در نشست بازآفرینی شهر رشت مطرح شد:

رشت شهر برآورده شدن آرزوها شده است/ دکتر ثابت قدم یک شهردار جسور است

تی تی خبر (حرف تازه) : دومین نشست از سلسله نشست های موضوعی باز آفرینی شهری با عنوان ” رشت در مسیر باز آفرینی ”  توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با حضور دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر علمی […]

تی تی خبر (حرف تازه)دومین نشست از سلسله نشست های موضوعی باز آفرینی شهری با عنوان ” رشت در مسیر باز آفرینی ”  توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با حضور دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر علمی نشست ، با سخنرانی  دکتر سید محمد علی ثابت قدم شهردار رشت ، دکتر محمد رضا قانعی سرپرست طرح بازآفرینی شهرداری رشت و اعضای پنل ، مهندس سید رضا هاشمی و مهندس سید جواد میر حسینی ، روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در تهران برگزار شد و شهردار  رشت به عنوان اولین شهردار  کشور در این نشست حضور یافت.

شهردار رشت: رشت پایگاه هدفمند برندسازی گردشگری می شود

شهردار رشت در این نشست با بیان اینکه به دنبال جذب جمعیت با کیفیت به سمت شهر رشت هستیم گفت: جذب گردشگر اولویت ما در جذب جمعیت به سمت شهر رشت است.

 وی در تشریح طرح بازآفرینی ادامه داد: ما تلاش کرده ایم که در قالب یک اعتماد سازی محلی ، تفکر خودرو محور را در شهر رشت کنار بگذاریم و معبرهای پیاده محور را جایگزین نماییم.
دکترثابت قدم ضمن اشاره به مشارکت مردمی در این پروژه اذعان داشت: ما فکر می کنیم که با بازخوانی و بازیابی هویتی که در قالب این طرح صورت خواهد گرفت مردم شهر رشت شادمان تر خواهند بود چرا که این طرح صرفاً در طرح پیاده راه و در بخش مرکزی محدود نخواهد شد و کل شهر رشت در جریان بازآفرینی شهری قرار خواهد گرفت.
شهردار رشت افق طرح را در سه محدوده زمانبندی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت دانست و افزود: این طرح ، ریز برنامه هایی را مشمول خود می کند که قطعاً با توجه به خصلت های روح گرایی ، مهمان پذیری ، گردش پذیری ، شهر رشت را به پایگاه هدفمند برندسازی گردشگری با هدف گردشگری سلامت و هنر تبدیل می کند.
وی در تشریح چرایی تعیین افق گردشگری هنر برای این شهر تصریح کرد: در شهر رشت جامعه آماری بسیار بالایی از هنرمندانی وجود دارد که در زمینه های مختلف هنری مشغول به فعالیت هستند و آن چنان که می دانیم این شهر از گذشته تا به امروز چهره های شاخصی را در عرصه ملی و بین المللی در زمینه های مختلف هنری معرفی کرده است.

