیت و ریشه کنی فساد در دستور کار من خواهد بود.

الگوی سایر کشور در توانمندسازی بانوان باشیم

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت با اشاره به نقش پررنگ بانوان در تاریخ گیلان و حضور گسترده آنان در شالیزارها و باغات چای و حصیربافی خاطر نشان کرد: باید در راستای توانمندسازی بانوان و افزایش حضور آنان در جامعه گام برداریم و الگوی سایر نقاط کشور باشیم.

ما اصفهان و یزد و کویر نیستیم / رشت ۱۴۰۰ باید بین المللی باشد

زالفی با اعلام اینکه رشت باید شهری بین المللی در افق ۱۴۰۰ باشد گفت: ما رشت هستیم. اصفهان و یزد و شهر کویری نیستیم. منابع بسیار خوبی داریم اما باید بتوانیم مصارف را مدیریت کنیم. 

تاکید بر هوشمند سازی رشت و ارائه خدمات از این طریق 

فرماندار سابق شهرهای گیلان با تاکید بر ضرورت هوشمند سازی رشت تصریح کرد: می توانیم با هوشمند سازی رشت ضمن کمک به وضعیت ترافیکی ، بخشی از خدمات شهرداری را نیز به صورت هوشمند ارائه دهیم. 

چه زمانی قصد داریم دستی به مناطق محروم رشت بکشیم؟

وی با اشاره به توسعه نامتوازن رشت گفت: چرا باید یک گوشه شهر از صدخدمت بهره ببرد و یک گوشه شهر محروم باشد؟چه زمانی قصد داریم دستی به مناطق محروم رشت بکشیم؟

نماسازی شهر یک ارکستر سمفونیک است البته امروز هرکس یک ساز می زند ! 

محمد زالفی در خصوص نماسازی های شهری گفت: نماسازی شهر یک ارکستر سمفونیک است. باید این نماسازی ها صدای موسیقی را به گوش مردم برسانند. اما امروز هرکس یک سازی می زند. شهرداری در این حوزه چه کار کرده است؟ کار ما فقط دو متر کمتر و بیشتر ساختن و ماده ۱۰۰ نیست. خیابان ها باید چشم نواز باشند.

فلکه گاز در حال انفجار است/ بازگشایی معابر و تمهیدات ترافیکی جدی گرفته شود

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت با اشاره به مشکلات ترافیکی رشت و ضرورت بازگشایی معابر و تمهیدات ترافیکی اظهار داشت: یک روز یک شهرداری آمد رینگی را راه اندازی کرد و بعد از آن دیگر اتفاق چشمگیری رخ نداد. بحث بازگشایی معابر باید جدی گرفته شود. مسکن مهر ساخته شده است. دهها هزار خانوار می خواهد آنجا زندگی کند و فلکه گاز در حال انفجار است چه کار داریم می کنیم؟

برای تشویش خاطر ایجاد شده در حوزه حمل و نقل و ترافیک باید برنامه ریزی کنیم

وی افزود: مردمی که به رشت می آیند نمی دانند از کدام مسیر به مقصد برسند. ما که در همین شهر هستیم از کوچه و پس کوچه خودمان را با هزار گرفتاری می رسانیم. باید برای تشویش خاطر ایجاد شده در حوزه حمل و نقل و ترافیک برنامه ریزی کنیم و این برنامه ریزی هم نباید در اتاق بسته انجام شود. باید از ظرفیت نخبگان استفاده شود. اتوبوسرانی تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی باید ساماندهی شود.

با استان اول چه کار کردیم ؟ باید به شهر اول بودنمان برگردیم

محمد زالفی در ادامه اظهار داشت: چرا در بحث اقتصاد شهری گیلان استان فقیری است؟ آیا یک مقداری به ما مدیران بر نمی گردد؟ با استان اول چه کار کردیم ؟ ما دارای میرزا کوچک خان جنگلی پیشتاز نهضت مشروطه بودیم. اولین های بسیاری مثل اولین کتابخانه ملی را داشتیم. اینها اتفاقی نبود. ظرفیت هایی وجود داشت. باید به شهر اول بودنمان برگردیم. ما فکر می کنیم می توانید و می توانیم اگر بخواهید.

