در همایش شهر خلاق خوراک شناسی و روز جهانی غذا مطرح شد؛

رشت را تا ۲۰۲۰ به مقصد گردشگری تبدیل کنیم/ راه اندازی آکادمی خوراک در رشت

حرف تازه – همایش “شهرخلاق خوراک شناسی رشت و روز جهانی غذا“ با حضور مسئولین شهری رشت در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. در بخشی از این نشست پنل تخصصی مدیریت سفره گیلانی برگزار شد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت از راه اندازی آکادمی خوراک شناسی در گیلان در آینده نزدیک […]

حرف تازه – همایش شهرخلاق خوراک شناسی رشت و روز جهانی غذا با حضور مسئولین شهری رشت در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

در بخشی از این نشست پنل تخصصی مدیریت سفره گیلانی برگزار شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت از راه اندازی آکادمی خوراک شناسی در گیلان در آینده نزدیک خبرداد

فاطمه قدیمی با اشاره به اینکه شبکه شهرهای خلاق یونسکو در دنیا در ۷ محور فعالیت می کنند گفت: خوراک، ادبیات، طراحی و دیزاین، صنایع دستی، هنرهای آیینی، هنرهای رسانه ای و موسیقی است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت افزود: از ایران دو شهر رشت و اصفهان به ترتیب به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی و شهر خلاق صنایع دستی ثبت شده اند.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت تصریح کرد: اتفاقی که برای این دو شهر رخ داده است باعث شده دیپلماسی جدیدی برای شهرها تبیین شود و امیدواریم در توسعه صنعت گردشگری گام های خوبی برداریم.

فاطمه قدیمی با تاکید بر اینکه این ظرفیت خوراک شناسی ، نافی سایر زمینه ها و ظرفیت ها نیست افزود: شهرهایی که وارد شبکه شهرهای خلاق می شوند متعهد می شوند در سایر زمینه ها از جمله هوشمند سازی، محیط زیست، ادبیات و … همکاری و پروژه های مشترک داشته باشند. ما هم از همه چهره های توانمند در همه حوزه ها دعوت می کنیم که همکاری های مشترکی با مدیریت شهری رشت داشته باشند.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت اظهارداشت : امروز به مناسبت روز جهانی غذا بر اساس شعار امسال در راستای کاهش مهاجرت، سرمایه گذاری برای شهرها و توسعه روستایی همایشی داریم. رشت به عنوان مرکز استان گیلان می خواهد مدل توسعه اقتصادی شهرخلاق خوراک شناسی را با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری ، اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال تعریف کند.

فاطمه قدیمی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم با ارتباطات و هم افزایی علمی، در آینده نزدیک شاهد تکمیل پروژه و راه اندازی آکادمی خوراک شناسی گیلان باشیم.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی: سفره گیلانی یک داروخانه است

دکتر موسوی، مردم شناس و از اعضای کارگروه علمی تدوین پروپوزال شهر خلاق خوراک شناسی نیز در این همایش دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر به فرهنگ اعتقاد داریم و می دانیم همه چیز باید از دریچه فرهنگ دیده شود باید بدانیم سلامت هم مساله بسیار مهمی است و بسیاری از مردم نگران سلامت محصولات غذایی هستند. اگر از این دریچه به سفره گیلانی نگاه کنیم سفره گیلانی یک داروخانه خواهد بود. نگاه عمیق به این موضوع نشان می دهد خوراک گیلانی روی حساب و کتاب طراحی شده است.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی افزود: خوراک با جنبه های مختلف فرهنگی مذهبی اعتقادی در ارتباط است. آشپزی گیاهی در گیلان ثروتی است که باید آن را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: خوراک با تبلیغات مناسب در کشورهای دیگر جایگاه خود را پیدا می کند اما در مورد کالاهای دیگر کار به این سادگی نیست.