گردشگری سلامت یکی دیگر از محورهایی بود که ثابت قدم بدان اشاره کرد و در تبیین آن اظهار داشت: پزشک متخصص در شهر رشت پس از شهر تهران بالاترین تعداد را در سطح کشور به خود اختصاص داده است که خود بستر مناسبی را برای پرداختن به مقوله حوزه گردشگری فراهم کرده است.
شهردار رشت با اشاره به اینکه شهر رشت دارای ۵ منطقه، ۵۵ محله و ۱۵ ناحیه است خاطر نشان کرد: این شهر اولین هایی تاریخی را دارد که می تواند پشتوانه عقبه فرهنگی این شهر باشد و هر کدام از آنها با رویکردهای اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی شاید معرف مبنایی باشند که راهبرد کنونی از دل آن بیرون آمده است. البته پیش از این در سال ۱۳۹۱ مطالعات عمیقی از سوی دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است که در شش رویکرد مختلف تعریف می شود.
ثابت قدم در تشریح این رویکردها اظهار داشت: درآمد های پایدار توسعه شهری یکی از مقوله هاست. معماری سازمانی و درون سازمانی شهری نیز بسیار مهم است چون پشتیبانی و لجستیک انجام طرح بازآفرینی که به مرور زمان به پایدار سازی و ادامه امکان این امر کمک می کند وابسته به آن است. خصوصی سازی فعالیت هایی که می تواند در قالب مردمی سازی و برون سپاری باشد یکی دیگر از اهداف طرح است. حوزه عملیاتی شهرداری که شهر را فقط برای یک رویکرد صرفا متمرکز نمی بیند و….
وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در حوزه های مختلف فرهنگی اجتماعی ، خدمات شهری ، ترافیکی ، عمرانی و شهرسازی و زیر شاخه های آنها قطعا باید به گونه ای رفتار کنیم که یک سری برنامه های واقع نگر و عملیاتی و نقشه عملیاتی مشخص داشته باشیم اذعان داشت: در این راستا برای اینکه راهکارهای توسعه را شکل دهیم باید اعتماد سازی محلی، برند سازی وسرمایه گذاری را به تدریج مد نظر قرار دهیم.
شهردار رشت در توضیح اقدامات شهرداری در سال ۱۳۹۴ گفت: ما تاکنون در قالب طرح بازآفرینی ۸ سرای محله را با رویکرد های آموزشی، فرهنگی و ترویجی در سطح شهر راه اندازی کرده ایم که البته مشمول حوزه های مختلفی مانند توانمندسازی، سلامت و… است که تلاش داریم در سال جاری تعداد اینها را تا ۱۵ مرکز گسترش دهیم به گونه ای که هر کدام ۳ تا ۴ محله را تحت پوشش قرار دهد.
ضرورت ایجاد دفاتر تسهیل گری از دیگر مواردی بود که دکتر ثابت قدم بدان پرداخت و در رابطه با آن اظهار داشت: رویکرد این دفاتر بهبود کیفیت مشارکت اجتماعی است که از رویکردهای سازمان عمران و نوسازی شهری است و مورد نظر آن توانمند سازی افراد در بافت های فرسوده است.
شهردار رشت در پایان به برگزاری جشنواره های مختلف در سال گذشته اشاره داشت و گفت: جشنواره ها در حوزه های مختلف برگزار شد تا محرک توسعه روانی محلات باشد. بخشی از آن متمرکز بودند و بخشی نیز با محوریت همان سرای محلات برگزار شد. اما طرح های سال جاری صرفا محله محور نیست بلکه رویکردی ملی و بین المللی و توسعه یافته تر دارد که در پی آن شاهد تحولی مهم در شهر رشت خواهیم بود.

دکتر محمد رضا قانعی: یکی از اولویت ها در ایجاد تحول در شهر رشت رفع آلودگی رودخانه های شهر رشت است
در ادامه این نشست دکترمحمد رضا قانعی سرپرست طرح باز آفرینی شهرداری رشت گفت: برنامه تحول شهر رشت با هدایت دکتر ثابت قدم از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است که یکی  از اولویت های ما در ایجاد تحول در شهر رشت رفع آلودگی از رودخانه های شهر رشت مانند زرجوب و گهر رود است که هم اکنون از آلودگی زیادی رنج می برند.
به گفته قانعی حفظ آثار تاریخی، بازسازی هویت شهر رشت و پیاده محوری از اهداف شهرداری رشت در طرح بازآفرینی است.
وی در ادامه گفت: زمانی که ما وارد همکاری با شهرداری رشت شدیم هدف اول بازسازی ساختمان قدیمی شهرداری برای ایجاد یک موزه بود اما بعدا متوجه شدیم که دکتر ثابت قدم افکار متعالی تری برای ایجاد تحول در شهر رشت در ذهن دارد.
قانعی اذعان داشت: ایجاد یک شهر پویا، شهری برای همه، شهر خرد، شهر خلاق، شهر دیدار و ارتباط و…از جمله اهدافی بود که دکتر ثابت قدم برای برنامه بازآفرینی تعریف کرده بود که مجموعه این برنامه ها و آرمان ها برای هر معماری بسیار جذاب است.
وی ضمن اشاره به ۱۰۰ مورد پروژه که در طرح بازآفرینی وجود دارد اظهار داشت: ما برای اجرای این طرح ها کار مطالعاتی را از سال گذشته آغاز کرده ایم .
سرپرست طرح بازآفرینی شهرداری رشت افکار شهردار این شهر را به جریانی که هم اکنون در وزات راه و شهرسازی وجود دارد نزدیک دانست و گفت: آقای آخوندی وزیر راه و آقای ایزدی معاون وزارت راه از جمله منادیان بازآفرینی شهری در کشور هستند.
وی تعاریف بازآفرینی شهری را متعدد دانست اما فرآیند آن را گام به گام اعلام کرد و ادامه داد: تحولات پروژه بازآفرینی شهری طی ۶ ماه گذشته برای ما بسیار جالب و آموزنده بود به گونه ای که شناخت ما را نسبت به این مفهوم بیشتر کرد و برخی پیش فرض های ما را نیز تغییر داد.
قانعی نتیجه این تحولات گام به گام را دستیابی به یک الگوی کارآمدتر دانست و اذعان کرد: شهر رشت پتانسیل بالایی دارد که می تواند رویای ۳۵ ساله من را در دستیابی به مفهوم بازآفرینی شهری که سالها قبل در فرانسه تجربه عینی آن را داشتم در آن محقق شود.