در ادامه جلسه اعضای شورا سوالات خود را مطرح کردند.

حجت جذب با اشاره به سوابق خوب محمد زالفی گفت: برنامه های خوبی ارائه شده است. فضای کار زیادی تعریف می شود اما ما عملا به آن برنامه ها نرسیده ایم. برای برون رفت از این وضعیت چه باید کرد؟ نتوانستیم به خوبی در مسیر توسعه حرکت کنیم. شما هم یکی از مدیران سابق بودید.امروز چه کارهایی قصد دارید انجام دهید که ایرادهایی که خودتان هم مطرح کردید برطرف کنید؟ امروز ما مشکلات مدیران سابق را به دوش می کشیم.

احمد رمضانپور نرگسی هم با بیان اینکه نیروی متخصص و برنامه در کنار هم می تواند شهر را نجات دهد گفت: محمد زالفی چهره شاخص جبهه اصلاحات است. اصلاح طلبان هم مثل اصولگرایان برای نظام و انقلاب تلاش کرده اند. اما آیا در اتاق شما فقط به روی اصلاح طلبان باز است؟ یا تفکر سیاسی را در مدیریت شهری دخالت نمی دهید؟

محمد شکریه دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز با بیان اینکه می توان برنامه های بسیار خوبی را در این جلسات ارائه داد اما باید این برنامه ها قابلیت اجرایی داشته باشند گفت: برنامه های شما به صورت همزمان خواهد بود یا اولویت هایی در نظر دارید؟ 

محمدحسن علیپور نیز در ادامه گفت: مردم نوکر نمی خواهند خدمتگزار می خواهند.بسیاری از مدیران شعار می دهند اما عمل نمی کنند.

فرهام زاهد هم با بیان اینکه زالفی آبروی اصلاحات است تصریح کرد: باید مسئولین سابق به نسبت مسئئولیت خود پاسخگو باشند. نمی توانیم انتظار داشته باشیم یک نفر مسئول پاسخگویی تمامی عقب ماندگی های گذشته باشد.

در ادامه فرهام زاهد به احترام بزرگواری و فروتنی محمد زالفی که خود را نوکر مردم دانست ایستاد.

حامد عبدالهی هم با بیان اینکه شهرداری جان این را ندارد که پایگاه سیاسی شود گفت: این نگرانی وجود دارد مسائلی از بیرون دیکته شود. باید شایسته سالاری را مدنظر داشته باشیم.

شهرداری را پایگاه سیاسی نمی دانم

محمد زالفی در پاسخ به این مسائل و سوالات گفت: باید ببینیم در دوران مسئولیت در ابتدا در چه نقطه ای بوده ایم. گیلان چند میلیون تن فولاد تولدی می کند. در حال تبدیل به شهر فولاد بودیم اما آن روند ادامه پیدا نکرد. گاهی برخی اتفاق های مثبت نیفتاده است چون شایسته سالاری نبوده است.

وی افزود: در دوران فرمانداری من افرادی از جناح سیاسی دیگر سمت های کلیدی داشتند. آقای علیپور بخشدار مرکزی بود و به طیف مقابل گرایش داشت. در دوران من ارتقا پیدا کرد. موسی فکور در اداره سیاسی فرمانداری حضور داشت. ما همه فرزندان یک ملتیم.باید در کنار هم کاری کنیم جمهوری اسلامی چهره اش همواره در جهان مشعشع باشد نه اینکه به جناح سیاسی نگاه کنیم.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت با بیان اینکه خط آهن و منطقه آزاد متعلق به دوران مسئولیت من بوده است گفت: گام های مثبتی برداشتیم هرچند نقدهایی هم بر من وارد بوده است. 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: ما بچه های انقلاب هستیم. شهرداری را پایگاه سیاسی نمی دانم. باید مدیران شایسته انتخاب شوند.

زالفی در پایان خطاب به اعضای شورا گفت: اگر شهرداری خلاف تصمیمات شورا عمل کند حقوقش از لحاظ شرعی هم مشکل دارد. شما نماینده مردم هستید. تفکر ما شورایی برجسته می خواهد. شورایی می خواهد که فقط شورای شهرداری نباشد.