موسوی با اشاره به وجود دریا و ساحل و خوراک های دریایی، آن را یک فرصت دانست و اظهارداشت: خوراک یک کالای هویتی است. خوراک گیلان با روحیات گیلانی ها در ارتباط است. نشاط آفرین است. گاهی جنبه های نمادین ویژه ای هم دارند. باید از این فرصت به خوبی بهره برد.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی در پایان بر راه اندازی آکادمی غذا تاکید کرد و گفت: باید در راستای ارتقای جایگاه گیلان گام برداریم.

ساناز مینایی: مسئولان قدر عنوان شهر خلاق را به عنوان نگینی برجسته بدانند

ساناز مینایی، مدیر موسسه فرهنگی ساناز سانیا، از فعالین شناخته شده حوزه خوراک شناسی، دارای دکترای کسب و کار که از کارافرینان مطرح عرصه خوراک است هم با بیان اینکه فعالیت های خود در حوزه آموزش خوراک را از سال ۱۳۵۷ آغاز کرده است گفت: در آن زمان این موضوعات از نظر عموم مردم اهمیت چندانی نداشت اما ما کار خود را شروع کردیم و تا امروز ۲۷ عنوان کتاب به چاپ رساندیم و استانداردهای لازم را برای سازمان فنی و حرفه ای تدوین کردیم.

وی با اشاره به تنوع غذایی گیلان افزود: ایران، روم و چین مکتب مادر خوراک هستند و این اتفاق خوبی بود که رشت در یونسکو ثبت شد. اما نگهداری از این عنوان اهمیت بیشتری دارد. اگر کارهای ارزنده ای نداشته باشیم پس از پایان دوره ۴ ساله از یونسکو خارج خواهیم شد.

مینایی در ادامه اظهارداشت: خواسته ما از شورا و شهرداری رشت این است که امور را تسریع کنند. باید برای ۱۷۰ نوع خوراک اقدامات مناسبی صورت بگیرد.

این فعال حوزه خوراک شناسی از زحمات جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت و رئیس فراکسیون گردشگری مجلس، برای حفظ این عنوان قدردانی کرد و گفت: تاریخچه ما تاریخچه بسیار کهنی است و آداب پذیرایی از کشور ما به بسیاری از کشورهای اروپایی سفر کرده است. ما سالها قبل خوانسالار و به طور کلی فرهنگ بسیار غنی داشتیم. امروز تمام ایران باید دست به دست هم بدهد تا این عنوان برای ایران حفظ شود.

وی با اعلام اینکه فاطمه قدیمی با تمام توان تلاش می کند که این جایگاه را حفظ کنند از سایر مسئولین خواست: قدر این نگین برجسته را بدانند.

ساناز مینایی از راه اندازی آکادمی خوراک رشت در آینده نزدیک خبرداد و افزود: دلیلی ندارد به لوزان یا جای دیگری بروم. با افتخار در شهر خودم فعالیت می کنم. اما مسئولین نیز باید امور را تسریع کنند.

وی با اشاره به ساخت مستند خوراک گیلان و مستند رشت و تجربیاتی که در این حوزه به دست آورده است در پایان گفت: استان های دیگر را نباید رقیب خودمان بدانیم. همه جای ایران سرای ما است و تمام ایران باید حمایت کند این عنوان برای رشت، گیلان و تمام ایران حفظ شود.

مهتاب نجمی: بیماری های مزمن ارمغان مدرنیته و دوری از خوراک های بومی است

مهتاب نجمی ، کارشناس ارشد تغذیه، نیز در مورد اصلاح شیوه تغذیه با بهره گیری از خوراک بومی صحبت کرد و با اشاره به روز جهانی غذا و شعار فائو گفت: اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت شعار امسال است. اگر زمانی نگران بیماری های واگیردار بودیم امروز نگران نوع دیگری از بیماری ها هستیم. بیماری های مزمن مثل دیابت بیشتر و سن ابتلا به این بیماری ها کمتر شده است و این ارمغان مدرنیته و دوری از خوراک های بومی است.