وی اولویت در بازآفرینی شهری رشت را بازیابی مکان های تاریخی ، رودخانه ها و تالاب این شهر دانست و گفت: مشکلات زیست محیطی این رودخانه ها و تالاب بسیار زیاد است که امیدواریم آن را حل نماییم.
قانعی محورهای تحول شهر رشت را به سه بخش یا سه گام تعریف کرد و در  تشریح آنها اظهار داشت : “می رشت ” ،  به معنای رشت من نخستین گام است که طی آن و تا سال ۱۳۹۸ پروژه های سبک و ساده شهری انجام می شود. از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ گام دوم یا” امی رشت ” انجام می شود که طی آن پروژه های بزرگتر و مهم تری انجام خواهد شد. در گام سوم یا ” شی می رشت ” ، شهر رشت در فاز جهانی خود تعریف خواهد شد و به عنوان یک شهر گردشگری جهانی معرفی می شود و این همان هدف غایی ما به عنوان شهر خرد است که اقتصاد آن دانش محور خواهد بود.

 دکتر صدری: امروز زیباترین روز زندگی من است
در ادامه این نشست مهندس صدری، یکی از معماران با سابقه کشور با بیان اینکه امروز یکی از زیباترین روزهای زندگی من است، گفت: من در هیچ کجای ایران اینچنین حرکت متفکرانه و بسیار زیبا را مشاهد نکرده ام.
وی افزود: در طول ۵۰ سالی که از فعالیت حرفه ای من می گذرد این اولین بار است که می بینم یک شهردار چنین تفکر و برخوردی را با مسائل شهری دارد.
صدری ضمن اعلام آمادگی برای کمک به مجموعه شهرداری رشت انتقادات درباره محدودیت دسترسی سواره ها به محل پیاده راه را غیر موجه دانست و گفت: باید نگاهمان را از خودرو محوری تغییر دهیم.
وی با ارائه توصیه هایی به مسئولین شهرداری رشت خواستار برپایی اتفاقات فرهنگی پس از احیای بافت قدیمی و زیبا سازی پیاده راه بر اساس فرهنگ محلی آن و برای پویایی بیشتر شد و افزود: در احیای بافت کهن بهتر است به صورت زمان بندی های هفتگی و یا ماهیانه اتفاقات فرهنگی مرتبط از تعزیه و نمایش گرفته تا جشنواره های کوچک و بزرگ -که بر اساس فرهنگ محلی سامان داده می شود- برنامه ریزی شود.

 دکترخوشنویس: برنامه های شهرداری رشت انسان محور است
دکتر خوشنویس استاد دانشگاه که سابقه فعالیت در مدیریت شهری کلانشهر تهران را دارد در رابطه با برنامه بازآفرینی شهر رشت اذعان داشت: پیش از این و در تهران تلاش شد تا تحولاتی اینچنینی به وجود آید اما وسعت این شهر و برخی مسائل و مشکلات دیگر اجازه نداد تا آن اتفاق آرمانی در این شهر واقع شود.
وی ادامه داد: من امیدوارم تجریه شهر رشت با موفیقت به پیش رود و به الگویی مناسب برای دیگر شهرهای کشور تبدیل شود.
این استاد دانشگاه در تایید برنامه شهر رشت به مثالی از یکی از شهرها در خارج از کشور پرداخت و گفت: شهردار یکی از شهرهای آمریکایی در توضیح موفقیت برنامه های خود در طول مدت تصدی عنوان شهردار می گوید: «هنر من در این دوران این نبود که میدان های بزرگ، اتوبان ها و یا باغچه و فضای طبیعی را گسترش دادم. هنر من این بود که توانستم در این مدت ۵ پوند از وزن مردم را کم کنم.»
وی با بیان این که شهردار ذکر شده، ماتریسی در ذهن داشته که به برنامه های ملی و شهری متصل بوده افزود: این برنامه در نهایت به یک برنامه انسان محور برای مدیریت شهر تبدیل شد و مردم آن شهر ضمن تایید شهردار در فرآیند کار با او همراهی و مشارکت کردند.
خوشنویس با ارائه پیشنهاد مبنی بر ادامه روند بازآفرینی برای موفقیت بیشتر شهردار افزود: شهرداری رشت باید همین مسیر را ادامه دهد و زمینه های مشارکت مردمی را فراهم سازد.
وی با نادرست خواندن روند روی داده در کشور برای فراخوان امور تاکید کرد: می توان با زمینه سازی مناسب و فراهم کردن بسترهای مناسب شاهد مشارکت داوطلبانه مردم بود.
دکتر خوشنویس توجه به فرهنگ را لازم و با اهمیت دانست و گفت: فرهنگ و ارتقای فرهنگی باید غایت پروژه ها و برنامه ها باشد. وی افزود: در اینصورت می توان با کسب اعتماد مردم مشارکت آنها را جلب نمود.
خوشنویس برنامه شهردار رشت برای بازآفرینی شهر رشت را پر از نکات مثبت دانست و گفت: این برنامه قطعا نمره بالایی را کسب می کند.
وی در پایان رشت را یک شهر پیشرو قلمداد کرد و افزود: نمی توان کتمان کرد که شهر رشت دوباره در زمینه مدیریت شهری به عنوان یک شهر پیشرو در کشور ایفای نقش می کند.

 دکتررفیعی: طرح بازآفرینی شهر رشت بسیار موفق بوده است
دکتر رفیعی نیز در این نشست با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهر رشت بسیارموفق بوده است بیان کرد: بیشتر افرادی که به تازگی از مراحل مختلف باز آفرینی رشت بازدید کرده اند و یا در جریان آن قرار گرفته اند با من هم نظر هستند.
وی ضمن استقبال از توجه شهردار رشت به مسائل زیست محیطی عنوان داشت: خوشبختانه بازیابی محیط زیست هم در این برنامه و در گام نخست آن وجود دارد. احیای زرجوب و گوهر رود که به جهت آلودگی بسیار زیادشان به یک پایداری در ناپایداری شهری تبدیل شده اند کار ارزنده ای است که امیدواریم به زودی انجام شود.
دکتر رفیعی همچنین در زمینه مشارکت مردمی پیشنهاداتی ارائه داد و گفت: من پیشنهاد می کنم که به جای مشارکت شهروندان در این طرح که امری داوطلبانه و فارغ از مسئولیت است به مداخله شهروندان که یک مشارکت مسئولانه است فکر کنید.
وی افزود : این طرح در نهایت یک رستاخیز شهری باید باشد،  آن گونه که   قرن ها عمر شهر رشت تاکنون  سپری شده است و تا قرن های دیگر نیز این رشد شهری را تمدید کند.

 مهندس سید جواد میرحسینی: دکتر ثابت قدم یک شهردار جسور است
مهندس سید جواد میرحسینی در آغاز سخنانش از دکتر ثابت قدم برای نوع مدیریتشان و دستاورهایی که داشته اند تشکر کرد و اذعان داشت: بنده به واسطه کارم با شهرداران زیادی در سطح کشور برخورد داشته ام و کار کرده ام اما به جرات می توانم بگویم ایشان یکی از جسورترین آنهاست.
عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اولین بازدید خود از شهر رشت پس اجرای مراحل اولیه طرح بازآفرینی گفت: عملا آنچه  را که آرزو می کردم که در رشت محقق شود ،به عینه دیدم.
این مدیر با سابقه شهری با اشاره به این که  احیای تالاب عینک ،   یکی از آرزوهای مردم شهر رشت است ،گفت: احیای این تالاب در برنامه های شهرداری رشت وجود دارد که امیدواریم با موفقیت حاصل شده به عنوان یکی از شاخص های اکوتوریسم کشور مطرح گردد.
میرحسینی نیز برای ارتقا طرح بازآفرنی شهری رشت به مسئولان شهرداری پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: پیشنهاد من به دوستان در زمینه استفاده از فرهنگ قدیمی استفاده از دوچرخه توسط مردم رشت است.

وی ادامه داد: این شهر می تواند در کنار ۱۰ شهر برتر جهان در زمینه دوچرخه سواری شهروندان قرار بگیرد چرا که همان طور که گفته شد فرهنگ آن از قبل وجود دارد تنها باید در احیای آن کوشید.
عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به احیای خانه باغ ها اشاره کرد و گفت: خانه باغ ها همواره یکی از میراث های زیبای شهر رشت بوده اند و از دیگر مواردی است که می تواند در برنامه ریزی تازه شهری قرار بگیرد. منزل پروفسور سمیعی در ساغریسازان یک نمونه خوب از این خانه باغ هاست که خوشبختانه هنوز هم وجود دارد.

لازم به ذکر است که نشست بازآفرینی شهر رشت روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در محل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تهران با حضور شهردار رشت و تنی چند از اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه شهرسازی و دیگر علاقمندان برگزار شد.
شعاع مشرق