وی با بیان اینکه خودمان در به وجود آمدن این آسیب نقش داریم افزود: بسیاری از خانواده های ما گروه های غذایی را به درستی نمی شناسند و بهتر است این آموزش ها به خانواده ها منتقل شود. کاهش مصرف قند، چربی و نمک و مصرف غذاهایی که فاقد رنگ های مصنوعی و انواع نگهدارنده ها است و ترویج آن به سلامت کمک می کند و امروزه نشانگر های تغذیه ای با رنگ های ساده و مشخص در پشت محصولات غذایی در نظر گرفته شده است که می تواند کمک بسیاری به ارتقای سلامت جامعه کند.

 

محمد حسن عاقل منش :  رشت را تا سال ۲۰۲۰ به مقصد گردشگری تبدیل کنیم

در بخش پایانی این همایش محمد حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت دقایقی به سخنرانی و جمع بندی موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه خوشحالیم در مقطعی قرار داریم که می خواهیم تحولی بنیادین را در شهر یا استان شاهد باشیم افزود: در بحث تغذیه در جهان سوم مردمان زیادی در رنج هستند.

عاقل منش به از دست دادن بسیاری از داشته های قدیمی و تغییر ذائقه جوانان و رونق فست فود ها پرداخت و گفت: البته می توان دوباره به آن جایگاه برگشت و با تلفیقی از غذاهای سنتی و نواوری کم کم این ذائقه را تغییر داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت در ادامه به بیان ویژگی های خاص رشت پرداخت و گفت: برخورداری از تنوع غذایی، فصلی بودن غذا که تبیین کننده رابطه آشپزی با طبیعت و مزرعه است، پخت و پز با بهره گیری از محصولات بومی و خانگی ، شبهای پویا و زنده و وجود رستوران های سنتی در این شهر ویژگی های متمایزی را رقم زده است.

وی در با تاکید بر افزایش دانش خوراک گیلانی از طریق تولید و انتشار کتب گفت: البته تنها از این طریق نمی توان به نتیجه مطلوب رسید. برگزاری همایش های مختلف و پنل های تخصصی، کارافرینی از طریق ساماندهی بازارچه های عمومی موجود و پارک ها، دریافت و بررسی و عملیاتی نمودن ایده ها از طریق مرکز خلاقیت و نواوری شهر خلاق رشت، توسعه گردشگری خلاق مبتنی بر خوراک، طراحی مسیر گردشگری خوراک در سطح محلات و به ویژه در بافت مرکزی، برگزاری تورهای تخصصی خوراک برای گردشگران ، غرفه های فروش خوراک محلی ، بهره برداری از فناوری اطلاعات در راستای معرفی تولید و توزیع خوراک گیلانی و تقویت هنرستان آشپزی می تواند از دیگر راهکارهای موجود باشد.

محمدحسن عاقل منش با تاکید بر رشته دانشگاهی، همراهی اساتید، مدیران، مسئولان شهری و استانی و سازمانهای مردم نهاد را برای دستیابی به اهداف رونق اقتصادی و توسعه گردشگری خواستار شد.

وی در پایان بر هدف گذاری زمانی تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم در ۲۰۲۰ قدم های موثری برای تبدیل شدن رشت به مقصد گردشگری برداشته باشیم.

مسعود نصرتی شهردار رشت و رئیس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون گردشگری، کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهررشت، احمد رمضانپور نرگسی، محمدحسن عاقل منش و محمد حسن علیپور از اعضای شورای رشت، فاطمه قدیمی مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت و مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، دکتر مرادی مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه گیلان ، دکتر موسوی رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، دکتر رستمی رئیس دانشکده علوم انسانی، دکتر عظیمی رئیس دانشکده معماری و ساناز مینایی مدیر موسسه فرهنگی ساناز ساینا، مهتاب نجمی کارشناس ارشد تغذیه و چندین چهره شاخص دانشگاهی در این همایش حاضر بودند.